Diskutera – Vad tycker du om Starfield?

Medlem

i like it!


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

Avinstallera efter några timmar, inget märkvärdigt, blir testa om ett år.


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem
Skrivet av Jönsen:

Jag har faktiskt roligare med Starfield än vad jag har med BG3, men om jag ska försöka vara objektiv så är nog BG3 ett bättre spel.

Men eftersom det handlar om min åsikt så är Starfield hittills årets spel. VÄLDIGT nära inpå kommer BG3 och därefter Dave the Diver.

Vilket jäkla spelår!

Dock hoppas jag innerligt att CP2077 2.0 och Phantom Liberty ska knipa första platsen.

Hur kan du objektivt anse att BG3 är ett bättre spel trots att du har roligare med Starfield?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Hur kan du objektivt anse att BG3 är ett bättre spel trots att du har roligare med Starfield?

Bättre grafik, bättre prestanda, mer valmöjligheter, bättre story etc etc etc.

Men JAG gillar första person mycket mer än isometriskt som ett exempel.

Eller förstår du inte att man kan se på något objektivt?

Medlem
Skrivet av Jönsen:

Bättre grafik, bättre prestanda, mer valmöjligheter, bättre story etc etc etc.

Men JAG gillar första person mycket mer än isometriskt som ett exempel.

Eller förstår du inte att man kan se på något objektivt?

Om du hade sagt att spelet är objektivt tekniskt bättre så hade jag varit med dig. Men du skrev att spelet var objektivt bättre och bättre generellt är subjektivt.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Om du hade sagt att spelet är objektivt tekniskt bättre så hade jag varit med dig. Men du skrev att spelet var objektivt bättre och bättre generellt är subjektivt.

Du hänger upp dig på semantik i ett forum?

Medlem
Skrivet av Jönsen:

Du hänger upp dig på semantik i ett forum?

Va? Det är helt olika saker. Du kan inte ta förgivet att alla anser att ett bättre spel är baserat på prestanda? Kom igen?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Spelade 15 timmar och det får räcka tills moddarna gör spelet mer intressant. Bättre än Fallout 4 dock som jag tröttnade på efter 2 timmar.

Medlem

Ett 5/5 spel för mig. Är nog inne på timme 50 nu, gjort två eller tre main quest uppdrag.

Visst det har sina flaws, men älskar det ändå.


signatur

It´s a me

Medlem

Har spelat ett par timmar till nu och tagit mig till Jorden. Jag visste att den var död men kom igen. Våra städer försvinner inte på 100 år om atmosfären försvinner. Bethesda kunde faktiskt ha ansträngt sig lite här tycker jag. Och även om alla spår av människan magiskt försvinner på 100 år så borde väl iallafall bergskedjor vara kvar. Landade mitt i Alperna och det var platt. Inte så mycket som en kulle. Marianergraven? Samma där, helt platt. Några kända landmärken verkar inte finnas på Månen eller Mars heller. Det hade varit bättre om de skippat Sol helt och placerat händelserna för långt bort i galaxen för att det ska vara möjligt att fara hem.
Det är såklart bagateller och betyder inte så mycket men det förstör illusionen. En annan sak som störde mig var öppna ölflaskor och grillar utomhus, på Triton. Tror grillen blir svårtänd.

Medlem

ett ganska bra spel, som det finns mkt att anmärka på dock. inte nära felfritt, basebuildingen är skräp, städerna skräp. inga kartor, seg och dålig ui, inventory jobbigt, craftingen jobbig, osv. 80/100 ändå för det är min typ av spel och i framtiden blire massor av moddar osv. det blir ännu bättre


signatur

//monster

Medlem

5/10 är mitt betyg just nu men har bara spelat 25 timmar. Saknar främst utforskandet som fanns i de tidigare spelen. För mycket fast travel. Tråkig main quest. Har nog inte hittat någon riktigt bra quest än men har kört lite Freestar collective och det har varit helt OK. Resten av spelet gör mig mest sugen på att spela något annat 🥺

Medlem

Jag kan inte sluta spela helt enkelt, folk påstår att crack skulle vara beroende framkallande då vet dom helt enkelt inte vad jag går igenom just nu!

