Xbox-chefens svar om studiodöden är ett icke-svar
Ja, precis det presenterades ju på en Showcase och släpptes samma kväll - och har knappt marknadsförts därefter heller. Så det har ju inte heller hjälp situationen direkt. Får hoppas det säljer bättre på PS5 och Switch (2?) även om det redan är försent tyvärr.
Undrar hur många som hade skaffat det om inte Bethesda valde att shadowdroppa det på Game pass som de gjorde. Det fick ju en del pr tack vare showcase också.
Hi-Fi Rush recensionsbombas på Steam, fast uppåt. Det är nu Microsofts högst betygsatta spel på Steam.
<Uppladdad bildlänk>
Som om det skulle göra någon skillnad för deras framtid, det är ju bara massa nybörjare som lägger tid på att recensionsbomba... Det förstör ju enbart betygssystemet på Steam än att verkligen återspegla spelets värde. Om det behöver recensionsbombas för att få upp betygen så är det nåt som är fel redan där.
1# FZ Troll
Jag förstår inte problemet. Om de inte vill betala människor för att jobba med spel så behöver inte de det. De behöver inte ha någon ursäkt för min del.
Världen du lever i låter härligt enkel och komplexfri. Kan jag få en inbjudan, eller måste jag hitta någon portal i en garderob eller något?
Som om det skulle göra någon skillnad för deras framtid, det är ju bara massa nybörjare som lägger tid på att recensionsbomba... Det förstör ju enbart betygssystemet på Steam än att verkligen återspegla spelets värde. Om det behöver recensionsbombas för att få upp betygen så är det nåt som är fel redan där.
Nä, det är väl rätt självklart att det är för sent för detta spel. Vad ska man annars göra? Gapa och skrika på X eller Youtube. Samtidigt kan man anta att recensionbombning kan ha påverkat Sony med Helldivers 2 i rätt riktning.
00:00:02:42
Men nu gjorde ju Tango Gameworks Hi-Fi Rush. Bra studio gör bra spel, läggs ner. Svårt att känna sig trygg.
Nu gjorde ju Arkane Austin visserligen Redfall, men innan dess var det ljusare. Var det inte en del snack om att studion inte ens VILLE göra Redfall...?
HiFi Rush hade en peak på steam på typ 6000 spelare, och tappade sin kreativa direktör å skapare, Shinji Mikami... så det kan nog va så att Microsoft helt enkelt inte såg någon positivare utveckling för studion. Varken The Evil Within 1 å 2 eller Ghostwire: Tokyo var ju några större hits. Och Hi-Fi Rush kostade nog rätt mycket mer att göra än Hotline Miami eller Dome Keeper som ligger med liknande peaks å Steam. Så frågan blir väl hur mycket Microsoft värdesätter spelare på sin live service... 3 miljoner "spelare" har ju spelet haft säger de, men hur många av dom fortsatte spela vidare efter att ha provat på.
Nja, det handlar väl om hur det sköts och hur dessa nedläggningar står i direkt kontrast med vad Xbox-ledningen har predikat fram till nu. De kommer ut som lögnare eller hycklare eller både och.
Man trodde väl på en vision som sedan inte höll hela vägen kan jag tänka mig.
Kan mycket väl vara så att intentionerna var goda men sen går ju inte allting alltid som man vill.
Företag drivs ju i grund och botten av att göra profit, MS är nog inte annorlunda på den fronten jämfört med andra.
Undrar hur många som hade skaffat det om inte Bethesda valde att shadowdroppa det på Game pass som de gjorde. Det fick ju en del pr tack vare showcase också.
Visst är det en liten klick som tycker det är coolt att det shadowdroppas samma kväll, men i ärlighetens namn tror jag faktiskt att minst 95% av alla dem också hade laddat ned och spelat om det utannonserats för släpp en månad eller två senare. Visst kan det finnas en psykologisk påverkan i positiv riktning med ett dylikt "stunt" men tror inte i ärlighetens namn att speciellt många hade avstått från att spela bara för att det släpps senare. Kanske hade de behövt "övertygas" av recensioner osv på ett helt annat sätt men det är väl ända tror jag.
Om de skulle nå sitt mål med ett storspel per kvartal (det låter ju som att det kan komma igång bättre till hösten med flera större släpp) så kanske det kan vara det som får igång gamepass igen.
