Spel ni ångrar att ni inte spelade tidigare

It's not a lake, it's an ocean
Spel ni ångrar att ni inte spelade tidigare

Många spel är produkter av sin tid. Visst finns det "odödliga" titlar som håller i år efter år, decennium efter decennium, men de blir ändå aldrig riktigt lika fantastiska som just när de släpptes.

Jag kan se tillbaka på spel som jag kom i kontakt med långt efter att de släpptes, hade skoj med ändå men insåg att de förmodligen hade varit ännu mer imponerande om jag spelat dem direkt när de kom.

Uncharted, exempelvis. Jag köpte PS3 väldigt sent, i slutändan för att spela Naughty Dogs spel till konsolen, och Uncharted hade därför några år på nacken. Jag beslöt att plöja hela trilogin och kunde definitivt se styrkorna i det första spelet. Men det kändes då ganska daterat, särskilt jämfört med uppföljarna.

Ett annat exempel är Gears of War. Jag köpte det visserligen till Xbox 360 men kom aldrig in i det. Gillade inte alls estetiken och tyckte att det var så bräkigt och macho. Sedan körde jag Gears of War 4 när det kom och efter Gears 5 väcktes intresset för de äldre spelen så jag körde om den första trilogin via Game Pass. Det första Gears kändes då rätt föråldrat, inte minst tekniskt (medan Gears 2 och 3 fortfarande är riktigt bra spel).

Har ni spelat ett spel "för sent"? Ångrade ni då att ni inte gav det chansen just när det hade släppts?


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Kingdom come deliverance. Hatade spar systemet när spelet släpptes, och sen att man måste grinda för att kunna spara, men sen kom ett hack som jag noterade och glömde bort. Återupptäckte spelet för något år sen och tänkte "just ja!"

Red Dead Redemption 2. Det tilltalade mig inte helt enkelt, "Grand theft horse" typ. Men det var mycket bättre än vad jag trodde och 40 timmar av mitt liv spenderade i det spelet vilket inte är jättemycket, men jag hade kul.

Moderator | Testpilot

Det enda jag kan komma på är många äldre spel som bara känns dryga idag på olika sätt, typ Fallout 1 & 2. Fortfarande bra spel men att springa runt helt i blindo utan mycket hjälp tilltalar mig inte lika mycket idag då jag gärna har någon form av quest log eller något likt Wasteland 3.

Vissa titlar från den tiden, typ Diablo I, tycker jag fortfarande håller idag så kanske att jag kör någon mod för en sådan gammal titel och testar igen.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Nier: Automata och Dark Souls (eg. alla fromsoft spel), däremot tror jag att de hamnade bra i tiden för jag hade nog inte fastnat så mkt som jag gjorde om jag spelat dessa tidigare.


signatur

gorm streamar ibland!

Redaktör
Ponny

Intressant detta. Älskar ju att spela om gamla spel, men man märker ju att gamla godingar man inte lirat förut tenderar att kännas dammiga. Är dock inte alltid så. Första Red Dead tyckte jag höll strålande trots att jag var typ tio år försent ute. The Last of Us Part II hade jag velat spela tidigt. Ja, gärna innan release. Inte av tekniska skäl utan för att det blev sådan himla dålig stämning och omöjligt att undvika spoilers.

Men det kanske inte riktigt är vad tråden handlar om iofs.

Half-Life är ett spel jag lirade "för sent" som jag inte riktigt fattade, var kanske typ tio år försent ute. Hade jag varit med från start och t.ex. inte spelat Bioshock emellan hade nog spelet haft betydligt mer "oomph".


signatur

En Bamseponny av folket

Releasehästryttare

Har oftast tvärt om problemet att man spelar spel i EA och sen inte bryr sig om det när spelet väl släpps i fullversion.

Medlem

Red dead 2 spelade jag för första gången nyligen
Subnautica var jag också sent ute med.
Kingdom come deliverance var jag ganska sent ute med också. Alla 3 är på min top fav lista

Medlem

Jag ångrar inget.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Har ni spelat ett spel "för sent"? Ångrade ni då att ni inte gav det chansen just när det hade släppts?

Advance Wars på GBA. Och också Capcoms Zelda-spel på GBC och GBA.