Medlem

Har nu spelat 48h 53min och jag svajar ofta mellan "vilket jävla skitspel" och "det här är faktiskt kul". Det är svårt att inte jämföra med BG3 efter 150h där, som hade flera minnesvärda NPC:s, medan alla i Starfield ser ut som creepy androids som gör dem minnesvärda av helt fel anledning. Och så snackar de alla så jäkla långsamt!

6/10 får det i dag av mig. Kanske 3/10 imorgon, eller 7/10. Vi får se!

Medlem
Skrivet av xXG13HaZeXx:

Jag kan inte sluta spela helt enkelt, folk påstår att crack skulle vara beroende framkallande då vet dom helt enkelt inte vad jag går igenom just nu!

Haha, samma här 😊. Håller på med Mantis-uppdraget nu, fick säga till mej själv på skarpen…gå o lägg dej nu gamle man o sov. Vilket spel 😍

Medlem
Skrivet av oldfatbaldguy:

Haha, samma här 😊. Håller på med Mantis-uppdraget nu, fick säga till mej själv på skarpen…gå o lägg dej nu gamle man o sov. Vilket spel 😍

Haha lite så 😜

Fan man vet att det är ett bra spel när 2-3 timar känns som 30 minuter xD tiden vara flyger iväg

Medlem

Min syn på Starfield går att likna med den jag har på typ Michael Jackson eller Woody Allen.

Typ... Hur kan någon som har gjort något av den bästa skiten som gjorts och typ single-handedly invented genres samtidigt vara fullständigt jävla blåst och ha noll självinsikt eller självkritik

Det är trist när sånt som är fantastiskt suger


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av GustavA:

Har spelat ett par timmar till nu och tagit mig till Jorden. Jag visste att den var död men kom igen. Våra städer försvinner inte på 100 år om atmosfären försvinner. Bethesda kunde faktiskt ha ansträngt sig lite här tycker jag. Och även om alla spår av människan magiskt försvinner på 100 år så borde väl iallafall bergskedjor vara kvar. Landade mitt i Alperna och det var platt. Inte så mycket som en kulle. Marianergraven? Samma där, helt platt. Några kända landmärken verkar inte finnas på Månen eller Mars heller. Det hade varit bättre om de skippat Sol helt och placerat händelserna för långt bort i galaxen för att det ska vara möjligt att fara hem.
Det är såklart bagateller och betyder inte så mycket men det förstör illusionen. En annan sak som störde mig var öppna ölflaskor och grillar utomhus, på Triton. Tror grillen blir svårtänd.

Det finns landmarks på jorden, tror jag sätt bilder på curiosity på mars, samt amerikanska flaggan på månen. Men kan tyvärr inte komfimerar det då jag själv inte har lagt ner speciellt mycket energi på det.

Att jorden inte skulle se ut så efter 100 år utan atmosfär är dock bara saker man kan spekulera i då vi helt enkelt inte vet, i detta fallet kan jag tycka att det är totalt ointressant då det är ett spel och inte verklighet.

Om du fortfarande inte klarar av att allt inte korrekt så kan du ju leka med tanken att det utspelar sig i alternativt universum ifrån vårat där physikens lagar inte är detsamma. Det är trots allt ett sci fi spel

Med det sagt så håller jag med om att de är fett tråkigt att jorden är så tom som den faktiskt är!

Medlem
Skrivet av lajklajk:

Laddskärmar 24/7

Tack.
Vad jag fruktade.
Finns inte en chans att jag (hehe vem bryr sig) plockar upp ett spel med massa laddskärmar. Antar att dom är lika långsamma som tidigare? Som småbarnsfarsa finns inget värre än laddskärmar. Min favorit FO4 är helt ospelbar, även med sån där snabb ny ssd sticka.

Medlem
Skrivet av Brutulv:

Tack.
Vad jag fruktade.
Finns inte en chans att jag (hehe vem bryr sig) plockar upp ett spel med massa laddskärmar. Antar att dom är lika långsamma som tidigare? Som småbarnsfarsa finns inget värre än laddskärmar. Min favorit FO4 är helt ospelbar, även med sån där snabb ny ssd sticka.

