Baldur's Gate 3 - Officiell tråd

Medlem

Har kört ett par timmar nu. Mycket imponerad, precis allt känns bra. Musik, grafik, story, karaktärer, kontroll, strider.

Det känns rätt överväldigande med alla system, jag förstår inte allt men det rullar på ändå. Känns dock lite jobbigt när man levlar då man måste ta beslut om saker man inte riktigt greppar. Men då det ska gå att specca om och ha sig så försöker jag att inte tänka alltför mycket och bara gå på känsla.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

6 timmar in.

Wow, vilket spel. Hade höga förväntningar men det är ännu bättre. Vackert med massor av detaljer i miljö och karaktärer, bra dialoger, härligt tärningskastande, roliga strider, spännande och kreativa quester och det känns fritt på ett sätt som jag alltid önskat att Witcher 3 skulle göra. Detta är rollspel deluxe, utan tvekan.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

6 timmar in.

Wow, vilket spel. Hade höga förväntningar men det är ännu bättre. Vackert med massor av detaljer i miljö och karaktärer, bra dialoger, härligt tärningskastande, roliga strider, spännande och kreativa quester och det känns fritt på ett sätt som jag alltid önskat att Witcher 3 skulle göra. Detta är rollspel deluxe, utan tvekan.

Det blir bara bättre och bättre också.

Såg några kommentarer igår på Youtube om en viss grej i spelet (inga spoilers)

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Det blir bara bättre och bättre också.

Såg några kommentarer igår på Youtube om en viss grej i spelet (inga spoilers)

<Uppladdad bildlänk>

Åhhh ❤️


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

En fråga till forumet: vilken/vilka classer är egentligen de roligaste? Jag vet nämligen inte om jag tycker det är så kul med warlock. Funderar på respecca.

Releasehästryttare
Skrivet av Whisp:

En fråga till forumet: vilken/vilka classer är egentligen de roligaste? Jag vet nämligen inte om jag tycker det är så kul med warlock. Funderar på respecca.

Jag bytte från warlock efter 30 timmar till druid, mycket mer nöjd med den klassen!

Tor
Medlem
Skrivet av Whisp:

En fråga till forumet: vilken/vilka classer är egentligen de roligaste? Jag vet nämligen inte om jag tycker det är så kul med warlock. Funderar på respecca.

Warlock är roligast som multiclass med något annat tycker jag, paladin/warlock är exempelvis riktigt skoj tycker jag men en helt annan spelstil än ren warlock. Du kan också köra bard/warlock om du vill vara bra på skillchecks och vara hyfsat kompetent i strid

Som magiker hade jag rekommenderat sorcerer, draconic som subclass gör dig hyfsat tålig och stark i ditt valda element medan storm gör att du flyger runt vilket är rätt ballt. Charismabaserad precis som warlock så du är fortfarande en kompetent snackare.

Svaret på vad som är roligast beror dock på din spelstil och preferenser i slutändan

Medlem
Skrivet av Whisp:

En fråga till forumet: vilken/vilka classer är egentligen de roligaste? Jag vet nämligen inte om jag tycker det är så kul med warlock. Funderar på respecca.

Min egna karaktär är ranger som jag upplever är rolig att spela. I resten av mitt guild kör jag cleric, barbar och fighter.

Nästa runda blir det nog druid som verkar vara en riktigt rolig klass.

Medlem
Skrivet av TheVoomyOne:

Jag stör mig så fruktansvärt på den ojämna svårighetsgraden i det här spelet. Alldeles för ofta råkar man stöta på en stor grupp fiender som fullkomligt utrotar dig. Råkar gå genom fel dörr och stöter på en arme med goblins etc.

Vet inte hur länge till jag kommer orka ladda om en sparfil för att hitta en väg runt, eller springa runt för att försöka bli starkare och bara hoppas på att man inte stöter på en annan övermäktig grupp av fiender. Sen måste man i stort sett efter varje strid gå tillbaka till camp för att sova, både för att återhämta hälsa men också för att förnya sina magier. Verkligen inte optimalt designat. Ångrar att jag inte köpte det till PC istället så jag hade kunnat åtgärda en del saker med moddar...

Har du erfarenhet av CRPG sedan tidigare?

Kan ta ett tag att komma in i hur ditt party bör fungera/se ut för att det ska passa dig och din spelstil.

Jag kör på normal och känner inte igen mig alls i din beskrivning. Skulle snarare säga att det känns för lätt en stor del av tiden, och jag är definitivt ingen mästare.

