Ett år med PSVR2 – detta har (inte) hänt

Robot
Ett år med PSVR2 – detta har (inte) hänt

Debutåret har varit torrt, men en framtid finns. Tacka inte Sony för den.

#playstation-vr2, #psvr2


Medlem

Jag tycker de ska knuffa in ett VR läge i de flesta spel som existerar, åtminstone till alla nya spel.
Då menar jag inte att de måste vara first person läge. Exempelvis Deadspace, Tombraider, Last of us osv.
Gör så att man kan vara en kamera bakifrån. Det ger en mer uppfylld upplevelse att få befinna sig inne i rummet med karaktärerna än på andra sidan tvn skärmen.

Just nu kör jag Resident Evil 2 i VR från min PC.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Sony har varit med och hjälpt till med de exklusiva spelen så att Sony inte hjälpt till stämmer inte riktigt.

Jag tycker ändå att det varit ett bra första år med över 100 titlar. Lyckas de hålla ett ganska jämnt tempo och fortsätter få ett stort antal releaser under år 2 så tycker jag ändå att de håller plattformen vid liv. Det är ju också som sagt torrt på Sony spel på PS5 också, så PSVR2 sticker inte ut lika mycket i det avseendet på grund av det.

Men håller de releaserna igång, får ordning på 1st party eller hjälper till med bra 3rd party och försöker få ner eller REAr ut PSVR2 till typ 5000Kr i höst så tycker jag ändå att det är en ok utveckling.
Hoppas även att dem gör PSVR2 PS6 kompatibelt, eftersom det finns både utrymme för att kräma på med mer FPS och kanske upplösning samtidigt som kontroller etc följer branschens standard, så det finns inget som skyndar på att man ska gå över till PSVR3 på samma sätt som PSVR1 till 2. De kanske till och med borde behålla PSVR2 och ha den som budget alternativ till PSVR3.

Sedan så är väl inte Quest PSVR2s största konkurrent, det är väl PCVR? Prestanda mässigt och med vissa features så kommer inte Quest vara ikapp förens tidigast Quest 5. Jämför man istället med PC så är PSVR2 fortfarande ett relativt väldigt billigt alternativ som tekniskt kommer hålla mycket längre än en Quest generation. Vi snackar nog ändå minst dubbla priset för en PC lösning. Har man redan tillräckligt stark PC så lutar det nog oftast mot en Quest, då exklusiva inte är tillräckligt på PSVR2 än. Men har man "bara" PS5 så är ändå PSVR2 en bra lösning med typ 5 gånger så hög prestanda som Q3, håller längre samt har stöd för eye-tracking.

Var nära och inskaffa det föra veckan, men efter jag tänkt på det där ett tag så gjorde jag det inte.
Känns ganska skönt att jag inte la så mycket pengar på något just nu faktiskt.


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem

PSVR2 må ha litet exklusivt utbud men har inget litet utbud, det finns flera populära spel och mp-spelen är crossplay med övriga plattformar. Så har man inte en Quest eller en speldator så är PSVR2 imo helt klart värt att skaffa till PS5.

Det pratades så mycket innan release (baserade på läckor från möten inom Playstation och Utvecklare) att alla Sony spel typ skulle stödja VR-mode och kunna köras med PSVR2 men man undrar när det är tänkt att hända. Slutet på generationen och in på nästa ?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Hoppas även att dem hör PSVR2 PS6 kompatibelt, eftersom det finns både utrymme för att kräma på med mer FPS och kanske upplösning samtidigt som kontroller etc följer branschens standard så det finns inget som skyndar på att man ska gå över till PSVR3 på samma sätt som PSVR1 till 2. De kanske till och med borde behålla PSVR2 och ha den som budget alternativ till PSVR3.

Om Sony verkligen vill fortsätta med VR så hoppas jag att deras nästa headset blir trådlöst.

