Virtual Reality - VR Spelnyheter, tips, mm.
3000.
Woohoo.
Jag lirade VR för första gången på "allvar" häromveckan.
Golvades mentalt. Känns som det skulle kunna bli en drog.
Japp.
Jag har princip gett upp tillfälligt helt att spela vanliga flatscreen spel på konsol eller dator förutom på Steam deck (handheld).
All seriös gaming blir i VR.
VR har även puttat bort kolla på film och serier också.
Japp.
Jag har princip gett upp tillfälligt helt att spela vanliga flatscreen spel på konsol eller dator förutom på Steam deck (handheld).
All seriös gaming blir i VR.
VR har även puttat bort kolla på film och serier också.
Spelar du även icke-VR-spel i VR? Alltså, som i typ bioläge?
Spelar du även icke-VR-spel i VR? Alltså, som i typ bioläge?
Nej inte flatscreen i bioläge däremot kan jag spela flatscreen spel med vr moddar.
Så, lite första intryck.
Komforten, där har jag liknande problem med Quest 3 som Molotov har med PSVR2. Questen satt inget bra alls. Riktigt obekväm medans jag har den där enklare känslan med PSVR2, bara och sätta på skiten utan konstigheter. Men gissar att man får pula mer och köpa till extra grejer.
Pannkakslinserna var riktigt najs! Men skulle inte vilja påstå att jag föredrar pannkakor över Fresnel med OLED. För "färgen" svart existerade inte överhuvudtaget. Detta var dock inget jag trodde att jag skulle sakna, men det gjorde jag nu när man testat utan OLED. Svart svärta var viktigare än vad jag trodde i VR.
Provade lite spel, som Arizona Sunshine 2 som jag kört på PSVR2. Extrem reprojektion i PSVR2 versionen, men det har ett bra mycket bättre flow och snyggare grafik, som jag föredrar.
Kontrollerna kan man inte ens jämnföra. Där är Sense kontrollerna mycket skönare, och då räknar jag inte ens med haptics och adaptiv feedback. Det är handtagen som är så mycket skönare, känns mer som handtaget på ett riktigt skjutvapen samt att tummen tar i vid kanten så de blir lite otympligt och immersion-"breaking" när det kom till skjutande.
Något som var najs med Touch-kontrollerna är att man slipper dom där ringarna runt Sense-kontrollerna. Känns som att man kan veva mer utan att va livrädd att man ska råka slå ihop dom med varandra.
Batteritiden var dock mer än ur-usel. Kändes som mindre än två timmar. Så där får jag verkligen köra med en powerbank. Så det blir inte så trådlöst som jag trodde. Har ingen såndär headstrap ännu.
Något som verkar bättre än vad jag trodde var batteritiden i Touch-kontrollerna, körde ju förut en stund och jag tyckte de stod att det var på 100% på båda ännu. Så de tyckts inte dra så mycket som jag trodde. Men det är klart, nackdelen med haptics och adaptiv-triggers är väl batteritiden.
Men som med allt, vanesaker. Men kommer nog primärt köra multiplattformspel på PSVR2an framöver.
Men ser sjukt mycket fram emot Batman!
Så, lite första intryck.
Komforten, där har jag liknande problem med Quest 3 som Molotov har med PSVR2. Questen satt inget bra alls. Riktigt obekväm medans jag har den där enklare känslan med PSVR2, bara och sätta på skiten utan konstigheter. Men gissar att man får pula mer och köpa till extra grejer.
Pannkakslinserna var riktigt najs! Men skulle inte vilja påstå att jag föredrar pannkakor över Fresnel med OLED. För "färgen" svart existerade inte överhuvudtaget. Detta var dock inget jag trodde att jag skulle sakna, men det gjorde jag nu när man testat utan OLED. Svart svärta var viktigare än vad jag trodde i VR.
Provade lite spel, som Arizona Sunshine 2 som jag kört på PSVR2. Extrem reprojektion i PSVR2 versionen, men det har ett bra mycket bättre flow och snyggare grafik, som jag föredrar.
Kontrollerna kan man inte ens jämnföra. Där är Sense kontrollerna mycket skönare, och då räknar jag inte ens med haptics och adaptiv feedback. Det är handtagen som är så mycket skönare, känns mer som handtaget på ett riktigt skjutvapen samt att tummen tar i vid kanten så de blir lite otympligt och immersion-"breaking" när det kom till skjutande.
