Spelare vill att Steam inför ett AI-filter
Jag är genuint nyfiken på vart gränsen går för folk i dessa sakfrågor.
Är det problem med AI-genererad 2D-konst? Är det 3D-modeller likt hur Palworld jobbat? Hur resonerar folk kring andra automatiseringstekniker likt SpeedTree (som använts i allt från GTA V, RDR2 till Hitman III och otaliga fler titlar) — eller för den delen de nya verktygen som är direkt inbyggda i Unreal Engine, vilket kan konstruera hela fasad-städer inom loppet av timmar.
Jag kan förstå att folk höjer ett ögonbryn om det dyker upp splash art med 6 fingrar, samtidigt är det så mycket inom spelutveckling som använder automatisering idag att det är svårt att komma undan — oavsett om det står AI på verktygslådan eller ej.
< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >
< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >
Är det problem med AI-genererad 2D-konst? Är det 3D-modeller likt hur Palworld jobbat? Hur resonerar folk kring andra automatiseringstekniker likt SpeedTree (som använts i allt från GTA V, RDR2 till Hitman III och otaliga fler titlar) — eller för den delen de nya verktygen som är direkt inbyggda i Unreal Engine, vilket kan bygga hela fasad-städer inom loppet av timmar.
Jag kan förstå att folk höjer ett ögonbryn om det dyker upp splash art med 6 fingrar, samtidigt är det så mycket inom spelutveckling som använder automatisering idag att det är svårt att komma undan — oavsett om det står AI på verktygslådan eller ej.
Exakt. Varför har dom inte ett filter för spel som använt Photoshop. Friskt...
Är det problem med AI-genererad 2D-konst? Är det 3D-modeller likt hur Palworld jobbat? Hur resonerar folk kring andra automatiseringstekniker likt SpeedTree (som använts i allt från GTA V, RDR2 till Hitman III och otaliga fler titlar) — eller för den delen de nya verktygen som är direkt inbyggda i Unreal Engine, vilket kan konstruera hela fasad-städer inom loppet av timmar.
Min personliga gräns går väl någonstans vid berättande och voice-overs. Där tar AI rakt av från duktiga skådespelare och författare som kan göra otroligt mycket för att lyfta ett spel.
Precis som att hemmagjort mos är godare än pulvermos. Fabriker/AI saknar den personliga touchen.
Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21
Gränsen går väl om roboten är tränad på stulet material från artister som inte gått med på det eller där de tvingat sina team att träna upp en robot på sina egna verk så att de kan avskeda alla/många artister/programerare/ljud- och musikproducenter efteråt.
Annars är det väl inte något fel med om spelen delas ut gratis av andra på nätet heller.
Är det problem med AI-genererad 2D-konst? Är det 3D-modeller likt hur Palworld jobbat? Hur resonerar folk kring andra automatiseringstekniker likt SpeedTree (som använts i allt från GTA V, RDR2 till Hitman III och otaliga fler titlar) — eller för den delen de nya verktygen som är direkt inbyggda i Unreal Engine, vilket kan bygga hela fasad-städer inom loppet av timmar.
Min gräns går när det använder AI för att lura folk att köpa spel. AI ger dåliga människor verktyg att snabbt kunna tillverka något som ser ut som ett populärt spel men som egentligen är något helt annat. AI gör det lättare och billigare att scamma spelare.
Att spelstudios använder AI för att få ner kostnader har jag annars inget problem med, tvärtom så kan det förhoppningsvis leda till att vi slipper vänta 15 år på gta7.
AI är förgiftat av företag som i princip tar allt som de kan hitta på internet för att bygga sina generatorer.
Tidigare nämnda verktyg är byggda för hand för att göra sin grej.
Sa det hela bygger på att kreatörer helt plötsligt inte ska ha rätten till sina skapelser i ai företagens ögon, och hemligheten är att ai företagen är helt värdelösa utan datan de snott till sig.
Hade företagen tränat sina neural networks på sin egen data sa hade det aldrig varit några problem.
AI är förgiftat av företag som i princip tar allt som de kan hitta på internet för att bygga sina generatorer.