Skrivet av Fearnox:

Sedan så är väl inte Quest PSVR2s största konkurrent, det är väl PCVR? Prestanda mässigt så kommer samt med vissa features så kommer inte Quest vara ikapp förens tidigast Quest 5. Jämför man istället med PC så är PSVR2 fortfarande ett relativt väldigt billigt alternativ som tekniskt kommer hålla mycket längre än en Quest generation. Vi snackar nog ändå minst dubbla priset för en PC lösning. Har man redan tillräckligt stark PC så lutar det nog oftast mot en Quest, då exklusiva inte är tillräckligt på PSVR2 än. Men har man "bara" PS5 så är ändå PSVR2 en bra lösning med typ 5 gånger så hög prestanda som Q3, håller längre samt har stöd för eye-tracking.

Så länge Quest 3 fungerar att streama till PC så behöver man ju inte hoppa in i quest 3 native spel. Jag ser mer quest 3 spel som utfyllnad för enklare upplevelser som exempelvis Beat saber. Andra headsets finns naturligtvis till PC men det är väl inte så många som pallar det trådlöst och till rätt pris.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Molotov:

PSVR2 må ha litet exklusivt utbud men har inget litet utbud, det finns flera populära spel och mp-spelen är crossplay med övriga plattformar. Så har man inte en Quest eller en speldator så är PSVR2 imo helt klart värt att skaffa till PS5.

Det pratades så mycket innan release (baserade på läckor från möten inom Playstation och Utvecklare) att alla Sony spel typ skulle stödja VR-mode och kunna köras med PSVR2 men man undrar när det är tänkt att hända. Slutet på generationen och in på nästa ?

Jag fick dock intrycket av att Sony var sena med detta. PSVR2 without parole var det som läckte att Sony haft möte eller liknande med utvecklare och att det lät som att hybrid spel skulle ha hög fokus. Men det "mötet" var bara 1.5 år innan headsetet släpptes så de kanske inte har hunnit få ut den typen av spel än, förutom RE och GT7 då, men dessa kanske fick verktygen tidigare än andra.

Man kan ju hoppas i alla fall

Skrivet av lonian:

Om Sony verkligen vill fortsätta med VR så hoppas jag att deras nästa headset blir trådlöst.

Så länge Quest 3 fungerar att streama till PC så behöver man ju inte hoppa in i quest 3 native spel. Jag ser mer quest 3 spel som utfyllnad för enklare upplevelser som exempelvis Beat saber. Andra headsets finns naturligtvis till PC men det är väl inte så många som pallar det trådlöst och till rätt pris.

Det lär bli trådlöst, det är därför jag menar att PSVR2 duger som budget modell. Jag tycker dock att de ska släppa PSVR3 när tekniken är mogen istället för att rusha ut den bara för att en ny konsol släppts.
PSVR2 kanske hinner till lite runt 4K(helst runt 3K) lagom till PS6 och då kan de fortfarande ge bra VR med eyetracking, hög FPS och avancerade spel. Men jag ser inte heller några problem i att dem skulle släppa en WiFi modell typ om något år. Antar att priset då skulle skilja en tusenlapp, men hinner de få ner standard till 5K och sedan har WiFi för 6K så är det nog funktionellt. Om nu PS6 kommer 2028 och dem låter PSVR2 fungera emellan generationerna så ser jag dock att en PSVR2 Pro skulle vara möjlig 2026 med pancake, WiFi och möjligvis något bättre OLED som en möjlighet. På 3-3.5 år så borde en sådan uppdatering vara möjlig utan att priset skulle sticka iväg för mycket. Eftersom att det är exakt samma mjukvara, samma FPS och typ samma upplösning(PSVR2 OLED kan ju anses ha fuskat lite med upplösning) så skulle nog inte nuvarande ägare störa sig på detta heller.

Jag ser helst då istället att PSVR3 släpps då det går att få Wifi 7(eller WiFi8 alternativt något propertiärt. kan lösas via USB sticka om det inte är redo till lansering av PS6), pancake lensens, mer avancerad oled alternativt micro-led och kanske till och med AR/MR till ok pris. Det är ju då frågan också om PSVR3 kanske ska ha möjlighet att köras helt fristående.

