Kingdom Come: Deliverance 2 startar starkt på Steam
Och EA tycker inte det räcker med bra singleplayer spel
Förvånande? De kommer aldrig kunna tjäna lika mycket på single player-spel som på microtransactions i sina sport-spel.
Förvånande? De kommer aldrig kunna tjäna lika mycket på single player-spel som på microtransactions i sina sport-spel.
Så är det nog. Så jävla mycket skräp man kan sälja i såna spel, de är väl i princip psykologiskt framtagna skräpbutiker förklädda till spel, omsorgsfullt formade att utnyttja människans sämre egenskaper och få dessa att betala för skräp.
Riktigt hemskt när det bevisligen gör fantastiska spel som KCD men ett spel av den hör kalibern kommer aldrig Ubisoft/EA etc göra utan de bryr sig inte tillräckligt om spel som kulturfenomen utan verkar mer och mer bestå av kostymer som är i denna industri för stålarna.
Jag spottar i deras generella riktning.
”Den fulle har tusen önskningar, den nyktre har bara en.” - Ghandi
Så är det nog. Så jävla mycket skräp man kan sälja i såna spel, de är väl i princip psykologiskt framtagna skräpbutiker förklädda till spel, omsorgsfullt formade att utnyttja människans sämre egenskaper och få dessa att betala för skräp.
Riktigt hemskt när det bevisligen gör fantastiska spel som KCD men ett spel av den hör kalibern kommer aldrig Ubisoft/EA etc göra utan de bryr sig inte tillräckligt om spel som kulturfenomen utan verkar mer och mer bestå av kostymer som är i denna industri för stålarna.
Jag spottar i deras generella riktning.
De ger ut/utvecklar dock en hel del single player-spel också. Några senare jag kan komma på är Dead Space, It takes two och Jedi-spelen.
De ger ut/utvecklar dock en hel del single player-spel också. Några senare jag kan komma på är Dead Space, It takes two och Jedi-spelen.
Fair enough, jag generaliserade ganska hårt för att göra en poäng och absolut finns det undantag men jag kan ändå tycka få spel når upp till samma känsla. Sen känns Hazelight som ett ganska stort undantag där man faktiskt gör spel av kärleken till spel och inte för att maximera vinst men tack vare att de gör riktigt bra spel så drar de säkert in en bra slant också.
”Den fulle har tusen önskningar, den nyktre har bara en.” - Ghandi
Det här med samtidiga spelare vid ett givet tillfälle... Är det egentligen så intressant och relevant?
Jag har aldrig riktigt förstått storheten i den storheten.
Det är ju ett mått på hur populärt spelet är. Kan användas för jämförelse vid release och även senare. Steam är rätt unika i och med att de delar denna statistik.
Det är ju ett mått på hur populärt spelet är. Kan användas för jämförelse vid release och även senare. Steam är rätt unika i och med att de delar denna statistik.
Jo, men det säger ju bara något om hur populärt det är vid en given tidpunkt. Hype, liksom.
I jämförelse med hur lite det rapporteras om hur mycket ett spel spelas över tid så tycker jag personligen att detta mått får orimligt mycket uppmärksamhet.
Jo, men det säger ju bara något om hur populärt det är vid en given tidpunkt. Hype, liksom.
I jämförelse med hur lite det rapporteras om hur mycket ett spel spelas över tid så tycker jag personligen att detta mått får orimligt mycket uppmärksamhet.
SteamDB kollar aktiva spelare varje dag och aggregerar statistik. Det går där att se hur många spelar ett spel under all tid det funnits. Det är många som inte presenterar någon statitik alls. Det som finns tycker jag är bra och helt ok att använda i nyheter.
Steam visade mycket mer tidigare, siter som Steamspy hade rätt korrekta försäljningssiffror. Men Steam stängde av saker så det inte går att ta fram lika exakt data utan bara en uppskattning. Ryssen som skapade Steamspy anställdes av Epic Games och de utnyttjade denna data för Epic Store. Han slutade 2023.
It Takes Two is a 2021 cooperative action-adventure game developed by Hazelight Studios and published by Electronic Arts.
Dead Space är ett överlevnadsskräckspel från 2023 utvecklat av Motive Studio och publicerat av Electronic Arts. En remake av 2008 års spel med samma namn utvecklat av EA Redwood Shores, det är den första utgåvan i Dead Space-serien sedan 2013 års Dead Space 3
Översatt från engelska-Star Wars Jedi: Survivor är ett actionäventyrsspel från 2023 utvecklat av Respawn Entertainment och publicerat av Electronic Arts.
Körde lite copy paste när jag googlade. De är utgivare, inte utvecklare nödvändigtvis som du säger. Jedi Survivor fick iaf ett ganska svalt bemötande med 3/5 på steam. Inte dåligt men inte särskilt bra heller. It takes two har jag spelat själv och det är bra men har svårt att se att EA har haft en bredare roll än att skjuta in pengar. Hoppas att Hazelight var duktiga i förhandlingarna och att vi får se fler spel från dem. Rätta mig gärna om jag har fel men bortsett från kanske SW är det inte "riktiga" EA spel?
Det här med samtidiga spelare vid ett givet tillfälle... Är det egentligen så intressant och relevant?
Jag har aldrig riktigt förstått storheten i den storheten.