Medlem

The Last Of Us och God Of War kanske.
Hade jag lirat dom tidigare hade jag nog haft ett PS5 nu och kunna köra uppföljarna.
Nu blir det nog att vänta på PC-versionerna då jag redan lagt så mycket pengar på datorn i år.

Medlem

Förstår inte varför man skulle ångra att man inte spelat något tidigare? Enda exemplet jag kan komma på är väl om man försöker bli bra på något PvP och ligger långt efter de andra eftersom man började spela det för sent.

Medlem

soulsborne

ångrar att jag inte var med och upplevde allt från början tillsammans med resten av communityt. kommer ihåg att jag spelade en piratad kopia av DS1 men fattade ingenting och gav upp efter första bossen. sen spelade jag bloodborne när det släpptes 2015 men fattade återigen inte grejen. inte förän jag testade DS3 (för andra gången) 2019 så klickade det. sen gick jag tillbaka till DS1, 2, bloodborne, demon's souls, tom. king's field (4). dark souls är nu utan tvekan min favoritspelserie, alla kategorier, och jag kan inte få nog av allt fromsoft spottar ur sig.

Medlem

Wow vid launch (började i tbc)
Everquest (var alldeles för ung haha)
Dark Souls (fastnade inte förräns Dark Souls 2)
Diablo 2 (var återigen för ung, testade mest lite och kollade mycket när farsan satt och lirade)
FF 14 (Önskade jag hade varit med och spelat innan a Realm reborn, tror jag hade uppskattat spelet väldigt mycket mer än jag gör)

Medlem

Ångrar att jag aldrig köpte en Saturn eller PS. Missade många klassiker, har i och för sig tagit igen det senare pga alla remakes men det är ju inte riktigt samma sak som att vara med när det begav sig. Spelade mycket på dator i slutet av nittiotalet och ansåg att man inte kunde ha både en speldator och tv-spel. Hehe man kan ju säga att jag helt släppt den tanken idag med två datorer och tre konsoler i min ägo 😁.

Medlem

Spelade tidigare i våras Half life 2. Herrejävlar vilket spel! Fantastiska miljöer och tajt action!

Medlem

Ojoj, min lista framförs i skam...
Diablo (Tror inte att jag hade en egen PC när det släpptes, så jag kom in på tvåan).
Allt kring Elder Scrolls och Skyrim, skyller på CS, WoW och andra Blizzard titlar som dominerade min speltid.
Mass Effect, av samma orsak som ovan.

Tyvärr finns det bara en av mig, och jag har inte tid för allt jag vill :/

Edit. Usch, det finns så sjukt många fler...vill inte veta allt jag missat.

Medlem

Jag hade börjat ett par gånger på Ocarina of Time men la ner ganska tidigt (inne i Doku-trädet). Sen 2015 så tänkte jag att det är dags att spela det nu. Så det gjorde jag. Det var det värt

Medlem

World of Warcraft. Började inte spela spela förrän 2018-2019, även om jag sneglat på det i min ungdom. Tyvärr vad som händer när man man är uppväxt i en fundamentalistisk sekt. =/

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Chicobello:

Förstår inte varför man skulle ångra att man inte spelat något tidigare? Enda exemplet jag kan komma på är väl om man försöker bli bra på något PvP och ligger långt efter de andra eftersom man började spela det för sent.

Ta ett spel som Shenmue. Banbrytande och haktappande vid millennieskiftet, men om du spelar det i dag är upplevelsen en annan då spelmediet tagit så pass stora kliv (delvis inspirerat av just Shenmue) på 20 år.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Lauchen:

Ångrar att jag aldrig köpte en Saturn eller PS. Missade många klassiker, har i och för sig tagit igen det senare pga alla remakes men det är ju inte riktigt samma sak som att vara med när det begav sig.

Nej, det är ju inte det. Minnen jag har från Resident Evil, Tomb Raider, Shenmue och BioShock är sådant jag kommer bära med mig resten av livet.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Darksouls helt klart, dömde ut hela serien för jag trodde den bara var gjord för "coola" gubbar som ville skryta om att de klarat ett svårt spel...Ouch va fel jag hade, så galet välgjorda spel

Medlem

Jag kan känna att jag är på gränsen för ung för att riktigt ha kommit in i bordsrollspelen, typ Drakar och Demoner, Mutant etc.
Hade äldre släktingar som höll på i slutet av 80, tidigt 90-tal, men var lite för avancerat som typ 8-9 åring.

