Hjälp FZ bli bättre – gör medlemsundersökning

Dragon Age-skaparen: "Bortkastat" med AI-skapad story och dialog

Robot
Dragon Age-skaparen: "Bortkastat" med AI-skapad story och dialog

Bioware har testat liknande lösningar.

#ai


Medlem

Detta är jo inte alls samma sak de pratar om

Bioware pratar om att AI skapar innehållet
Detta som nvidia visar är att AI för dialogen. Innehållet är redan skapat manuellt och vad du ska göra men sjävla interaktionen är fri och drivs av AI.
Så du kan integrera med NPC och ha en dialog om världen du är i. AIn i sig skapar inget, bara tar ifrån det som utvecklarna har skapat

Nej, AI för dynamisk dialog kommer bli underbart. Lågnivåtränar man ett LLM nätverk och inser att hallucinationer inte spelar så stor roll så är till och med nuvarande LLAMA bra nog för NPC-dialog.

Medlem

Han menar att teamet varje gång trodde – "verkligen TRODDE" – att allt detta var möjligt. Likväl blev varje resultat "likgiltigt. Själlöst". Gaider antyder att dylika uppdrag aldrig blir mer än "utfyllnad", och likställer dem vid mmo-uppdrag där du ska hämta si och så många av någonting.

Bra beskrivning av dragon age 3.

Medlem

"640K ought to be enough for anybody"

Medlem

Härligt med bakåtsträvare som inte verkar ha en susning vad de pratar om.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

AI är bara ytterligare ett verktyg i verktygslådan. Det passar sig inte överallt men det finns definitivt tillämpningar där AI kan vara värdefullt. Men det är lätt att glömma just nu när AI är det hetaste som finns och alla ska trycka in AI överallt, även där det inte hör hemma, bara för att vara med på tåget.

Medlem

Lika själslöst som att prata med denna flicka.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Med lite finslipning kan det nog bli bra
https://youtu.be/Tv9WxYbo2Io

Medlem

Jag tror att AI kommer vara som en trummaskin eller synth. Massor med människor som inte kan spela ett ”riktigt” instrument för att rädda sitt liv kan producera egna låtar. Som inte är själlösa och tomma. Till slut är det inte någon som tycker det inte är på riktigt med AI. Men alla kommer inte använda det till allt jämt.

KoP
Medlem

Ja AI har nog svårt att skapa något unikt med en twist. Behövs en människa och dess hjärna för sådant.

Känns som att AI bara kan copy-pasta och låna utav sådant som redan är skapat och sen variera det i det oändliga med så få förändringar som möjligt.

Medlem

För att skapa quests?
Inget jag vill ha.
Av all story jag sett genereras hittils så har det alltid varit stereotypt. Dåg tex två kampsports youtubers som ville scripta en slagsmålsscen med AI. Men den bara loopade varianter på
"Den lilla smidiga fightern undviker den stora klumpigare kämpen."

Men för TVsp3l? Dialoger och interaktioner med mindre viktiga NPCs? Blir säkert lite mer "immersiv" om köpmannen i fantasybyn har några olika sätt att hälsa , kommentera köpet och sen säga hejdå på.

Går man till samma ställe 20 gånger och får samma svar 19 av dem så känns det ju verkligen att man spelar ett spel tillslut.

Eller ta Baldurs Gate liknande spel? Man kanske inte får ett ai genererat "Go for the eyes Boo! GO FOR THE EYES! YEAAARGH!"
Men partymembers som kan variera sina små utrop när man ger order? Borde vara rätt lätt.
Eller RTS. alla "Yes milord." "Alright" borde kunna tweakas om man vill. Kanske viktigare i mer realistiska spel som CoH.

Nästa steg blir väl lite dynamiska kommentarer.
Typ om du gårin i en grotta.
"Its so damn dark in here"
"I cant see a thing"
"Someone have a light?" Etc etc.
Det borde ChatGPT nivå på AI kunna fixa. Sen är det säkert trixigt få till rätt svar på rätt plats och så. Men görbart och välkommet? Det tror jag.

Medlem

Deras försök till AI var garanterat kass. Det är väl bara att kolla på övriga "AI:n" i deras spel.

Jag tror att folk förvirrar saker med varandra.

Han i artikeln verkar inte förstå transformerarkitekturen eller ens hur neurala nätverk fungerar jämfört med förladdade rng-generatorer eller vad man ska kalla det.

Han förvirrar även vad för uppgift en AI skulle kunna ha. Att helt random generera dialog är ju inte poängen med AI. Faktum är att du skulle kunna skapa mycket mer story istället för en massa dialogval. Spelets grund skulle kunna göras mycket mer levande. Dessutom så är ju ChatGPT inte tränad specifikt för att vara jättebra på spel-AI. Du kommer ha AI som är speciellt tränad eller avskalad för att kunna generera bra svar på frågor, som den specifika karaktär du sagt att den ska vara.

Folk i allmänhet verkar missta träningsuppgiften för AI med vad som finns internt i nätverket. Man kallar det för en glorifierad autocomplete, men enkelt sagt så var det uppgiften man tränar AI:n att göra - vad som får den att generera korrekt output, internt i nätverket, är helt annorlunda jämfört med autocomplete i en mobil. För att "förstå" vad för ord som kommer näst på ett högre abstrakt plan behöver du strukturer i neurala nätverket som liknar våra hjärnor mer. Det går knappast att programmera för hand.

1
Skriv svar