Dickpicks, doxxning, mordhot – hårt spelklimat för svenska streaming-kvinnor

Redaktör
Skrivet av Majoren:

Ja, det är viktigt att lära sig att inte ta saker personligt på nätet. Speciellt när det är frågan om så stora kanaler som t.ex. Twitch eller onlinespel. Sen finns det ju definitivt ärekränkningar, hot som är direkt personliga, t.ex. när det börjar grävas i folks IRL-personuppgifter. Då sätter jag ned foten och ryter ifrån, rejält.

Men rent generella sexistiska, homofobiska och andra typer av vad man väl kan kalla "fördomsfulla kommentarer" är väl mest bara att kategorisera som allmänt potatismos på det anonyma nätet. Sånt som folk bara vräker ur sig utan att mena vare sig det ena eller det andra, helt enkelt.

Jag tycker man ska acceptera sånt beteende någonstans. Det ska inte vara upp till den som utsätts att lära sig vara hårdhudad - om nån kallar en hora, ful eller bög så är det avsändaren som gör fel, det är den som ska ändra beteende. Man ska inte se den drabbade som den som är skyldig att ändra sig.

Jag vet inte hur man kommer undan sånt, men man att inte acceptera det är en bra start.

signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Jag tycker man ska acceptera sånt beteende någonstans. Det ska inte vara upp till den som utsätts att lära sig vara hårdhudad - om nån kallar en hora, ful eller bög så är det avsändaren som gör fel, det ska man inte behöva stå ut med.

Jag vet inte hur man kommer undan sånt, men man att inte acceptera det är en bra start.

I sak har du ju rätt, och kanske är jag personligen avtrubbad för vad som gäller för just internet, för jag ser det personligen inte som likvärdigt att bli förolämpad på nätet som om det sker IRL på t.ex. skolan eller jobbet. Samtidigt så tycker jag att det är lite charmen med anonymiteten på nätet, att tonen kan vara så rå och ofiltrerad. Men sen går det ju inte att förneka att försök till mer seriösa samtal på communitys online blir totalt saboterade av folk som bara vräker ur sig. Men å andra sidan så är ju röstchatten i t.ex. CoD generellt inte en plats för seriösa samtal får man väl lov att säga och att t.ex. vräka ur sig "bög" eller "satkärring" till en medspelare behöver ju i ett sådant sammanhang vare sig vara illasinnat menat eller oacceptabelt.

Medlem

Tror knappast att kvinnor utsätts för mer hat än män online, snarare mer av en annan typ av hat där sexism och sexuella trakasserier är vanligare. Vet dock att Twitch är helt hopplösa på att hantera problemen när det gäller streaming. De bryr sig inte för fem öre om folk som kringgår avstängningar genom att skapa nya konton eller folk som skapar mängder med reservkonton med det som mål.

Medlem

Överlappet mellan dessa vider till människor som skriver sådana kommentarer och typ rasister och liknande är nog ganska stort.

Medlem

Det är mer mobbning o hat på andra ställen som Tiktok. Det kommer alltid finnas idioter. Spelar man online så spela endast med vänner i ett låst party eller muta knappen. Sen beror det nog mycket på var det är för spel man spelar. Jag körde nästan 2000 timmar bf1 och jag hade nog inte en endaste människa som var elak på något sett.

Jag fick några hatmeddelande bara efter man pangat ned dem 8 ggr på raken men det tyckte jag bara var kul för då visste man att de var riktigt sura 😀

Tycker iallfall att man inte ska ta bort eller censurera eller på annat sett gör kommunikation mer problematisk.

Medlem

Idag handlar det om att man ska vara snälla och respektera varandra. På min tid skulle man tåla mycket. Låta det rinna av och räkna till 10. Inget tal om att den andre sa nägot dumt så man blev arg eller ledsen. Bit ihop bara.

På ett sätt har det nog hjälpt mig och många som växte up att kunna ta stenhård kritik som nog många av den yngre generationen kallar hat.

Att bara lära sig vara snäll mot varandra är en bra tanke men verkligheten ser inte ut så och det hade varit bra om de lärt sig ta kritik utan att för många känslor kommer.

Finns ingen gränssättning på barn och ungdomar heller. Vuxna bara jobbar och swischar stålar för de får dåligt samvete när de är så lite med barnen.