Något som var najs med Touch-kontrollerna är att man slipper dom där ringarna runt Sense-kontrollerna. Känns som att man kan veva mer utan att va livrädd att man ska råka slå ihop dom med varandra.
Batteritiden var dock mer än ur-usel. Kändes som mindre än två timmar. Så där får jag verkligen köra med en powerbank. Så det blir inte så trådlöst som jag trodde. Har ingen såndär headstrap ännu.
Något som verkar bättre än vad jag trodde var batteritiden i Touch-kontrollerna, körde ju förut en stund och jag tyckte de stod att det var på 100% på båda ännu. Så de tyckts inte dra så mycket som jag trodde. Men det är klart, nackdelen med haptics och adaptiv-triggers är väl batteritiden.
Men som med allt, vanesaker. Men kommer nog primärt köra multiplattformspel på PSVR2an framöver.
Men ser sjukt mycket fram emot Batman!
Så det blev ett impulsköp.
Tänk så olika man uppfattar hur saker känns osv, men det är väll mycket vana också
3000.
Woohoo.
Jag lirade VR för första gången på "allvar" häromveckan.
Golvades mentalt. Känns som det skulle kunna bli en drog.
Funderar du på att skaffa något headset?
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.
Nej inte flatscreen i bioläge däremot kan jag spela flatscreen spel med vr moddar.
Ja det är ballt hur fränt det går att få till vanliga spel till VR.
Har sagt det förr och önskar att alla kommande spel får VR stöd.
Sony borde tänkt till från början och lagt in någon resurs när de byggde ps vr2 så att alla ps5 spel får vr support men även äldre spel.
Då tror jag fler hade köpt psvr2.
Ja det är ballt hur fränt det går att få till vanliga spel till VR.
Har sagt det förr och önskar att alla kommande spel får VR stöd.
Sony borde tänkt till från början och lagt in någon resurs när de byggde ps vr2 så att alla ps5 spel får vr support men även äldre spel.
Då tror jag fler hade köpt psvr2.
Ja alla spel borde åtm få ett 3dof vr läge där VR headset bara "agerar skärm" och man i övrigt spelar som vanligt.
Även fast jag själv föredrar 6dof och att man får använda rörelsekontroller
Ja alla spel borde åtm få ett 3dof vr läge där VR headset bara "agerar skärm" och man i övrigt spelar som vanligt.
Jag har nog så kul med att spela vanliga spel utan att se från ögonen. Man känner sig väldigt begränsad när man hoppar över till platt skärm direkt efter man lirat så då man har full koll på omgivningen. Sen gillar jag att lira med vanlig handkontroller också.
Jag vill slå ett slag för att gå och göra en synundersökning. Gjorde det själv nu i våras och det visade sig att jag hade ett mindre brytningsfel. Jävligt stor skillnad i allmänhet och så även i VR.
Köpte till linser med styrka till min PSVR2 och är supernöjd. Synkorrigering blev bästa uppgraderingen 2024 visade det sig, tillsammans med Globular Cluster CMP2.
Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW
Nintendo Switch 2 | Playstation 5 Pro | PSVR2 | LG OLED B9 65''
Jag vill slå ett slag för att gå och göra en synundersökning. Gjorde det själv nu i våras och det visade sig att jag hade ett mindre brytningsfel. Jävligt stor skillnad i allmänhet och så även i VR.
Köpte till linser med styrka till min PSVR2 och är supernöjd. Synkorrigering blev bästa uppgraderingen 2024 visade det sig, tillsammans med Globular Cluster CMP2.
Har hört liknande saker i andra sammanhang, verkar göra väldigt stor skillnad med rätt linser.
Jag är lite för snål, men det är definitivt en investering jag borde göra framöver.
Vart köpte du linserna och vad kosta dem? är de lätta at lossa ifall andra(som inte behöver linser) ska använda headsetet?
Om spelet tillåter det så är det bästa om spelet kan spelas som både och. Ibland vill man bara sitta ner och spela med en handkontroll och VR förhöjer ändå spelupplevelsen ordentligt.
DOOM VFR spelade jag både med handkontroll sittandes och ståendes med aim controller. Beroende på vad jag kände för.
