Xbox-versionen av Baldur’s Gate 3 kommer men kompromisser kan behöva göras

Medlem
Skrivet av Majoren:

Aldrig, PC-hysteri är 14 resor värre. Aldrig haft en Windows PC som inte krånglat på något sätt, och betala 16k för ett grafikkort och prestera grafik likvärdig med PS5 ???

inte haft något problem med min pc sedan jag skippade AMD gfx för 10+ år sedan, vad har du för gear som krånglar?

Medlem
Skrivet av Patsy:

inte haft något problem med min pc sedan jag skippade AMD gfx för 10+ år sedan, vad har du för gear som krånglar?

Tror det främst handlar om att konsoler krånglar mindre tackvare deras bättre, slutna kretssystem. På PC är det alltid nån drivrutin i kombination med windows-uppdateringar som krånglar och skapar frustration. En del tycker säkert det är kul att spendera tid på att felsöka dessa evigt krånglande PC:s och windows-system, själv tycker jag bara det är frustrerande skit.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Det är en bromskloss för hela industrin.

Men den är ju trots allt betydligt kraftfullare än Nintendo Switch (som tar hjälp utav molnet för tyngre titlar)?

Medlem
Skrivet av Majoren:

Jo, det var ju iofs. ett märkligt beslut av Microsoft att lansera en "next-gen" konsol med lägre beräkningskraft än PS4 Pro, bara marginellt starkare än en dockad Switch. De kanske borde börja låta spelutvecklarna välja om de vill skippa lansering på S-modellen?

Du har ingen aning om vad du talar om.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem
Skrivet av Calle2003:

Men den är ju trots allt betydligt kraftfullare än Nintendo Switch (som tar hjälp utav molnet för tyngre titlar)?

Verkar inte vara så stor skillnad ändå, och skulle inte förvåna mig om Series S i framtiden också får köra spelen via molnet då storspel senare i en konsolcykel tenderar att vara betydligt mer tungrodda, och de har alltså redan nu i början av konsolcykeln svårt att få spelen att funka på Serien S.. Och då är ju Switch en 6 år gammal batteridriven bärbar konsol med ett mobiltelefon-chip. Ganska befängt när man tänker på hur stor prestandaskillnad det var mellan bärbara och nya fräscha stationära konsoler förr, tänk Xbox vs Gameboy Advance.
Man undrar hur Microsoft tänkte egentligen, inte nån framförhållning alls, om nu denna generation ska vara i 7 kanske t.om 8 år. Jag kan inte tänka mig att de kommer stöda Serien S så länge, tror risken är rätt stor att de kommer vilja börja fasa ut den mer och mer när tredjepartsutvecklarna börjar trilskas och försena spelen till den.

Ase
Medlem
Skrivet av Majoren:

Tror det främst handlar om att konsoler krånglar mindre tackvare deras bättre, slutna kretssystem. På PC är det alltid nån drivrutin i kombination med windows-uppdateringar som krånglar och skapar frustration. En del tycker säkert det är kul att spendera tid på att felsöka dessa evigt krånglande PC:s och windows-system, själv tycker jag bara det är frustrerande skit.

Har inte haft problem sen win 98 själv så fattar inte vad du menar, (inte ens med windows vista hade jag problem (nja win 7 var skit från början) konsoll har begränsningar & visst att anpassa till fast hårdvara är enklare än till olika men det är i min smak bara en begränsning & inget positivt, står själv inte ut med konsoll oberoende om det är ps eller xbox (ogillar alla handkontroller) fast ska man slöspela nåt plattformspel på helgen med polarna så kanske det e ok men inget som lockar mig. Mus & TB ska det va Äger & har ägt flera konsoller helt i onödan MVH Arne

Medlem
Skrivet av Majoren:

Jo, det var ju iofs. ett märkligt beslut av Microsoft att lansera en "next-gen" konsol med lägre beräkningskraft än PS4 Pro, bara marginellt starkare än en dockad Switch. De kanske borde börja låta spelutvecklarna välja om de vill skippa lansering på S-modellen?

”Marginellt starkare än en dockad switch”? 😂😂
Du kan inte jämföra vad du kallar ”beräkningskraft” mellan generationer. Antalet ”Teraflops” säger inte heller mycket mellan generationer.

