Diskutera – Bästa actionrollspelet är...

Robot
Diskutera – Bästa actionrollspelet är...

Diablo IV släpps och vi hoppas på ett magnifikt actionrollspel. Men vilket är bäst?

#diskutera


Medlem

Jag lägger min röst på dungeon siege 1. Riktigt mysigt och man kan ha en stor grupp att äventyra tillsammans med (upp till 8 har jag för mig). Musiken såväl som miljöerna har mycket charm. Briljant i all sin simpelhet. Det behöver inte vara massa dialog, djup story och minnesvärda karaktärer.

Jag vet inget annat spel som tagit efter just Dungeon siege i samma takt och gameplay. Dungeon siege är unikt.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Avstängd

Hmm om Dark Souls räknas vinner Dark Souls enkelt.

För spamma-vänster-musknapp-hack-n-slash-spel vinner Diablo 1 eller 2.

Diablo 1 är mer fokuserat och känns lite mörkare, Diablo 2 är lite mer utdraget men har oöverträffad estetik(jag vill bo i Harrogath).

Skrivet av magma:

Jag lägger min röst på dungeon siege 1. Riktigt mysigt och man kan ha en stor grupp att äventyra tillsammans med (upp till 8 har jag för mig). Musiken såväl som miljöerna har mycket charm. Briljant i all sin simpelhet. Det behöver inte vara massa dialog, djup story och minnesvärda karaktärer.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/f/fb/DungeonSiegeBo...

Jag vet inget annat spel som tagit efter just Dungeon siege i samma takt och gameplay. Dungeon siege är unikt.

Minns att jag spelade demot och vart helt uppslukad, men införskaffade tyvärr aldrig hela spelet. :/

Medlem

Min åsikt är att Dark Souls spelen är vad Diablo 3 bör ha varit.
Diablo 1 och 2 var ganska så tekniskt begränsat till en top down view. Men när väl Diablo 3 släpptes så fanns tekniken där för att ta spelet in i en riktig 3D värld.
Så jag hoppades på (innan D3 visades) att det skulle bli ett spel med tredjepersonsvy och i övrigt ganska så likt hur Dark Souls spelen och Elden Ring är.
Men självklart med lite mer snabbare combat och tydligare story. Fler loot drops är enkelt ordnat.

Annars är väl Mass Effect min favorit som action-rpg

Medlem
Skrivet av magma:

Jag lägger min röst på dungeon siege 1. Riktigt mysigt och man kan ha en stor grupp att äventyra tillsammans med (upp till 8 har jag för mig). Musiken såväl som miljöerna har mycket charm. Briljant i all sin simpelhet. Det behöver inte vara massa dialog, djup story och minnesvärda karaktärer.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/f/fb/DungeonSiegeBo...

Jag vet inget annat spel som tagit efter just Dungeon siege i samma takt och gameplay. Dungeon siege är unikt.

I kategorin "spel som påminner lite om Diablo" håller jag med dig, det första Dungeon Siege var fantastiskt. Jag har inte haft lika mys-roligt med något topdown action-rpg varken förr eller senare.

Tänjer man på action rpg-genrens gränser håller jag dock Horizon: Zero Dawn som favorit. Ett spel där jag älskar både story/rpg-aspekten och action-aspekten.

Mass Effect som @Ronzem nämner ligger också bra till


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem
Skrivet av magma:

Jag lägger min röst på dungeon siege 1. Riktigt mysigt och man kan ha en stor grupp att äventyra tillsammans med (upp till 8 har jag för mig). Musiken såväl som miljöerna har mycket charm. Briljant i all sin simpelhet. Det behöver inte vara massa dialog, djup story och minnesvärda karaktärer.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/f/fb/DungeonSiegeBo...

Jag vet inget annat spel som tagit efter just Dungeon siege i samma takt och gameplay. Dungeon siege är unikt.

Helt klart ett favoritspel för min del. Spelar fortfarande om det regelbundet och tycker absolut att det håller än idag.

Medlem

Baldurs gate!