RE7 sittandes med handkontroll och head aiming är fortfarande ett av mina bästa VR-minnen.
Har hört liknande saker i andra sammanhang, verkar göra väldigt stor skillnad med rätt linser.
Jag är lite för snål, men det är definitivt en investering jag borde göra framöver.
Vart köpte du linserna och vad kosta dem? är de lätta at lossa ifall andra(som inte behöver linser) ska använda headsetet?
Jag köpte HonsVR, de kostade 60 USD. Har inte tagit av dem sen jag satte på dem, men de ska enligt uppgift vara lätt att ta av och sätta på enligt trådar på Reddit.
Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW
Nintendo Switch 2 | Playstation 5 Pro | PSVR2 | LG OLED B9 65''
Jag köpte HonsVR, de kostade 60 USD. Har inte tagit av dem sen jag satte på dem, men de ska enligt uppgift vara lätt att ta av och sätta på enligt trådar på Reddit.
Blir det typ en 1000-lapp inklusive frakt?
Kan det tillkomma något utöver det i priset?
Blir det typ en 1000-lapp inklusive frakt?
Kan det tillkomma något utöver det i priset?
Köpte också från HonsVR. Under 1000kr, man kan se svenska priset innan man betalar om man använder paypal.
Inget annat tillkom när jag beställde.
Ska man plocka in ur linserna ofta är det bättre att välja dom som sitter med magneter. Dyrare men blir ju ingen slitning att dra plast mot plast som det annars blir utan.
man kan se svenska priset innan man betalar om man använder paypal.
Bra att tänka på där. Kolla kursern först. Låter man paypal växla blir det oftast dyrare än att betala i säljarens valuta och låta sin bank växla.
Nu är jag i valet och kvalet om jag ska lämna tillbaka Quest 3 apparaten. Känner mig inte nöjd riktigt. Eftersom det är fokus på standalone, så känner jag att spelen känns lite väl för avskalade och mobiltelefoniga. Sen har jag tydligen blivit OLED skadad för jag ser bara massa gråa färger i Questen.
Sjukt sugen på Batman, men de verkar vara det enda spelet jag är sugen på som endast finns till Questen så det får jag kanske hoppa. 😔
Nu är jag i valet och kvalet om jag ska lämna tillbaka Quest 3 apparaten. Känner mig inte nöjd riktigt. Eftersom det är fokus på standalone, så känner jag att spelen känns lite väl för avskalade och mobiltelefoniga. Sen har jag tydligen blivit OLED skadad för jag ser bara massa gråa färger i Questen.
Sjukt sugen på Batman, men de verkar vara det enda spelet jag är sugen på som endast finns till Questen så det får jag kanske hoppa. 😔
Jag kände likadant när jag bytte från Quest 1 till Quest 2.
Men jag tycker personligen det bästa med Quest är att det går att köra trådlöst. Det ör hela USPen för mig.
Det är svårare att vänja bort imo än OLED
Kanske bäst att lämna tillbaka för dig om du inte vill rislera vänja bort kopplet och irriterar dig på det sen ist
Men jag tycker personligen det bästa med Quest är att det går att köra trådlöst. Det ör hela USPen för mig.
Kanske bäst att lämna tillbaka för dig om du inte vill rislera vänja bort kopplet och irriterar dig på det sen ist
Mm alla headset har sina för och nackdelar så man får ställa dom mot varandra och se vad man kommer fram till.
Just att Questen är trådlös är en stor usp helt klart.
Rummet där min dator står är väldigt litet vilket omöjliggör roomscale spelande så för att lira får jag ta mig utanför huset in i ett ombyggt garagerum. Satte bara dit en AP så var det löst.
Sladden eller sladdlöst har jag inte brytt mig nu när jag har kört Quest 3. Står ändå still.
Du har ju alltid kört PCVR gissar jag på, jag kör dock endast Standalone, och det är där det brister i spel o h prestanda samt färgerna då. Tycker att min PC va för klen så den biten har jag gett upp. Det har varit mycket snack om brist på spel på PSVR2an, men tycker de va lika på Questen, fanns intw många exklusiva som stack ut. (Då räknar jag inte med alla lull-lull spel).