De säger aldrig ifrån om ungarna är besvärliga eller gör dumma saker. Inga gränssättningar gör dem till egoistiska utan någon omtanke eller respekt för andra människor. Inte konstigt om de är elaka och mobbar.

Nu är man kanske mer uttsatt också med alla medier. Influensers som har massa följare och en följeskara av får som blint litar på herden. De flesta tycker lika annars hamnar man i frysboxen.

Inte konstigt att svenskar kallas det sovande folket. Något eget oberoende tänkande eller beslutsförmåga verkar snart inte finnas. Folk blir hjärntvättade och kan ej ta teda på saker själva och lägga ihop 1+1 . Lättast o bara lita och följa med strömmen

Medlem
Skrivet av Krabban77:

Idag handlar det om att man ska vara snälla och respektera varandra. På min tid skulle man tåla mycket. Låta det rinna av och räkna till 10. Inget tal om att den andre sa nägot dumt så man blev arg eller ledsen. Bit ihop bara.

På ett sätt har det nog hjälpt mig och många som växte up att kunna ta stenhård kritik som nog många av den yngre generationen kallar hat.

Att bara lära sig vara snäll mot varandra är en bra tanke men verkligheten ser inte ut så och det hade varit bra om de lärt sig ta kritik utan att för många känslor kommer.

Finns ingen gränssättning på barn och ungdomar heller. Vuxna bara jobbar och swischar stålar för de får dåligt samvete när de är så lite med barnen.

De säger aldrig ifrån om ungarna är besvärliga eller gör dumma saker. Inga gränssättningar gör dem till egoistiska utan någon omtanke eller respekt för andra människor. Inte konstigt om de är elaka och mobbar.

Nu är man kanske mer uttsatt också med alla medier. Influensers som har massa följare och en följeskara av får som blint litar på herden. De flesta tycker lika annars hamnar man i frysboxen.

Inte konstigt att svenskar kallas det sovande folket. Något eget oberoende tänkande eller beslutsförmåga verkar snart inte finnas. Folk blir hjärntvättade och kan ej ta teda på saker själva och lägga ihop 1+1 . Lättast o bara lita och följa med strömmen

Det må va det klokaste jag läst här på fz 1+ till dig !

Medlem
Skrivet av Majoren:

Artikeln och vad den grundar sig på är ett stort omfång av alltifrån rätt grova hot och kränkningar, till mer triviala så kallat sexistiska kommentarer.

Hur kan det vara trivialt att kalla någon av det kvinnliga könet för hora och fi**a eller andra sexistiska kommentarer?

Det är aldrig ok och definitivt inte trivialt.

Om du tycker det bör du nog ta ett steg tillbaka och fundera lite över dina värderingar.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Ja, det är viktigt att lära sig att inte ta saker personligt på nätet. Speciellt när det är frågan om så stora kanaler som t.ex. Twitch eller onlinespel. Sen finns det ju definitivt ärekränkningar, hot som är direkt personliga, t.ex. när det börjar grävas i folks IRL-personuppgifter. Då sätter jag ned foten och ryter ifrån, rejält.

Men rent generella sexistiska, homofobiska och andra typer av vad man väl kan kalla "fördomsfulla kommentarer" är väl mest bara att kategorisera som allmänt potatismos på det anonyma nätet. Sånt som folk bara vräker ur sig utan att mena vare sig det ena eller det andra, helt enkelt.

ja precis kunde inte sagt det bättre. Mest att det folk säger online är också för att just få en reaktion ifrån en person, kanske komma på deras nerver eller helt enkelt försöka vara elak för man får en kick av det. Det är fel men folk måste ha rätt att kunna få vara en skitstövel precis samma som att den andra personen ska få säga att dom tycker den andra är en skitstövel för att säga sådana saker till någon =D

Tycker dom sa det bra i filmen Demolition man , "You can't take away peoples rights to be assholes". Vilket passar in på mycket i dagens samhälle =D

Redaktör
Skrivet av Krabban77:

Fast fan vet om man fick höra saker som att kön skulle skäras upp, våldtäktshot och hot mot familjen? Jag har ändå varit med sen 70-talet.