Medlem

Svårt, men Monster Hunter World ligger väldigt högt efter Diablo 2. Får se vad man tycker när man nött igenom storyn o smakat på lite endgame i Diablo 4.

Medlem

Vet inte vad svara.

Witcher 3 och Elden Ring är mina 10/10
Ena spelets styrkor är det andra spelets svagheter och vice versa.

Hade dessa två titlar bakat fram ett barn som tar det bästa av bägge delarna, så hade vi fått the game of all time.


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Har väl egentligen bara Dungeon Keeper att jämföra med, fanns ett skoj till Amiga tror jag det var där man kunde välja olika klasser så sprang man runt och slaktade, kommer dock inte ihåg vad det hette.

Medlem

Kanske säger Titan Quest... men jag vet inte... Nox... Dungeon Siege...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

I avdelningen Diablo och kloner: Path of Exile

I övrigt, totalt åsiktsfri

Medlem

Dark Messiah of Might and Magic

Medlem

Jag får nog säga Witcher 3 för min del.

Medlem

Håller mig till isometrisk vy och ARPG, inte RPG.

1. D2 (inkl. expansion)
2. Grim Dawn
3. Dungeon Siege 1

Och Nox får hedersomnämnandet.

Medlem
Medlem

Måste säga Fallout 3/Skyrim.. Käns lite "slitet" att säga, men för mig var fo3 den första öppna världen jag blev helt uppslukad av, och sedan kom Skyrim...
Witcher 3 är toppen, men tog lite längre för mig att bli krokad. Två försök, men sedan var jag fast!

Medlem

För mig så blir det nog Titan Quest! Spelade det så mycket... Jag köpte det helt legitimt men DRMet bråkade så mycket att jag... Laddade ner en crackad version som faktiskt fungerade.
Så mycket replayability i hur man kan bygga sin karaktär. Sen när den nya, sena DLCen kom ut så var den gratis. Definitivt värt att köpa idag för den som gillar den sortens spel.

Medlem
Skrivet av delli:

Har väl egentligen bara Dungeon Keeper att jämföra med, fanns ett skoj till Amiga tror jag det var där man kunde välja olika klasser så sprang man runt och slaktade, kommer dock inte ihåg vad det hette.

Dungeon Keeper var ett fantastiskt roligt spel, men jag minns inte att det var några RPG-element i det spelet. Jag skulle snarare kalla det för ett RTS.

Medlem

Path of Exile.

Medlem

fallout 4 å witcher 3, svårt


signatur

//monster

Medlem

Var drar man linjen? Gäller det actionrollspel rent generellt så måste jag nog säga att jag haft som roligast med Final Fantasy 7 Remake..

Ska vi fokusera på westernrpgs så kan jag nog inte välja mellan titlar som Witcher 3, AC Origins, AC Valhalla osv....Finns oerhört mycket fint i den där lådan.

Medlem

Finns som sagt otroligt många spel i den här genren. Men Mass Effect, Baldurs Gate och Cyberpunk 2077 är några favoriter.
Om det räcker att det finns någon form av färdighetsträd för att kvala in kan jag ju nämna Doom 2016 också.

Medlem
Medlem
Skrivet av dTexN:

Vet inte vad svara.

Witcher 3 och Elden Ring är mina 10/10
Ena spelets styrkor är det andra spelets svagheter och vice versa.

Hade dessa två titlar bakat fram ett barn som tar det bästa av bägge delarna, så hade vi fått the game of all time.

Kunde inte sagt det bättre själv. CD Project Red verkar ju inte vara till salu men vågar man hoppas på en merge mellan CDPR och From Software 😁

Medlem

Path of exile

Medlem

Torchlight får det bli.

Medlem

Baldurs gate 2 evt Bloodborne

Medlem

Räknas Deus Ex som action rollspel? Lägger min röst på den spelserien i så fall 🔥

Medlem

Väldigt svårt att svara på. Tror att jag glidit den här typen av spel. Men både Witcher och mass effect är väldigt bra. Det behövs något nytt helt klart.

12
Skriv svar