Sa det hela bygger på att kreatörer helt plötsligt inte ska ha rätten till sina skapelser i ai företagens ögon, och hemligheten är att ai företagen är helt värdelösa utan datan de snott till sig.
Hade företagen tränat sina neural networks på sin egen data sa hade det aldrig varit några problem.
Titta jag snodde din kommentar..
AI är förgiftat av BAJS som i princip tar allt som de kan hitta på internet för att bygga sina generatorer.
Sa det hela bygger på att BAJS helt plötsligt inte ska ha rätten till sina skapelser i ai BAJS ögon, och hemligheten är att ai BAJS är helt värdelösa utan BAJS de snott till sig.
Kolla igen! Fast bytte ord lite här och där... aja.. och jag är inte ens en AI?
Majoriteten av spel kommer använda AI inom snar framtid om man vill ha en chans.
VÅRENS HÄLSOUTMANING – FZ & SweClockers inofficiella: LEVEL UPP IRL
🚀 Startdatum: 4 april (går bra att hoppa in när som) Slutdatum: 1 maj
💪 Målet: Logga 500 träningspass tillsammans!
🏆 Belöning: Om målet uppfylls lottas 500 kr ut i slutet av utmaningen - ju fler som går med desto större presentkort.
🔗 Gå med här: Workout51 - (powered by Challenge Hound)
[...]
Titta jag snodde din kommentar..
[...]
Kolla igen! Fast bytte ord lite här och där... aja.. och jag är inte ens en AI?
Detta kanske inte är det exempel jag själv skulle ha valt, men på en principiell nivå ställer jag mig ändå bakom det Berry försöker framföra. Om jag läser tio fantasyböcker och därefter skriver ett eget verk, är det svårt att förneka att jag har influerats av det jag tidigare läst. Detsamma gäller om jag skapar en målning; någon gång har jag studerat andras verk för att lära mig, och därigenom både hämtat inspiration och tillägnat mig kunskap. Den enda skillnaden med AI-modeller är att detta sker i en annan skala, men funktionellt och principiellt är det i grund och botten samma sak.
Jag är ingen jurist, men givet att det fortfarande saknas omfattande lagstiftning på området antar jag att de som utformar dessa lagar står inför samma utmaningar och dilemman. Vad skulle egentligen förbjudas? Och vad skulle beskattas när det gäller AI-inlärning? Skulle det vara automatiseringen i sig – vilket skulle få andra konsekvenser vid ett förbud? Om det handlar om skalan, måste man definiera och kvantifiera vad som utgör en oskälig mängd, och så vidare. Ersättningsmodeller är inte heller enkla att utforma, eftersom det är fullt tillåtet att både ta till sig och sprida information i viss utsträckning – även från exempelvis en bok, så länge verket i sin helhet inte delas fritt.
AI-modeller är i grunden komplexa algoritmer, precis som andra automatiseringsverktyg. Den grundläggande skillnaden är att automatiseringen i sig har automatiserats, istället för att vara manuellt skriven. Det är ett avsevärt komplext ämne, både ur ett filosofiskt och ett juridiskt perspektiv. Och när man börjar beblanda sig med begrepp som "likeness" och liknande, blir det i slutändan ett till synes oändligt hål att gräva sig ner i.
< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >
< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >
Majoriteten av spel kommer använda AI inom snar framtid om man vill ha en chans.
Vadå? För vilka? Hade inte Stardew Valley varit framgångsrikt utan AI i framtiden? o____O
Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3
Detta kanske inte är det exempel jag själv skulle ha valt, men på en principiell nivå ställer jag mig ändå bakom det Berry försöker framföra. Om jag läser tio fantasyböcker och därefter skriver ett eget verk, är det svårt att förneka att jag har influerats av det jag tidigare läst. Detsamma gäller om jag skapar en målning; någon gång har jag studerat andras verk för att lära mig, och därigenom både hämtat inspiration och tillägnat mig kunskap. Den enda skillnaden med AI-modeller är att detta sker i en annan skala, men funktionellt och principiellt är det i grund och botten samma sak.
