Rapport – Xbox-division som arbetar med fysiska spel läggs ner

Medlem
Skrivet av tuckdragon:

Jao i dagsläget är det på tok för dyrt, går ju inte använda vilket usb minne som helst och få höga hastigheter bara för porten klarar det heller, men teknologin rör sig fort, så behöver inte vara allt för många år bort innan priset blir rimiligt.

sen använda jag usb mest bara som ett exempel för hur slött bluray är, finns nog andra alternativ med

Ja det är sant, kanske någon kassettlösning eller minneskort. Fast när det är så stora spel så är det väl egentligen rimligare att ha det digitalt tyvärr 😅

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Ralf:

Va längesen jag köpte nptt fysisk. Känns bara jobbigt ha fysiska spel nu för tiden..

Fast två fel gör inte ett rätt...

Det är väl jättebra om vi kan få bort all plast och transport när det gäller spelen.?

Man kan argumentera för digital distribution med olika argument, men just miljöargumentet är det mest långsökta här. Snacka om att sila mygg och svälja kameler.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Skrivet av Weeks_death:

Definitivt; till ett media där inte Sony har monopol och kräver royalties för var produkt som använder sig av formatet. När jag fick reda på detta (och lite annat som rör blu-ray) så har jag inte köpt varesig film, serier eller spel på skit formatet

Japp, dumma Sony.

"The "Blu-ray Disc founder group" was started on 20 May 2002 by nine electronic companies: Panasonic, Pioneer, Philips, Thomson, LG Electronics, Hitachi, Sharp, Samsung Electronics and Sony."

https://en.wikipedia.org/wiki/Blu-ray_Disc_Association"

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av roftg:

Enkelt val?, Sony lär vandra samma väg..
Hur tråkigt det än må vara så är det inte "hållbart" med fysisk media i framtiden

Som redan konstaterat i tråden säljer Sony en större andel fysiska spel än Microsoft och deras PS5 med skivläsare säljer såvitt bekant bättre än den utan, så de har inte samma incitament att driva denna utveckling. Men visst, jag har inga illusioner om att Sony är helt ointresserade av att pusha utvecklingen i samma riktning. Men vi som konsumenter har alltjämt en makt att påverka genom våra inköp.

Vad är det egentligen som är "ohållbart" med spel på skiva?


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av tuckdragon:

bluray behövs bytas ut mot nå vettigare lagringsmedia!

Fast 4K UHD Blu-ray fungerar fint. Jag har börjat köpa alltfler sådana nu, senast var Indiana Jones and the Dial of Destiny och Titanic. Men det är ju inte direkt som lyftet vi upplevde från VHS till DVD.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Om spelen är digitala eller fysiska spelar inte så stor roll om man kan spela dom i framtiden det är always online som är den stora boven i dramat enligt mig.

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Dock så har vi på PC alternativ som GOG, vilket tillåter oss att faktiskt "äga" spelen som vi köper digitalt.

Kan man sälja spel som köpts där? 🙂
Annars blir det ju inte mycket bättre än steam, epic och liknande.

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Kan man sälja spel som köpts där? 🙂
Annars blir det ju inte mycket bättre än steam, epic och liknande.

Alltså det beror ju på hur man ser på det. Lagligen? Nej det kan du inte, eftersom det räknas som piratkopiering, men samtidigt finns det inget som hindrar dig från att göra det heller, eftersom spel köpta på GOG saknar kopieringsskydd och du kan även spara själva installationsfilerna.

Medlem

Hör inga direkta klagomål här på att pc nästan enbart säljer digitalt och har gjort en längre tid, varför skulle det egentligen vara någon skillnad om konsol gjorde det?

Sedan är det ju för att deras egna titlar ändå kommer på game pass samt släpps på bland annat Steam, så deras fysiska försäljning måste ju kosta mera än vad den tjänar.

Medlem

MS säljer helt enkelt för få spel för att det ska löna sig med fysiska utgåvor i många fall.

Series S står för en stor del av deras marknad och Game Pass har gjort att många knappt köper några spel. Det är ytterst sällan man ser ett spel från MS på någon försäljningslista.

Det har gått så långt att det häromveckan kom en nyhet om att MS betalar Walmart för att skrota sina fysiska kopior av Starfield. Troligen för att man inte vill se att spelet reas ut och konkurrerar med Game Pass som det billiga alternativet att spela det.

Medlem

Som Rufflers redan sagt så har MS velat detta länge och de HAR redan provat att införa "online only" på xbox en gång i tiden, men det gick... ptja.. SÅDÄR! Problemet?

