"Ingen chans" att Astro Bot kommer till VR

Robot
"Ingen chans" att Astro Bot kommer till VR

Men Asobi verkar öppna för en pc-version.

#Astro-bot, #Team-asobi, #nyhetstips


Inaktiv

Nicholas Doucet kommer bli överbevisad när spelet släpps till PC och kommer går att köra i VR.
Ganska komiskt att man kan spela flertalet Sony spel på ett eller annat sätt i VR på PC men inte PS5 och PSVR2. Sony borde skämmas.
Sony fortsätter att inte leverera allt spelarna vill ha.

Medlem

Om Sony bedömde att allt spelarna vill ha är VR så hade det ju släppts till Psvr2, men det gör det inte.

Redaktör
Ponny

Sony är verkligen inte sugna på att stötta upp PSVR2.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Helt rätt imo, lägg alla resurser på att göra riktigt bra spel istället

Medlem

Känns mer och mer som att man gjort rätt val att inte införskaffa något VR ännu. Kan det vara 3d-tvns "fluga" som snart ingen pratar om?


signatur

7600X | 4080 SUPER | 32GB DDR5 | nVME 1TB | 34” Oled
Vanilla-PS5

Inaktiv
Skrivet av lasselason:

Om Sony bedömde att allt spelarna vill ha är VR så hade det ju släppts till Psvr2, men det gör det inte.

Nej det är klart.
Spelarna vill ha Concord och Live service skräp.
Tur att det fortfarande finns utvecklare som vill släppa spel för oss som är minoritet då, Sony kan man uppenbarligen inte lita på.

Skrivet av theBoosing:

Känns mer och mer som att man gjort rätt val att inte införskaffa något VR ännu. Kan det vara 3d-tvns "fluga" som snart ingen pratar om?

Nej det är inte rätt val och 3dtv flygan är bara uttjatad argument från ignoranta.
Det har inte ens nån likhet med 3dtv. Folk pratar bara mer och mer om det.

Medlem

769:- på Ps Store. Det blir en ekonomiskt tung spelhöst för mig.


signatur

Inget blir någonsin bättre eller går över - du bara vänjer dig.

Avstängd

Jag tror inte hjärnan är byggd för den typen av spel i VR.

Medlem
Skrivet av demagog:

769:- på Ps Store. Det blir en ekonomiskt tung spelhöst för mig.

Det är förhoppningsvis värt varenda krona, det tror jag med tanke på hur positiva folk är som har spelat det. Det har är årets mest spännande spel tillsammans med nya Zelda, för mig.

Inaktiv
Skrivet av marsipanbröd:

Jag tror inte hjärnan är byggd för den typen av spel i VR.

Fungerar alldeles utmärkt att spela "plattformsspel" i VR. Att bara sitta och spela med en vanlig kontroll precis på samma sätt som på flatscreen går lika bra och ger en extra dimension om det är 6dof.
Det finns dessutom liknande plattformare som tar unika gameplay mekaniker som att du styr både karaktären men kan även påverka spelvärlden på ett eller annat sätt med dina egna händer. Så ja det fungerar alldeles utmärkt, mycket bättre än flatscreen tom.

Medlem
Skrivet av lasselason:

Det är förhoppningsvis värt varenda krona, det tror jag med tanke på hur positiva folk är som har spelat det. Det har är årets mest spännande spel tillsammans med nya Zelda, för mig.

Du har så klart rätt. Hela familjen har spelat det så det är väl använda pengar.


signatur

Inget blir någonsin bättre eller går över - du bara vänjer dig.

Medlem

Jag tycker det känns som helt rätt beslut. Lägg allt krut på att få till en sjukt bra plattformare först, sen kan de pilla med en VR-version efteråt om de känner sig manade.