Skulle vara trevligt också ifall PSVR skulle kunna säljas med vinst utan för stora uppoffringar så att det skulle vara värt det för Sony att tillåta PC stöd också. Alltså att de ser en marknad för hårdvaran och då inte känner behov att låsa ner den till konsolen.
Har man bra PC nu som klarar VR tror inte jag att väljer att köpa PS5 samt PSVR2 i alla fall, då köper nog de flesta Quest i vilket fall. Sony bör alltså inte förlora på PC stöd så länge hårdvaran säljs med vinst.
Kanske att PSVR skulle kunna ses som tillexempel deras hörlurar(och andra tillbehör) framöver och på så sätt fungerar på flera system.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Jag fick dock intrycket av att Sony var sena med detta. PSVR2 without parole var det som läckte att Sony haft möte eller liknande med utvecklare och att det lät som att hybrid spel skulle ha hög fokus. Men det "mötet" var bara 1.5 år innan headsetet släpptes så de kanske inte har hunnit få ut den typen av spel än, förutom RE och GT7 då, men dessa kanske fick verktygen tidigare än andra.

Man kan ju hoppas i alla fall

Det lär bli trådlöst, det är därför jag menar att PSVR2 duger som budget modell. Jag tycker dock att de ska släppa PSVR3 när tekniken är mogen istället för att rusha ut den bara för att en ny konsol släppts.
PSVR2 kanske hinner till lite runt 4K(helst runt 3K) lagom till PS6 och då kan de fortfarande ge bra VR med eyetracking, hög FPS och avancerade spel. Men jag ser inte heller några problem i att dem skulle släppa en WiFi modell typ om något år. Antar att priset då skulle skilja en tusenlapp, men hinner de få ner standard till 5K och sedan har WiFi för 6K så är det nog funktionellt. Om nu PS6 kommer 2028 och dem låter PSVR2 fungera emellan generationerna så ser jag dock att en PSVR2 Pro skulle vara möjlig 2026 med pancake, WiFi och möjligvis något bättre OLED som en möjlighet. På 3-3.5 år så borde en sådan uppdatering vara möjlig utan att priset skulle sticka iväg för mycket. Eftersom att det är exakt samma mjukvara, samma FPS och typ samma upplösning(PSVR2 OLED kan ju anses ha fuskat lite med upplösning) så skulle nog inte nuvarande ägare störa sig på detta heller.

Jag ser helst då istället att PSVR3 släpps då det går att få Wifi 7(eller WiFi8 alternativt något propertiärt. kan lösas via USB sticka om det inte är redo till lansering av PS6), pancake lensens, mer avancerad oled alternativt micro-led och kanske till och med AR/MR till ok pris. Det är ju då frågan också om PSVR3 kanske ska ha möjlighet att köras helt fristående.

Skulle vara trevligt också ifall PSVR skulle kunna säljas med vinst utan för stora uppoffringar så att det skulle vara värt det för Sony att tillåta PC stöd också. Alltså att de ser en marknad för hårdvaran och då inte känner behov att låsa ner den till konsolen.
Har man bra PC nu som klarar VR tror inte jag att väljer att köpa PS5 samt PSVR2 i alla fall, då köper nog de flesta Quest i vilket fall. Sony bör alltså inte förlora på PC stöd så länge hårdvaran säljs med vinst.
Kanske att PSVR skulle kunna ses som tillexempel deras hörlurar(och andra tillbehör) framöver och på så sätt fungerar på flera system.

Om de går helt trådlös och finner en lösning att göra headset lite som Quest med egen inbyggd processor skulle de ju kunna göra ett Sony headset med egen store i headsetet samt möjlighet att Streama till både playstation och pc. Då skulle nog Sony kunna vinna över Quest till rätt pris och komfort. "Sony quest"


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Länge leve VR! Orginala Horizon var ett av mina favorit släpp när det kom på ps4an, men sedan spelade Horizon VR. Jäklar vilken inlevelse det var att slåss med dessa dinorobots. Var helt svettig efter boss fight. Går inte jämföra med vanliga spel.

Men med det sagt skulle jag aldrig ge upp traditionellt spelande framför tvn. VR i all ära, men max 1h om dagen, sen får man pausa lite. Mest också på grund av alla intryck

Ser mycket fram emot de spelen listade som kommande i artikeln.

JRA
Medlem
Skrivet av B-itta:

Länge leve VR!