Medlem
Skrivet av G4ruda:

Har du erfarenhet av CRPG sedan tidigare?

Kan ta ett tag att komma in i hur ditt party bör fungera/se ut för att det ska passa dig och din spelstil.

Jag kör på normal och känner inte igen mig alls i din beskrivning. Skulle snarare säga att det känns för lätt en stor del av tiden, och jag är definitivt ingen mästare.

Håller med om att det nästan känna för lätt större delen av tiden, och jag är verkligen ingen mästare. Har mer eller mindre enbart spelat Divinity OS 2 sedan tidigare och där har jag inte lagt allt för mycket timmar. Det tyckte jag dock var väldigt svårt ofta, speciellt i början.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Snart 13 timmar in.

Är helt blown away. Kan inte riktigt greppa hur bra det är. Att Larian Studios faktiskt har knåpat ihop detta är svindlande att tänka på. Så mycket detaljer, dialoger och random events som alla håller hög nivå.

Snackade med brorsan innan och på så få timmar som vi har spelat så har vi redan nu helt olika upplevelser.

Kan säga redan nu att det är årets spel.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Snart 13 timmar in.

Är helt blown away. Kan inte riktigt greppa hur bra det är. Att Larian Studios faktiskt har knåpat ihop detta är svindlande att tänka på. Så mycket detaljer, dialoger och random events som alla håller hög nivå.

Snackade med brorsan innan och på så få timmar som vi har spelat så har vi redan nu helt olika upplevelser.

Kan säga redan nu att det är årets spel.

Spelet är väldigt långsamt och kanske inte passar alla med det är verkligen helt fantastiskt vad man blir belönad i detta spelet upplever jag.

Medlem

Valde vanlig krigare som yrke och det passade bra. På första stora områden så har det inte dykt upp något en som inte går att ta sig förbi i tärnings kast väg.

Medlem

Tack för alla svar om vilken class som är roligast!
Jag har en till fråga till forumet. Är det inte bra att ta bakgrund och class som inte passar ihop?
Tex så vill jag, som sagt, byta från warlock, men jag vill fortsätta vara charlatan.
Helst vill jag testa charlatan och fighter, men är det väldigt dålig kombo?

Medlem
Skrivet av Whisp:

Tack för alla svar om vilken class som är roligast!
Jag har en till fråga till forumet. Är det inte bra att ta bakgrund och class som inte passar ihop?
Tex så vill jag, som sagt, byta från warlock, men jag vill fortsätta vara charlatan.
Helst vill jag testa charlatan och fighter, men är det väldigt dålig kombo?

Jag älskar min Bard. Rolig debuffs/buffs och att kunna dra igång ett trumsolo mitt i en fight är episkt. Fick två fiender till att ligga på marken och skratta för att sedan ställa mig mellan dem och trumma medans mina allierade skötte slakten 🥳

Sen är Barden magisk i dialoger, nästan för bra. Lyckas nästan alltid med att få det utfallet jag önskar tack vare karisma och persuasion (eller det kanske är samma sak, förstår inte riktigt?).

Tänker därför att en Bard passar väldigt bra som charlatan?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Whisp:

En fråga till forumet: vilken/vilka classer är egentligen de roligaste? Jag vet nämligen inte om jag tycker det är så kul med warlock. Funderar på respecca.

Jag spelade också Warlock som min huvudkaraktär. Spelar man på Balanced så är Warlock ganska underwhelming för till slut så dör allt väldigt lätt och det räcker med att man spammar Eldritch Blast i princip.
Spelar man på Tactician så är Warlock roligare för den klassen har många "verktyg" som underlättar då. Krävs dock mer planering.

Annars tyckte jag nog min Ranger (Gloomstalker) var roligast.

Har endast provat Cleric, Ranger, Warlock och Fighter så har inte så mycket mer att bidra med

Medlem

Är snart klar med Final Fantasy XVI och tänkte köpa Baldurs Gate 3 efter. Har dock inte bestämt om jag ska köra på PC eller PS5. Någon som spelar på PS5 och hur är isåfall upplevelsen där? Är det lätt att navigera mellan alla menyer? Och är laddningstider bra?

Medlem
Skrivet av Whisp:

En fråga till forumet: vilken/vilka classer är egentligen de roligaste? Jag vet nämligen inte om jag tycker det är så kul med warlock. Funderar på respecca.

Vad är det du inte gillar? Jag körde en Wizard min första playthrough men tänkte eventuellt köra en Warlock på min "evil run" eftersom Warlocks känns lovande som onda karaktärer. (Jag ogillar generellt sett att spela melee class så vill gärna ha någon form av caster)

Skrivet av G4ruda:

Har du erfarenhet av CRPG sedan tidigare?

