Skivläsare till "nya" PS5 kräver internetanslutning (första gången)

Robot
Skivläsare till "nya" PS5 kräver internetanslutning (första gången)

Kan köpas separata till slimmade PS5:an.

#playstation-5


Medlem

Så klart det inte bara kunde vara ett konsumentvänligt beslut med modulär enhet. Är ju trots allt Sony och minnet är fortfarande färskt från när de bestämt skulle ha proprietära SD-kort i sina bärbara enheter för att ta tusenlappar betalt för kort som kostade ören att tillverka.

Medlem

Frågan är om den blir låst till konsolen, surt i så fall.

Dex
Medlem

Förstår verkligen inte att detta har blivit en så stor nyhet och har sätt mycket klagomål på diverse sidor (vilket man förvisso alltid gör om allting på internet ).

Hur många personer i världen köper en "digital" konsol om man inte har tillgång till internet typ nästan alltid? Känns ju extremt konstigt och köpa den digitala konsolen om man inte har internetuppkoppling.
Man behöver ansluta en gång för att få igång den bara. Hur kan detta verkligen vara ett så stort problem?

Eller är det jag som missar problemet bara?

Medlem

Minns att Xbox ONE krävde en första internet registrering.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||

Medlem
Skrivet av Dex:

Förstår verkligen inte att detta har blivit en så stor nyhet och har sätt mycket klagomål på diverse sidor (vilket man förvisso alltid gör om allting på internet ).

Hur många personer i världen köper en "digital" konsol om man inte har tillgång till internet typ nästan alltid? Känns ju extremt konstigt och köpa den digitala konsolen om man inte har internetuppkoppling.
Man behöver ansluta en gång för att få igång den bara. Hur kan detta verkligen vara ett så stort problem?

Eller är det jag som missar problemet bara?

Det kan skapa vissa problem ifall den blir låst till konsolen.

Varför upplever du att det är nödvändigt att kräva aktivering av ett tillbehör?
Om den blir låst till konsolen, skulle du vara ok med om övriga tillbehör såsom kontroller, PSVR2 eller ratt också blev det?

Finns rätt många anledningar till att man inte vill få den låst till konsolen, ifall det nu är det som sker vid aktivering.

Medlem

För min egen del så är låsning till konsolen ett mindre problem. Det är ett större problem om servrarna inte finns tillgängliga i en framtid om samlare behöver byta drive på sin PS5 som de sparat som reserv.

Kommer säkerligen finnas "lösningar" för alla dessa problem i en framtid, men jag tycker inte att det skall behövas.

Bara det här med nedtagning av butiker till äldre konsoler utan att man räddar och bevarar de spel som finns från den generationen är en skandal.

Medlem

Det handlar möjligen om licenser till diverse filmformat.

Den digitala PS5:an kan inte spela filmer på skivor och spelaren kan inte heller göra det på egen hand. När dessa sätts ihop blir det en "filmspelare" som måste registreras och licenspengar betalas.

Dex
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Det kan skapa vissa problem ifall den blir låst till konsolen.

Varför upplever du att det är nödvändigt att kräva aktivering av ett tillbehör?
Om den blir låst till konsolen, skulle du vara ok med om övriga tillbehör såsom kontroller, PSVR2 eller ratt också blev det?

Finns rätt många anledningar till att man inte vill få den låst till konsolen, ifall det nu är det som sker vid aktivering.

Ja om det är att den blir låst till konsolen kan jag förstå att det blir tråkigt. Men samtidigt har jag aldrig kunnat flytta på skivläsaren i andra konsoler så kan inte säga att jag tycker det är ett stort problem för min del i alla fall

Tror dock mer att det handlar om licenser som Margy skriver, men har så klart ingen aning. Tycker bara detta har blivit så himla överdrivet förstorat

Medlem
Skrivet av Margy:

Det handlar möjligen om licenser till diverse filmformat.

Den digitala PS5:an kan inte spela filmer på skivor och spelaren kan inte heller göra det på egen hand. När dessa sätts ihop blir det en "filmspelare" som måste registreras och licenspengar betalas.