Ett storspel per kvartal från MS låter som en drömvision som aldrig någonsin kommer slå in. Beror ju dock självklart på vad som räknas som storspel i deras ögon.
Jag misstänker att det kommer förändringar av Game Pass snart.
Kanske gör man ett "sista försök" att få upp siffrorna rejält genom att släppa nästa CoD på tjänsten men om det inte lyckas så tror jag att det kanske blir en ny dyrare nivå för att få spel dag 1.
Det har redan kommit vittnesmål från externa utvecklare att det har blivit betydligt svårare att få in pengar genom Game Pass-avtal än tidigare så mängden nya spel kan nog börja minska inom något år eller så.
Det sker tydligen interna diskussioner nu om CoD ens ska komma till GP. De kommer med största sannolikheten inte få ut lika mycket pengar för det jämfört med att sälja det separat, såsom dem gör nu.
Undrar hur många som hade skaffat det om inte Bethesda valde att shadowdroppa det på Game pass som de gjorde. Det fick ju en del pr tack vare showcase också.
För inbitna fans som, men det lär knappast ha mainstream appeal.
HiFi Rush hade en peak på steam på typ 6000 spelare, och tappade sin kreativa direktör å skapare, Shinji Mikami... så det kan nog va så att Microsoft helt enkelt inte såg någon positivare utveckling för studion. Varken The Evil Within 1 å 2 eller Ghostwire: Tokyo var ju några större hits. Och Hi-Fi Rush kostade nog rätt mycket mer att göra än Hotline Miami eller Dome Keeper som ligger med liknande peaks å Steam. Så frågan blir väl hur mycket Microsoft värdesätter spelare på sin live service... 3 miljoner "spelare" har ju spelet haft säger de, men hur många av dom fortsatte spela vidare efter att ha provat på.
Yes, men då verkar GP rätt kört. Speciellt med tanke på hur Xbox har beskrivit hur de sett på Hi-Fi rush sedan release.
Tror inte GP överlever på bara live-service spel framöver och det är långt ifrån alla utvecklare aom cill syssla med det. Det är också väldigt liten chans att lyckas med live-service spel.
Man trodde väl på en vision som sedan inte höll hela vägen kan jag tänka mig.
Kan mycket väl vara så att intentionerna var goda men sen går ju inte allting alltid som man vill.
Företag drivs ju i grund och botten av att göra profit, MS är nog inte annorlunda på den fronten jämfört med andra.
Jag kan egentligen bara citera Eurogamer här som jag tycker summerar problematiken väl:
Xbox buys talent, mismanages it in search of impossible scale, and cuts it loose - be that the 20-year experts of Fable, or the battle-scarred makers of Dishonored, or the invigorating new generation behind Hi-Fi Rush. Xbox's leadership clearly knows it's a problem. I believe Phil Spencer and Sarah Bond were utterly sincere when they said they looked at Lionhead and promised themselves not to make the same mistakes again. But to do that, they have to step behind this first, surface-level layer of justification for closing studios, and get to the real cause - not the decisions themselves, but the principles that inform them. The principles that say expertise, creativity and talent are less valuable than the cost to let them flourish.
Dig out the scarlet thread again, and the thing that binds all these moments together couldn't be more clear. The philosophy of a great video game platform holder is that it makes money in order to make more consoles and more games. The philosophy of Microsoft - and by dint of that, Xbox - is evidently that it only makes consoles and games in order to make money. Like so many businesses owned by gigantic, publicly-traded mega-companies, Xbox is now stuck in a cycle of thinking back-to-front. It, and I suspect much of the video game world, no longer knows why it exists.
Dig out the scarlet thread again, and the thing that binds all these moments together couldn't be more clear. The philosophy of a great video game platform holder is that it makes money in order to make more consoles and more games. The philosophy of Microsoft - and by dint of that, Xbox - is evidently that it only makes consoles and games in order to make money. Like so many businesses owned by gigantic, publicly-traded mega-companies, Xbox is now stuck in a cycle of thinking back-to-front. It, and I suspect much of the video game world, no longer knows why it exists.
