I princip bekräftat: The Elder Scrolls VI blir pc- och Xbox-exklusivt

Robot
I princip bekräftat: The Elder Scrolls VI blir pc- och Xbox-exklusivt
Medlem

Ja vad ska man säga.. saknar man kompetensen får man väl köpa den.

Medlem

Skräll. 2026 kommer säkert bli 2027 också😅 Är det 10 år efter första revealen då? Undra om de ens hade börjat utveckla spelet när de slängde upp loggan första gången.

Medlem

Jag hoppas att det blir PC & Xbox exklusivt tror det behövs lite konkurrens där ute för att hålla en viss nivå. Med tanke på PlayStations dominans är det nog bara nyttigt att inte alla storsäljare kommer till PlayStation så fera köper Xbox! Då kanske Sony börjar svettas och gör sig av med Jim Ryan också det skulle långsiktigt gynna alla som spelar Playstation. Win Win. Tror dock 2026 är för tidigt Elder Scrolls VI blir nog ett nästa generations spel.

Medlem

Så länge spelen släpps till PC är jag nöjd då jag aldrig varit någon stor konsolspelare. Dock har min sista strimma av hopp när det kommer till nästa Elder Scrolls då de tydligen ska använda samma sunkiga spelmotor som magplasket Starfield.

Medlem
Skrivet av Nyhet:

... det väntas komma under 2026 eller senare.

Skrivet av Nyhet:

Han hävdade även att spelet är minst fem år bort.

"Minst fem år bort" innebär tidigast 2028... vilket rent tekniskt är 2026 eller senare, men samtidigt kanske lite förvirrande. 😃

Men i det här fallet litar jag mer på Phil än skriftliga dokument. Tidigast 2028 känns mer troligt.

Medlem

Jag tror vi ska vara glada om vi ser något släppt innan 2030 ifall vi är realistiska. De befinner sig idag i princip på fasen att spelet existerar på en bunt designpapper. Vi kommer istället se en massa mjölkande av Starfield under tiden.

Medlem

Extra! Extra! Extra!

Super Mario Bros 69420 är Nintendo Exklusivt!

Shocking Pikatchu-face

Medlem
Skrivet av Babakunde:

Extra! Extra! Extra!

Super Mario Bros 69420 är Nintendo Exklusivt!

Shocking Pikatchu-face

Dålig analogi.

Mario som varumärke togs fram av Nintendo själva och har aldrig lämnat Nintendo. Elder Scrolls togs fram av Bethesda för tre decennium sedan (30 år) och har nyligen köpts av Microsoft eftersom att Microsoft själva har stora problem att komma på nya IPn på egen hand för att lyckas släppa spel.

Så man köper befintliga IPn och stänger in dem på sin konsol platform. Det enda som räddar dem från att det skall vara mer liv runt detta är att de faktiskt fortfarande släpper de IPn de köper på PC. Men det spelar ingen roll hur mycket man sminkar en gris. En gris är fortfarande en gris.

Medlem

Än en gång så inga bekymmer eftersom man kör PC.
PC Master race for the win


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Platformsexklusiva lir som inte varit platformsexklusiva om inte någon betalat för det är alltid röva för oss konsumenter. Finns inget att hylla här.

Det är en helt annan sak när man som platformsinnehavar skapar ett IP själv från grunden. Då hade det inte funnits annars.

Medlem

Kommer släppas som tidigast 2030 med deras fart.

Medlem

Jag gissar att det släpps med nästa gens xbox som releasetitel. Tror det vore taktiskt som tusan för att locka över fler spelare.

Medlem
Skrivet av anarfox:

Platformsexklusiva lir som inte varit platformsexklusiva om inte någon betalat för det är alltid röva för oss konsumenter. Finns inget att hylla här.

Det är en helt annan sak när man som platformsinnehavar skapar ett IP själv från grunden. Då hade det inte funnits annars.

Är väl både rätt och fel när det gäller Elder Scrolls. Morrowind var Xbox exklusivt, Oblivion var exklusivt 1 år till xbox.
Skyrim var det första som inte hade någon typ av exklusivitet. Så man skulle nog kunna säga att det är lite som Final Fantasy som hoppar fram och tillbaka.

Men jag håller med, även om jag själv kommer spela det på PC så tycker jag att Elder Scrolls borde fortsätta vara multiplattform.

Medlem

Fan vad fint. Betydligt tidigare än vad jag själv trodde.

Medlem

Satt och funderade på vad som är på tapeten (AAA) för Xbox men kom inte på något mer än Forza. Har Microsoft ett enda spel med fast release-datum (eller som iaf vet med ganska stor säkerhet kommer 2024) framöver förutom Forza Motorsport?