Laddskärmarna snittar väl på ca 2 sekunder.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Laddskärmarna snittar väl på ca 2 sekunder.

Yepp, o flyga ut i rymd tar tid men det faktiskt är en video som går att modda bort

Medlem

Ibland kan det bli lite mycket prata prata och promenera promenera och scanna, scanna! Jag hade kanske önskat färre planeter, kortare avstånd mellan objektiven på planeterna och större städer med mer att göra i. Men annars är jag nöj! Gillar alla vapen, storyn, friheten, rymdskeppen (att jag kan sno dom), designen och miljöerna, grafiken osv osv finns mycket som är strålande! GOTY för mig 👌

Medlem

Jag är nog ca 50-60 timmar in, delat på 2 karaktärer. Har en karaktär som jag kör main questen först med och den andra hoppade rakt på annat efter att man möter Constellation. Har otroligt roligt och har väldigt svårt att lägga ifrån mig det och spela något annat.
Spelar på PC med 5800X, 300 TI och 16 gig ram och det rullar som väntat mellan 55 och 90 fps på medium 3440x1440, höga fps är inget jag kräver från denna typ av spel direkt. Stött på väldigt få buggar under hela min speltid, och dem små buggar jag stött på har inte påverkat gameplay på något vis.

Main questen är väl sådär, inte bra, inte dålig. Blev lite trött på att samla artefakter så därför startade jag en till karaktär där jag går mer mercenary stilen och kör bara side quest. Side questsen är där spelet verkligen blir bra. Blev precis klar med Ryujin som verkligen var en utmaning med alla sneak uppdrag. Ska testa Crimson fleet härnäst sedan har jag gjort alla sido Factions också.

Att inte kunna springa 100% fritt på planeter eller flyga runt utan fast travel är inget jag stör mig på. Även om det hade varit möjligt hade jag använt fast travel. Tack och lov så är dem långa laddtiderna från Fallout 4 borta, laddtiderna är väldigt korta. Skalan på rymden och planeten är som om det vore 1:1 skala. Det tar inte minuter att åka mellan planeter som i No Man´s Sky som är nedskalat jämfört med detta, utan det skulle troligen ta flera år utan grav-jumps. Förväntar man sig att hitta liv och rörelse på alla planeter som i No Man´s Sky ska man inte det heller, planeterna är gjorda som vi har det i verkligheten där i stort sett 9 av 10 planeter är världar utan någon typ av liv.

Men New Atlantis hade gärna fått vara mer intressant, visst är det deras största stad hitils, men även deras tråkigaste stad hitils.
Stora men få byggnader med stora tomma utrymmen emellan dem.

Skulle nog ge det 9/10 för min del. När moddarna kommer igång och man kan förvandla spelet som man vill kommer det bli 10/10.
Men som många andra sagt tidigare, gillar man Bethesda spel kommer man troligen gilla detta, har man tidigare inte gillat Bethesda spel kommer man inte gilla det. Och gå inte in i spelet och förvänta dig en rymdsimulator, det är ett action rpg som utspelar sig i rymden, är det en rymdsimulator du är ute efter ska du hålla dig borta.

Medlem
Skrivet av Najkan:

Yepp, o flyga ut i rymd tar tid men det faktiskt är en video som går att modda bort

Om man bara ska flyga nånstans kan man även göra det direkt från marken (via Star map eller via questen) utan att hoppa in i skeppet osv. Så kan man skippa den sekvensen och direkt laddas till rätt system.

Medlem

Jag har försökt att gilla Starfield och på många sätt kan jag se glimtar av potential och den vision som man försökt uppnå här men...världen känns död och steril. Och AI:n ska vi inte ens nämna, har sett bättre AI i spel som är över 20 år gamla (Unreal exempelvis). Sen förstår jag inte att ett projekt som utvecklats under 7 år inte ens har inbyggd FOV?! Finns indiespel som haft det på dag 1, detta är oacceptabelt för en stor AAA-studio.