Sen är det inte upp till oss att berätta för de som drabbas hur de ska reagera.

signatur
Medlem

Detta är en del av internet med anonymitet och så enkelt är det. Känns lite poänglöst att göra en dokumentär om detta.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Tråkiga uppgifter.
Och märklig mentalitet att vara elak mot unga kvinnor. Jag kan förstå om man blir less på tjatmostrar 40+, vår mest problematiska grupp i samhället, men vad gäller unga kvinnliga gamers så tenderar jag att vara snällare mot dem online än mot karlar. Men är väl inne på den gamla skolan, "man slår inte tjejer".

Man undrar lite vad som pågår i skallen på en man som tycks gå igång på att vara elak mot en ung, attraktiv tjej. "Ratad"-komplex?

Sen måste man ju också inflika att man faktiskt _måste_ vara hårdhudad när man vistas online. Man kan inte vara hyperkänslig att ta åt sig av precis allt, då får man faktiskt skylla sig själv.

Ja den mobbade får ju faktiskt stå ut med att bli mobbad. Hon får faktiskt rent av skylla sig själv att hon blir mobbad då hon vill spela spel online.

Hör du inte hur dumt det låter?!

Medlem

Fast fan vet om man fick höra saker som att kön skulle skäras upp, våldtäktshot och hot mot familjen? Jag har ändå varit med sen 70-talet.

Sen är det inte upp till oss att berätta för de som drabbas hur de ska reagera.

Ja jag syftade inte till sådana grova saker förstås. Jag tänkte mer på dumma saker där man uttalade kränkande eller negativa saker om exempelvis sitt utseende eller hur man är som person. Sådan påhopp skulle man tåla

Nu kallas hård kritik utan personangrepp för rent hat. Jag har själv skrivit hård kritik och på ett beskt sätt i andra sammanhang i sociala medier. Då har man av många blivit kallad för en person som är hatisk vilket är rent löjeväckande för mig.

Så när jag hör hat idag så associerar jag det ofta med gansk mildt språkbruk eftersom dagens generation är mer känslig.

Det är det som är problemet att många mår sämre idag rent psykiskt pga de aldrig fått lära sig i yngre år att kunna ta kritik överhuvudtaget. Detta plus att när de sedan blir äldre kommer deras fria uppfostran utan gränser att bidra till egocentriska mobbande individer.

Medlem
Skrivet av Krabban77:

Ja jag syftade inte till sådana grova saker förstås. Jag tänkte mer på dumma saker där man uttalade kränkande eller negativa saker om exempelvis sitt utseende eller hur man är som person. Sådan påhopp skulle man tåla

Nu kallas hård kritik utan personangrepp för rent hat. Jag har själv skrivit hård kritik och på ett beskt sätt i andra sammanhang i sociala medier. Då har man av många blivit kallad för en person som är hatisk vilket är rent löjeväckande för mig.

Så när jag hör hat idag så associerar jag det ofta med gansk mildt språkbruk eftersom dagens generation är mer känslig.

Det är det som är problemet att många mår sämre idag rent psykiskt pga de aldrig fått lära sig i yngre år att kunna ta kritik överhuvudtaget. Detta plus att när de sedan blir äldre kommer deras fria uppfostran utan gränser att bidra till egocentriska mobbande individer.

Eller också är det så att samhället och vår kultur förändras och utvecklas. Saker som betraktades som normalt (det där kan för övrigt vara lite luddigt, när något är att definiera som normalt eller ej) i generationer ovanför din är sannolikt otänkbart för dig, och detsamma torde också gälla för generationer som följer din.

Att bara säga att "dagens generation är mer känslig" visar på en oförståelse för ovan snarare än någonting annat. Sen kan man såklart tycka vad man vill om hur samhället ser ut för "dagens generation" , jag säger inte att du har varken rätt eller fel i det du tycker som så. Men världen förändras, även om du (eller jag) inte ser, förstår eller vill det.

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Trist att det blir så, ett stort skäl att jag knappt spelar online.
Dock så har de flesta twitch-kanaler jag hänger på ganska bra stämning. Följer några tjejer och vad jag har sett beter sig chatten, dock kanske den är hårt modererad då. Anonymitet gör mycket med folk, de skriver eller säger saker som de aldrig skulle säga till någon face-face.

signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem
Skrivet av Lofa:

Hur kan det vara trivialt att kalla någon av det kvinnliga könet för hora och fi**a eller andra sexistiska kommentarer?

