Behöver jag fler chassifläktar?

Medlem
Behöver jag fler chassifläktar?

Ska bygga ihop en ny dator så fort alla delar kommit fram och är lite osäker på kylningen. Har köpt en Ryzen 5 5600G som ska sitta i detta chassi.

Processorn kommer kylas med denna fläkt och datorn drivs med detta nätaggregat.

Kommer inte ha ett dedikerat grafikkort i datorn då jag gått och blivit konsolspelare på heltid.

Datorn kommer mest användas till surf och emulatorer. Eventuellt lite DOTA någon gång i veckan. Kanske köper ett grafikkort senare i höst om Starfield blir bra.

Räcker det med den medföljande 120mm fläkten tror ni? Vill gärna undvika fler fläktar om det går.

Medlem

Du behöver ingen mer fläkt, processorn är relativt energisnål och genererar inte så mycket värme och utan ett varmt grafikkort så har du inget att oroa dig över. Du skulle till och med kunna strunta i den medföljande 120mm fläkten tills du skaffar ett grafikkort om du vill.

Medlem

Generellt tips: Vad många missar är att du ska flytta UT varmluften från burken och ha ett kontinuerligt insug av kallare luft och inte ha 27 fläktar på insidan som bara skyfflar runt varmluften.

Tyvärr hjälper det inte mycket på sommaren när temperaturerna numera närmar sig 32'C och värmen är "för-värmd" när den sugs in i chassit, men annars ger en radialfläkt som är placerad över någon PCIExpress slot på baksidan en sänkning av värmen med 7-8'C (eller mer) på insidan, vilket är en märkvärd sänkning.

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Du behöver ingen mer fläkt, processorn är relativt energisnål och genererar inte så mycket värme och utan ett varmt grafikkort så har du inget att oroa dig över. Du skulle till och med kunna strunta i den medföljande 120mm fläkten tills du skaffar ett grafikkort om du vill.

Tack, det var det jag hoppades på I samband med Grafikkortsuppgraderingen kan man slänga i extra fläktar och skapa ett vettigt luftflöde. Kommer köra med endast en fläkt som blåser ut men hålla koll på tempen i datorn nu i början.

Skrivet av Ichinin:

Generellt tips: Vad många missar är att du ska flytta UT varmluften från burken och ha ett kontinuerligt insug av kallare luft och inte ha 27 fläktar på insidan som bara skyfflar runt varmluften.

Tyvärr hjälper det inte mycket på sommaren när temperaturerna numera närmar sig 32'C och värmen är "för-värmd" när den sugs in i chassit, men annars ger en radialfläkt som är placerad över någon PCIExpress slot på baksidan en sänkning av värmen med 7-8'C (eller mer) på insidan, vilket är en märkvärd sänkning.

Ja, det är ju det som är vettigast. Brukar annars alltid ha minst en fläkt som suger in ny luft i fronten och en som spottar ut varm luft på andra sidan. I mitt chassi ovan måste man dock ha nätaggregatet i fronten så jag måste lösa det på annat sätt. Verkar som att tanken är att man ska flytta luft från botten upp genom toppen.

Men jag hoppades på att slippa det då jag inte har ett GPU och chassit har massa mesh. Hoppas inte det blir för lite luftflöde bara

Medlem

Börja med den medföljande chassifläkten (du har en i nätdelen också som hjälper till). Om utblåsluften känns varm kan det vara läge att köpa till en till fläkt, men du kommer förmodligen inte behöva det.

1
Skriv svar