Nintendo stämmer skaparna av emulatorn Yuzu

Robot
Nintendo stämmer skaparna av emulatorn Yuzu

Och kräver att den ska tas ner.

#Emulator, #Yuzu


Medlem

Haha Nintendo gå och lägg er.
Visar sitt vidirga nylle igen.
Detta GÖR bara att man vill ladda ner och sprida alla spel.
Skepp o hoj!


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Kanske dags att göra en bakup på Yuzu om den inte skulle gå att hitta i framtiden.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Skribent

Vi ser till att undvika uppmaningar/länkar/etc. till piratkopiering i kommentarsfältet. Tack på förhand.

Försökte Nintendo göra något liknande med emulatorn för GC/Wii, Dolphin?
Var det inte också något/några spel som bara fanns under begränsad tid på Nintendo eShop. Inte konstigt att folk söker upp andra källor om Nintendo tar bort det lagliga sättet att köpa dessa.

Nintendos vägar är outgrundliga.

KoP
Medlem

Nu är det väl inte Yuzu som tillhandahåller några piratkopierade spel, så Nintendo har i princip inget "case".

Rent logiskt så borde inte Nintendo kunna gå som segrare ur en rättegång.

Medlem

Är väl bara naturligt att Nintendo vill minska piratkopiering av sina egna produkter, som alla företag vill.

Medlem
Skrivet av KoP:

Nu är det väl inte Yuzu som tillhandahåller några piratkopierade spel, så Nintendo har i princip inget "case".

Rent logiskt så borde inte Nintendo kunna gå som segrare ur en rättegång.

De kan hävda att Yuzus skapare "möjliggör" piratkopiering samt är skyldiga till medhjälp. Man tenderar att rikta in sig på möjliggörare för att slippa jaga individuella pirater. I USA så kan man ju kräva fantasibelopp i skadestånd och här lär man kräva dem per nedladdning man hävdar skett.

Hur det slutar i slutändan återstår att se. Men det är ingen högoddsare att Yuzus dagar är räknade då folk som är mål för stämningar brukar ta ned sina tjänster själva. Andra kommer säkerligen ta över stafettpinnen, men hur enkelt det blir att använda framöver beror på vad för åtgärder nintendo inför för att försvåra och hur de nya utvecklarna kan parera det.

Inaktiv
Skrivet av KoP:

Nu är det väl inte Yuzu som tillhandahåller några piratkopierade spel, så Nintendo har i princip inget "case".

Rent logiskt så borde inte Nintendo kunna gå som segrare ur en rättegång.

Var det inte Sony som försökte med något liknande på 90-talet men misslyckades eftersom det inte är olagligt att emulera en hårdvara.
I många länder är det dock olagligt att emulera spel vilket i dessa länder gör så att man bara får emulera typ egen skapade spel.
Här i Sverige får vi emulera vilket spel som helst så länge vi äger originalet till rätt format.

Medlem
Skrivet av anon_326145:

Var det inte Sony som försökte med något liknande på 90-talet men misslyckades eftersom det inte är olagligt att emulera en hårdvara.
I många länder är det dock olagligt att emulera spel vilket i dessa länder gör så att man bara får emulera typ egen skapade spel.
Här i Sverige får vi emulera vilket spel som helst så länge vi äger originalet till rätt format.

Vet du vilken lag det är som bestämmer detta?


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Inaktiv
Skrivet av smuts:

Vet du vilken lag det är som bestämmer detta?

Vad lagen heter vet jag inte.
Tog upp om denna lagen en gång här på FZ när det i ett Simpsons avsnitt togs upp om den men enligt dem var det helt lagligt i Sverige att ladda ner, vilket inte stämmer.
Någon här på FZ länkade då till en advokat som förklarade när det kommer till filmer att om man äger en film på DVD så är det lagligt att ha den på datorn så länge som det är DVD format men skulle man istället ladda ner samma film i Blu-Ray istället så är det olagligt.

