Playstation-chef: branschen kommer "skifta från grafik till starka berättelser"
För att sälja in storyn krävs det bra grafik.
Inte nödvändigtvis. Man kan ha spel i Paper Mario-grafik eller i en stil som Undertale som också griper en.
Forumets Mega Drive-expert!
Grät du någon gång under din genomspelning av Elden Ring?
Glädjetårar efter att ha dödat någon av bossarna ja.
Elden Ring, där det är utmanande att klara bossen. Och när du gjort det? Bra för dig. Du är duktig. Men har du verkligen fått ut någonting av det, utvecklats känslomässigt och/eller intellektuellt?
Man har utvecklats till att bli bättre så att man kan döda n00bz när man invadera andra spelare.
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.
Hur svårt är detta att fatta för utvecklare? Elden Ring vann Game of the Year av en anledning och det var inte på grund av en bra story.
Men, gameplayet var ju inte speciellt kul i Elden Ring?
Det ät mycket som gör elden ring bra, det är en kombination.
Det är mörk och dyster stämning.
Öppen värld gjord bra.
Utmanande och på ett sätt realistiskt gameplay då man inte mörsar ner allt hur lött som helst, iaf inte till en början.
Sen att man kan mixtra med builds och olika sätt att spela.
Det finns mycket i elden ring som är recept på ett bra spel.
Börjar känna sug att hoppa in igen faktiskt, lör vara ringrostig. Har väll besegrat i stort sett allt utom den allra sista bossen 😅
Största problemet är att ganska få utvecklare bemästrar "känslomässigt djup" och få kommer lyckas göra bra spel med fokus på detta.
Känslomässigt djup har alltid varit möjligt i spel. Fanns inga hinder även under 8-bit och 16-bit-eran. Men få lyckades.
Har alltid varit möjligt att i skrift uttrycka känslostarka berättelser, som i ex. böcker.
Jag är tveksam till att det kommer fler spel med starka gripande berättelser än vad det gör idag.
Hur svårt är detta att fatta för utvecklare? Elden Ring vann Game of the Year av en anledning och det var inte på grund av en bra story.
Hur svårt är det att förstå att en berättelse kan berättas genom miljöer och karaktärer i ett spel. För mig var det detta som gjorde att Elden Ring blev gripande
På samma sätt var det karaktärerna i LoU som gjorde dessa spel så bra. Oavsett om man gillade vad som hände i spelet, så var karaktärerna oerhört bra gjorda och världen väldigt trovärdigt presenterad. Som story är ju spelen ganska "enkla",
Nej
Spela spel är kul ibland.
Alltså, engagerande historier i spel är ju inget nytt. Det finns spel till PS1 och PS2 som fått mig att böla som bara den. Grafiken spelar inte speciellt stor roll i dom tillfällena, utan snarare musiken. Om någon NPC som du haft med på äventyret sedan början plötsligt dör, och så börjar stråkar spela något sorgligt osv.
Det är bland annat därför dina föräldrars död får tårarna att komma i Suikoden 5 till PS2, medan faders död i Fallout 3 är en axelryckning. Och Fallout 3 har utan tvekan bättre grafik av dom två spelen.
Men, gameplayet var ju inte speciellt kul i Elden Ring?
Varför spelade du det då?
Börjar känna sug att hoppa in igen faktiskt, lör vara ringrostig. Har väll besegrat i stort sett allt utom den allra sista bossen 😅
Jag avvaktar då det snart kommer den där expantionen
Jag är tveksam till att det kommer fler spel med starka gripande berättelser än vad det gör idag.
Jag tror mycket väl det kan komma bra och gripande berättelser i framtidens spel.
Nu är jag en sci-fi nörd så hade velat se mer bra sci-fi spel. Berättelsen i Returnal var ju ändå ganska intressant, utspelat på en utomjordisk värld samtidigt som tillbakablickar till huvudpersonens liv och det framstår som att allt utspelas i hennes egna huvud just innan hon drunknar efter en bilkrash, eller inte.
Detroit Become Human var ju ändå helt okej spel även om jag hade velat ha mer av någonting där.