Kan ta ett tag att komma in i hur ditt party bör fungera/se ut för att det ska passa dig och din spelstil.

Ett problem där är ju när man som mig kör en Wizard, och pathfindern för mina NPCer är... bristfällig om vi säger så. Det slutar ofta med att man går in i en strid, eller bara startar en dialog som leder till strid, och längst fram står alltid min Wizard, med Lazael (min warrior/tank) längst bak i tåget. Man hade typ velat kunna säga till mina companions att flanka mig istället för att traska i ett funktionsnedsatt tåg bakom mig. I och med att jag ändå vill att "min" karaktär ska sköa dialogen m.m. så leder det till att man får spela om många scener, och placera ut mina tanks strategiskt i förhand, vilket drar ur mig lite ur inlevelsen.


signatur

Heja Blåvitt

Medlem
Skrivet av Deekar:

Är snart klar med Final Fantasy XVI och tänkte köpa Baldurs Gate 3 efter. Har dock inte bestämt om jag ska köra på PC eller PS5. Någon som spelar på PS5 och hur är isåfall upplevelsen där? Är det lätt att navigera mellan alla menyer? Och är laddningstider bra?

Jag spelar på ps5, skrev ett lite längre inlägg om mina första intryck på förra sidan. Men jag upplever ps5-versionen som stabil och bra. Kontrollen har de löst på ett bra sätt och känns väl integrerad i spelet. Smart användning av färgkodning så att du snabbt ser vilken typ av action det är som du är på väg att göra osv. Det som jag saknar är att alla förklaringar som du kan trycka fram, exempelvis vad "Stunned" egentligen innebär, är inte helt smidigt på konsol. Hade gärna sett en samlad flik i menyerna om regler. Tror det hade varit lättare att navigera så på konsol. Detta ser dock smidigare ut på PC, där är det bara att klicka (eller t.o.m. hovra?) på det ord i texten som du vill ha mer info om så fälls det ut en liten ruta direkt. Men styrningen med handkontroll är väldigt go, det känns mer som ett tredjepersonsspel än ett isometriskt rpg

Har dock inte spelat på PC, så kan inte jämföra annat än hur jag sett att skillnaderna är via olika videos.

Medlem
Skrivet av Yaarr!:

Jag spelar på ps5, skrev ett lite längre inlägg om mina första intryck på förra sidan. Men jag upplever ps5-versionen som stabil och bra. Kontrollen har de löst på ett bra sätt och känns väl integrerad i spelet. Smart användning av färgkodning så att du snabbt ser vilken typ av action det är som du är på väg att göra osv. Det som jag saknar är att alla förklaringar som du kan trycka fram, exempelvis vad "Stunned" egentligen innebär, är inte helt smidigt på konsol. Hade gärna sett en samlad flik i menyerna om regler. Tror det hade varit lättare att navigera så på konsol. Detta ser dock smidigare ut på PC, där är det bara att klicka (eller t.o.m. hovra?) på det ord i texten som du vill ha mer info om så fälls det ut en liten ruta direkt. Men styrningen med handkontroll är väldigt go, det känns mer som ett tredjepersonsspel än ett isometriskt rpg

Har dock inte spelat på PC, så kan inte jämföra annat än hur jag sett att skillnaderna är via olika videos.

Ah okej! Ja, jag är lite mer inne på PS5 så man kan chill-ligga i soffan och lira! Dessutom har jag en förhoppning på att de borde funka rätt bra med att streama spelet via PS Link också. Har kört en del PS Link det senaste och det har varit ganska soft!

Medlem
Skrivet av Whisp:

Tack för alla svar om vilken class som är roligast!
Jag har en till fråga till forumet. Är det inte bra att ta bakgrund och class som inte passar ihop?
Tex så vill jag, som sagt, byta från warlock, men jag vill fortsätta vara charlatan.
Helst vill jag testa charlatan och fighter, men är det väldigt dålig kombo?

Background ger ibland speciella konversationsalternativ.
Det ger även inspirations när du gör något som passar in med hur någon med din background skulle göra i vissa situationer.
Sen ger det även proficiency i vissa skills, och på grund av det kan det ibland vara vettigt att välja en background som inte matchar ens klass så bra. Om man vill ha proficiency i skills som man inte kan välja utifrån sin klass.

