Fragzone-fredag om Elon Musks AI-utspel
Världens rikaste man vill rädda spelvärlden med AI. Behöver den räddas?
Känner inte att AI eller Elon Musk ska ha något med spelvärlden att göra.
AI kan säkert göra viss nytta här och där, men lägg inte fokus på AI som någon "räddare". Kanske bäst att ha så lite AI som möjligt i spel beroende på vad. Räddade CGI filmvärlden eller hade vi kunnat göra filmer helt analoga som förr? Det är en blandad fråga.
Jag minns den goda tiden då AI bara var hur bra/dålig fiender eller folk man skulle eskortera i spel var, men men, allt skall ändras till det sämre. Det är bara att gå in i sig själv, sluta sig mot omvärlden, det verkar vara den enda lösningen.
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
Jag blir lite orolig för han har sagt detta:
"Make games great again"
Han är ju väldigt anti inkludering så jag är rädd för att det kommer bli mer spel som förr i tiden. Spelbranschen har ju kommit väldigt långt med mångfaldsarbetet och jag är rädd för att många lyssnar på Musk och att vi nu kommer ta fem steg bakåt istället för framåt.
Vi får ju mycket bättre spel om alla får vara med och skapa, det tycker jag spelbranschen visar.
"Make games great again"
Han är ju väldigt anti inkludering så jag är rädd för att det kommer bli mer spel som förr i tiden. Spelbranschen har ju kommit väldigt långt med mångfaldsarbetet och jag är rädd för att många lyssnar på Musk och att vi nu kommer ta fem steg bakåt istället för framåt.
Vi får ju mycket bättre spel om alla får vara med och skapa, det tycker jag spelbranschen visar.
Beroende på vad du menar så har vi nog väldigt olika syn på det där. För mig räckte det med att de införde inställningen "ljusstyrka" i princip.
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
Om resultatet är bättre spel, vad är problemet?
"Make games great again"
Vart finns bevisen för att produkter blir bättre om alla får vara med och skapa?
Ju fler kockar desto sämre soppa är ett talesätt som kommer till tanke.
Spel blir inte bättre av att alla är med och skapar.
Spel blir bättre av att människor med den bästa talangen är med och skapar.
Vart finns bevisen för att produkter blir bättre om alla får vara med och skapa?
Bevisen finns framför ögonen på oss, dagens spel är mycket finare och speglar dagens samhälle och värderingar.
Inte direkt Duke Nukem som gör sitt bästa för att göra reklam för prostitution.
Mångfald får bort dessa ytterst osmakliga saker ur spel.
Bevisen finns framför ögonen på oss, dagens spel är mycket finare och speglar dagens samhälle och värderingar.
Duke nukem är ju satir rakt av.. Absolut ingenting med dom spelen är seriöst på något plan.
Inte ens som barn så uppfattade jag duke nukem som något vurmande.
Det är som att ta en "onion" artikel på allvar.
Nä det kan han inte.
Modern (även teoretisk framtida väldigt bra) generativ AI kan inte göra jättemycket för att göra spel "bättre"...
Det den kan göra är att underlätta och automatisera delar i spelproduktionen som man behövde sätta folk och lägga pengar på.
Generativ AI kan alltså underlätta produktionen av spel (vilket ifs är en big deal - all sparad tid är tid man kan lägga på att göra spelet så bra som möjligt ist för på rätt ointressanta produktionsbehov).
Men generativ AI i sig har egentligen ingen plats i någon typ av spel som vi känner igen. Ett spel som inkluderar generativ AI för att skapa gameplay skulle i princip vara en helt ny genre.
Det kanske kan bli bra.. Men (som vissa tror) så kan den och kommer inte göra t.ex. GTA till ett mycket bättre GTA än vi sett tidigare igenom att någon del av spelets gameplay bygger på den tekniken.
subterranean homesick alien
Den "nya publiken" är inte så vassa på att fånga upp satir/ironi.
Fina värderingar ska skola världen. Och alla ska med på tåget vare sig man vill eller inte. Choo choo...
Med det sagt så är jag verkligen inte ett fan av Musk.