Mer sci-fi önskas.
The Walking Dead?
FF7 lyckades ju med ganska kass grafik att skapa en riktigt bra story-upplevelse. De sålde ju dessutom in spelet med de förrenderade mellansekvenserna.
FFX gjorde något liknande och satte typ alla polygoner i ansiktet på huvudkaraktärerna för att de skulle kunna förmedla känslor.
Tror nog att ett brett utbud av speltyper är lösningen istället för att satsa stenhårt på enbart några få. Grafiken känns dock ganska diminishing returns just nu så ett mindre fokus på den vore lite befriande för de flesta parter.
Varför spelade du det då?
Skojade lite ba;). Jag spelade det men det var inget för mig. Gav upp efter drygt 10 timmar. Älskade designen dock.
Som en riktigt bra bok.
En film med dåliga effekter och scenografi som inte övertygar är väl en bättre och mer rättvis jämförelse?
I spel och film som är visuella medium så matas du med färdiga bilder, det visuella är förbestämt åt dig och här finns inte utrymme för fri tolkning eller din egna fantasi, till skillnad från i en roman där du själv i stort målar upp världen.
Jag väljer också story framför grafik, men tror absolut att man med hjälp av speltekniska finesser och snygg grafik kan göra en story och dess värld mer trovärdig och därmed öka inlevelsen ytterligare.
Spel som exempelvis Uncharted 4 och TLoU2 är sådana exempel för mig.
Sedan spelar ju grafik såklart mindre roll i vissa typer av spel, precis som vissa typer av filmer inte behöver ha snygga effekter eller påkostad scenografi.
Men ja, det krävs en helhet för att vara riktigt gripande. Ett lyckat sampel mellan bl.a välskriven grym story, grafik, musik och eventuell röstskådespeleri osv.
Glädjetårar efter att ha dödat någon av bossarna ja.
Man har utvecklats till att bli bättre så att man kan döda n00bz när man invadera andra spelare.
Precis och så länge det är högsta formen av utveckling kommer spel ha lång väg att gå som konstnärligt uttryck.
Precis och så länge det är högsta formen av utveckling kommer spel ha lång väg att gå som konstnärligt uttryck.
Du anser alltså att det inte räcker för ett spel som Elden Ring då? Det finns ju massor av mer underbara uttryck att ta upp gällande Elden Ring. Musiken, stilen, atmosfären, designen, belöningssystemet som ger en känsla av prestation och triumf. Strategikst tänkande. Varje spelares resa är unik och personlig.
Personligen tycker jag att grafik är viktigt men det behöver absolut inte vara cutting edge. Den behöver bara vara tillräckligt bra för att spelet ska kännas immersive. Nästan lika viktigt som grafik är ljuddesign och välgjorda animationer. Utöver dessa saker och story så har vi även replayability. Det är viktigt att man får mycket av sina pengar, antingen kvalitét (bra story, grafik eller annat) eller mycket tid (många timmar eftersom spelet går att spela om och om igen).
Du anser alltså att det inte räcker för ett spel som Elden Ring då? Det finns ju massor av mer underbara uttryck att ta upp gällande Elden Ring. Musiken, stilen, atmosfären, designen, belöningssystemet som ger en känsla av prestation och triumf. Strategikst tänkande. Varje spelares resa är unik och personlig.
Visst är det nog för just det spelet, fansen älskar det ju, men inte för spelkulturen i stort. Du må se ett mästerverk men jag ser ett ganska lågt stående verk som inte har mycket att erbjuda mer än svåra utmaningar som i slutändan är rätt värdelösa.
Är ganska trött på Ray Tracing hysterin som tar halva GPUn kraft för att man ska kunna springa runt i extremt spegel effekt landskap. The last of Us 2 hade snygga speglingar i vatten utan detta skit och Ghos of Thusma var snyggt som attan utan RT. Bort med skiten så får vi snyggare spel när det gäller art design på köpet
PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.