Önsketänkande. VR är det nya 3D TV. Minns ni den onödigt kostsamma trenden som den breda majoriteten konsumenter inte alls hakade på? Det är helt enkelt inte värt varken mödan eller priset för de flesta.

Redaktör
Skrivet av JRA:

Önsketänkande. VR är det nya 3D TV. Minns ni den onödigt kostsamma trenden som den breda majoriteten konsumenter inte alls hakade på? Det är helt enkelt inte värt varken mödan eller priset för de flesta.

Jag tycker den jämförelsen haltar lite. 3d-tv kan vara lite coolt, men är i grunden samma grej. VR är en helt annan upplevelse än traditionellt spelande. Det kommer förmodligen inte bli var gamers egendom eftersom det är meckigare och kostar en hel del, men för entusiaster kommer det nog finnas kvar. I t.ex. simmar är det helt outstanding, och där brukar folk vara beredda att betala en hel del. Men PSVR2 passar väl rätt illa in där eftersom det är ett slutet system utan Steam VR-stöd.


signatur
JRA
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Jag tycker den jämförelsen haltar lite. 3d-tv kan vara lite coolt, men är i grunden samma grej. VR är en helt annan upplevelse än traditionellt spelande. Det kommer förmodligen inte bli var gamers egendom eftersom det är meckigare och kostar en hel del, men för entusiaster kommer det nog finnas kvar. I t.ex. simmar är det helt outstanding, och där brukar folk vara beredda att betala en hel del. Men PSVR2 passar väl rätt illa in där eftersom det är ett slutet system utan Steam VR-stöd.

Entusiaster håller säkert inte med om detta men att VR kan vara lite coolt men är i grunden samma grej (exakt det du skriver om 3D TV), fast bökigare och mycket dyrare dessutom, är däremot exakt vad de flesta icke-entusiaster tänker om VR. Och det fanns alldeles säkert entusiaster för 3D TV också som argumenterade för hur DET var som en helt annan upplevelse än traditionellt tittande... Man kommer inte långt med bara entusiaster och det är bara att titta på siffrorna för att se att den breda massan bryr sig inte så mycket om VR och/eller tycker inte att det är värt pengarna. Precis som folk inte brydde sig så mycket om hela 3D trenden för TV och bio och tyckte inte att det var värt pengarna.

Redaktör
Skrivet av JRA:

Entusiaster håller säkert inte med om detta men att VR kan vara lite coolt men är i grunden samma grej (exakt det du skriver om 3D TV), fast bökigare och mycket dyrare dessutom, är däremot exakt vad de flesta icke-entusiaster tänker om VR. Och det fanns alldeles säkert entusiaster för 3D TV också som argumenterade för hur DET var som en helt annan upplevelse än traditionellt tittande... Man kommer inte långt med bara entusiaster och det är bara att titta på siffrorna för att se att den breda massan bryr sig inte så mycket om VR och/eller tycker inte att det är värt pengarna. Precis som folk inte brydde sig så mycket om hela 3D trenden för TV och bio och tyckte inte att det var värt pengarna.

Fast VR är ju inte samma grej – man spelar och upplever spelet på radikalt andra sätt än med skärm och gamepad/mus-tangentbord. Exempel: Superhot och Half-Life Alyx. En 3d-tv förstärker den visuella upplevelsen med djup, men det är i grund och botten samma sak: man tittar på en skärm.


signatur
Medlem
Skrivet av JRA:

Entusiaster håller säkert inte med om detta men att VR kan vara lite coolt men är i grunden samma grej (exakt det du skriver om 3D TV), fast bökigare och mycket dyrare dessutom, är däremot exakt vad de flesta icke-entusiaster tänker om VR. Och det fanns alldeles säkert entusiaster för 3D TV också som argumenterade för hur DET var som en helt annan upplevelse än traditionellt tittande... Man kommer inte långt med bara entusiaster och det är bara att titta på siffrorna för att se att den breda massan bryr sig inte så mycket om VR och/eller tycker inte att det är värt pengarna. Precis som folk inte brydde sig så mycket om hela 3D trenden för TV och bio och tyckte inte att det var värt pengarna.