Han är en rövhatt. Men även rövhattar kan ha rätt ibland.
00:00:02:42
Ju fler kockar desto sämre soppa är ett talesätt som kommer till tanke.
Spel blir inte bättre av att alla är med och skapar.
Spel blir bättre av att människor med den bästa talangen är med och skapar.
För att folk har en tendens att förstå väldigt lite av världen. Ju mer variation av personer man jobbar med, ju mer kan man utvecklas.
Det är ju otroligt vanligt att rockstjärne-utvecklare är ett helvete att jobba med.
För att folk har en tendens att förstå väldigt lite av världen. Ju mer variation av personer man jobbar med, ju mer kan man utvecklas.
Det är ju otroligt vanligt att rockstjärne-utvecklare är ett helvete att jobba med.
Alla talanger är inte narcisistiska rövhål dock och det finns många olika grader av talang. Man måste inte ha bara rock stars men det är stor skillnad på att vara en rock star och knappt ha kunskaper inom området man jobbar med.
Själv jobbar dagligen med talangfulla människor med ursprung från väldigt många olika länder och det dem har gemensamt är driv, kompetens och vänlighet.
Rätt människor på rätt plats.
Det betyder inte att det vi gör blir bättre bara för att vi är många med olika nationaliteter och det är hela min poäng. Bra och duktiga människor har bättre förutsättningar att skapa bra produkter. Det är personerna och deras kompetens som är viktigt, inte deras ursprung.
Mångfald har alltid funnits i spel så vet inte riktigt vad du kacklar om?
Vad är det för fel på Duke Nukem? Det är ett satir spel, att du ser det som en reklam för prostitution säger mer om dig än spelet.
Speglar dagens samhälle och värderingar? Vem fan vill spela spel en simulering om dagens samhälle? Tydligen du.
Vi flesta spelar för att fly undan dagens sinnessjuka samhälle och få lite sinnesro, drar inte igång Doom för att bli predikad om samma skit jag hör dagligen 24/7, 365 dagsr om året.
"Mångfald får bort dessa ytterst osmakliga saker ur spel" ja men då kan vi slänga alla jäkla spel i papperskorgen eftersom det du inte tycker är osmakligt kanske någon annan tycker är osmakligt. Det är personer som du som är en del av problemet och inte lösning, du vill diktera vad som är ok för mig att spela.
Är gammal nog att spela spel utan att ha någon moralpolis hängandes över axeln och skrika vad som är ok och inte ok.
Dagens spelindustri är objektivt bättre än den någonsin varit, så att den skulle behöva "räddas" är sagt av nötter.
Fler spel än någonsin tidigare. Fler nischer av spel än någonsin tidigare. Fler funktioner och mekaniker än någonsin tidigare. Roligare spel än någonsin tidigare.
Tycker du ett spel har för mycket action eller för mycket fotboll i sig? Köp ett av de andra 6000 som kom ut i år!
Tycker du ett spel är för mycket "AAA"? Köp ett av de andra 6000 som kom ut i år!
Tycker du ett spel är för mycket stereotyp maskulin dumhet? Köp ett av de andra 6000 spelen som kom ut i år!
Tycker du ett spel är "för woke"? Köp ett av de andra 6000 som kom ut i år!
De som klagar på dagens spelindustri säger egentligen "Alla spel som någonsin kommer måste vara exakt som jag och bara jag, vill de ska vara! Annars kommer jag bäbisskrika på internet och göra eller likea youtube videos om det!"
Spelindustrin har under mina 50 år aldrig varit på en bättre plats än idag. Idag kan jag köra ett wokespel dagen jag vill engagera mig där, eller ett klassiskt old school 90-tals FPS spel i modern tappning när jag vill det.
Mångfald har alltid funnits i spel så vet inte riktigt vad du kacklar om?
Vad är det för fel på Duke Nukem? Det är ett satir spel, att du ser det som en reklam för prostitution säger mer om dig än spelet.
Speglar dagens samhälle och värderingar? Vem fan vill spela spel en simulering om dagens samhälle? Tydligen du.
