Hur inreder man ett smakfullt gaming-rum?

Medlem
Hur inreder man ett smakfullt gaming-rum?

Jag och sambon har efter många års längtan landat ett husköp. Vi kommer byta vår cannabisrökande granne och trollet med alla sina stenbumlingar från ovanvåningen till vår alldeles egna lilla fastighet. Efter diskussioner har vi landat i att detta troligtvis kan bli vår sista flytt då förhoppningarna är höga och våra checklistor lyser med markeringar på precis alla punkter. Det är, som jag gillar att uttrycka det, "vårt rationella drömhus".

Men, det är dystra tider och drömmen att inreda som vi vill kommer ta tid, när kronans värde lyser med sin frånvaro samtidigt som allt fler höjer rösten över diverse tvivelaktiga materialtillgångar och produktionsled. Jag är allt annat än engagerad i debatten men klart att även jag vill göra medvetna val, om inte annat så för att framtidssäkra vad jag investerar i.

Med anledning av detta så har vi fått prioritera och landat i att vårt gamingrum är första prioritet. Jag blir tokig när jag försöker titta i butiker då jag inte har ett öga för inredning. Nu vänder jag mig till communityt på FZ för inspiration. Jag vill ha tips, idéer och koncept på ett smakfullt och praktiskt gamingrum som visar på vår mogna approach till vårt stora intresse. Gärna hemmabyggen eller smarta "Ikea-hack" då vi har för avsikt att göra det unikt för att sätta vår egen prägel på rummet i möjligaste mån.

Har ni egna bilder på era lösningar så skulle det vara riktigt roligt att se och bli inspirerad!

Utöver detta har vi en tanke på att sätta en pinballmaskin i vardagsrummet, tips på hur man kan få något så gräsligt att se schysst ut?

Releasehästryttare

Grattis!

Men varför inte kontakta polisen och hyresvärden angående cannabis grannen? känns som ett problem som borde vara lätt löst.

Medlem
Skrivet av Devan:

Grattis!

Men varför inte kontakta polisen och hyresvärden angående cannabis grannen? känns som ett problem som borde vara lätt löst.

Tack! Anmälningar är gjorda, konfrontationer i trapphuset har skett, både ödmjukt och mindre ödmjukt. Ibland får man inse att man nått vägs ände. På sätt och vis vill jag tacka grannen som på sitt tråkiga sätt motiverat oss att lägga undan mer pengar till insats än vad vi trodde var möjligt.

Men nu är det framåt som gäller. Jag är generellt lite av en folkilsk person som älskar att mitt egna och stannar gärna hemma så långt det är möjligt så peppen är på topp nu för att få tjoa och skrika i förtjusning till allt som händer i mina spel långt in på natten utan att behöva tänka varvet extra på grannar.

Medlem

Det bästa är om man har många konsoler och spel är att försöka få allting att se ordnat ut. Inget är så fult som när folk bara kastat spel på hög. Försök sortera upp saker i konsol- och bokstavsordning så att de flesta kan komma in och lätt kunna bläddra igenom ditt bibliotek.

Det bästa gaming-rummet är det personliga gaming-rummet. Har du och partnern några favoritspel eller genres ni brinner lite extra för? Skylta med dem, eller inred utefter nåt kul tema. Sen är ordning och reda A och O! Som nån annan sa, håll alla spel och prylar snyggt (men lättillgängligt) sorterade i bokhyllor eller vitrinskåp (slippa damma så ofta!) och ha det snyggt, fräscht och inte för mycket framme åt gången. Grattis till husköpet och lycka till!

edit: flyttade själv till hus för ca 7 år sedan. Tyvärr står 90% av samlingen i flyttlådor fortfarande pga platsbrist. Supertråkigt, men när barnen väl blir större kommer jag inreda ett gaming-rum med stil! Hoppas jag.

Medlem

Svårt ju
Hade jag inrett ett gaming-grum så hade temat varit ''whiskey''. Antingen ljust eller mörk med trädetaljer, gröna växter och smakfullt utvalda gaming merch/tavlor men att det sistnämnda inte blir för mycket. Det får liksom smälta in


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Finns så många olika stilar att välja mellan. Tycker man kan hitta bra inspiration både från Pinterest och Instagram.Själv föredrar jag en mer clean setup än det klassiska RGB rummet. Typ något i den här stilen

Medlem

Målsättningen är väl det här?

