PSVR2 kan få tillgång till pc-spel – i år

Robot
PSVR2 kan få tillgång till pc-spel – i år

Dags för simulatorer och Half-Life: Alyx på PSVR2.

#half-life-alyx, #nyhetstips, #pc, #psvr2, #steam, #steam-vr


Medlem

Goda nyheter har man 2 headsets igen man kan köra på PC


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Oj nu blev jag ännu mer sugen på ett headset! Alyx står högt upp på listan jag vill spela! Hade hoppats det skulle portas till PSVR2 men detta fungerar ju också!

Medlem

Jag tror jag skrev om detta i någon tråd innan släppet men jag tror detta var planerat redan från början.

Man ville inte hamna i en situation vid släpp att PS5-ägare inte kan köpa sina headset för att de köps av PC-ägare och därmed inte heller kan spendera pengar på spelen.

Skribent
Skrivet av Margy:

Jag tror jag skrev om detta i någon tråd innan släppet men jag tror detta var planerat redan från början.

Man ville inte hamna i en situation vid släpp att PS5-ägare inte kan köpa sina headset för att de köps av PC-ägare och därmed inte heller kan spendera pengar på spelen.

Fast jag kan tro det nästan är en efterkonstruktion. PS5 går som tåget så jag tror nog Sony trodde att fler av köparna skulle köpa PSVR2, att de exklusiva spelen de har skulle räcka. De har ju kört på exklusiva spel och det funkar, så att de trodde att en exklusivt VR-set också skulle funka känns inte helt off. Börjar också fundera om det var därför de haft ganska liten marknadsföringen också efter sin State of Play som fokuserade på PSVR? Att de helt enkelt trodde produkten skulle sälja sig själv för att det är Sony och knutet till PS5.

Men det är ju förstås bara mina egna spekulationer.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Lustigt det dröjt så länge, borde varit prio sen dag ett. Tänk så många PC spelare som hade köpt detta headset när det var aktuellt.

But better late then never!

Medlem

En fråga, med risk att framstå som korkad: Skulle detta innebära att det går att spela dessa spel på PS5-konsolen (genom någon Steam VR-app), eller skulle det snarare möjliggöra PSVR2-kompatibilitet till en dator? Ser extremt positivt att kunna spela fler spel till min PSVR2 men min nuvarande PC skulle definitivt inte orka driva några VR-spel så jag hoppas på det förstnämnda.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Fast jag kan tro det nästan är en efterkonstruktion. PS5 går som tåget så jag tror nog Sony trodde att fler av köparna skulle köpa PSVR2, att de exklusiva spelen de har skulle räcka. De har ju kört på exklusiva spel och det funkar, så att de trodde att en exklusivt VR-set också skulle funka känns inte helt off. Börjar också fundera om det var därför de haft ganska liten marknadsföringen också efter sin State of Play som fokuserade på PSVR? Att de helt enkelt trodde produkten skulle sälja sig själv för att det är Sony och knutet till PS5.

Men det är ju förstås bara mina egna spekulationer.

De ville självklart inte ha en situation där en PS5-ägare som kommer lägga pengar även på spel inte kan köpa en enhet för att en PC-spelare har köpt "deras" headset.

På PC-marknaden tjänar de bara pengar på hårdvaran. Det är möjligt att man inte ens hade vinstmarginaler på enheten i början och då vore det ju en minusaffär att sälja till PC-spelare.

Medlem

Bra för VR i stort och PSVR2.

Detta ökar också livslängden då headsetet inte är låst till PS5 livscykel( om nu inte PS6 tillåter fullt hårdvarustöd).

Det är ju ett bra headset som är lite framtidssäkrat genom att erbjuda funktioner såsom 120Hz och eye-tracking.

Kostnad över tid för investeringen sjunker alltså kraftig.
Tänker man över tid så är den alltså mycket billigare nu.

Skribent
Skrivet av Scatterbrain:

En fråga, med risk att framstå som korkad: Skulle detta innebära att det går att spela dessa spel på PS5-konsolen (genom någon Steam VR-app), eller skulle det snarare möjliggöra PSVR2-kompatibilitet till en dator? Ser extremt positivt att kunna spela fler spel till min PSVR2 men min nuvarande PC skulle definitivt inte orka driva några VR-spel så jag hoppas på det förstnämnda.