Men jag ska sova saken. Vill ju även stödja allt med VR, men tycker inte att priset va värt de spelen riktigt. De kändes som sagt nerskalade och gråa. PCVR kommer jag aldrig ge mig in i då jag antagligen aldrig kommer köpa ny burk, det kommer jag aldrig ha råd med.
Sladden eller sladdlöst har jag inte brytt mig nu när jag har kört Quest 3. Står ändå still.
Du har ju alltid kört PCVR gissar jag på, jag kör dock endast Standalone, och det är där det brister i spel o h prestanda samt färgerna då. Tycker att min PC va för klen så den biten har jag gett upp. Det har varit mycket snack om brist på spel på PSVR2an, men tycker de va lika på Questen, fanns intw många exklusiva som stack ut. (Då räknar jag inte med alla lull-lull spel).
Men jag ska sova saken. Vill ju även stödja allt med VR, men tycker inte att priset va värt de spelen riktigt. De kändes som sagt nerskalade och gråa. PCVR kommer jag aldrig ge mig in i då jag antagligen aldrig kommer köpa ny burk.
Ok, ja jag har en typ en 4x4m yta som jag rör mig på och vant mig. Så lite jobbigt då att känna sladd, öven fast jag en gång i tiden körde med sladden i taket med pulleys.
Hade så på psvr2 först till ps5 också men eftersom det i ps5 inte finns nån indikering som varnar om man snurrar dör många ggr åt samma håll så har min sladd till psvr2an en obehaglig böjj som jag är rädd tvinnar av kabel innuti.
Sen jag plockade ner det har drt som sagt bliigt väldigt mycket mindre psvr2
Begriper inte riktigt varför du köper den flera månader innan Batman ens är släppt. Det kommer komma high end-headset från Asus (som kör med Metas mjukvara), kanske rentav visas upp i slutet av september. Skulle kunna vara OLED eller local dimming i en sån
Tror även på ett Batman bundle längre fram, senast black friday
Begriper inte riktigt varför du köper den flera månader innan Batman ens är släppt. Det kommer komma high end-headset från Asus (som kör med Metas mjukvara), kanske rentav visas upp i slutet av september. Skulle kunna vara OLED eller local dimming i en sån
Tror även på ett Batman bundle längre fram, senast black friday
OLEDtror jag inte.
Meta har avbrytit Quest Pro 2 och man tror inte man kommer under $1000 ens 2027 med micro-oled som behövs om man kör pancake.
Tänker hur dyrt skulle ett från asus vara då som troligtvis måste gå vinst på hårdvaran.
Däremot kan ju lcd med local dimming som Quest pro har vara aktuellt.
Eller fresnel med oled tom.
Ska för övrigt bli intressant med Horizon 3e parts headsets.
*Det kommer komma high end-headset från Asus (som kör med Metas mjukvara), kanske rentav visas upp i slutet av september. Skulle kunna vara OLED eller local dimming i en sån*
Visste inte att Asus också skulle göra ett headset
Verkar bli lite som med Steam Decken. Alla vill haka på och göra ett eget och det är bara bra! Ska bli spännande och se vad för headset som dyker upp. Antar man kan spela Quest spel om dom kör Metas mjukvara?
Visste inte att Asus också skulle göra ett headset
Verkar bli lite som med Steam Decken. Alla vill haka på och göra ett eget och det är bara bra! Ska bli spännande och se vad för headset som dyker upp. Antar man kan spela Quest spel om dom kör Metas mjukvara?
Ja, Meta har öppnat Horizon OS (Quest os) för 3e part.
Det är några som utannonserat att dom ska släppa sådana headsets bla Asus RoG vilket blir gamingfokuserat.
https://www.uploadvr.com/meta-horizon-os-third-party-headsets...
OLEDtror jag inte.
Meta har avbrytit Quest Pro 2 och man tror inte man kommer under $1000 ens 2027 med micro-oled som behövs om man kör pancake.
Tänker hur dyrt skulle ett från asus vara då som troligtvis måste gå vinst på hårdvaran.
Däremot kan ju lcd med local dimming som Quest pro har vara aktuellt.
Eller fresnel med oled tom.
Ska för övrigt bli intressant med Horizon 3e parts headsets.
Micro-OLED är betydligt dyrare, i alla fall om det är 4K. Bigscreen Beyond kör 2.5K micro-OLED för $1000