Det där låter logiskt faktiskt, det är mycket med licenser som man inte tänker på. Jag tror att PS3 fortfarande får updates då och då för att kunna fortsätta spela just filmer.

Medlem

Ser inte problemet. Köper man en konsol utan läsare, så måste man ha internet för att ladda ner spel. Och dessutom har flesta internet idag. De som inte har lär nog inte köpa en ps5 slim iallafall.

Även med skivläsare kräver majoriteten av spel en patch som laddas ner för att fungera skapligt. Och finns spel som kräver senaste versionen av konsolens system.

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Minns att Xbox ONE krävde en första internet registrering.

Samma med PS4, jag upptäckte det vid flytt och jag var utan internet en vecka i nya lägenheten så jag tänkte kolla på lite DVD och Blu ray... Löstes iofs lätt med att köra mobil hotspot för uppdateringen.

Medlem

Problemet många verkar missa är att iom att det krävs internet så är det en service som tillhandahålls av sony. Om 15 år kanske de inte erbjuder aktivering. Har din läsare då gett upp så kan aldrig skaffa en ny. Samma med ps4, pajar läsaren är konsolen skrot även fast du enbart köpt spel från deras onlinestore. inget problem för någon, förräns de drabbas…
ps3/ps4 t.ex. slutar fungera fast det bara är läsaren som är trasig. Finns inget bra för konsumenterna med detta…
tänk om det samma gällde ditt grafikkort till datorn att istället för drivrutiner krävdes det att tillverkaren aktiverade det (s.k. marrying) para ihop det och låste till din maskin. bläh!

Medlem
Skrivet av Dex:

Förstår verkligen inte att detta har blivit en så stor nyhet och har sätt mycket klagomål på diverse sidor (vilket man förvisso alltid gör om allting på internet ).

Hur många personer i världen köper en "digital" konsol om man inte har tillgång till internet typ nästan alltid? Känns ju extremt konstigt och köpa den digitala konsolen om man inte har internetuppkoppling.
Man behöver ansluta en gång för att få igång den bara. Hur kan detta verkligen vara ett så stort problem?

Eller är det jag som missar problemet bara?

Kan ju vara som sådant att den digitala är den enda som finns i lager och man köper till skivläsaren samtidigt.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

Hmm, jag kanske skulle köpa en helt separat skivläsare för mina DVD- och Bluray-filmer?

Medlem

Dom kanske är rädd att folk köper den med läsare sedan kopplar ur den och säljer skivläsaren, då Sony tar mer betalt för en extern läsare.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Dom kanske är rädd att folk köper den med läsare sedan kopplar ur den och säljer skivläsaren, då Sony tar mer betalt för en extern läsare.

Vilka skulle vara köparna?

Medlem

Om man köper en ps5 idag, så har man förmodligen internet också.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Vilka skulle vara köparna?

Samma köpare som köper skivläsare.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Samma köpare som köper skivläsare.

Om man köper en fysisk version för att sedan montera lös läsaren och sälja den separat till någon som köpt en digital version menar du? Tror inte marknaden är speciellt stor om man inte planerar att i princip ge bort läsarna. Så stor priskillnad är det inte mellan Digital version + Sony läsare ställt mot Fysisk version. De som vill ha skivläsare kommer i de flesta fall köpa en fysisk version.

Finns inte heller något nämnt om man kan köpa sidostycket separat vilket förmodligen gör att de måste köpas bootleg 3dprintat eller liknande vilket är ännu en tröskel.

Medlem
Skrivet av cyppa:

Om man köper en ps5 idag, så har man förmodligen internet också.

det handlar inte om idag…

Medlem
Skrivet av Aletheides:

De som vill ha skivläsare kommer i de flesta fall köpa en fysisk version.

Den största förvirringen är väl att Sony lanserar en konsol där man kan ta bort diskenheten som ingen rationell människa kommer att göra om den inte går sönder. Men det är väl därför man har garantikvitto.
Och nu tar de bort den enda riktiga anledningen där detta kan vara bra, dvs om 20-30 år att man bara kan byta ut diskläsaren enkelt.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

De som vill ha skivläsare kommer i de flesta fall köpa en fysisk version.