Jävligt kass internet på hangarfartyg där det arbetar enorma mängder unga män som gärna vill spela sitt xbox när de är lediga. Det kunde de inte. När amerikanska militären börjar gnyla om att de inte kan lira offline och att deras återhämtning från att leverera "frihet" till världens jävla alla hörn, välkommet eller inte, började befolkningen i allmänhet, men nyhetsrapporteringen i synnerhet att dra slutsatsen att microsoft var anti-amerikanska.

Tjofaderittan så var allt med "online only" som bortblåst och får väl hoppas det aldrig återkommer.


signatur

Move.L #beef, $4
Om du läser detta, har jag aptråkigt på jobbet -- och andra sidan, verkar du ha det också, ska vi ligga med varandra?

Medlem

Personen som fick en tom N64-kartong såld för 13000kr på Tradera häromdagen är nog glad att spel är fysiska 🤷🏻‍♂️


signatur

"There will be another time"

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Margy:

MS säljer helt enkelt för få spel för att det ska löna sig med fysiska utgåvor i många fall.

Series S står för en stor del av deras marknad och Game Pass har gjort att många knappt köper några spel. Det är ytterst sällan man ser ett spel från MS på någon försäljningslista.

Det har gått så långt att det häromveckan kom en nyhet om att MS betalar Walmart för att skrota sina fysiska kopior av Starfield. Troligen för att man inte vill se att spelet reas ut och konkurrerar med Game Pass som det billiga alternativet att spela det.

Jo, men de har ju bäddat för detta själva genom ett växande ointresse för just fysiska spel.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Crank:

Microsoft kommer lägga ner XBOX och satsa på Gamepass till 100%, snart seer vi GP till Sony Playstation och Nintendo också för dom är enbart ute efter number of users.

Phils önsketänk isf, svårt att tro att vare sig Sony eller Nintendo kommer acceptera Gamepass på sina plattformar. Tillväxtutrymmet för Microsofts speltjänst har helt enkelt nått sitt tak redan nu, de skvalpar runt 25-30M användare och har gjort det länge.

Skrivet av Skunke:

Fast nu var det ju inte det saken handlade om. Personen jag citerade skrev att ” Folk är för korkade som "köper" digitalt, med månadsavgifter och årskostnader på flera tusen.” och mig veterligen är det inga tusentals kronor i årsavgifter för att äga sitt digitala spel.

Sen är det som du säger, skulle licenser dras tillbaka så har du inget spel (vilket är en dålig deal för steam/tillverkaren) .
Men resultatet blir ungefär samma med skiva idag, lycka till att få igång den om servrarna med uppdateringarna (eller till och med hela spelet då vissa skivor bara kommer med en start-fil) är bortplockade.
Så skiva eller helt digitalt idag är samma skit.

Jovisst har du rätt, har personligen inte köpt spel på skiva sedan ca. 2015 så har glömt lite grann ur vanligt det är med ofta tomma skivor med bara en "CD-key" på. Köper dock fysiskt på min Switch och där brukar spelen gå att köra direkt från kassetten. Vilket det förstås borde vara lag på att det ska gå att göra med alla fysiska media, skiva likväl som kassett.

Skrivet av gryzor:

Som Rufflers redan sagt så har MS velat detta länge och de HAR redan provat att införa "online only" på xbox en gång i tiden, men det gick... ptja.. SÅDÄR! Problemet?

Jävligt kass internet på hangarfartyg där det arbetar enorma mängder unga män som gärna vill spela sitt xbox när de är lediga. Det kunde de inte. När amerikanska militären börjar gnyla om att de inte kan lira offline och att deras återhämtning från att leverera "frihet" till världens jävla alla hörn, välkommet eller inte, började befolkningen i allmänhet, men nyhetsrapporteringen i synnerhet att dra slutsatsen att microsoft var anti-amerikanska.

Tjofaderittan så var allt med "online only" som bortblåst och får väl hoppas det aldrig återkommer.

Inte bara amerikanska militärer som drabbas, många av oss här i Sverige tror ju att hela västvärlden fungerar precis som i Stockholm-Göteborg med förorter. Men Sverige är ett pytteland, så det är mycket enklare att bygga infrastruktur här. I USA förlitar sig en stor del av befolkningen i inlandet (många miljoner) på "parabol-internet" som har hastigheter jämförbara med vad vi hade i Sverige för typ 20 år sedan. Grov underdrift att det här med online-tvång bara är anti-amerikanskt, det är generellt det förmodligen mest destruktiva som hittills införts på bred skala för konsumenter överlag.

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Alltså det beror ju på hur man ser på det. Lagligen? Nej det kan du inte, eftersom det räknas som piratkopiering, men samtidigt finns det inget som hindrar dig från att göra det heller, eftersom spel köpta på GOG saknar kopieringsskydd och du kan även spara själva installationsfilerna.