Vi flesta spelar för att fly undan dagens sinnessjuka samhälle och få lite sinnesro, drar inte igång Doom för att bli predikad om samma skit jag hör dagligen 24/7, 365 dagsr om året.
"Mångfald får bort dessa ytterst osmakliga saker ur spel" ja men då kan vi slänga alla jäkla spel i papperskorgen eftersom det du inte tycker är osmakligt kanske någon annan tycker är osmakligt. Det är personer som du som är en del av problemet och inte lösning, du vill diktera vad som är ok för mig att spela.
Är gammal nog att spela spel utan att ha någon moralpolis hängandes över axeln och skrika vad som är ok och inte ok.
För att även om världens problem inte just är dina så kan det fortfarande vara problem för de som gör spelen.
Som ett exempel så har jag ett antal medarbetare som påverkas något extremt nu av USAs potentiella lagändringar, och utan dessa medarbetare så hade inte vi kunnat göra sakerna vi gör. Och mångfalden har gett oss perspektiv vi annars inte hade kunnat haft, om olika regioner, marknader och kulturer runt spel, importerat arbete är ju inte heller en hit för USA.
Så just nu mångfalden gett världen ett gäng fantastiska remasters på doom och quakespelen.
Alla talanger är inte narcisistiska rövhål dock och det finns många olika grader av talang. Man måste inte ha bara rock stars men det är stor skillnad på att vara en rock star och knappt ha kunskaper inom området man jobbar med.
Själv jobbar dagligen med talangfulla människor med ursprung från väldigt många olika länder och det dem har gemensamt är driv, kompetens och vänlighet.
Rätt människor på rätt plats.
Det betyder inte att det vi gör blir bättre bara för att vi är många med olika nationaliteter och det är hela min poäng. Bra och duktiga människor har bättre förutsättningar att skapa bra produkter. Det är personerna och deras kompetens som är viktigt, inte deras ursprung.
Nej, såklart gör det inte en studio mer effektiv, men det öppna upp mer för fler typer av personer så de kan känna sig hemma, eller fler kunder.
För att även om världens problem inte just är dina så kan det fortfarande vara problem för de som gör spelen.
Som ett exempel så har jag ett antal medarbetare som påverkas något extremt nu av USAs potentiella lagändringar, och utan dessa medarbetare så hade inte vi kunnat göra sakerna vi gör. Och mångfalden har gett oss perspektiv vi annars inte hade kunnat haft, om olika regioner, marknader och kulturer runt spel, importerat arbete är ju inte heller en hit för USA.
Så just nu mångfalden gett världen ett gäng fantastiska remasters på doom och quakespelen.
Är det inkvoterad mångfald du vurmar för eller mångfald genom kompetens ?
Mångfald från våldsbejakande och destruktiva kulturer är samhällsförstörande vilket Sverige är ett utomordentligt bra exempel på, däremot så kan mångfald från friska och progressiva kulturer berika ett samhälle på ett fantastiskt sätt. Det fungerar exakt likadant hos en spelstudio. Dekadenta Wokeaktivister som endast ser spelmediet som ett propagandaslagträ förstör medan skickliga kodare och kreativa sinnen från t ex Japan berikar.
Alla kulturer är inte lika bra.
SephirothSword57?
AI kan säkert hjälpa till men det är ett verktyg som vilket annat. Kräver en konstnär bakom. Så städa upp i universiteten är prio #1 så det kommer in vettigt folk i branschen igen.
CPU/Kylare: AMD Ryzen 7 7800X3D/Thermalright Phantom Spirit 120 Evo
Chassi/PSU: Fractal Design Define R6/Corsair HX1000 1000W
MB/RAM: Asus ROG Strix B650E-F Gaming/Kingston Fury Beast 32GB DDR5
GPU: ASUS ROG Strix RTX 4090 24GB OC
Monitor/AVR/Högtalare: LG OLED C9 77"+LG OLED C2 42"/Marantz Cinema 50/Dali Zenzor
Inlägg raderade eftersom de diskuterar "mångfal" i stort istället för Trumps bidrag till spelindustrin.
En sån freudian slip gör det ännu svårare att hålla sig!