Dragon's Dogma 2 har bara en sparfil
Väldigt tråkigt, det leder snarare till det motsatta och gör utforskande mindre troligt.
Har fortfarande inte orkat ta mig längre än typ halvvägs igenom första DD. Om tvåan kommer ärva skumma beslut som dessa kommer det nog dröja innan jag köper det.
|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||
The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.
Alltid ett märkligt val. Ge folk flera sparfiler så kan man testa olika karaktärer, fler i familjen kan spela osv.
Alltid ett märkligt val. Ge folk flera sparfiler så kan man testa olika karaktärer, fler i familjen kan spela osv.
Faktiskt, sen får man ju hoppas spelet inte har någon spelförstörande sparfilsbugg. Det är ju inte helt ovanligt i stora RPG-spel nuförtiden att något fuckar ur så man måste gå tillbaka till en tidigare sparfil eller att filmen blir korrupt.
"Writer and Fighter"
Man kan säkert kopiera sparfilen, och sedan klistra in den igen för att göra om "the stuff".
Och det kommer säkerligen (förhoppningsvis) komma mods som löser det, precis som för BG3 honour mode.
|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||
The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.
Alltid ett märkligt val. Ge folk flera sparfiler så kan man testa olika karaktärer, fler i familjen kan spela osv.
När det gäller just att flera i familjen ska kunna spela; kan man komma runt problemet om familjemedlemmarna har egna profiler på konsolen? Visserligen, för att det skall fungera så kanske det krävs att man har en fysisk kopia av spelet, annars om man köpt spelet digitalt så borde det knytas till den profil som genomförde köpet?
Det här är ändå vanliga familjesituationer som man tycker att utvecklarna borde känna till och tänka på för att underlätta för sina kunder.
Helt rätt. Sparfiler behövs inte. Riktiga gamers kör igenom sina spel i en sittning eller låter konsolen stå på i någon dag eller två om man måste iväg på något en stund. Finns verkligen inga anledningar att uppmuntra de mindre talangfulla spelarna att kunna ladda om vid game over eller annat som knappast drabbar en riktig gamer. Visst, fattar att en del kanske har jobb, familj osv men det gäller ju att prioritera och folk som inte tar sitt spelande på allvar förtjänar knappast att få spela episka äventyr som DD, Dark Souls mm mm. Mina nära och kära såg mig inte på två veckor efter att Dragon's Dogma 1 kom och alla tyckte att det var de bästa två veckorna vi haft tillsammans.
När det gäller just att flera i familjen ska kunna spela; kan man komma runt problemet om familjemedlemmarna har egna profiler på konsolen? Visserligen, för att det skall fungera så kanske det krävs att man har en fysisk kopia av spelet, annars om man köpt spelet digitalt så borde det knytas till den profil som genomförde köpet?
Det här är ändå vanliga familjesituationer som man tycker att utvecklarna borde känna till och tänka på för att underlätta för sina kunder.
På xbox kan man ha flera olika gäst konton. Jag har 2 extra gäst konton. Man kommer åt spelen. Det är bra.
Alltid ett märkligt val. Ge folk flera sparfiler så kan man testa olika karaktärer, fler i familjen kan spela osv.
Det som menas är nog en sparfil per karaktär man skapar. Fler familjemedlemmar innebär ju att alla skapat sin egen karaktär och därmed har sin egen sparfil.
Ifall det fungerar som i Souls-spelen så tycker jag att det låter jättebra! Hoppas också att det inte går att ställa in svårighetsgraden. Jag verkligen älskar att man inte kan det i Souls-spelen. Sen så måste såklart bossar och utmaningar vara väl utformade så deinte är frustrerande, annars så har det motsatt effekt.
Helt rätt. Sparfiler behövs inte. Riktiga gamers kör igenom sina spel i en sittning eller låter konsolen stå på i någon dag eller två om man måste iväg på något en stund. Finns verkligen inga anledningar att uppmuntra de mindre talangfulla spelarna att kunna ladda om vid game over eller annat som knappast drabbar en riktig gamer. Visst, fattar att en del kanske har jobb, familj osv men det gäller ju att prioritera och folk som inte tar sitt spelande på allvar förtjänar knappast att få spela episka äventyr som DD, Dark Souls mm mm. Mina nära och kära såg mig inte på två veckor efter att Dragon's Dogma 1 kom och alla tyckte att det var de bästa två veckorna vi haft tillsammans.
Då de inte behövde se dig?! Märklig prioritering.
Har för mig att det var likadant i ettan och att ens pawn var bunden till sparfilen. Vill också minnas att det inte fanns några större incitament till utforskning annat än att hitta något monster att slå på i 10-15 minuter.
Vet att jag alltid försökte optimera 'utforskandet' i Dragons Dogma för att slippa all grinding.
Varje gång man skulle någonstans så kändes det mer som jobb än lek.
Sparfiler förstörde hela min Dishonored upplevelse. Spara, försöka smyga, misslyckas det öppna samma igen.
Det är en sak som börjat störa mig i vissa spel också. Man väljer ju själv att göra det, men det är så enkelt att misslyckas antingen på grund av man själv spelar dåligt eller för att spelet bara vill jävlas.
Är man då envis och bara vill smyga så slutar det ju med att man laddar om så man klarar det perfekt. Tråkigt, men man väljer att göra det själv.
Ifall det fungerar som i Souls-spelen så tycker jag att det låter jättebra! Hoppas också att det inte går att ställa in svårighetsgraden. Jag verkligen älskar att man inte kan det i Souls-spelen. Sen så måste såklart bossar och utmaningar vara väl utformade så deinte är frustrerande, annars så har det motsatt effekt.
Håller med! Svårighetsgrader är oftast bara frustrerande i spel och ser hellre att en utvecklare skräddarsyr en svårighetsgrad bättre än att försöka tillgodose allas behov
En sparfil är jag ok med precis som i Souls, men jag vill ju kunna spela om med en ny karaktär utan att behöva ta bort den gamla... Oklart om det går I guess. Oh well time will tell!
om det fungerar som första spelet (som det troligen gör) så måste man ta bort sin karakatär för att kunna göra en ny.... det sög att behöva göra det i första spelet
Visst är det OK att inte gilla beslutet men det kan inte direkt komma som en chock då man bekräftade detta redan i januari( https://gamingbolt.com/dragons-dogma-2-features-only-one-save... , https://jp.ign.com/dragons-dogma-ii/73116/preview/2).
Personligen stör det mig inte direkt. Kanske ändrar uppfattning när man väl spelar(om/när jag gör det), men tror inte det. Inget jag störde mig på i första spelet iallafall.
The more I practice, the luckier I get.
När det gäller just att flera i familjen ska kunna spela; kan man komma runt problemet om familjemedlemmarna har egna profiler på konsolen? Visserligen, för att det skall fungera så kanske det krävs att man har en fysisk kopia av spelet, annars om man köpt spelet digitalt så borde det knytas till den profil som genomförde köpet?
Det här är ändå vanliga familjesituationer som man tycker att utvecklarna borde känna till och tänka på för att underlätta för sina kunder.
På alla konsoler så räcker det att primärkontot på konsolen har spelet digitalt så kan resterande användare spela (så länge det är installerat) och får egna sparfiler. Så det är inte något problem
"Writer and Fighter"