Okej nej då är det inget som lockar mig. Kanske om priserna är bra. Får kika där när jag ska köpa spel nästa gång.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Phils önsketänk isf, svårt att tro att vare sig Sony eller Nintendo kommer acceptera Gamepass på sina plattformar. Tillväxtutrymmet för Microsofts speltjänst har helt enkelt nått sitt tak redan nu, de skvalpar runt 25-30M användare och har gjort det länge.

Det verkar som att MS är på väg att bli mer av en multiplattformutgivare. De har också köpt på sig en rejäl katalog med multiplattformsspel.

Om de får till en regelbunden utgivning till andra konsoler så kan de nog erbjuda en tjänst lik EA Play med bara sina egna spel.

Medlem
Skrivet av Ralf:

Va längesen jag köpte nptt fysisk. Känns bara jobbigt ha fysiska spel nu för tiden..

Fast två fel gör inte ett rätt...

Det är väl jättebra om vi kan få bort all plast och transport när det gäller spelen.?

Tror du missat larmrapporterna om datacenters stora miljöpåverkan? Ett fysiskt spel har en påverkan vid tillverkning av den fysiska kopian, transporten och när det i någon framtid skall återvinnas. Men när det väl är i någons ägo så har du inte någon direkt påverkan.

Digitala spel har en konstant påverkan på klimatet dygnet runt under hela sin livstid. Detta då de både måste lagras och tillgängliggöras.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Som redan konstaterat i tråden säljer Sony en större andel fysiska spel än Microsoft och deras PS5 med skivläsare säljer såvitt bekant bättre än den utan, så de har inte samma incitament att driva denna utveckling. Men visst, jag har inga illusioner om att Sony är helt ointresserade av att pusha utvecklingen i samma riktning. Men vi som konsumenter har alltjämt en makt att påverka genom våra inköp.

Vad är det egentligen som är "ohållbart" med spel på skiva?

Ja tex plast, utsläpp från transporter och sånt trams

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Tror du missat larmrapporterna om datacenters stora miljöpåverkan? Ett fysiskt spel har en påverkan vid tillverkning av den fysiska kopian, transporten och när det i någon framtid skall återvinnas. Men när det väl är i någons ägo så har du inte någon direkt påverkan.

Digitala spel har en konstant påverkan på klimatet dygnet runt under hela sin livstid. Detta då de både måste lagras och tillgängliggöras.

Spel du köpt på skiva lagras ju ändå till stor del på en server eftersom typ inga spel är färdiga och behöver mängder med uppdateringar för att vara spelbara. Så spel du köpt ”digitalt” är bättre för miljön eftersom man slipper tillverka och transportera skivan.

Kanske finns något undantag men generellt vill man ju inte spela spelen i dag ett versionen.

Medlem

Köper sällan spel på skiva kanske 1 per år när jag vill ha någon ultimate ultra one time only special delux edition typ annars bara digitalt. Men även special utgåvorna känns onödiga att köpa. Att köpa överlag känns onödigt och bakåtsträvande även digitalt. Förlitar mig mest på premium tjänster nuförtiden thats the way to go👌

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Fast 4K UHD Blu-ray fungerar fint. Jag har börjat köpa alltfler sådana nu, senast var Indiana Jones and the Dial of Destiny och Titanic. Men det är ju inte direkt som lyftet vi upplevde från VHS till DVD.

nä till film är det ju fortfarande helt ok, men hade man behövt installera över filmen till en hårddisk för att kunna se den hade det väl känts mindre lockande?

Medlem
Skrivet av tuckdragon:

nä till film är det ju fortfarande helt ok, men hade man behövt installera över filmen till en hårddisk för att kunna se den hade det väl känts mindre lockande?

https://i.kym-cdn.com/photos/images/original/002/459/833/13a....

Haha, det har varit Switchens stora svaghet denna generationen imo, att många spel antingen varit helt download eller krävt ytterligare nedladdning eftersom de snålat in på kasettkostnaden och inte har hela spelet där. Det har varit väldigt tråkigt och gjort att jag försökt köpa spel till andra format istället. Vilket det förhoppningsvis blir ändring på med nya konsolen!

Medlem

Då säger jag hej då till Xbox och så går jag tillbaka till Playstation igen.

Medlem
Skrivet av Sphere of No Form:

Japp, dumma Sony.

"The "Blu-ray Disc founder group" was started on 20 May 2002 by nine electronic companies: Panasonic, Pioneer, Philips, Thomson, LG Electronics, Hitachi, Sharp, Samsung Electronics and Sony."

https://en.wikipedia.org/wiki/Blu-ray_Disc_Association"

Snarare, dumma BDA.

