Vilket operativsystem spelar du främst på till PC?
Vilket operativsystem spelar du på till PC (och varför)?
”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]
Linux (Fedora), Recall var en katalyst.
PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch
Byggde nyligen en "Ultimate Windows XP" speldator, som jag spelar mest på nuförtiden.
Smidigt att kunna köra äldre spel utan en massa joxandes, samt med full DirectSound och EAX stöd!
Åh, jag borde leka lite mer med mina WinXP (och tidigare)-maskiner, har nyligen satt ihop en P4 2,4GHz med ett Matrox Parhelia 256MB AGP8X (som jag köpte new in box för under tusenlappen för några år sen, helt omöjliga att få tag på numera) och ett SB Audigy 2 - den tuffar på riktigt fint även om Parhelia inte är några spelkort.
IDE-SATA-adaptrar och 120GB SSD (så man ligger under 137GB som kan vara en besvärlig gräns för äldre moderkort) är också guld värda, jäklar vad bra det fungerar till en vettig peng.
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
Windows 10, hatar 11, tvingad att ha det på jobbmaskinen och är inte speciellt glad över det. Har ju för fan fortfarande "barnsjukdomar" vilket är helt sjukt!
Kör mycket linux sedan 90-talet, men inte för gaming.
Windows 10 är ju egentligen inte direkt bättre, och windows 12 lär inte vara det heller. Ett av de största problemen med Microsoft är att alla verkar sköta sin egen grej och ingen kombinerar ihop det i det stora hela på ett riktigt bra sätt.
Men kör Windows 11 själv i alla fall, då jag använder VR en hel del och en del simracinghårdvara av blandad kompott så har jag inte ens orkat lägga tid på att undersöka möjligheterna med något annat, samt att vi kör mycket windows och microsoft på jobbet och vill bara att allt sånt ska fungera rakt av så blir inget alternativt OS här inte.
OnT kör jag W10, Linux-förespråkare som tycker det är "lika enkelt" som W10 skrattar jag lite lätt åt. Har ett par diskar i RAID 1 på mitt X570-moderkort, och de vägrar hittas av nyaste Ubuntu, exempelvis. Får därtill felmeddelanden varannan minut på mitt bygge när jag testade med livedisten.
För Ubuntu är det ett jäkla bök för att få mjukvaru-RAIDen på X570-chipsetet att fungera, och det är en hel del manuell handpåläggning som gäller. På W10 var det så enkelt som att ladda hem och installera drivrutinen, tog nog 2min. Och jag betackar mig för elitister som fnyser åt allt som inte är true HW-RAID. (Har dessutom inga lediga PCIe-platser, så det tar stopp där. Och även om det finns ett fåtal enstaka M.2-alternativ så är det kort och kylare i vägen för mina M.2-platser, annars hade det varit kul att pröva.) ZFS finns ju förvisso, men det är inte heller helt enkelt att installera och konfigurera, inte i närheten av moderkortets inbyggda mjukvaru-RAID och sen konfigurera i Windows. Och ZFS är ju bara att fetglömma att komma åt i en Windows-miljö, så då blir man låst till *nix. (OpenZFS är inte direkt stabilt.)
UI:t i W11 gör att jag håller mig från det ett tag till. Ser ju inte direkt ut att bli bättre heller, och att krångla med tredjepartsprogram bara för att få det någorlunda användbart (i stil med W8 när det begav sig)... nja.
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
Jag använder själv Win 10. Jag skapade tråden mest för att jag funderar på om det är dags att byta till Win 11 eller inte.
Det ser ut som majoriteten kör Win 11, men jag väntar ett tag till…
”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]
Windows 10, hatar 11, tvingad att ha det på jobbmaskinen och är inte speciellt glad över det. Har ju för fan fortfarande "barnsjukdomar" vilket är helt sjukt!
Kör mycket linux sedan 90-talet, men inte för gaming.
Varannan Windows version verkar vara en beta produkt där de leker med features hur som helst. Ta t.ex. Windows ME som hade en explore feature som DDOSade lokala nätverk, Windows Vista som var... windows vista och Windows 8 med Metro som de fick göra avstängbart senare, och nu Windows 11 som de försöker göra om GUI till någon Mac/X11 kopia.
Nej, jag väntar tills jag måste uppgradera till Windows 11 så jag snabbt kan gå vidare till Windows 12.
Windows 10. När det når end of support får vi se om det blir Windows 11 eller någon Linux-dist. Återstår att se om jag är mest allergisk mot Microsofts bloat eller att lära mig något nytt xD
När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.