Medlem

Kan inte alla bara sluta piratkopiera?
Tack på förhand🤪👍🏻

Medlem
Skrivet av Ugglan:

Kan inte alla bara sluta piratkopiera?
Tack på förhand🤪👍🏻

Om jag äger ett spel borde det vara fullt rimligt att enkelt göra privatkopior.
Nu är det inte det så jag laddar gladeligen ner spelen för att kunna köra på Steam deck tex.
Eftersom jag endå köpt spelet så ser jag inget fel moraliskt. Hade det varit enkelt att göra backupen själv hade jag gjort det ist.
Nintendo skjuter sig i foten.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Vet inte hur lagen ser ut men har de stulit och använt Nintendos programvara eller kod för att skapa emulatorn så borde det rimligen vara ett brott och Nintendo har rätt här. Att kopiera sina spel och spela på emulator är lagligt men det förutsätter såklart att du äger spelet ifråga. Men jag förstår Nintendo, jag hade gjort likadant. Att emulera och stödja piratkopiering av aktuella konsoler är fel. Däremot så jagar ju Nintendo även de stackarna som försöker spela deras äldre spel. Ja men fixa ett bättre alternativ då Nintendo. Ett som inte kostar orimliga summor pengar och dessutom ger en sämre upplevelse. Släpp alla 8 och 16-bit spel för 15-20 kr stycket till PC så tror jag problemet försvinner.

xcr
Medlem

Yuzu har väl vad jag vet ingen som helst kod som tillhör nintendo så där har dom inget case i alla fall, Dolphin fick tas ned ett tag eftersom man hittade kod i den som visade sig komma från nintendo har jag för mig men det är nog fixat nu.

Medlem
Skrivet av smuts:

Vet du vilken lag det är som bestämmer detta?

Skrivet av anon_326145:

Vad lagen heter vet jag inte.
Tog upp om denna lagen en gång här på FZ när det i ett Simpsons avsnitt togs upp om den men enligt dem var det helt lagligt i Sverige att ladda ner, vilket inte stämmer.
Någon här på FZ länkade då till en advokat som förklarade när det kommer till filmer att om man äger en film på DVD så är det lagligt att ha den på datorn så länge som det är DVD format men skulle man istället ladda ner samma film i Blu-Ray istället så är det olagligt.

Privatkopieringslagstiftningen är det som gäller. Du får alltså göra en kopia för personligt bruk eftersom du betalar skatt på all lagring särskilt ämnat för privatkopiering (men i realitet nästan allting) för möjligheten finns att spara privatkopior. Om du sen kör det på din fysiska konsoll eller i emulator spelar ingen roll.

Du får inte ladda ner(piratkopiera) material bara för att du äger en kopia, lagstiftningen täcker bara egna kopior men du får motta en privatkopia av en kompis eller släkting. Du behöver inte behålla originalversionen efter du gjort en kopia, annars skulle det inte vara tillåtet att spela in tv-program till exempel.

EDIT: Förtydligande med länk till en jurist. Vill man privatkopiera och vara på säkra sidan ska man köpa produkten i andra hand eftersom man då inte ingår i köpe- eller hyresavtal.
https://lawline.se/answers/tillatet-att-kringga-en-digital-sp...

Medlem

Atta ladda ner piratkopior av något är så 2005

Sim
Medlem

De ville släppa emulatorn till försäljning/nerladdning (vet inte om de tänkte ta betalt för den) på Steam. Det stoppade Nintendo genom att kontakta Valve.

Skrivet av Sphere of No Form:

Försökte Nintendo göra något liknande med emulatorn för GC/Wii, Dolphin?
Var det inte också något/några spel som bara fanns under begränsad tid på Nintendo eShop. Inte konstigt att folk söker upp andra källor om Nintendo tar bort det lagliga sättet att köpa dessa.

Nintendos vägar är outgrundliga.


signatur

Arff

Medlem

Det är ju fullt förståeligt, det är knappast en majoritet som använder det här på ett "lagligt" sätt.

Med det sagt stödjer jag att emulatorer finns. Men det är ju ingen som på riktigt tror att det inte leder till stöld i slutändan. Både på Sweclockers/fz kunde man ju se folk spela Zelda:totk innan det ens hade släppts

Medlem

LTT la ut en video för typ ett år sedan som Nintendo inte valt att ta ner, till skillnad från många andra.
Antagligen en för stor fisk som inte gick att skrämma lika lätt?

De visar hur man överför egna spel till Steam Deck och sedan kör dessa med YUZU med egenskapade key filer(från ens egna kassett alltså). LTTs lösning ser jag inga problem med och det verkar också vara lagligt. Hade det inte varit det så hade nog Nintendo med största sannolikhet tagit ner en sån video som fått så stor spridning också(2.6 miljoner visningar).

Medlem
Skrivet av Molotov:

Om jag äger ett spel borde det vara fullt rimligt att enkelt göra privatkopior.
Nu är det inte det så jag laddar gladeligen ner spelen för att kunna köra på Steam deck tex.
Eftersom jag endå köpt spelet så ser jag inget fel moraliskt. Hade det varit enkelt att göra backupen själv hade jag gjort det ist.
Nintendo skjuter sig i foten.