På tv-spelsfronten känner jag mig mer "complete", då jag ägt det mesta av konsoler från NES i princip, det ända jag kommer på som jag inte spelade när det begav sig var nog Baldurs Gate (1), efter att ha spelat det mesta av senare avkommor i universumet (BG2, Icewind Dale, yadayada) så kom jag aldrig riktigt in i BG igen...

Medlem

Hade gärna spelat An Elder Scrolls Legend: Battlespire när det var nytt. Jag var 5 år för sen, men det kändes redan alldeles för utdaterat och aldrig riktigt kommit in i det.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Ta ett spel som Shenmue. Banbrytande och haktappande vid millennieskiftet, men om du spelar det i dag är upplevelsen en annan då spelmediet tagit så pass stora kliv (delvis inspirerat av just Shenmue) på 20 år.

Jag köpte det i slutet av 2000 och det kändes verkligen som nåt speciellt, det var den nya generationen. Jag har det till PS4 nu och känner fortfarande att det är speciellt. Helt unik känsla och atmosfär. Har kommit massor av snyggare spel sen dess, som saknar magin som Shenmue har.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av scaryfoot:

Jag köpte det i slutet av 2000 och det kändes verkligen som nåt speciellt, det var den nya generationen. Jag har det till PS4 nu och känner fortfarande att det är speciellt. Helt unik känsla och atmosfär. Har kommit massor av snyggare spel sen dess, som saknar magin som Shenmue har.

Jag gillar också Shenmue fortfarande. Men det är ju inte alls en lika uppslukande upplevelse som för drygt 20 år sedan, och det kan nog vara lite svårt att greppa för den som spelar det i dag hur speciellt det var där och då. Då satt jag bokstavligen med öppen mun och hade nästan svårt att ta in vad jag upplevde. Spelet känns betydligt mer tomt i dag. Tvåan håller lite bättre då den är mycket större och har en bättre miljövariation.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Intressant fråga.

Själv kommer jag bara spontant på Diablo (alltså ettan) och Far Cry 1-3.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Överlag tror jag det finns många pc-spel runt 1995 - 2001 som jag inte spelat som är jättebra.
Skulle nog säga att PC hade sin storhetstid då.

Man gjorde spel för nördar på den tiden så kvalitén var bättre på vissa spel. Idag kan man nog inte göra ett nytt Diablo 2 eller Half Life. Finns Inga resurser eller kompetens för det.

Helt säker på det. Man tummade inte på något på den tiden utan de som gjorde spelen kunde i många fall lägga betydligt mer tid än vad som var rimligt på ett spel. Sen gjordes det många dåliga spel även då. Väldigt många. Men de spelen vi alla minns är gjorda då. Även om man är född senare.

Silent Hill 2 är ett spel jag borde ha spelat igenom för länge sen. Tog över en kompis PS2a när han köpte en PS3 vid release, så jag var ju sen redan då. Men redan då så var planen att Silent Hill 2 skulle inhandlas och klaras inom en snar framtid.

Jag var 16-17 då och är 32 nu. Har fortfarande inte spelat igenom Silent Hill 2. Nu är spelet i alla fall inhandlat och ligger i samlingen. Försökte påbörja det för några år sedan men då blockades jag av att man behöver ha en Dualshock2-dosa för att spela det spelet. Körde igenom Silent Hill 3 istället med min Dualshock1, som jag tyckte hade åldrats riktigt dåligt.


signatur

Through smoke and fire and shot and shell and to the very walls of hell, But we shall stand and we shall stay. Over the hills and far away.

Medlem

The Legend of Zelda: A Link to the Past.
Spelat drygt halva spelet i år. Det var säkert fantastiskt för bara 20 år sedan, för att inte tala om när det släpptes. Men idag? Spel har efterapat och förädlat konceptet så pass mycket att jag tyvärr tycker att det känns förlegat och ganska segspelat.

Medlem

Spelade Witcher 3 först när det kom till Gamepass, onödigt snålt! Metal Gear spelen, endast hela femman o delar av Snake Eater under bältet men verkar som att det ska gå att råda bot på snart! Sen kan man vända på steken, finns spel jag är glad jag inte splade när de kom då de inte hade passat mig som Zelda II och Bloodborne.

12
Skriv svar