Jag vet inte om du har missuppfattat vad VR spel är för någonting. Det är en märklig jämförelse du gör. Det är två helt olika produkter.

3D-film är inspelat med två stycken kameror som är placerade på olika vinklar. Det gör att man kan lagra filmen i olika lager och i efterbehandlingen kan man se till att vissa ytor är i fokus, ur fokus, förstoras, förminskas, vilket skapar en illusion av djup. När man väl vet illusionen så är 3D effekten borta.

VR innebär att du står i spelvärlden. Hela världen befinner sig i alla riktningar om dig. Din kropp är nu spelkaraktären. Det är inte en illusion som passivt utspelar sig framför dig. Du kan springa över fält, vända dig om och springa tillbaka, huka dig och titta under en stock eller kisa runt ett hörn, samma rörelser som i verkliga livet. Båda händerna är kontroller, plus huvudet; det är som att spela ett PC spel med tre stycken datormöss samtidigt, men det är inte överväldigande, allting kommer naturligt eftersom det är din kropp. Det innebär att du kan pyssla med något i en riktning och titta i en annan.

Medlem
Skrivet av JRA:

Önsketänkande. VR är det nya 3D TV. Minns ni den onödigt kostsamma trenden som den breda majoriteten konsumenter inte alls hakade på? Det är helt enkelt inte värt varken mödan eller priset för de flesta.

So what om det är önsketänkande, jag som så många andra förstår oss på VR och dess potential, låt oss var lyckliga och hoppas på mer!

Förstår mig inte på detta "hat" på VR, inte som att det hotar klassiska spel industrin. Ja det är dyrt och kanske är där skon klämmer.

Har en känsla att de flesta som hatar på VR inte ens testat på det. Jag har fått så många personer i alla åldrar att testa på VR och är inte en som ogillat det. Viss åksjuka och förbättringar finns att göra, visst, men låt oss hoppas på långt liv för VR som kan fixa dessa saker i framtiden.

Medlem
Skrivet av lonian:

Om de går helt trådlös och finner en lösning att göra headset lite som Quest med egen inbyggd processor skulle de ju kunna göra ett Sony headset med egen store i headsetet samt möjlighet att Streama till både playstation och pc. Då skulle nog Sony kunna vinna över Quest till rätt pris och komfort. "Sony quest"

Jag tror inte att dem vill vara en direkt konkurrent till Quest. Det är väldigt mödosamt och de blir ju då tre motiverade säljare på samma marknad och gör det mödosamt att kämpa om marknadsandelar. Jag tänker då Valve, Meta och Playstation har egna ekosystem och kan vara motiverade att ta ett lägre pris eftersom att de har egna butiker där de kan få igen det på mjukvaran istället.
Sony och Metas VR satsning är också större än spel, Sony visade bland annat en MR lösning för designers på CES i år.

Aja, konkurrens kan ju såklart vara bra. Så det kanske är vettigt om vi har 3 jättar som slåss mot varandra. Kanske Apple ger sig in i detta också framöver med kommande Vision versioner. De har ju visat lite intresse för gaming med senaste iPhone i alla fall.

Medlem
Skrivet av B-itta:

So what om det är önsketänkande, jag som så många andra förstår oss på VR och dess potential, låt oss var lyckliga och hoppas på mer!

Förstår mig inte på detta "hat" på VR, inte som att det hotar klassiska spel industrin. Ja det är dyrt och kanske är där skon klämmer.

Har en känsla att de flesta som hatar på VR inte ens testat på det. Jag har fått så många personer i alla åldrar att testa på VR och är inte en som ogillat det. Viss åksjuka och förbättringar finns att göra, visst, men låt oss hoppas på långt liv för VR som kan fixa dessa saker i framtiden.

Tror att du är inne på något med att kostnad spelar en väldigt stor roll över lag. Det är tuffa tider helt enkelt och vi vill alla ha "mer för mindre". Tror att det är samma anledning till att de allra flesta hyllar gamepass. Det skapar inget nytt i spelväg, men det blir väldigt billigt om man vill spela massa olika saker. Inga konstigheter, men tror mig kunna ana att ens åsikt kring kostnaden, i många fall, kan vara avgörande för ens åsikt om produkten.