Det är aldrig ok och definitivt inte trivialt.

Om du tycker det bör du nog ta ett steg tillbaka och fundera lite över dina värderingar.

Man kan ju kalla män för k*khuvud, h*rbock och liknande med. Det beror förstås på kontexten, men könsnamn generellt är väl inte särskilt allvarligt kan jag tycka.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Man kan ju kalla män för k*khuvud, h*rbock och liknande med. Det beror förstås på kontexten, men könsnamn generellt är väl inte särskilt allvarligt kan jag tycka.

Gör du det i det dagliga livet och på jobbet också? Kallar dina arbetskamrater för hora, k*khuvud, fi**ta och h*rbock`?

För du tycker ju inte det är särskilt allvarligt.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Tror knappast att kvinnor utsätts för mer hat än män online, snarare mer av en annan typ av hat där sexism och sexuella trakasserier är vanligare. Vet dock att Twitch är helt hopplösa på att hantera problemen när det gäller streaming. De bryr sig inte för fem öre om folk som kringgår avstängningar genom att skapa nya konton eller folk som skapar mängder med reservkonton med det som mål.

Ja killar i allmänhet är nog inte så känsliga för att bli sexuellt trakasserad med lite clit-pics eller tit-pics.

På tidigare jobb har man haft ett par som klämt på rumpan. Även om man inte varit intresserad så har jag inte sprungit in hos chefen o bölat.

Skulle dock aldrig göra något sådant själv då jag vet en kille på ett tidigare jobb blev utkastad ur en bil i farten när den kvinnliga kollegan kände en hand på låret

En envis stalker som man inte var intresserad av skulle man dock tycka var ganska jobbigt.

Redaktör
Skrivet av Krabban77:

Ja killar i allmänhet är nog inte så känsliga för att bli sexuellt trakasserad med lite clit-pics eller tit-pics.

På tidigare jobb har man haft ett par som klämt på rumpan. Även om man inte varit intresserad så har jag inte sprungit in hos chefen o bölat.

Skulle dock aldrig göra något sådant själv då jag vet en kille på ett tidigare jobb blev utkastad ur en bil i farten när den kvinnliga kollegan kände en hand på låret

En envis stalker som man inte var intresserad av skulle man dock tycka var ganska jobbigt.

Skrivet av Krabban77:

Det är fortfarande den som drabbas - inte du - som vet hur de känner när de kallas hora, får en hand på rumpan etc. "Hård kritik", "hat", "hur mycket man ska tåla. osv. är tolkningsfrågor, finns ingen allmän regel. Du har din uppfattning, andra en annan. Huruvida fri uppfostran är orsaken till hur folk mår har jag inte den blekaste om. Inte heller om fri uppfostran är vanligt förekommande efter 70-talet (om det var det ens då).

signatur
Medlem
Skrivet av Lofa:

Gör du det i det dagliga livet och på jobbet också? Kallar dina arbetskamrater för hora, k*khuvud, fi**ta och h*rbock`?

För du tycker ju inte det är särskilt allvarligt.

Nä, men kommentarsfält och röstchat på internet är inte jobbet. Helt enkelt inte jämförbart. Alls.

Redaktör
Skrivet av Majoren:

Nä, men kommentarsfält och röstchat på internet är inte jobbet. Helt enkelt inte jämförbart. Alls.

För vissa av oss är det det... Men oavsett så ser jag inte varför internet ska vara en frizon där man kan slänga alla normala sociala regler. Det är människor vi umgås med.

signatur
Medlem
Skrivet av Krabban77:

Whataboutism har börjat trilla in mer och mer i den här tråden.

Jo för det är ju jättevanligt att tjejer skickar clit-pics eller tit-pics till killar som spelar online för att sedan hota dom med att skära av deras penisar och efter det i grupp våldsamt använda den som en dildo.

Skrivet av Flugsaft:

Tycker Mike Tyson uttyckte sig fint gällande sociala medier men de gäller även gaming för det är anonymitet.

"Social media made y’all way too comfortable with disrespecting people and not getting punched in the face for it.” ~ Mike Tyson.

Det där stänmer fan bra på många moderna trender. Allt från giftiga twitterfolk till minskad tillit till civilsamhället och politisk nedbrytning och dehumanisering.