@CptEight: Vi inreder alla rum. Ditt rum är härnäst!

Jag känner åtminstone två som har light-versioner eller instegsversioner av ovanstående rum.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Devan:

Grattis!

Men varför inte kontakta polisen och hyresvärden angående cannabis grannen? känns som ett problem som borde vara lätt löst.

Jag tror inte folk slutar med diverse substansmissbruk bara för man ringer de med våldsmonopol, naiv deluxe...

OT
Jag skulle bygga stilrent, välja material som matchar, moderna färger på väggarna, så lite RGB och neon som möjligt då det känns pojkrum och inte stilfullt.

Lycka till


signatur

|.|

Medlem
Skrivet av Mr_Qi:

Jag tror inte folk slutar med diverse substansmissbruk bara för man ringer de med våldsmonopol, naiv deluxe...

OT
Jag skulle bygga stilrent, välja material som matchar, moderna färger på väggarna, så lite RGB och neon som möjligt då det känns pojkrum och inte stilfullt.

Lycka till

Hyresvärden kan ställa krav. Inte så populärt med impyrda lägenheter. Kan kosta en hel del att sanera.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Medlem

På en liten vägg mellan fönstren och hörnet så har jag satt upp magneter och "hängt" upp diverse steelbooks som små tavlor. Dom flesta är från filmer men raden längs ner är från spel i alla fall.

Medlem

Tips: Om du har en tv bänk el liknande hyllsystem med massor av sladdar bakom, se till att det är på hjul eller iaf rejält med glidtassar och slätt/polerat golv. Poängen är att när man vill koppla grejer så drar man fram hela skiten så man får ordentlig access.

Medlem

Jag verkar rätt ensam om det men jag gillar rgb!

Medlem

På 80-talet fruktade vi LASERMANNEN… idag beundrar vi LEDMANNEN!


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Jag må vara nördarnas motsvarighet till "beige bitch", men jag älskar allt med outrun-estetik. <3


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem
Skrivet av CptEight:

Med anledning av detta så har vi fått prioritera och landat i att vårt gamingrum är första prioritet.

Medlem

Woohoo! Ser fram emot ett sånt här rum! Visade sambon som inte visste om han skulle spy eller hurra!

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

På en liten vägg mellan fönstren och hörnet så har jag satt upp magneter och "hängt" upp diverse steelbooks som små tavlor. Dom flesta är från filmer men raden längs ner är från spel i alla fall.
http://privat.bahnhof.se/wb462449/Steelbook5.jpg

Jag inser nu när jag ser din bild att jag faktiskt har sparat och ramat in gamla speltidningar från 90-talet. Min favorit är Svenska Playstation Magasinets utgåva med en stor recension om Wipeout som precis hade släppts samt en förhandstitt på Resident Evil 3. Kanske blir det att sätta upp dem igen. Riktigt kul! Tack för inspirationen!

Medlem
Skrivet av Sheffer:

Tips: Om du har en tv bänk el liknande hyllsystem med massor av sladdar bakom, se till att det är på hjul eller iaf rejält med glidtassar och slätt/polerat golv. Poängen är att när man vill koppla grejer så drar man fram hela skiten så man får ordentlig access.

Smart! Det har jag faktiskt inte tänkt på. Nu jobbar jag hårt med att övertala min sambo om att "bygga in" hela mediaväggen i vårt framtida vardagsrum men behöver helt klart ta mig en funderare hur jag smidigt ska komma åt kablage.

Medlem

Jag kräks lite i munnen av RGB men kan så klart medge att bilderna du visar får det att se riktigt snyggt ut på sitt egna sätt. Det som oroar mig är hur väl arkadkabinettet smälter in, betyder detta att jag måste ha RGB för att mitt flipperspel inte ska se "tacky" ut i vardagsrummet?

Medlem
Skrivet av CptEight:

Jag kräks lite i munnen av RGB men kan så klart medge att bilderna du visar får det att se riktigt snyggt ut på sitt egna sätt. Det som oroar mig är hur väl arkadkabinettet smälter in, betyder detta att jag måste ha RGB för att mitt flipperspel inte ska se "tacky" ut i vardagsrummet?

Haha ja tyvärr måste du nog det

Medlem

Huvaligen, tål inte rgb
Riktigt gammaldags svaga gula glödlampor däremot, och rislampor.

1
Skriv svar