Series S är ljusår kraftfullare än Nintendo Switch, den är även kraftfullare än PS4 Pro.
CPU:n är mycket kraftfullare än ovan nämnda, Ram-minne likaså, hårddisk också mycket snabbare. GPU:n är förstås en av de svaga länkarna i Series S.. Men GPU:n är ändå ”mer kraftfull” än den i PS4 Pro tack vare generationsskillnaderna. Jämfört med Nintendo Switch behöver jag inte ens gå in på någon detalj överhuvudtaget. Det är ingen match rent tekniskt, på något område.

Jag gillar verkligen Series S, men tycker ändå den var ett misstag i det stora hela. Men att säga att den är så klen som du säger är tyvärr inte sant, överhuvudtaget.

Skribent
Skrivet av Majoren:

Man undrar hur Microsoft tänkte egentligen, inte nån framförhållning alls, om nu denna generation ska vara i 7 kanske t.om 8 år. Jag kan inte tänka mig att de kommer stöda Serien S så länge, tror risken är rätt stor att de kommer vilja börja fasa ut den mer och mer när tredjepartsutvecklarna börjar trilskas och försena spelen till den.

Samtidigt lanserar de ju en ny modell nu i sommar, så det känns nästan som de riktar sin fokus mot S snarare än X. Vilket gör mig som X-ägare aningen frustrerad.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Jag gillar min Series S skarpt. Det är en game pass och indie/backlog maskin för min del. Jag hade inte blivit upprörd om vissa nyare spel hade skippat den och bara kommit till X/PS5/PC. Samtidigt så kommer ju typ 90% av alla nya spel fortfarande till PS4.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Samtidigt lanserar de ju en ny modell nu i sommar, så det känns nästan som de riktar sin fokus mot S snarare än X. Vilket gör mig som X-ägare aningen frustrerad.

Ja, det är mycket konstigt. Men det ska väl vara enklare att producera Serien S, och den säljs väl förmodligen med bättre ekonomi för Microsoft än den mer påkostade modellen. Det betyder ju dock att sett till rå beräkningskraft så kommer Microsoft alltså fortsätta ha ribban lagd på nivå PS4 Pro. Den har ju snabbare minne och lagring, men att ta ett kliv upp vad gäller t.ex. fysiksimulering, geometrisk komplexitet, AI och liknande som är helt beroende av beräkningskraften, där kommer alltså Xbox att slira på last-gen nivå kanske då hela generationen ut om de nu inte tills sist dumpar Serien S.

Skrivet av Ase:

Har inte haft problem sen win 98 själv så fattar inte vad du menar, (inte ens med windows vista hade jag problem (nja win 7 var skit från början) konsoll har begränsningar &

Handlar om att man är så van vid krångel med Windows PC att det är helt normaliserat. Så när man har en dator som funkar någorlunda, inte är ett totalt haveri, så räknar man den som "krångelfri".

Medlem

Och vad händer om det kommer till Series S och det funkar fint? Underskatta inte ATG.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Handlar om att man är så van vid krångel med Windows PC att det är helt normaliserat. Så när man har en dator som funkar någorlunda, inte är ett totalt haveri, så räknar man den som "krångelfri".

Vidrigt när någon skriver som om det den säger är fakta, när det enbart är en subjektiv åsikt. (Härskarteknik comes to mind)

Faktiskt riktigt otrevligt hur du diskuterar denna fråga, där du gång på gång i tråden hävdat att "alla windows pc krånglar" och om någon säger emot, så inbillar dom sig och har fel.

Hur ber man dig på snällast möjliga sätt att sluta skriva som en narcissist, eller helt enkelt förstå att din åsikt inte på något sätt reflekterar verkligheten.

Man kan bara hoppas att du inte för dig såhär IRL när folk inte delar dina absoluta åsikter om saker och ting. Skrämmande.

Medlem
Skrivet av Scream112:

Vidrigt när någon skriver som om det den säger är fakta, när det enbart är en subjektiv åsikt. (Härskarteknik comes to mind)

Faktiskt riktigt otrevligt hur du diskuterar denna fråga, där du gång på gång i tråden hävdat att "alla windows pc krånglar" och om någon säger emot, så inbillar dom sig och har fel.

Hur ber man dig på snällast möjliga sätt att sluta skriva som en narcissist, eller helt enkelt förstå att din åsikt inte på något sätt reflekterar verkligheten.

Man kan bara hoppas att du inte för dig såhär IRL när folk inte delar dina absoluta åsikter om saker och ting. Skrämmande.

Du tycker inte att du överreagerar en smula?