Skyrim in space är det verkligen inte, att de ens jämför Starfield med Skyrim är en förolämpning. Skyrim spelar i en helt annan liga. I Skyrim känns det som jag andas och lever i den världen. Istället för att ha massor tråkiga planeter så kunde de haft kanske 15-20 med intressant innehåll, hade räckt och blivit över. Kvalitet över kvantitet helt enkelt. Efter att ha lyssnat på intervjun eller snarare "roasten" för några dagar sedan påvisar detta Bethesda nonchalans.

Starfield är mer av en lootershooter än ett RPG enligt min uppfattning och för det ändamålet är det helt ok. Ger det än så länge 6.5/10 men får se hur spelet ter sig längre in i storyn. Jag tror Starfield kommer bli bättre inom något år, efter moddare har fixat det mesta och några patchar hunnit anlända, kanske möjligen får vi se en special edition?


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

gillade det skarpt, ruschade new game + först, var ett misstag. sen startade jag en ny save och gjorde allting istället, vart mycet bättre då. alltihopa tog dryga 95 timmar. Enda som var en besvikelse är new game +, hoppades på att var runda skulle ha randomly generated objectives. man gör samma 5-6 "hämta artifakterna" om och om igen, förstår inte varför dom kunde kanske varit på random locations var gång.

Medlem
Skrivet av Brutulv:

Tack.
Vad jag fruktade.
Finns inte en chans att jag (hehe vem bryr sig) plockar upp ett spel med massa laddskärmar. Antar att dom är lika långsamma som tidigare? Som småbarnsfarsa finns inget värre än laddskärmar. Min favorit FO4 är helt ospelbar, även med sån där snabb ny ssd sticka.

Skrivet av Kalliban:

Laddskärmarna snittar väl på ca 2 sekunder.

Beror väl även på vilket system man har. Att tex ladda en save på en highend dator tar runt 11 sekunder, medans det tar ca 37 sekunder på Series X.

(Vid 9 min)

Medlem

Bra: Spammet med onödiga Starfield nyheter har börjat avta.
Dåligt: Vet ej.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Beror väl även på vilket system man har. Att tex ladda en save på en highend dator tar runt 11 sekunder, medans det tar ca 37 sekunder på Series X.
https://youtu.be/ciOFwUBTs5s?si=wENur2U3oIMnrzDs&t=540s

(Vid 9 min)

Ah, men alla spel har väl laddskärmar när man laddar en save. Jag tog för givet att han efterfrågade de laddskärmar man möter när man spelar, typ vid fast travel eller när man går in i byggnader osv. De är ju extremt korta.

Medlem
Skrivet av xXG13HaZeXx:

Det finns landmarks på jorden, tror jag sätt bilder på curiosity på mars, samt amerikanska flaggan på månen. Men kan tyvärr inte komfimerar det då jag själv inte har lagt ner speciellt mycket energi på det.

Att jorden inte skulle se ut så efter 100 år utan atmosfär är dock bara saker man kan spekulera i då vi helt enkelt inte vet, i detta fallet kan jag tycka att det är totalt ointressant då det är ett spel och inte verklighet.

Om du fortfarande inte klarar av att allt inte korrekt så kan du ju leka med tanken att det utspelar sig i alternativt universum ifrån vårat där physikens lagar inte är detsamma. Det är trots allt ett sci fi spel

Med det sagt så håller jag med om att de är fett tråkigt att jorden är så tom som den faktiskt är!

Det är klart vi vet vad som händer om atmosfären försvinner. I det här fallet var det magnetfältet som förvann vilket efter en oroväckande kort tid ledde till att atmosfären tunnades ut. Att magnetfältet på Jorden försvinner händer regelbundet. Varje gång polerna skiftar så förvinner magnetfältet under en tid, i vissa fall under flera hundra år. Livet på jorden har inte dött ut än. Och våra bergskedjor har inte vittrat sönder. Mars är ett jättebra exempel på vad som händer när magnetfältet fösvinner.

Att Jorden är död är annars ett ganska smart designval. Utvecklarna hade annars tvingats ta med i beräkningen att alla skulle åka "hem". Prova att landa i sin trädgård. Det kanske hade varit bättre om de sprängt planeten till smågrus istället.

Skriv svar