Medlem

Å ena sidan - en ekonomisk verklighet då ettan bara ska ha sålt i drygt 200k exemplar. Å andra sidan, plattformare behöver inte speciellt mycket anpassning för att gå att köra i VR

Medlem

Att konvertera ett spel för standard tv till VR spel kräver näst intill att man gör om hela spelet från grunden. Jag vet att vissa människor nöjer sig med att bara ha headsetet på och vifta med armarna, men det är inte tillräckligt för mig. Spelmekaniken, interaktionen med miljön, karaktärer och objekt, cutscenes, texturer, meshes, NPC; allt måste byggas om. En enkel mod når inte upp till min gräns av duglig kvalité.

Skrivet av Fredrik Eriksson:

Sony är verkligen inte sugna på att stötta upp PSVR2.

Sony tänker inte tvinga en studio till att göra någonting. Om Sony hade sagt "vi har tvingat Asobi Studio till att göra det till ett VR spel mot deras egna vilja", hade du svarat "Sony är verkligen sugna på att stötta upp PSVR2".
Jag tycker din kommentar är onödig.

Inaktiv
Skrivet av itsnotme:

Att konvertera ett spel för standard tv till VR spel kräver näst intill att man gör om hela spelet från grunden. Jag vet att vissa människor nöjer sig med att bara ha headsetet på och vifta med armarna, men det är inte tillräckligt för mig. Spelmekaniken, interaktionen med miljön, karaktärer och objekt, cutscenes, texturer, meshes, NPC; allt måste byggas om. En enkel mod når inte upp till min gräns av duglig kvalité.

Sony tänker inte tvinga en studio till att göra någonting. Om Sony hade sagt "vi har tvingat Asobi Studio till att göra det till ett VR spel mot deras egna vilja", hade du svarat "Sony är verkligen sugna på att stötta upp PSVR2".
Jag tycker din kommentar är onödig.

offtopic
Har du spelat Resident Evil 4 och village VR-mode?
har du spelat Half life 2 vr ?
tycker du VR-implementeringen är otillräcklig i dessa spel ?

Medlem
Skrivet av anon_1399:

offtopic
Har du spelat Resident Evil 4 och village VR-mode?
har du spelat Half life 2 vr ?
tycker du VR-implementeringen är otillräcklig i dessa spel ?

Jag har spelat RE Village i vr. Världen är inte interaktiv; man kan inte öppna dörrar, klättra i stegar eller lyfta upp objekt (dörrar öppnas automatiskt av kroppen). Man kan inte lösa pusslen med händerna heller (de svingande lyktorna gjorde mig galen. Man måste svinga dem med att skjuta dem). Cutscenen har karaktärer som är utplacerade med 16:9 i åtanke, de "gömmer sig" utanför skärmen för att göra en stor entré. Men med VR headset ser man dem hela tiden. Det är flera cutscenes då man blir nerkastad på marken, det funkar inte bra i VR (marknivån höjs upp till axlarna och bryter inlevelsen).

Vapenhanteringen var bra, spelet var kul och snyggt. Men det är massor med sjukdomar från platt-tv versionen. Förhoppningsvis kommer deras fortsatta spelutveckling ta VR i åtanke från början.

Resident Evil 4 kommer jag köra i höst.

Medlem

VR version?"Inte en chans. [Spelet] är designat för ett annat medium."

Det är såna här uttalanden jag ogillar. Tydligt är att de inte ser potentialen hos VR headsets.

Du kan spela VR som en kamera på samma sätt som du ser på en platt skärm. Lägg till VR stöd bara. Spelet är ju i 3D. Det är en annan sak om det är en 2D sidescroller då gör ett vr headset mindre för upplevelsen.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av itsnotme:

Att konvertera ett spel för standard tv till VR spel kräver näst intill att man gör om hela spelet från grunden.

Nej det behövs inte. I unreal 4 spel på pc kan man poppa in ett program och vips är exempelvis Star Wars Jedi Fallen order i VR och du kontrollerar karaktären med handkontroll precis som vanligt och det fungerar hur bra som helst. Om en simpel mod till pc kan fixa det så borde Sony klara av det.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av marsipanbröd:

Jag tror inte hjärnan är byggd för den typen av spel i VR.