Du lär inte behöva en PS5, utan har du en VR-redo dator kan du bara koppla PSVR2-setet till den och köra Steam VR. Sen lär det väl komma en Steam VR-app så man slipper kopplar ur VR-setet ur PS5:an, men det kommer nog ändå krävas en VR-redo dator för att streama spelen vi Steam VR.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av B-itta:

Lustigt det dröjt så länge, borde varit prio sen dag ett. Tänk så många PC spelare som hade köpt detta headset när det var aktuellt.

But better late then never!

Nästan så att det är avtal som ska fram, saker som ska planeras/programmeras, implementeras och kopplingar med mera som ska upp, det är inte bara för Sony att lägga "prio" som du tror det funkar.


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem

Det är ju faktiskt det enda rätta Sony kan göra och vilket kan leda till att PSvr 2 säljer bättre.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av JerkerRaner:

Nästan så att det är avtal som ska fram, saker som ska planeras/programmeras, implementeras och kopplingar med mera som ska upp, det är inte bara för Sony att lägga "prio" som du tror det funkar.

Klart det är så enkelt att ta beslutet. Att vilja investera i det däremot, det är en annan femma.

Medlem

Bra och så, men tror fortfarande inte detta gör någon större skillnad för försäljningen. Har man en VR-redo PC är det bättre att köpa en Quest 3, demografin som både har PS5/PSVR2 och VR-PC lär inte vara jättestor.

Hade vart trevligt dock om PS5-exklusiva titlar som GT7 och RE4 gick att köra på PC men det lär väl inte hända

Medlem

Jag tror att med tiden kommer vi säkert se likt steam en Sony Launcher på PC när sony fått över tillräckligt mycket av sina spel.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Skribent
Skrivet av Gesturr:

Bra och så, men tror fortfarande inte detta gör någon större skillnad för försäljningen. Har man en VR-redo PC är det bättre att köpa en Quest 3, demografin som både har PS5/PSVR2 och VR-PC lär inte vara jättestor.

Hade vart trevligt dock om PS5-exklusiva titlar som GT7 och RE4 gick att köra på PC men det lär väl inte hända

Nu finns ju RE4 på Quest, så det är ju inte PS5-exklusivt.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Nu finns ju RE4 på Quest, så det är ju inte PS5-exklusivt.

Det är Remaken han menar
Den är exklusiv tikk PSVR2.
I te ens PC har fått VR mod (förutom 3e person vr)


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Bra nyhet!

Headsetet är bra och det är snällare för min plånbok iaf.

Önskar att det var friare ramar sen innan, jag ser inte hindren med den lösning som Sony har valt för PSVR2. VR1 var ngt väldigt Sony unikt.

I den bästa världar skulle det vara som en ratt som funkar både för PC och konsol

Medlem
Skrivet av Gesturr:

Bra och så, men tror fortfarande inte detta gör någon större skillnad för försäljningen. Har man en VR-redo PC är det bättre att köpa en Quest 3, demografin som både har PS5/PSVR2 och VR-PC lär inte vara jättestor.

Hade vart trevligt dock om PS5-exklusiva titlar som GT7 och RE4 gick att köra på PC men det lär väl inte hända

Jag har upplevt att det tjatas om PC stöd i var och varannan tråd. Upp till bevis nu alltså🙂

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Jag har upplevt att det tjatas om PC stöd i var och varannan tråd. Upp till bevis nu alltså🙂

Ja det ska blir intressant att se om försäljningen på PS vr2 ökar.

Sony borde utveckla ett batteri med wifi till PSvr2.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

ZF
Medlem
Skrivet av lonian:

Det är ju faktiskt det enda rätta Sony kan göra och vilket kan leda till att PSvr 2 säljer bättre.

Mja, idag så. Men en prissänkning så tillbehöret inte kostar mer än maskinen vid lanseringen det var till för hade varit ett alternativ. Men det går såklart inte att göra längre att göra lite väl sent heller, om det inte längre är ett dedikerat tillbehör.

Skrivet av lonian:

Jag tror att med tiden kommer vi säkert se likt steam en Sony Launcher på PC när sony fått över tillräckligt mycket av sina spel.