Förr ett par decennier sedan kanske folk inte var vänner alla gånger, men man såg varandra som en del i samma samhälle så att säga. Även min meningsmotståndare är en del av "oss" som jag måste ta i beaktande. Tyvärr har sociala media förgiftat allt till den grad att man till och med talar om inbördeskrig i USA (som är det tydligaste exemplet).

Helt sjukt vad sociala medier har förstört.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Som Tomas skrev, oavsett om det är skriftligt eller muntligt så är det en människa som får höra orden.

Och budskapet blir inte mindre bara för att det är skriftligt...

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Eller också är det så att samhället och vår kultur förändras och utvecklas. Saker som betraktades som normalt (det där kan för övrigt vara lite luddigt, när något är att definiera som normalt eller ej) i generationer ovanför din är sannolikt otänkbart för dig, och detsamma torde också gälla för generationer som följer din.

Att bara säga att "dagens generation är mer känslig" visar på en oförståelse för ovan snarare än någonting annat. Sen kan man såklart tycka vad man vill om hur samhället ser ut för "dagens generation" , jag säger inte att du har varken rätt eller fel i det du tycker som så. Men världen förändras, även om du (eller jag) inte ser, förstår eller vill det.

Det är väl ingen oförståelse när det i flera studier som visar på detta. Det är väl snarast en förståelse när jag konstaterar att de är i allmänhet mer känsliga. Jag säger bara som det är och jag talar inte om för någon hur den ska reagera. Det är redan försent o lära sig nu. Tycker bara synd om stackarna. De hade inte behövt bli härdade som en elitsoldat men hade de lärt sig hantera kritik och även rent hat så hade de lättare kunnat hantera en hård verklighet som de kommer mötas av. Att bara lära sig vara snäll och omtänksam i skolan och tro att alla kommer bli det så kommer man snabbt bli varse om annat.

Alla studier visar utöver denna känslighet att de är mycket mer benägna att utveckla ångest och andra psykiska problem. Den digitala livstilen och mer distansiering från sociala och fysiska möten spelar såklart in. Sen har de skrämt upp stackarna alldeles i onödan om klimatet som om det vore jordens undegång imorgon.

I övrigt så vill jag inte ha samma uppfostran som våra föräldrar hade där man fick fingrarna klämda för att man gungade på stolen och swn åkte på en hurring där hemma när de fått reda på att man varit stygg o gungat pä stolen. Det är inget jag vill ha tillbaka men nog fan blev det folk av dessa människor.

Titta bara hur respekten är för andra människor idag. Mot läraren och vuxna. Det är ju fan värre en ett zoo med vilda apor som spottar på lärare.

Ja tiderna förändras och jag ser skillnaderna mellan generationerna. Säger inte att min var den bästa eller någon annans men det har absolut spårat ur tycker jag och gränssättning behövs där man säger ifrån som vuxen. Fri uppfostran är ingen snäll uppfostran. Det är en oansvarig uppfostran där man ger fri lejd till att göra vad som helst utan gränser. Man behöver inte vara en sherlock för att förstå vad det blir av dessa.

Medlem
Skrivet av LancelotSwe:

Trist att det blir så, ett stort skäl att jag knappt spelar online.
Dock så har de flesta twitch-kanaler jag hänger på ganska bra stämning. Följer några tjejer och vad jag har sett beter sig chatten, dock kanske den är hårt modererad då. Anonymitet gör mycket med folk, de skriver eller säger saker som de aldrig skulle säga till någon face-face.

Därför majoriteten av streamers kör followers only, subscriber only eller verified accounts only. Samt att kollar man i de flesta av kvinnliga streamers chat så är folk överlag mycket, MYCKET trevligare än vad de är i manliga streamers chat. Skillnaden är när någon skriver något olämpligt så blir de bannade i kvinnornas chat medans många manliga streamers hänger ut idioterna och förnedrar dem samt att om du måste ha ett konto verifierat med ett telefonnummer så kan de inte sitta och skapa massvis med konton lika enkelt. Sen kan man ju kolla på andra svenska streamers också, t.ex. Anniefuschia som är en av de största som snittar på 1500 viewers, hennes chat är alltid väldigt positiv. Dessa tjejer är i det stora hela justchatting streamers (alla förutom SwedishGirlMafia) och de lockar till sig en viss typ av kräk så ja. Försvarar det vad de gör? Nej, men när hela din stream är att du står framför kameran i yogapants så vet man vad det är för typ av tittare du jagar.