Vilket dock också behöver paras ihop/synka, bilderna från Twitter/X är en PS5 som inkluderar skivläsare från start och det är de första bilderna vi fick, på den boxen står det att man måste para ihop/synka PS5 + skivläsaren.


signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2K 250GB + 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Medlem
Skrivet av Real:

det handlar inte om idag…

Tror nog att du fattar bättre än så

Medlem
Skrivet av cyppa:

Tror nog att du fattar bättre än så

uppfattade det dock som att det inte framgick att problemet är inte att folk inte har internet utan den dagen sony väljer att sluta ”gifta” konsoller och läsare.

ps3 och ps4 går inte att använda den dagen läsaren ger upp, även ifall du inte spelar från skiva. läsaren går heller inte att byta ut och enheten som egentligen är hel är bara att slänga.

läsaren ger troligtvis upp före enheten och att då inte kunna byta känns ju trist. men visst det är aldrig några problem man har ju pengar…

Medlem
Skrivet av Real:

ps3 och ps4 går inte att använda den dagen läsaren ger upp, även ifall du inte spelar från skiva. läsaren går heller inte att byta ut och enheten som egentligen är hel är bara att slänga.

läsaren ger troligtvis upp före enheten och att då inte kunna byta känns ju trist. men visst det är aldrig några problem man har ju pengar…

Förstår inte vad du menar? Om läsaren inte fungerar så kan du fortfarande spela digitala spel. Vissa har endast spelat digital i många år och inte testat om skivläsaren fungerar ens.

I detta fall med den nya PS5:an, så löses ju problemet om din skivläsare skulle bli defekt, där du alltid kan köpa en ny skivläsare som du kan parkoppla, istället för att köpa en helt ny konsol.

Medlem
Skrivet av Bullen86:

I detta fall med den nya PS5:an, så löses ju problemet om din skivläsare skulle bli defekt, där du alltid kan köpa en ny skivläsare som du kan parkoppla, istället för att köpa en helt ny konsol.

Bara om Sony tillåter det genom internet.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Bara om Sony tillåter det genom internet.

Och, vad är problemet? Vad jag har förstått så krävs det parkoppling med hjälp av nätet första gången du installerar den. Om du tänker om sådär 20 år, så vet jag inte ens om behovet kommer finnas när vi är i två generationer framåt, och flesta gått vidare.

Medlem

Svårt att inte vara negativ till hela den där kontrollbehov-grejen som teknikjättarna kör med alltmer. Är kategoriskt emot allt som förhindrar eller försvårar att man förlänger livslängden på sina egna betalda ägda prylar, eller i övrigt använder dem ungefär som man vill. Sony/Nintendo/Microsoft måste ju förstås låsa konsolernas operativsystem för att förhindra piratkopiering och fusk, det förstår man. Men i övrigt så vill man ju inte att det ska kännas som att man med mössan i hand lånar sitt Playstation från Sony, när man ju betalt över 6000 för det. Har man väl betalt de hutlösa 1200 kronorna för en extern skivläsare (ockerpris), så ska Sony givetvis inte lägga sig i vilka PS5-konsoler man installerar den på, och den ska ju självklart inte vara så att säga låst till bara en konsol. Vill de låsa skivläsaren till en konsol så får de väl sälja den färdigintegrerad.

Medlem
Skrivet av Margy:

Det handlar möjligen om licenser till diverse filmformat.

Den digitala PS5:an kan inte spela filmer på skivor och spelaren kan inte heller göra det på egen hand. När dessa sätts ihop blir det en "filmspelare" som måste registreras och licenspengar betalas.

Det är min gissning också. Det hade dock varit trevligt om den fortfarande fungerade för spel men att du får upp en ruta första gången du vill titta på en bluray-film (vem som nu gör det) som säger att du måste ansluta till internet. Fast det kanske finns andra licenser också som krävs även för spel.

12
Skriv svar