SoL
Medlem
Hackad?

Hallå, hoppas någon kan svara på detta. Jag undrar om någon använder min ip adress för att tanka hem filmer. Det finns en hemsida som säkert en del känner till, iknowwhatyoudownloaded.com, när jag går in där så ser jag att det laddas hem filmer ungefär varannan dag. Min ip adress är väll unik? O jag har inte laddat ner någon film eftersom allt jag vill se streamar jag plus att jag har inte sett någon av dom filmerna som det står att min ip adress laddat hem

Medlem

Generellt så är din IP adress dynamisk, kostar oftast extra att ha statisk. För privatpersoner är det sällan meningsfullt med statiska, dessutom finns praktiska lösningar med dynamisk dns att använda.

Du får vanligtvis din IP via din router, den får sin ip av din internet leverantör när den startas om.

Inaktiv

Som ovan sa. Jag använder mullvad.net när jag behöver

SoL
Medlem

Yes jag har en dynamisk ip adress och den har jag fått av min internetleverantör, det är jag medveten om. Men frågan kvarstår, hur kan det laddas ner filmer genom min ip adress under tiden jag använder den som jag har fått av internetleverantören när inte jag laddat ner filmer överhuvudtaget. Min wan ip adress är väll unik dvs att det endast finns en av den?

Medlem

Frågan är ju varför någon skulle hacka dig för att streama film. Lite som att stjäla någons identitet bara för att starta ett medlemskap på Willys.

Sim
Medlem

ditt wan är enbart internt, ditt ipnummer du får från din leverantör kan delas av hela huset om du bor i ett lägenhetshus som exempel.

Skrivet av SoL:

Yes jag har en dynamisk ip adress och den har jag fått av min internetleverantör, det är jag medveten om. Men frågan kvarstår, hur kan det laddas ner filmer genom min ip adress under tiden jag använder den som jag har fått av internetleverantören när inte jag laddat ner filmer överhuvudtaget. Min wan ip adress är väll unik dvs att det endast finns en av den?


signatur

Arff

Medlem
Skrivet av SoL:

Yes jag har en dynamisk ip adress och den har jag fått av min internetleverantör, det är jag medveten om. Men frågan kvarstår, hur kan det laddas ner filmer genom min ip adress under tiden jag använder den som jag har fått av internetleverantören när inte jag laddat ner filmer överhuvudtaget. Min wan ip adress är väll unik dvs att det endast finns en av den?

Det är mer och mer vanligt att ISP:er har CGNAT nu för tiden (mer regel än undantag som standard, vissa erbjuder unik ip gratis, andra tar betalt för det, men oftast måste man kontakta dom och be om det.) vilket innebär att att ett helt gäng med folk delar på en publik IP adress. Det görs främst för att tillgången på IPv4 adresser börjar ta slut och omställningen till IPv6 tar tid.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

https://iknowwhatyoudownload.com/en/contacts/

Citat:

Single IP address could be assigned to multiple users. It depends on user's ISP. For example mobile operators often used this schema.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

SoL
Medlem
Skrivet av Sim:

ditt wan är enbart internt, ditt ipnummer du får från din leverantör kan delas av hela huset om du bor i ett lägenhetshus som exempel.

Nu gjorde jag en ipconfig/release och fick en ny ip, hur går det ihop om vi delar på samma ip i hela lägenhetshuset? Jag byter ju inte ip för hela byggnaden. Säg t ex att min adress är 170.140.10.10 borde inte dom som bor i huset ha 170.140.10.11.. 10.12.. 10.13 osv osv, när jag fixade ny ip så ändrades alla utom dom tre första siffrorna alltså 170.
Efter att ha läst lite om iknowwhatyoudownload så tror jag inte riktigt den är legit, kanske finns en del som stämmer men mycket är nog lurendrejerier.

SoL
Medlem
Skrivet av Bennii:

Frågan är ju varför någon skulle hacka dig för att streama film. Lite som att stjäla någons identitet bara för att starta ett medlemskap på Willys.

Frågan är varför det ser ut som att någon laddar ner film, inte streamar, genom min ip adress, varför någon skulle vilja göra det är förstås också intressant men först och främst vill jag veta om någon gör det och hur jag får stopp på det.. efter lite forskning så tror jag inte det är så längre ändå så den paranoian kan jag nog gräva ner nu..

Sim
Medlem

Gjorde du detsamma på din router?
nu tar jag för givet att du sitter bakom en router?

Skrivet av SoL:

Nu gjorde jag en ipconfig/release och fick en ny ip, hur går det ihop om vi delar på samma ip i hela lägenhetshuset? Jag byter ju inte ip för hela byggnaden. Säg t ex att min adress är 170.140.10.10 borde inte dom som bor i huset ha 170.140.10.11.. 10.12.. 10.13 osv osv, när jag fixade ny ip så ändrades alla utom dom tre första siffrorna alltså 170.
Efter att ha läst lite om iknowwhatyoudownload så tror jag inte riktigt den är legit, kanske finns en del som stämmer men mycket är nog lurendrejerier.


signatur

Arff

Medlem

Du kan alltid testa din routers brandvägg och portar, här är ett par sidor:

https://www.grc.com/x/ne.dll?rh1dkyd2
https://www.ipvoid.com/udp-port-scan/

Kolla i övrigt i din routers inställningar om där är "oönskade" typer anslutna.


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem

Den där sidan verkar ingen vidare.

Jag ska tydligen sitta och titta på filmer (och vuxenfilm) konstant.
Jag önskar jag hade tid för att ens se nån film.

Du behöver inte va orolig.
- Om du är orolig byt lösenord på ditt Wi-Fi och så är saken löst.
- Tror du att det är virus? Installera virusskydd.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Fan vad kul ändå att titta på statistiken bland svennar och inse att man inte är så jävla olik medelsvennen.


signatur

🖥️[ i7 12700K ] - [ RTX 3070 ] - [ 64 GB DDR4 ]
🍑 Quest 2 64GB
🎮 PS3 Slim 120 GB
Nu: PUBG | MSFS 2020
Sen: STALKER 2 | Project 007 | MSFS 2024 | DayZ 2 | GTA VI

1
Skriv svar