Skrivet av Weeks_death:

Snarare, dumma BDA.

Så det är dåligt att flera elektronikföretag går samman för att sätta en standard? Ser verkligen inte problemet.

Medlem
Skrivet av Sphere of No Form:

Så det är dåligt att flera elektronikföretag går samman för att sätta en standard? Ser verkligen inte problemet.

Standarden var/är inte problemet. Problemet är formatet som de lagt licenser på för att få använda (jag förespråkar usb-c, men att alla som installerar den skall betala en avgift till ett företag tycker jag är anmärkningsvärt).
Som jag läst mig till så var Sony en stark deltagare i att blu-ray blivit så stort som det är, bla genom ps3an. Det jag ogillar är hur blu-ray utformats överlag; dålig konstruktion för att hålla skivorna i fodral, konstiga format på kartongerna (hade två "standard" utgåvor av film, båda med olika format på sina fodral), extremt dåligt med extra material (jämfört med DVD). De är (väl) även kodade till regioner (om man nu älskar att de gör en standard, så borde detta ge ett minus för ditt påstående) till skillnad från HD dvd som gick i graven pga blu-ray.
Jag har inte köpt blu-ray sedan jag försökte spela upp en film på min dator och fick meddelandet "your set up can be used to make illegal copies" och vägrade spela upp filmen. Då fick det bli "alternativa" källor av film; tack gode gud att alla streaming tjänster finns nu...

Medlem

På.PC spelar det ingen roll om det är bara digitalt då biblioteket håller sig över tid.
Nu skriker nån inombords att man inte äger pcspel på steam heller blabla. Iofs sant men steam är standarden som visat sig sätta normen som alla vill följa och riskerar nog inte att försvinna vår tid.

Konsolsidan däremot vill man ju äga fysiskt.
Man vill gärna ha möjligheten att sälja bort plastakräpet sen då det genom historien visat sig att inte ens digitala spel fungerat med nya hårdvara.
Här är väll Nintendo och sony dom fulaste fiskarna med sina antikonsument metoder.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av gundemannen:

Hör inga direkta klagomål här på att pc nästan enbart säljer digitalt och har gjort en längre tid, varför skulle det egentligen vara någon skillnad om konsol gjorde det?

Sedan är det ju för att deras egna titlar ändå kommer på game pass samt släpps på bland annat Steam, så deras fysiska försäljning måste ju kosta mera än vad den tjänar.

För att PC är en öppen plattform med fler återförsäljare och där du kna göra egna privatkopior om du t.ex. köper från GOG. På konsol är du låst till en butik och stängs dess servrar så har du absolut noll kvar.
På PC går det att undvika. På konsol är det oundvikligt.

Medlem
Skrivet av Sarato:

För att PC är en öppen plattform med fler återförsäljare och där du kna göra egna privatkopior om du t.ex. köper från GOG. På konsol är du låst till en butik och stängs dess servrar så har du absolut noll kvar.
På PC går det att undvika. På konsol är det oundvikligt.

Nu är ju tyvärr alla plattformar förutom just Gog (som dock har ett väldigt begränsat utbud), stängda plattformar på pc. Och förutom utgivares egna digitala butiker är det ju främst en Steam-nyckel du köper från andra digitala återförsäljare, vilket leder in i exakt samma problem som på konsol. Jag tror mera att folk generellt är rätt blinda för det som händer på pc -fronten där du i de flest fallen inte heller äger spelet och är beroende av tjänster som Steam.

Medlem
Skrivet av gundemannen:

Nu är ju tyvärr alla plattformar förutom just Gog (som dock har ett väldigt begränsat utbud), stängda plattformar på pc. Och förutom utgivares egna digitala butiker är det ju främst en Steam-nyckel du köper från andra digitala återförsäljare, vilket leder in i exakt samma problem som på konsol. Jag tror mera att folk generellt är rätt blinda för det som händer på pc -fronten där du i de flest fallen inte heller äger spelet och är beroende av tjänster som Steam.

Fast det vesäntlig skillnad och har till skillnad från konsolerna visat sig vara ett icke-problem.
Jag har kvar spel jag köpte för 20år sen på pc digitalt.
Det kan man inte säga om nått konsolspel.
Där kräver du att du har kvar originalhårdvaran jag vet inte ens om digitala spel till dom äldsta konsollerna som hade digitala spel fungerar ens.
Nintendonoch Sony vill ju att man köper om samma spel på nytt eller betalar för "uppgradering".


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skriv svar