Att höra egna backuper måste väl vara det absolut sämsta argumentet i hela piratkopieringsdebatten. Finns väl inga riktigt funtade människor som gör det på riktigt.


signatur

IDKFA

Inaktiv
Skrivet av GustavA:

Däremot så jagar ju Nintendo även de stackarna som försöker spela deras äldre spel.

Ur exempelvis en svensk synvinkel så känns det väldigt fel men som sagt så är det ju inte lagligt i alla länder att spela ens sina äldre spel emulerat.

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Att höra egna backuper måste väl vara det absolut sämsta argumentet i hela piratkopieringsdebatten. Finns väl inga riktigt funtade människor som gör det på riktigt.

Det får du tycka. Många är emot saker bara för att.

Men om jag vill och kan spela mina switch spel tex på PC genom att göra en backup hade jag gjort det.
Det går men det är medvetet gjort krångligt så jag laddar ner. Ser personligen inget moraliskt fel då jag endå köpt spelet.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Köpte Zelda till mitt Wii U men har fortfarande inte klarat ut det pga den horribla prestandan.

När jag har tid vill jag gärna spela igenom det igen men på en PC med stabila 60fps

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Att höra egna backuper måste väl vara det absolut sämsta argumentet i hela piratkopieringsdebatten. Finns väl inga riktigt funtade människor som gör det på riktigt.

Låter väl jättekonstigt? Att kunna spela sina spel med högre grafikinställningar/FPS eller att ha med sig hela sitt bibliotek borde vara argument nog att vilja göra egna backuper?
Att ha sin arbetsstation i samma enhet är också väldigt smidigt om man ska resa.
Jag ser gärna i framtiden att hotell erbjuder OLED skärmar(som nu håller på att gå ner i pris) med dockningsstation som man kan både jobba ifrån och använda till underhållning. LG C/G serien duger helt klart till fantastiskt all-round skärm och var nere i 10K Kr nyligen.

Nintendos spel ser ju knappast bra ut på moderna TV-apparater, i alla fall inte jämfört med hur de kan se ut. Vissa av deras största titlar rullar dessutom i 30FPS med FPS drop.

Finns många argument för att vilja köra spelen på annan hårvara, oftast så är det fanboys som inte klarar av att hantera detta och blir fly förbannade.

Finns inget bra argument till att släpa med sig sin Switch idag när det redan finns mycket bättre alternativ.

Medlem

Emulatorer i all ära men Nintendo syftar på att folk laddar ner deras spel innan de ens är släppta. Är det lagligt?

Medlem
Skrivet av Molotov:

Haha Nintendo gå och lägg er.
Visar sitt vidirga nylle igen.
Detta GÖR bara att man vill ladda ner och sprida alla spel.
Skepp o hoj!

Därför är det aldrig etiskt fel att piratkopiera Nintendo-spel.

Medlem

Med Yuzu i hand finns det inget som hindrar användare från att komma över och spela olagliga exemplar av i princip vilket spel som helst som skapats till Nintendo Switch, och helt utan att betala något till Nintendo eller någon av de hundratals andra spelutvecklare och utgivare som skapar och säljer spel till Nintendo Switch.

Det är en direkt lögn. Det räcker inte med bara Yuzu och ett nedladdat spel för att kunna spela. Användaren behöver också firmware-filer som de lagligt kan ladda över från sin Switch. Nu vet jag att vad som är lagligt sällan spelar roll när det kommer till emulering och allra helst piratkopiering.

Jag kan bara önska Yuzu lycka till. På ett sätt kan jag förstå att Nintendo surar för jag kan ha en bättre spelupplevelse på min Steam Deck och Yuzu än på min Switch. Men då kanske det är dags att uppdatera Switch eller släppa Switch 2 nån gång?

Medlem

Emulatorer i sig är väl inte olagliga, men jag kan tycka att det kanske blir lite problematiskt när utvecklarna tjänar pengar på det. Och sen vet vi alla att majoriteten som emulerar spel inte faktiskt äger titlarna, så dom som snackar om att dom kör kopior av sina egna spel är en väldigt liten skara i jämförelse.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Om jag äger ett spel borde det vara fullt rimligt att enkelt göra privatkopior.
Nu är det inte det så jag laddar gladeligen ner spelen för att kunna köra på Steam deck tex.
Eftersom jag endå köpt spelet så ser jag inget fel moraliskt. Hade det varit enkelt att göra backupen själv hade jag gjort det ist.
Nintendo skjuter sig i foten.

Ja allt ska vara gratis, och helst i VR, varför ska vi konsumenter betala
-Vi äger inga spel utan en licens att få spela spelet i ett specifikt format.

Skriv svar