Så, det är en avvägning man får göra. Ibland kan det vara vettigt att ta en background som inte speglar klassen, om man verkligen vill vara bättre i vissa skills. Å andra sidan så kanske man spelar sin karaktär mer utifrån sin klass, och då får man inte lika många inspiration points om man valt en background som inte stämmer med klassen.

Medlem
Skrivet av waeress:

Background ger ibland speciella konversationsalternativ.
Det ger även inspirations när du gör något som passar in med hur någon med din background skulle göra i vissa situationer.
Sen ger det även proficiency i vissa skills, och på grund av det kan det ibland vara vettigt att välja en background som inte matchar ens klass så bra. Om man vill ha proficiency i skills som man inte kan välja utifrån sin klass.

Så, det är en avvägning man får göra. Ibland kan det vara vettigt att ta en background som inte speglar klassen, om man verkligen vill vara bättre i vissa skills. Å andra sidan så kanske man spelar sin karaktär mer utifrån sin klass, och då får man inte lika många inspiration points om man valt en background som inte stämmer med klassen.

Tack för detta svar! Nu förstår jag mer.

Medlem
Skrivet av Deekar:

Ah okej! Ja, jag är lite mer inne på PS5 så man kan chill-ligga i soffan och lira! Dessutom har jag en förhoppning på att de borde funka rätt bra med att streama spelet via PS Link också. Har kört en del PS Link det senaste och det har varit ganska soft!

Yes! Ett väldigt bra soffspel, då det blir ganska många timmar spenderade i spelet. Dock är jag bara i akt 1, så inte spelat akt 2 eller 3. Så kan inte säga något om prestandan framöver. Spelar så långsamt så när jag väl är i den ökända akt 3 antar jag att "definitive edition" är släppt och prestandaproblemen ett minne blott

Medlem
Skrivet av Yaarr!:

Yes! Ett väldigt bra soffspel, då det blir ganska många timmar spenderade i spelet. Dock är jag bara i akt 1, så inte spelat akt 2 eller 3. Så kan inte säga något om prestandan framöver. Spelar så långsamt så när jag väl är i den ökända akt 3 antar jag att "definitive edition" är släppt och prestandaproblemen ett minne blott

Haha ja samma här. Akt 3 kommer jag antagligen inte nå på länge med tanke på att de kommer andra spel man vill spela också 🤣

Medlem

Slog mig nu att jag kommit till sista akten och känner redan vemod. Spelat snart 100 timmar totalt och vill inte det ska sluta. Har inte känt så sen Witcher 3 - Wine and Blood.

Medlem
Skrivet av Viggez:

Slog mig nu att jag kommit till sista akten och känner redan vemod. Spelat snart 100 timmar totalt och vill inte det ska sluta. Har inte känt så sen Witcher 3 - Wine and Blood.

Som tur är kan du spela om spelet som Durge och köra 100 timmar till med helt andra konsekvenser

Medlem

Inne och köttar på act 3 nu. 86 spelade timmar. Spelar som en väldigt snäll och hjälpsam paladin. Allt jag vill är att bli klar och sedan spela om som en ond, svinig necromancer😅 sjukt att jag inte har tröttnat än. Det är så häftigt. Efter act 1 när man börjar se hur ens val formar storyn så blev jag helt fast.

Medlem
Skrivet av GamerNurse:

Inne och köttar på act 3 nu. 86 spelade timmar. Spelar som en väldigt snäll och hjälpsam paladin. Allt jag vill är att bli klar och sedan spela om som en ond, svinig necromancer😅 sjukt att jag inte har tröttnat än. Det är så häftigt. Efter act 1 när man börjar se hur ens val formar storyn så blev jag helt fast.

Spelar också som paladin och tänkte från början vara en schysst sådan, men på vägen så gjorde jag några val som kanske inte passade in. Kunde inte hålla mig från nyfikenheten om vad som skulle hända
Sen har jag gjort lite misstag också som har ställt till det senare, men det vet jag till nästa omgång. Rätt bra omspelningsvärde i detta spel

Medlem

Trodde inte BG3 var något för mig.
Skaffade det efter lite påtryck från vänner.
Så fel jag kunde ha.
Bästa spelupplevelsen jag haft sedan Witcher 3.

wtf


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem
Skrivet av dTexN:

Trodde inte BG3 var något för mig.
Skaffade det efter lite påtryck från vänner.
Så fel jag kunde ha.
Bästa spelupplevelsen jag haft sedan Witcher 3.

wtf

Ska fortsätta min andra genomspelning så fort min mus kommer hem. Den gamla pajade under tiden jag spelade bg3 🥴

Ett spel att minnas helt klart ❤️

Skriv svar