De borde rent av snart ha kunnat investera konverteringspengarna genom på att även utveckla ett eget SteamOS istället och spare in på framtida konvertering.

Hade varit fint att kunna bygga sig sin egen PS.

Även om såklart skivspel vore att glömma helt, så hade det möjligtvis även puttat mig över den digitala gränsen.

Medlem

Logiskt beslut.
De behöver inte investera några ytterligare pengar i Playstation VR-satsningen på så sätt, och att då frigöra deras headset till PC-spel så blir det lite plåster på såren för de som köpt Playstation headset, då jag kan tänka mig att Sony redan nu överväger att överge eller åtminstone minimera framtida stödet till den.

Medlem
Skrivet av lonian:

Ja det ska blir intressant att se om försäljningen på PS vr2 ökar.

Sony borde utveckla ett batteri med wifi till PSvr2.

Om de tillåter PSVR2 på PS6 så tror jag vi kan få se en Pro variant typ 2026. Då med WiFi och pancake linser.

Men de vill nog inte göra det till ett högre pris än dagens PSVR2 pris, så då tänker jag att PSVR2 finns för högst 5K och Pro för 7K.

Skribent
Skrivet av Molotov:

Det är Remaken han menar
Den är exklusiv tikk PSVR2.
I te ens PC har fått VR mod (förutom 3e person vr)

Alla dessa remakes och remaster och VR-versioner 😅


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Du lär inte behöva en PS5, utan har du en VR-redo dator kan du bara koppla PSVR2-setet till den och köra Steam VR. Sen lär det väl komma en Steam VR-app så man slipper kopplar ur VR-setet ur PS5:an, men det kommer nog ändå krävas en VR-redo dator för att streama spelen vi Steam VR.

Tror du kommer behöva PS5 och streama från PC via någon form av Steam Link app.
PSVR2 använder sig av VirtualLink port vilket få grafikkort har. Vissa av de nyare AMD korten har fortfarande VirtualLink. Annars behöver du en adapter som i dagsläget kostar runt 1500-2000 kr.

Om jag förstår tekniken rätt dvs. 😉

Medlem

Detta hade ju varit perfekt!! Har blivit sugen på att skaffa VR men har varit så osäker på vilket man ska ha.. Gillar smidigheten i playstation men vill ju kunna spela Half life.. Så som första VR hade PSVR2 varit perfekt tror jag och Q3 får bli om man får mersmak Men jag tror absolut detta hade varit smart av sony. Jag hade iaf köpt ett!

Medlem
Skrivet av SaunaWarrior:

Tror du kommer behöva PS5 och streama från PC via någon form av Steam Link app.
PSVR2 använder sig av VirtualLink port vilket få grafikkort har. Vissa av de nyare AMD korten har fortfarande VirtualLink. Annars behöver du en adapter som i dagsläget kostar runt 1500-2000 kr.

Om jag förstår tekniken rätt dvs. 😉

Sony blir nog glada av att sälja den där adaptern till PC ägare.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

ZF
Medlem
Skrivet av SaunaWarrior:

Tror du kommer behöva PS5 och streama från PC via någon form av Steam Link app.
PSVR2 använder sig av VirtualLink port vilket få grafikkort har. Vissa av de nyare AMD korten har fortfarande VirtualLink. Annars behöver du en adapter som i dagsläget kostar runt 1500-2000 kr.

Om jag förstår tekniken rätt dvs. 😉

Kanske går att haxa genom en Wacom-Link istället. Så får man WR!

Inte för att en sån är så värst mycket billigare.

Medlem

Detta skulle faktiskt kunna vara något man hänger i granen!

Intresset svalnade ganska rejält när man såg att det saknades stöd för PC när de visade upp produkten för första gången.

Skribent
Skrivet av SaunaWarrior:

Tror du kommer behöva PS5 och streama från PC via någon form av Steam Link app.
PSVR2 använder sig av VirtualLink port vilket få grafikkort har. Vissa av de nyare AMD korten har fortfarande VirtualLink. Annars behöver du en adapter som i dagsläget kostar runt 1500-2000 kr.

Om jag förstår tekniken rätt dvs. 😉

Adaptern skulle fortfarande vara billigare än en PS5


signatur

"Writer and Fighter"

12
Skriv svar