Det är väldigt starkt korrelerat med ett spels popularitet och försäljning.
176 000 max hittills för Kingdom Come 2 tycker jag är lite av en besvikelse. Dragon's Dogma 2:s siffror är bra att jämföra med då både Dragon's Dogma 1 och Kingdom Come 1 sakta men säkert nådde 8 miljoner sålda ex.
Dragon's Dogma 2 hade 228 000 som mest på Steam våren 2024 men jag tycker hypen kring Kingdom Come 2 kännts klart större. Nåja, siffrorna tar sig nog lite under veckoslutet.
Memento Mori
Det är väldigt starkt korrelerat med ett spels popularitet och försäljning.
176 000 max hittills för Kingdom Come 2 tycker jag är lite av en besvikelse. Dragon's Dogma 2:s siffror är bra att jämföra med då både Dragon's Dogma 1 och Kingdom Come 1 sakta men säkert nådde 8 miljoner sålda ex.
Dragon's Dogma 2 hade 228 000 som mest på Steam våren 2024 men jag tycker hypen kring Kingdom Come 2 kännts klart större. Nåja, siffrorna tar sig nog lite under veckoslutet.
Mina fem cent: kanske inte ett sånt spel folk kastar sig över direkt. Inte den där hype-raketen, om du fattar? Personligen är jag väldigt taggad, men också sugen på att dra igenom ettan i "fullpatchat" skick (spelade det på release). Tror detta kan bli en "sakta men säkert"-titel. Ettan nådde ju 8 miljoner tids nog, och har känslan av att detta kan gå ännu bättre.
En Bamseponny av folket
16 timmar in nu, och helt överväldigad av hur bra spelet är, har lagt typ hälften av min tid till att plocka blommor och smedbruk. Progression är fantastiskt nu i början, men kan lätt se att när man väl kommer över ett krön så blir det nog lite ez mode.
Det som överaskar mest för min del är att jag spelade KCD1 lite granna härom månaden, och jag har bättre performance i KCD2 med mitt RTX2080 än vad jag hade i KCD1 utav någon anledning, trevlig surprise spelet är både polished och optimiserat, förfriskande.
Och att tom lilla jag med ett 6 år gammalt medelklass kort kan köra 60fps på alla settings High utan att datorn låter som en 747a är otroligt nice, då spelet är ofattbart snyggt

går omkring och aktiverar photo mode konstant bara för att det är så snyggt. och cleant dessutom, stark kontrast till monster hunter wilds benchmarken jag testade igår där prestandan var fruktansvärd och allting var täckt med ett lager av vaselin och assets som pixelerar sönder av 300 lager av post-processing och AI.
Bra spel. Men jag fattar inte hur jag får kläder/vapen. Har sprungit runt och letat efter min hund i kallingar i en timme. Dör varje gång man möter någon beväpnad bråkstake, eller vargar 😄
lite tidiga tips för pengar osv.
finns en grav direkt söder om start staden, en riktig trevlig sköld där ifall du har en spade, den + ett hunting sword låter dig lätt ta ut en eller 2 banditer och ta deras stuff. bara ramping efter det som gäller, AIn e lite dum ibland dessutom, ställer man sig i en affär och väntar tills stängning med "T" knappen så varnar dom en att gå ut då dom stänger, sen så går man bara ut och dom leder en, sen lämnar dom dörren öppen i butiken och går hem för natten, free shit.
Killen som säljer kläder i första byn har riktigt dyra hästkläder.
en gång var 24e timme så kan man dessutom sälja stulna hästar till Romerna i västra delen av kartan vid Tomcat. lätta 300-500 Groschen var 24e timme då många hästar bara står ovaktade.
finns en grav direkt söder om start staden, en riktig trevlig sköld där ifall du har en spade, den + ett hunting sword låter dig lätt ta ut en eller 2 banditer och ta deras stuff. bara ramping efter det som gäller, AIn e lite dum ibland dessutom, ställer man sig i en affär och väntar tills stängning med "T" knappen så varnar dom en att gå ut då dom stänger, sen så går man bara ut och dom leder en, sen lämnar dom dörren öppen i butiken och går hem för natten, free shit.
en gång var 24e timme så kan man dessutom sälja stulna hästar till Romerna i västra delen av kartan vid Tomcat. lätta 300-500 Groschen var 24e timme då många hästar bara står ovaktade.
En spoiler hade varit på sin plats!!
Bra spel. Men jag fattar inte hur jag får kläder/vapen. Har sprungit runt och letat efter min hund i kallingar i en timme. Dör varje gång man möter någon beväpnad bråkstake, eller vargar 😄
Du skulle plundrat banditen hos den gamla tanten som Capon slår ihjäl när du tuppar av. Du får väldigt basic rustning och ett svärd.
I drank what?
En spoiler hade varit på sin plats!!
fixat.
lite tidiga tips för pengar osv.
Var direkt söder om staden? Letat kallingarna av mig efter den graven nu 😄
Ingen konsoll, men lurar på en PS5, eller nya Xbox.
Var direkt söder om staden? Letat kallingarna av mig efter den graven nu 😄

nere till vänster där, är dolt bakom en liten kulle.
Stort tack 😀
Köpte en spade efter ditt första svar. Nu råkade jag vara bara 30 sekunders spring från graven, när jag såg din bild. Hittat graven, stort tack 🙂