Som i detta fall: VR är p*ssdyrt -> Då är det dåligt.

JRA
Medlem
Skrivet av itsnotme:

VR innebär att du står i spelvärlden. Hela världen befinner sig i alla riktningar om dig. Din kropp är nu spelkaraktären. Det är inte en illusion som passivt utspelar sig framför dig. Du kan springa över fält, vända dig om och springa tillbaka, huka dig och titta under en stock eller kisa runt ett hörn, samma rörelser som i verkliga livet.

VR är The Matrix menar du.

Jag står fast vid vad jag skrev:
Entusiaster håller säkert inte med om detta men att VR kan vara lite coolt men är i grunden samma grej (exakt det du skriver om 3D TV), fast bökigare och mycket dyrare dessutom, är däremot exakt vad de flesta icke-entusiaster tänker om VR.

Notera att jag skrev aldrig ett ord om huruvida jag själv delar den uppfattningen eller inte. Men jag har heller inte tunnelseende när det gäller VR och har uppfattat att det som skrevs ovan är vad de flesta i största allmänhet tänker om VR. Att det gör egentligen inte mycket skillnad men att det däremot är märkbart bökigare och dyrare. Rätt eller fel, gilla det eller inte men det är så de flesta tänker och de flesta är inte entusiaster.

Skrivet av B-itta:

Förstår mig inte på detta "hat" på VR

Jag hatar förresten inte VR så jag är ingen hatare. Jag är bara realist.

Medlem
Skrivet av JRA:

Önsketänkande. VR är det nya 3D TV. Minns ni den onödigt kostsamma trenden som den breda majoriteten konsumenter inte alls hakade på? Det är helt enkelt inte värt varken mödan eller priset för de flesta.

å, där... kom den klassiska 3dtv jämförelsen. Slår aldrig fel.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

JRA
Medlem
Skrivet av Molotov:

å, där... kom den klassiska 3dtv jämförelsen. Slår aldrig fel.

Ah, där kom den klassiska onödiga kommentaren som inte tillför något till diskussionen. Slår aldrig fel.

Redaktör
Skrivet av Davinchevo:

Tror att du är inne på något med att kostnad spelar en väldigt stor roll över lag. Det är tuffa tider helt enkelt och vi vill alla ha "mer för mindre". Tror att det är samma anledning till att de allra flesta hyllar gamepass. Det skapar inget nytt i spelväg, men det blir väldigt billigt om man vill spela massa olika saker. Inga konstigheter, men tror mig kunna ana att ens åsikt kring kostnaden, i många fall, kan vara avgörande för ens åsikt om produkten.

Som i detta fall: VR är p*ssdyrt -> Då är det dåligt.

Den enda VR som inte kostat så mycket är Quest 1 och 2 (och några WMR-headsets, men de var ju sämre), men Metas VR-avdelning går back med många miljarder per kvartal så bra VR lär väl vara tvunget att kosta om företag vill göra vinst på det.


signatur
Medlem
Skrivet av JRA:

Ah, där kom den klassiska onödiga kommentaren som inte tillför något till diskussionen. Slår aldrig fel.

Den bjuder jag på. 3dtv jämförelsen dyker ofta upp och gjort så ett antal år nu. Samma gnat om att "ingen är intresserad av VR" är också vanligt, det är några år nu. Konstigt att det aldrig riktigt inträffat än.
"Internet är en fluga"


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Den enda VR som inte kostat så mycket är Quest 1 och 2 (och några WMR-headsets, men de var ju sämre), men Metas VR-avdelning går back med många miljarder per kvartal så bra VR lär väl vara tvunget att kosta om företag vill göra vinst på det.

Jag kan väldigt lite om produktionsteknik, men utgår ifrån att det du säger stämmer. Pengarna måste in på något sätt. Är det hårdvaran såld till förlust så måste mjukvaran hämta hem det. Annars måste företag tjäna pengar på hårdvaran.

Tycker heller inte att man ska glömma att det inte räcker att gå med vinst. Låt säga att en investering i t.ex. VR skulle ge en avkastning på 10%, men en annan investering förväntas ge 20%. Då är det självklart den med 20% avkastning som man kommer satsa på.