Medlem
Skrivet av Krabban77:

Jag rekomenderar inte att införa aga igen men nog fan funkade det. Titta på skolfoton från 50 talet och idag och jämför. Något jäkligt snett har gått på vägen. Total respektlöshet och anarki idag. Rena djungeln

Föräldrar uppfostrar inte längre sina barn i samma utsträckning som man gjorde förut, samt att ofta så var hela samhället en del av din uppfostran, dina föräldrar kände alla grannar, de kände till allas barn och man höll bättre koll på varandra. Nu lämnar folk knappt sina hus och vet inte vad ens grannar heter. Generationsskifte som har skett och helt ärligt det har inte blivit bättre.

Medlem
Skrivet av Majoren:

vräka ur sig "bög" eller "satkärring" till en medspelare behöver ju i ett sådant sammanhang vare sig vara illasinnat menat eller oacceptabelt.

Tror inte du fattar någonting om hur andra kan uppfatta saker, det handlar inte om den som säger saker hur den uppfattar orden utan mottagaren. Hur kul tror du någon som är homosexuell tonåring som inte vågar komma ut känner sig när någon vräker ur sig jävla bög till den?

signatur

IDKFA

Medlem

Det är fruktansvärt att det pågår, det jag tycker saknas är ju att det inte är någon som säger ifrån, som vanligt. Om det sitter 10 pers och snackar, varav en beter sig illa, så är det ju 9 andra som kan vända på det och se till att den som beter sig illa ändrar sig än att bara haka på eller vara tyst.

Det är generella problemet, strukturellt lär sig alla att man inte ska sticka ut hakan för då kan man själva råka illa ut, men den dagen man sitter där själv och blir utsatt, vem ska sticka ut hakan och stå upp för en då om man aldrig själva står upp för andra?

signatur

Quake? Är det smittsamt?

Medlem

Det är fortfarande den som drabbas - inte du - som vet hur de känner när de kallas hora, får en hand på rumpan etc. "Hård kritik", "hat", "hur mycket man ska tåla. osv. är tolkningsfrågor, finns ingen allmän regel. Du har din uppfattning, andra en annan. Huruvida fri uppfostran är orsaken till hur folk mår har jag inte den blekaste om. Inte heller om fri uppfostran är vanligt förekommande efter 70-talet (om det var det ens då).

Ja det är väl självklart att den som blir drabbad är bara den som kan säga hur den upplevde det. De får känna hur de vill. Jag upplever det att de är känsliga och vet med mig då jag har både barn och ungdomar bland släkt och familj, de absolut är mer mottagliga för kritik och mer känsliga överlag. Det finns studier på detta och utöver detta är de allmänt mer benägna till andra känslomässiga psykiatriska problem som ångest,depresion. Tycker mer synd om dem som mår dåligt oavsett om man är lättkränkt eller ej.

Detta hade kunnat undvikas om tränats som min uppväxt där man fick tåla saker som idag kallas kränkande. Man behöver inte acceptera det men det kommer alltid finnas så varför inte vara förbered. De tränas i andra känslomässiga färdigheter så varför inte tränas till en ökad tolerans eller förberedelse. Man kan absolut träna upp sådant. Detta i kombination med acceptans,förståelse och omtanke för andra människor.

Av egen livserfarenhet tycker jag folk i allmänhet är så känsliga idag så att man får snart vara helt tyst istället så inte blir ledsen. Ingen vågar kritisera . Blir en härlig självcensurerande kultur istället där man får gå på äggskal. Inte där ännu men på god väg.

Hot,tafsa och alla saker som hamnar under olagligt är aldrig acceptabelt och jag tror inte det är där problemet ligger. Allt annat ska man kunna tåla tycker jag. Inte acceptera men att lära sig tåla. Allt annat är känsligt enligt mig och tummar man på detta kommer yttrandefriheten krympa mer och mer tills det blir att alla sluter sig istället.. jag vet många som undviker att prata med vissa mäniskor av rädsla för att råka säga något fel eller pä ett klumpigt sätt. Det är för jävligt.

Skriv svar