Huh? Finns massa plattformspel för VR och är fantastiskt

Inaktiv
Skrivet av itsnotme:

Jag har spelat RE Village i vr. Världen är inte interaktiv; man kan inte öppna dörrar, klättra i stegar eller lyfta upp objekt (dörrar öppnas automatiskt av kroppen). Man kan inte lösa pusslen med händerna heller (de svingande lyktorna gjorde mig galen. Man måste svinga dem med att skjuta dem). Cutscenen har karaktärer som är utplacerade med 16:9 i åtanke, de "gömmer sig" utanför skärmen för att göra en stor entré. Men med VR headset ser man dem hela tiden. Det är flera cutscenes då man blir nerkastad på marken, det funkar inte bra i VR (marknivån höjs upp till axlarna och bryter inlevelsen).

Vapenhanteringen var bra, spelet var kul och snyggt. Men det är massor med sjukdomar från platt-tv versionen. Förhoppningsvis kommer deras fortsatta spelutveckling ta VR i åtanke från början.

Resident Evil 4 kommer jag köra i höst.

Japp du beskriver ganska tydligt hur ett "VR-mode" är till ett vanligt spel.
HL2 VR känns bättre ur den aspekten nästan som gjort för VR. inte Alyx klass på internaktivitet men HL2 var redan "fysiskt interativt" redan från start. Resident evil är inte det
Men det är inte så noga för min egen del. Allt i både Resident Evil Village och Re4 Remake är mycket bättre i VR. Den lilla implementeringen är nog för min del.
Jag måste inte ha denna 100% made for VR, 25% "VR interaktion" är typ nog för mig
Ett spel som Astrobot tex skulle fungera alldeles utmärkt för VR och spela med kontroll precis som vanligt.

Medlem
Skrivet av lonian:

Nej det behövs inte. I unreal 4 spel på pc kan man poppa in ett program och vips är exempelvis Star Wars Jedi Fallen order i VR och du kontrollerar karaktären med handkontroll precis som vanligt och det fungerar hur bra som helst. Om en simpel mod till pc kan fixa det så borde Sony klara av det.

Jag har sett det programmet. Men det blir bara en halvdan lösning.

Om Santa Monica skulle göra God of War för VR så skulle all attacker behövas göras om från grunden. För du som spelare ska kunna jonglera med yxan i olika kombinationer för olika attacker. Det är ett stort projekt. Men sedan så måste NPC fiender också balanseras om. De kan inte attackera med samma hastighet, samma antal eller samma attacker. Vare sig om utvecklarna löser det med att lägga till slowmotion eller bygga om nya fiender så kommer det kräva mycket handpåläggning. I cutscenes bygger man oftast bara upp världen för det som syns på skärmen. De gör att scenerna behöver bygga om från grunden. Det är inte säkert att VR kan hålla rätt fps med den högre upplösningen av VR, vilket innebär att texturer och mesh behöver göras om. Cinematiken bygger på att hela spelet är en tagning, ett kontinuerligt äventyr. Att uppnå samma sak i VR kräver mycket engagemang. Klättring, navigering, kollisionzoner. Allt behöver byggas om för ett nytt medium.

Det går att göra det med Unreal Engine och ett knapptryck, men då tar man en skräddarsydd upplevelse och gör den generisk.

Skrivet av anon_1399:

Japp du beskriver ganska tydligt hur ett "VR-mode" är till ett vanligt spel.
HL2 VR känns bättre ur den aspekten nästan som gjort för VR. inte Alyx klass på internaktivitet men HL2 var redan "fysiskt interativt" redan från start. Resident evil är inte det
Men det är inte så noga för min egen del. Allt i både Resident Evil Village och Re4 Remake är mycket bättre i VR. Den lilla implementeringen är nog för min del.
Jag måste inte ha denna 100% made for VR, 25% "VR interaktion" är typ nog för mig
Ett spel som Astrobot tex skulle fungera alldeles utmärkt för VR och spela med kontroll precis som vanligt.