Jag gissar VILT nu, men kan tänka mig att även om Sony skulle gå plus, så blir det tufft att fortsätta driva det framåt, då andra investeringar helt enkelt är mer säkra, och även med (eventuellt) kortsiktiga intäkter.

Medlem
Skrivet av JRA:

Önsketänkande. VR är det nya 3D TV. Minns ni den onödigt kostsamma trenden som den breda majoriteten konsumenter inte alls hakade på? Det är helt enkelt inte värt varken mödan eller priset för de flesta.

Vad har du för erfarenhet av VR? Vilka headsets och spel? Hur mycket har du spelat, uppskattningsvis?
Jag blir nyfiken då jag själv tidigare enbart sett den där trötta jämförelsen med 3D-TV från folk som sedan erkänt att de faktiskt aldrig testat riktig VR. Det är ju inte så konstigt kanske, då den jämförelsen verkligen haltar och är dum.


signatur

Fanboys be gone! 🤮

Medlem

Jag får väl klassa mig som VR-nörd eftersom jag har både Valve Index (PC) och PSVR2, och det är en jäkla skillnad på VR och VR. Klart min Index är överlägsen för att det är till PC vilket ger mig möjlighet att modda spel som Beat Saber, men...
PSVR2 är mer "spela tillsammans" eftersom folk lättare kan följa med på skärmen. Lirar mest sittande (GT7 osv) Ögonspårningen borde vara en stor grej, men så länge Sony inte gör något med det så gör ingen annan något av det heller. Likväl, även utan mod-stöd, så spelar jag ofta hellre plattformsoberoende spel som Beat Saber på PSVR2 för att deras headset är outstanding bekvämt jämfört med alla de andra jag provat (utan att modda t.ex. Quest1/2/3).

Ofta med övriga headset blir det att man skiter i att spela för det är precis lite för bökigt. PSVR2 är lätt och krånglar inte som PC-VR ofta gör (mer eller mindre med olika lösningar). Tyvärr var PSVR1 så jäkla lo-tec och bedrövligt dåligt att det nog avskräckt folk att göra den betydligt dyrare investeringen i PSVR2, särskilt när gamla PSVR-titlar inte fungerar med tvåan. Sony borde uppmuntrad fler att uppgradera sina PSVR-spel till tvåan. Men Sony verkar drivas av idioter sett till de senaste åren. Förmodligen ett under att PSVR2 överhuvudtaget blev av, och blev bra.

Medlem

Det kommer alltid att kosta mer eller mindre.
ett VR Headset för 1500kr tex kommer aldrig att hända inte ett nytt modernt. Då får man kolla begagnat och nån gen äldre.
Blir VR headseten för billiga då vill ingen ha på sig dom för det blir för dåligt helt enkelt. Tekniken är inte där så att det är "off the shelf" produkter som plockas ihop till en enhet utan mycket är special eller specialanpassat.

Meta Quest 3 har en bra prisnivå, inte för billigt men inte för dyrt. Quest 2 förstörde lite uppfattningen hos många vad ett VR Headset ska kosta men det var gjort på billigast möjliga vis trots kraftigt subventionerat pris.
Priset på PSVR2 gissar jag är för att Sony inte ska gå back på den, det är ett tillbehör. Jag gissar att tillbehörs kategorin hos Playstation är nått som ska säljas med vinst.

Jag räknar helt klart med att nästa headset från Valve kommer ligga på mellan 10 000 - 15 000kr.
Så det är bara att ta fram näsdukarna när nej-sägarnas tårar än en gång ska rinna ner för kinderna


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

JRA
Medlem
Skrivet av Balunan:

Vad har du för erfarenhet av VR? Vilka headsets och spel? Hur mycket har du spelat, uppskattningsvis?
Jag blir nyfiken då jag själv tidigare enbart sett den där trötta jämförelsen med 3D-TV från folk som sedan erkänt att de faktiskt aldrig testat riktig VR. Det är ju inte så konstigt kanske, då den jämförelsen verkligen haltar och är dum.