Visst är det nog för just det spelet, fansen älskar det ju, men inte för spelkulturen i stort. Du må se ett mästerverk men jag ser ett ganska lågt stående verk som inte har mycket att erbjuda mer än svåra utmaningar som i slutändan är rätt värdelösa.
Ja så kan du tycka. Det har trots allt sålt 13.4 miljoner ex och personligen hoppas jag på massor av såna spel framöver.
Ja så kan du tycka. Det har trots allt sålt 13.4 miljoner ex och personligen hoppas jag på massor av såna spel framöver.
Ja, och det kommer du antagligen få också eftersom det är toppen av vad vi har nu
Vill jag ha bra story läser jag en bok eller ser någon film/serie.
Spelar jag spel vill jag ha bra/kul gameplay, inte sitta och se massa filmsekvenser som "ibland" är allt för långa.
Story i spel är som story i porrfilm, den finns där ibland men inget man bryr sig om...
Håller inte alls med. Visst är kul gameplay otroligt viktigt men ett spel faller platt utan en bra berättelse. Nu snackar vi SP spel alltså. Vill man bara ha pang pang så får man väl spela fortnite eller liknande. Noll story, 100% action.
Håller inte alls med. Visst är kul gameplay otroligt viktigt men ett spel faller platt utan en bra berättelse. Nu snackar vi SP spel alltså. Vill man bara ha pang pang så får man väl spela fortnite eller liknande. Noll story, 100% action.
Spel som Unreal 1 och Helldivers 2 är hur bra som helst utan märkbar story med långa videosekvenser man ändå vill trycka förbi.
Spel som Unreal 1 och Helldivers 2 är hur bra som helst utan märkbar story med långa videosekvenser man ändå vill trycka förbi.
Fast om man vill skippa en mellansekvens så anser jag att storyn inte är tillräckligt bra. Det blir ju tydligt att man inte pallar titta på den ens.
Det blir ju lite som att läsa en riktigt bra bok men du hoppar över vissa kapitel?
Vad är poängen att ha en bra story om man inte ens vill följa den?
Fast om man vill skippa en mellansekvens så anser jag att storyn inte är tillräckligt bra. Det blir ju tydligt att man inte pallar titta på den ens.
Det blir ju lite som att läsa en riktigt bra bok men du hoppar över vissa kapitel?
Vad är poängen med spela spel om man det är titta på filmsekvenser är vad man vill göra eller sitta o trycka igenom pratbubblor?
Vad är poängen med spela spel om man det är titta på filmsekvenser är vad man vill göra eller sitta o trycka igenom pratbubblor?
För att det finns olika anledningar att spela spel?
Jag kollar inte på The Office eller Modern Family för den otroliga storyn lika lite som jag spelar CS för den otroliga storyn.
För att det finns olika anledningar att spela spel?
Jag kollar inte på The Office eller Modern Family för den otroliga storyn lika lite som jag spelar CS för den otroliga storyn.
Vad spel är idag är inte riktigt vad spel brukade vara. Känns mer som man får kalla det "digital underhållning" eller något.
En berättelse kan aldrig blir bättre än hur den är skriven.
Alt saker som händer man definitivt inte var beredd på.
Personligen föredrar jag dock att gameplay är i fokus över berättelsen.
Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.
Vad spel är idag är inte riktigt vad spel brukade vara. Känns mer som man får kalla det "digital underhållning" eller något.
Det har funnits spel med kraftigt fokus på story sedan 80-talet så spel har fortfarande den variation de brukade ha.
Kan ärligt säga att jag aldrig läste någon story på DooM 1-2 eller Quake 1-2 när jag var barn. Gameplayet är underbart.
Half-life 1 och Half-life 2 har ju storyn inbakat in game vilket är riktigt bra på sitt sätt. Med det sagt så skulle jag nog inte vilja att de gjort på samma sätt i de äldre Doom spelen.
Måste en bra story finnas i alla spel? Nej.
Jag anser att gameplayet är väldigt viktigt. Det finns spel som enbart spelar på story och mindre på gameplay och de tilltalar inte mig lika mycket. Alla har olika smak. En bra kombination med både bra story och gameplay är dock det bästa tycker jag.