Medlem
Skrivet av Majoren:

Du tycker inte att du överreagerar en smula?

En smula?😂 Det var en minst sagt kraftig reaktion.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Och vad händer om det kommer till Series S och det funkar fint? Underskatta inte ATG.

Va? Det är väl hela vitsen med artikeln och att MS hjälper till, att det ska fungera fint?

Ambassadör
Xbox

Tror inte att Series S håller tillbaka någonting på andra konsoler eller PC. På vilket sätt kommer t.ex PC-versionen vara sämre för att spelet släpps på Series S? Det handlar snarare om att det är krångligare att få till en version på Series S p.g.a det begränsade minnet, vilket innebär att mer tid och resurser behövs läggas på den versionen. Series S ställer nog till det mest för Series S.

Series S klarar av en hel del, men det krävs mer av utvecklarna och det är väl inte helt populärt kan jag tänka mig. De senaste åren har väl snarare envisheten med att släppa spelen på Xbox One och PS4 varit den begränsande faktorn om något dock.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Calle2003:

Men den är ju trots allt betydligt kraftfullare än Nintendo Switch (som tar hjälp utav molnet för tyngre titlar)?

Sanning, men Switch går att ignorera. Vill man däremot släppa ett spel till Xbox Series X så måste man även släppa till Series S. Det blir väldigt handikappande.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Tror inte att Series S håller tillbaka någonting på andra konsoler eller PC. På vilket sätt kommer t.ex PC-versionen vara sämre för att spelet släpps på Series S? Det handlar snarare om att det är krångligare att få till en version på Series S p.g.a det begränsade minnet, vilket innebär att mer tid och resurser behövs läggas på den versionen. Series S ställer nog till det mest för Series S.

Series S klarar av en hel del, men det krävs mer av utvecklarna och det är väl inte helt populärt kan jag tänka mig. De senaste åren har väl snarare envisheten med att släppa spelen på Xbox One och PS4 varit den begränsande faktorn om något dock.

Allt krångel som S dras med gör att övriga versioner hålls tillbaka till dess att detta krångel är löst. Det är begränsande och leder till att versionerna till PC och Series X inte nyttjar den senaste tekniken då det blir för knepigt att få till en bra version till S.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Freakon:

Allt krångel som S dras med gör att övriga versioner hålls tillbaka till dess att detta krångel är löst. Det är begränsande och leder till att versionerna till PC och Series X inte nyttjar den senaste tekniken då det blir för knepigt att få till en bra version till S.

Jag tror verkligen inte att problemet med att få splitscreen att fungera tillfredsställande på Series S på något sätt har påverkat hur Baldur's Gate 3 är uppbyggt på vare sig PC eller PS5 eller när det släpps på dessa plattformar. Den enda påverkan är att Xbox-versionen blir senarelagd, men jag tror inte att 6 september hade varit ett lyckat släppdatum för oss på Xbox ändå

Med tanke på hur många spel som tar hänsyn till diverse potatis-PC-specs och gammelkonsoler så har nog inte Series S så mycket påverkan på spel i allmänhet heller.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Jag tror verkligen inte att problemet med att få splitscreen att fungera tillfredsställande på Series S på något sätt har påverkat hur Baldur's Gate 3 är uppbyggt på vare sig PC eller PS5 eller när det släpps på dessa plattformar. Den enda påverkan är att Xbox-versionen blir senarelagd, men jag tror inte att 6 september hade varit ett lyckat släppdatum för oss på Xbox ändå

Med tanke på hur många spel som tar hänsyn till diverse potatis-PC-specs och gammelkonsoler så har nog inte Series S så mycket påverkan på spel i allmänhet heller.

Så kan det vara och jag var uppenbarligen otydlig, men jag pratar generellt.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Pc master race .ni får vänta konsol bönder ( läs med ironi )


signatur

New life, New hope

Medlem

Ska ta på mig konspirationshatten.

BG3 flyttas till en månad tidigare på PC för att undvika Starfield, PS5 en vecka senare då Starfield inte är på PS5 så skadan är mindre där. Xbox har dock starfield och är inte helt färdig, så dom delayar spelet långt ifrån starfield releasen.

Säger inte att dom medvetet delayar Xbox releasen, menar nog mer att det är lite tur i oturen och dom gärna använder denna ursäkten då dom vill långt ifrån Starfield, då troligtvis dom flesta Xbox lirarna är intresserade av Starfield.

12
Skriv svar