Medlem
Skrivet av Matrosen:

Ja vad ska man säga.. saknar man kompetensen får man väl köpa den.

Gäller ju alla bolag som betalar lön. Ingen kompetens hade stannat utan pengar.

Redaktör
Ponny
Skrivet av Bennii:

"Minst fem år bort" innebär tidigast 2028... vilket rent tekniskt är 2026 eller senare, men samtidigt kanske lite förvirrande. 😃

Men i det här fallet litar jag mer på Phil än skriftliga dokument. Tidigast 2028 känns mer troligt.

Medhåll. Tidigast 2028 känns logiskt.

Vore väl att ta i att vänta till 11 november 2033 (Skyrim släpptes ju 11/11 2011, medan Starfield planerades till 11/11 2022). OT: kände mig plötsligt väldigt gammal. 🙃


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Medhåll. Tidigast 2028 känns logiskt.

Vore väl att ta i att vänta till 11 november 2033 (Skyrim släpptes ju 11/11 2011, medan Starfield planerades till 11/11 2022). OT: kände mig plötsligt väldigt gammal. 🙃

11/11/33 confirmed!

Medlem

GamePass-masterrace, hoppas dock de har förnyat sin spelmotor etc

Medlem

Sååå... lagom till nästa generation xbox? Känns som att Bethesda måste släppa Fallout-utvecklingen till Obsidian. De kan ju inte vänta till mitten av 2030-talet innan nästa Fallout släpps.

Medlem
Skrivet av blackidus:

Är väl både rätt och fel när det gäller Elder Scrolls. Morrowind var Xbox exklusivt, Oblivion var exklusivt 1 år till xbox.
Skyrim var det första som inte hade någon typ av exklusivitet. Så man skulle nog kunna säga att det är lite som Final Fantasy som hoppar fram och tillbaka.

Men jag håller med, även om jag själv kommer spela det på PC så tycker jag att Elder Scrolls borde fortsätta vara multiplattform.

I hear you. Men Morrowind skulle aldrig ha kunnat släppts till PS2 och PS3:an var skräpdålig för optimering och multiplattform. Jag drar nog skulden på Sony där med PS3:an, PS2:an var en bra konsol men betydligt mindre kraftfull än Xbox.

Skrivet av Lilagröt:

Gäller ju alla bolag som betalar lön. Ingen kompetens hade stannat utan pengar.

*noterar att det inte finns några anmärkningsvärda skillnader mellan att anställa människor som att köpa upp hela företag*


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

Här sitter man och drömmer om lite mer vänskap mellan företagen... Alla spel släpps till alla format som är möjligt.

Som Steven Tyler sjunger... Dream on

Medlem

Ett riktigt shit move att köpa ett varumärke av den kalibern och sedan stänga ute halva spelvärlden. Det finns inget bra försvar för det och det gynnar definitivt inte konsumenter.
Dock när det släpps om 10 år så kan mycket se annorlunda ut igen.

Medlem

Hade flredragit det va PC exclusivt sp hade de kanske gjort vettigt UI.
Men gissar att det kommer vara lika fokuserad på moderna Kalifornien problem som starfield istöllet flr att fokusera på att göra intressant story.
Fom fallout4 har set bara gått utför.

Medlem

Alltså, det är fem (5) år bort…det är lika med 17 år efter Skyrim…

Medlem

Förstår inte varför detta är en nyhet. De äger ju Bethesda nu så det är väl inte märkligt?

Tycker däremot det är väldigt konstigt hur gamingmedia verkar allt jämt tyst över det faktum att MS egna Phil uttryckt sig i nu läckta e-mail konversationer att de borde (igen) försöka köpta Nintendo men även Valve.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av Proximately:

*noterar att det inte finns några anmärkningsvärda skillnader mellan att anställa människor som att köpa upp hela företag*

Ja så är det de får ju lite mer om de köper ett bolag istället för att bara ”sno” folket/kompetensen.

Medlem

Det här är liksom ingen nyhet. Det är ju klart att Microsoft och Xbox kommer ta tillvara på sina egna studios och få exklusiva spel. Precis som det är Sony och PlayStation mantra.

Medlem

Om Sony ska få göra det, då ska Microsoft också få göra det

(Konsoll exklusivitet + PC)

För skulle vara gött att få dessa spel på Xbox också
Horizon, God of War, Uncharted, Ratchet, Death Stranding, The Last of Us, Spider-Boi, Days Gone, Detroit Become Human


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

12
Skriv svar