Är folk här verkligen så fanboy-förblindade av VR eller? Det spelar ju ingen roll om jag själv tycker att VR ger mening åt mitt liv och personligen älskar VR över allt annat. Det är inte vad det handlar om. Och det ändrar inte på det faktum att "VR kan vara lite coolt men är i grunden samma grej" fast bökigare och mycket dyrare (vilket är exakt vad folk tänkte/sade om 3D TV också) är också exakt vad de flesta icke-entusiaster tänker om VR. Och därför har VR heller inte blivit någon större hit än det är idag. Det är DÄR man kan göra jämförelsen med 3D TV. Det är liksom inte tekniken eller den egna inlevelsen eller något sådant det handlar om. Vi hade lika gärna kunnat jämföra rockringar med 3D TV. Och fan, motion controls och Wii var en hetare fluga än VR någonsin varit. Och jag kan konstatera detta utan att göra någon värdering för hur mycket eller hur lite jag personligen gillar VR eller Wii eller vad som helst. Det är liksom inget personligt. Bara ett faktum. Och faktum är också att de flesta ser VR som en kostsam trend. Väldigt mycket så som gemene konsument såg 3D TV. Därav jämförelsen, för den som kan tänka utanför sin egen bubbla.

Medlem
Skrivet av JRA:

Är folk här verkligen så fanboy-förblindade av VR eller? Det spelar ju ingen roll om jag själv tycker att VR ger mening åt mitt liv och personligen älskar VR över allt annat. Det är inte vad det handlar om. Och det ändrar inte på det faktum att "VR kan vara lite coolt men är i grunden samma grej" fast bökigare och mycket dyrare (vilket är exakt vad folk tänkte/sade om 3D TV också) är också exakt vad de flesta icke-entusiaster tänker om VR. Och därför har VR heller inte blivit någon större hit än det är idag. Det är DÄR man kan göra jämförelsen med 3D TV. Det är liksom inte tekniken eller den egna inlevelsen eller något sådant det handlar om. Vi hade lika gärna kunnat jämföra rockringar med 3D TV. Och fan, motion controls och Wii var en hetare fluga än VR någonsin varit. Och jag kan konstatera detta utan att göra någon värdering för hur mycket eller hur lite jag personligen gillar VR eller Wii eller vad som helst. Det är liksom inget personligt. Bara ett faktum. Och faktum är också att de flesta ser VR som en kostsam trend. Väldigt mycket så som gemene konsument såg 3D TV. Därav jämförelsen, för den som kan tänka utanför sin egen bubbla.

Så mycket nonsenstext, men inget svar på frågan. Eller jo, indirekt blev det ju ett svar. Tack!
https://www.uploadvr.com/stop-comparing-vr-to-3d-televisions/


signatur

Fanboys be gone! 🤮

JRA
Medlem
Skrivet av Balunan:

Så mycket nonsenstext, men inget svar på frågan. Eller jo, indirekt blev det ju ett svar. Tack!
https://www.uploadvr.com/stop-comparing-vr-to-3d-televisions/

Jag har bland annat spelat GT i VR på PS4. Vilket har NOLL att göra med min poäng, om du verkligen läste igenom mitt föregående inlägg och förstod vad du läste också. Så hur vore det om du nu svarade på det som jag faktiskt skrev istället för att enbart vara hånfull?

Och förresten...
Vad har du för erfarenhet av spel överhuvudtaget? Vilka konsoler, datorer, arkadkabinetter och spel? Hur mycket har du spelat, uppskattningsvis, i ditt liv? Jag blir nyfiken då jag själv tidigare enbart sett den där trötta attityden som du far med från folk som har dålig koll och relativt lite erfarenhet av spelmediet i allmänhet. Det är ju inte så konstigt kanske, då den attityden verkligen haltar och är dum.

Medlem

”Also, we’re pleased to share that we are currently testing the ability for PS VR2 players to access additional games on PC to offer even more game variety in addition to the PS VR2 titles available through PS5. We hope to make this support available in 2024, so stay tuned for more updates.”

https://blog.playstation.com/2024/02/22/coming-soon-to-ps-vr2...


signatur

Fanboys be gone! 🤮

12
Skriv svar