Ja jag tycker fortfarande det var kul. Jag vaknade på morgonen och ville spela mer, och jag ville spela lite extra innan jag gick och la mig på kvällen. Och jag kommer spela uppkommande spel. Konverterade plattspel är en nödvändig övergång till att det finns fler dedikerade spel på marknaden. Men jag förstår att om ett spel har utvecklats som ett 10/10 mästerverk plattspel av en engagerad regissör, så är det inte på kartan att halvhjärtat konvertera det. Det skulle kräva samma mängd tid, och då kan man spendera den tiden med att ta fram ett helt nytt VR spel istället för att konvertera.

Inaktiv
Skrivet av itsnotme:

Jag har sett det programmet. Men det blir bara en halvdan lösning.

Om Santa Monica skulle göra God of War för VR så skulle all attacker behövas göras om från grunden. För du som spelare ska kunna jonglera med yxan i olika kombinationer för olika attacker. Det är ett stort projekt. Men sedan så måste NPC fiender också balanseras om. De kan inte attackera med samma hastighet, samma antal eller samma attacker. Vare sig om utvecklarna löser det med att lägga till slowmotion eller bygga om nya fiender så kommer det kräva mycket handpåläggning. I cutscenes bygger man oftast bara upp världen för det som syns på skärmen. De gör att scenerna behöver bygga om från grunden. Det är inte säkert att VR kan hålla rätt fps med den högre upplösningen av VR, vilket innebär att texturer och mesh behöver göras om. Cinematiken bygger på att hela spelet är en tagning, ett kontinuerligt äventyr. Att uppnå samma sak i VR kräver mycket engagemang. Klättring, navigering, kollisionzoner. Allt behöver byggas om för ett nytt medium.

Det går att göra det med Unreal Engine och ett knapptryck, men då tar man en skräddarsydd upplevelse och gör den generisk.

Ja jag tycker fortfarande det var kul. Jag vaknade på morgonen och ville spela mer, och jag ville spela lite extra innan jag gick och la mig på kvällen. Och jag kommer spela uppkommande spel. Konverterade plattspel är en nödvändig övergång till att det finns fler dedikerade spel på marknaden. Men jag förstår att om ett spel har utvecklats som ett 10/10 mästerverk plattspel av en engagerad regissör, så är det inte på kartan att halvhjärtat konvertera det. Det skulle kräva samma mängd tid, och då kan man spendera den tiden med att ta fram ett helt nytt VR spel istället för att konvertera.

Faktiskt så vet jag flera personer som spelat Returnal, first person 6dof VR med framgång. Det trodde man inte men det går. Själv sugen på att skaffa spelet enbart för UEVR
Jag menar kan moddare fixa till spel så det går att köra VR så borde Sony enkelt kunna konvertera iaf vissa av sina spel. Det är stor efterfrågan för det men dom ser väll inte ekonomi i det helt enkelt. bättre satsa på live service.

Medlem

Rimligt beslut. Onödigt att lägga resurser på ett dött format, finns säkert någon som släpper en halvkass mod VR-spelarna nöjer sig med på PC sedan.

Avstängd
Skrivet av Karmak:

Huh? Finns massa plattformspel för VR och är fantastiskt

Tyckte det såg ut att kunna bli rätt snurrigt i just Astro Bot, men kan tänka mig att plattformare kan funka.

Medlem
Skrivet av itsnotme:

Jag har sett det programmet. Men det blir bara en halvdan lösning.