Jag är ingen jurist, men givet att det fortfarande saknas omfattande lagstiftning på området antar jag att de som utformar dessa lagar står inför samma utmaningar och dilemman. Vad skulle egentligen förbjudas? Och vad skulle beskattas när det gäller AI-inlärning? Skulle det vara automatiseringen i sig – vilket skulle få andra konsekvenser vid ett förbud? Om det handlar om skalan, måste man definiera och kvantifiera vad som utgör en oskälig mängd, och så vidare. Ersättningsmodeller är inte heller enkla att utforma, eftersom det är fullt tillåtet att både ta till sig och sprida information i viss utsträckning – även från exempelvis en bok, så länge verket i sin helhet inte delas fritt.
AI-modeller är i grunden komplexa algoritmer, precis som andra automatiseringsverktyg. Den grundläggande skillnaden är att automatiseringen i sig har automatiserats, istället för att vara manuellt skriven. Det är ett avsevärt komplext ämne, både ur ett filosofiskt och ett juridiskt perspektiv. Och när man börjar beblanda sig med begrepp som "likeness" och liknande, blir det i slutändan ett till synes oändligt hål att gräva sig ner i.
Haha tack. Sue me Tror ärligt mycket av det som folk bokstavligen talat endast oroar sig för automatiskt kommer lösa sig. Folk kommer fortfarande vilja ha skrivna böcker och riktiga voice actors. Och folk kommer fortfarande vilja skriva dessa böcker med mera för att det är kul och utmanande. Ibland tänker jag att POÄNGEN med Ai är en generations grej. Typ dom barn som växer upp nu kommer använda Ai för att kunna utveckla sig själva på samma sätt som vi kanske spelade Super Mario och läste Sagan om Ringen... Det som verkligen är trist är hela den här anti-rörelsen och främst när den kommer från unga som skulle kunna dra nytta av en sån här nymodighet lol... Det är lite som att vara rädd för Elvis Presley
Min personliga gräns går väl någonstans vid berättande och voice-overs. Där tar AI rakt av från duktiga skådespelare och författare som kan göra otroligt mycket för att lyfta ett spel.
Precis som att hemmagjort mos är godare än pulvermos. Fabriker/AI saknar den personliga touchen.
Man alla har ju lärt sig av nå. Det är ju inte så att hjulet uppfinns på nytt.
I Berrys fall hade det nog räknats som plagiat. Möjligtvis som humor eller kritik. Men om han hävdat att texten var hans verk och tjänat pengar på den skulle det inte vara ok.
Problemet ligger i stölden av verk som ai-företagen matat in i en robot som matar ut verk med den träningen. Om träningen från början till slut bestod av public works eller artister som godkänt att deras verk användes i det syftet hade det inte varit så mycket diskussion om det.
Att storföretag tjänar multum på andras verk som inte godkänt det eller fått ersätttning för det är det jag vänder mig emot.
Som konsument önskar jag därför få veta mer om det som genererats med ai.
I typ age of empires 2 är kartor också autogenererade många gånger. Men de är genererade baserade på spelstudions egna assets. Det är skillnad
Helt rätt.
These are dark times there's no denying. The world has perhaps faced no greater threat than it does today. But I say this to our citizenry. We ever your servants, will continue to defend your liberty and repel the forces that seek to take it from you. Your ministry, remains, strong.
Så de vill använda sig av AI för att filtrera bort material med AI taggen..? Oh the irony..
Man alla har ju lärt sig av nå. Det är ju inte så att hjulet uppfinns på nytt.
Där är ju den stora skillnaden att en människa KAN skapa något helt nytt, något som inte existerar mer än i huvudet på den personen. En AI skapar sådant den blir tillsagd att skapa och baserar det på redan existerande saker.
Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21
Där är ju den stora skillnaden att en människa KAN skapa något helt nytt, något som inte existerar mer än i huvudet på den personen. En AI skapar sådant den blir tillsagd att skapa och baserar det på redan existerande saker.
Ytterligare ett trött papegoja argument du hört någonstans. Ser du inte att DET i sig är DET nya?