Exakt! Anledningen att köpa studios och utgivare borde ju vara för att släppa tidigare spel och/eller få dem att utveckla nya spel som kan släppas - så fler dras till ens plattform. Att äga en studio bara för att äga den är ju meningslöst. Att få tillgång till tidigare katalog och erfarenheter kan vara värt investeringen i sig, men används det inte framåt är det ju bortkastade pengar. Och Xbox bara fabblar bort allt (eller i alla fall det mesta) som de samlar på sig istället för att skapa serier och spel som kan generera intresse i klass med vad som fanns kring dem i 360-eran (trots att den hade enorma RLOD-probelm) trots att alla investeringar borde leda dem till liknande storhetstid.
Vore faktiskt lite skoj om Sony gratis tog över den nerlagda hifi rush studion
Haha, det vore ju faktiskt det ultimata motdraget faktiskt
Företagen verkar bara ha ögon för vinsterna, försäljningssiffrorna, inte kvaliteten på spelet. Ett bra exempel på detta är Starfield, som i sig är ett oerhört mediokert spel men trots detta lägger man ändå resurser, tid och pengar på projektet. Riktigt naivt. Sen finns det såklart folk som tycker om det, men Hifi-rush gjorde det som få spel lyckas med nu för tiden, överraska på ett positivt sätt.
Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 9070 xt | samsung 980 pro |
Vore faktiskt lite skoj om Sony gratis tog över den nerlagda hifi rush studion
Funkar inte så. Microsoft äger fortfarande allt, spelen, namnet, allt.
Det oroväckande är att Hi-Fi Rush presterade så bra. Nästan inga pengar på marknadsföring, stort antal spelare och flera priser. Men Microsoft är inte intresserade av att tjäna mycket pengar, de vill tjäna maximalt med pengar. Och maximalt med pengar får man från microtransaktioner, pay-to-win, DLC o.s.v.
Samma signaler sändes från WB med Hogwards och Suicide Squad; en enorm Succé är inte tillräckligt. Jag tror att kostymnissarna helt och hållet har tagit över Xbox efter Activision uppköpet.
Funkar inte så. Microsoft äger fortfarande allt, spelen, namnet, allt.
Hi-fi Rush är ju redan släppt på PS5 så ett uppköp vore ju för att ta tillvara på talangen som kan generera bra spel som MS famlade bort
Marknadsföring...vet ni Senua 2 kommer runt hörnet? Det har varit tyst sen 2019 men nu dök det upp lite teasers och spelet släpps strax till GP men ingen verkar ha brytt sig nämnvärt och detta är alltså ett exklusivt AAA spel som inte marknadsförts överhuvudtaget. Hur ska de försöka sälja nåt som folk inte ens vet existerar ? De räcker inte med 2-3 veckor om du vill skapa intresse...tror GP förstör för utvecklarna om deras spel behandlas som rea-varor på dollarstore och inte ens utgivaren bryr sig ett smack...kolla Sony, de har sagt att inget är planerat under hela året men kolla vad som händer när de släpper en Wolverine trailer eller ja va de nu vill från vilken titel som helst som släpps om ett år eller mer...jo hype,intresse och ett community som längtar, vad har spelare för morot hos Xbox? Elder Scrolls 6 2028? De har tappat intresset och vill bara låsa folk till deras vision och sen mjölka ur de lilla som finns kvar av ip de köpt...
Hifi rush genererade inga användare i någon större skala, och MS är bara ute efter en sak och det är antal användare och det spelar ingen roll om det är spel eller parfym typ
Xbox saknade titlar för målgrupp så det genererade med största sannolikhet användare. Det var också en studio som stärker dem i en marknad där de är svaga(Japan), vilket gör beslutet ännu mer konstigt.
Något annat märkligt är också att både Sony och Microsoft är väldigt ointresserade av Nintendos målgrupp, xbox har väl typ noll spel som tilltalar dem, Playstation har få(Sackboy, Ratchet and Clank).
MS borde istället ha stort intresse av att breda sig och inte lägga alla ägg i samma korg. De når du ut till fler användare och tar i slutändan mindre risk. Nu ska de istället konkurrera med en begränsad publik som spelar live-service. Det kan generera mycket pengar, men det expanderar inte marknaden. Det kan också vara väldigt svårt att slå igenom så att folk ens vill byta till just deras live-service spel i en längre tid.