Om Santa Monica skulle göra God of War för VR så skulle all attacker behövas göras om från grunden. För du som spelare ska kunna jonglera med yxan i olika kombinationer för olika attacker. Det är ett stort projekt. Men sedan så måste NPC fiender också balanseras om. De kan inte attackera med samma hastighet, samma antal eller samma attacker. Vare sig om utvecklarna löser det med att lägga till slowmotion eller bygga om nya fiender så kommer det kräva mycket handpåläggning. I cutscenes bygger man oftast bara upp världen för det som syns på skärmen. De gör att scenerna behöver bygga om från grunden. Det är inte säkert att VR kan hålla rätt fps med den högre upplösningen av VR, vilket innebär att texturer och mesh behöver göras om. Cinematiken bygger på att hela spelet är en tagning, ett kontinuerligt äventyr. Att uppnå samma sak i VR kräver mycket engagemang. Klättring, navigering, kollisionzoner. Allt behöver byggas om för ett nytt medium.

Det går att göra det med Unreal Engine och ett knapptryck, men då tar man en skräddarsydd upplevelse och gör den generisk.

Ja jag tycker fortfarande det var kul. Jag vaknade på morgonen och ville spela mer, och jag ville spela lite extra innan jag gick och la mig på kvällen. Och jag kommer spela uppkommande spel. Konverterade plattspel är en nödvändig övergång till att det finns fler dedikerade spel på marknaden. Men jag förstår att om ett spel har utvecklats som ett 10/10 mästerverk plattspel av en engagerad regissör, så är det inte på kartan att halvhjärtat konvertera det. Det skulle kräva samma mängd tid, och då kan man spendera den tiden med att ta fram ett helt nytt VR spel istället för att konvertera.

Okej att vissa cutscenes inte är anpassad för VR då dom räknat med att man bara skall titta i en riktning men det kan enkelt lösas genom att göra enbart cutscenes platta som i ett tv perspektiv. Det krävs inte någon massiv uppgradering. Man finner en liknande lösning på Quest när man kör resident evil 4 VR i cutscenes och det fungerar perfekt.

Så nej ett helt spel behöver inte göras om från grunden.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Är jäkligt peppad på spelet. Bryr mig heller inte om VR.

Medlem
Skrivet av anon_1399:

Faktiskt så vet jag flera personer som spelat Returnal, first person 6dof VR med framgång. Det trodde man inte men det går. Själv sugen på att skaffa spelet enbart för UEVR
Jag menar kan moddare fixa till spel så det går att köra VR så borde Sony enkelt kunna konvertera iaf vissa av sina spel. Det är stor efterfrågan för det men dom ser väll inte ekonomi i det helt enkelt. bättre satsa på live service.

När moddare släpper VR-stöd för icke VR-spel så blir man ju glad bara av att det går att spela i VR.

Men släpps ett spel med officiellt VR-stöd så är kraven otroligt mycket högre än på en mod.

Därför förstår jag att de skippar det oavsett hur lätt det hade varit att modda in nån halvdan lösning.

Inaktiv
Skrivet av powerbuoy:

När moddare släpper VR-stöd för icke VR-spel så blir man ju glad bara av att det går att spela i VR.

Men släpps ett spel med officiellt VR-stöd så är kraven otroligt mycket högre än på en mod.

Därför förstår jag att de skippar det oavsett hur lätt det hade varit att modda in nån halvdan lösning.

Astrobot hade krävt betydligt mindre handpåläggning än vad tex Resident Evil Village och 4 Remake behövde till PSVR2.
Dom hade kunna låtit PSVR2 spelare spela spelet precis som vanligt med handkontrollen. Många PSVR2 spelare hade inte krävt mer ens. Men Nicholas Doucet verkar inte förstå att det går. Det kommer han troligtvis bli överbevisad på när/om spelet släpps på PC.

Medlem
Skrivet av anon_1399:

Astrobot hade krävt betydligt mindre handpåläggning än vad tex Resident Evil Village och 4 Remake behövde till PSVR2.
Dom hade kunna låtit PSVR2 spelare spela spelet precis som vanligt med handkontrollen. Många PSVR2 spelare hade inte krävt mer ens. Men Nicholas Doucet verkar inte förstå att det går. Det kommer han troligtvis bli överbevisad på när/om spelet släpps på PC.

Och väldigt många som förväntat sig ett bra, dedikerat VR-spel hade blivit gruvligt besvikna.

12
Skriv svar