Atomfall blir i genomsnitt 25 timmar långt

Robot
Atomfall blir i genomsnitt 25 timmar långt

Och utvecklarna menar att Fallout-jämförelserna är missvisande.

#Atomfall, #Rebellion

Fragtjuv

Eftersom det kommer till Gamepass så tror jag att jag kommer att testa det. Kul att Rebellion lämnar Sniper Elite för att testa något nytt!

signatur

AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB
Samsung Odyssey Smart G6

Medlem

Hoppas man kan stänga av den extrema autoaimen

signatur

| PC | Xbox One | PS5 | Oculus Quest 2 |

Medlem

Det måste kännas rätt olustigt att som spelutvecklare se hur marknadens förväntningar börjar skena iväg med ens produkt. Att konsumenter jämför det med Fallout är ju både oundvikligt och fullt rimligt och ingen skada skedd, så länge ingen faktiskt blir besviken på att spelet inte är ett Fallout - vilket jag tror kommer ske.

Diskussionen är väl lika gammal som mediet, egentligen - det här med om man ska bedöma spel efter vad de är eller vad de inte är, men Atomfall känns som ett exempel på där det blir väldigt svårt. Mycket har säkert att göra med de senaste tio, femton årens likriktning och byteshandel av spelelement mellan action, överlevnad och rollspel. Många spel vill stå på alla tre ben samtidigt, med lätt övervikt åt en eller ett par håll. Atomfall verkar vilja stå på de två första, men jag tror att de simmar, estetiskt och mekaniskt, för nära Fallout för att inte drabbas av en backlash när spelet släpps. Och såna här friskrivningar från utvecklarna räcker bara så långt. Tänker på Black Myth: Wukong vars utvecklare kontinuerligt trummat in budskapet hos publiken att det inte är ett soulslike. Det får mig att dra slutsatsen att det är väldigt likt ett soulslike. Annars hade man ju inte behövt förklara att det är en skillnad. Det riskerar nog att bli lite samma sak här.

Medlem

Väldigt ojämt rent grafiskt må jag säga. Vissa delar ser låguplöst och andra som ett HD mod pack till ett gammalt spel.. Mja kanske roligt ändå men fallout är det nog inte nej.

Medlem

Jag har följt detta under ett tag och tycker att det ser intressant ut. Framför allt miljöerna tilltalar mig då det känns kul med ett postapokalyptiskt spel som inte utspelar sig i ruinerna efter en storstad.

Kommer invänta recensioner och vad spelarna säger innan ett eventuellt köp men känns som att detta kan bli bra

Medlem
Skrivet av Joe Swallows:

Eftersom det kommer till Gamepass så tror jag att jag kommer att testa det. Kul att Rebellion lämnar Sniper Elite för att testa något nytt!

Helt klart! Fördelen med Game Pass är att en inte måste invänta recensioner av spel. Nu läser jag mer än gärna kritikers recensioner ändå. Gillar jag ett spel på Game Pass och studion är liten, ny eller spelet har omspelningsvärde, så känns det värt att pynta (med rabatt) för spelet.

Frågan är när Sony kommer börja försöka konkurrera på allvar emot Game Pass och Microsoft?
Varför ska jag köpa ett spel till Playstation för fullpris, om jag kan spela det för en bråkdel av summan på Game Pass?
Ägande argumentet håller till viss del, men bara om jag vill ha spelet på skiva (nej tack! Omodernt).

Medlem

Där rök det från min wishlist 😕

signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Medlem

Det finns ingen hype kring det här, och det med rätta.

Man känner igen allt från The Outer Worlds.

Små klaustrofobiska linjära banor, barnsligt färgglad grafisk design, feminint kodade dialoger och narrativ, den här toklustiga inbillat cyniska humorn med total avsaknad av utmanande eller allvarsamma teman.

IQ-befriade RPG-system där spelaren förleds att tro att uppgraderingar, skills och crafting spelar någon roll men när du väl tycker du fått kläm på hur allt funkar så är spelet redan slut.

En trivial parentes vars största bedrift kommer bli att den fick studion att stänga igen.

signatur

Memento Mori

Medlem

Jag ser fram emot att lira detta, även om jag nog kommer vänta på ett par reviews innan jag hoppar på det. Även om de nu väljer att säga att det inte är Fallout-likt så har ju många fått den uppfattningen, främst via de trailers/previews som gjorts. Så är det en miss ifrån marknadsavdelningen?

Skrivet av Slimebeast:

Det finns ingen hype kring det här, och det med rätta.

Man känner igen allt från The Outer Worlds.

Små klaustrofobiska linjära banor, barnsligt färgglad grafisk design, feminint kodade dialoger och narrativ, den här toklustiga inbillat cyniska humorn med total avsaknad av utmanande eller allvarsamma teman.

IQ-befriade RPG-system där spelaren förleds att tro att uppgraderingar, skills och crafting spelar någon roll men när du väl tycker du fått kläm på hur allt funkar så är spelet redan slut.

En trivial parentes vars största bedrift kommer bli att den fick studion att stänga igen.

Det var ju en ganska konstig jämförelse med tanke på att Obsidian Entertainment är en ganska omtyckt studio som levt ett långt liv (och troligen inte kommer stängas inom den närmsta tiden). Jag tyckte personligen att Outer Worlds var ett helt okej spel, det var ingen som stack ut någonstans som gör att jag skulle rekommendera det men det var ju inte heller så dåligt att jag slutade spela.

En del roliga karaktärer, halvroliga dialoger och en tillräckligt intressant world setting. Alla spel måste inte vara 10/10, ibland kan man ha kul med även 5/10 eller 6/10 spel.

Medlem
Skrivet av TheAurora:

Jag ser fram emot att lira detta, även om jag nog kommer vänta på ett par reviews innan jag hoppar på det. Även om de nu väljer att säga att det inte är Fallout-likt så har ju många fått den uppfattningen, främst via de trailers/previews som gjorts. Så är det en miss ifrån marknadsavdelningen?

Det var ju en ganska konstig jämförelse med tanke på att Obsidian Entertainment är en ganska omtyckt studio som levt ett långt liv (och troligen inte kommer stängas inom den närmsta tiden). Jag tyckte personligen att Outer Worlds var ett helt okej spel, det var ingen som stack ut någonstans som gör att jag skulle rekommendera det men det var ju inte heller så dåligt att jag slutade spela.

En del roliga karaktärer, halvroliga dialoger och en tillräckligt intressant world setting. Alla spel måste inte vara 10/10, ibland kan man ha kul med även 5/10 eller 6/10 spel.

Inte konstig jämförelse alls.

I dagens spelindustri klarar sig inte i långa loppet en spelstudio med 200 utvecklare som tillverkar "6/10 spel med halvroliga dialoger".

signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

I dagens spelindustri klarar sig inte i långa loppet en spelstudio med 200 utvecklare som tillverkar "6/10 spel med halvroliga dialoger".

Nu ska vi inte nödvändigtvis peka finger här, men jag kan nämna ett antal AAA-studios som har gjort värre ifrån sig än "6/10 spel med halvroliga dialoger" som fortfarande existerar. Det gäller bara att hitta en marknad där spelet säljer tillräckligt och jag tror definitivt att det finns Fallout-folk (och andra) som är villiga att ge Atomfall en chans i väntan på Fallout 5. Och då inte nämna det de får ifrån Xbox-Gamepass spelare där det säkerligen kommer vara en del som ger det ett försök, det ingår ju trots allt i något de redan betalar för.

Medlem

Jag är oerhört sugen på det här spelet. Ett postapokalyptiskt England är väldigt tilltalande.
Sen tycker jag att dom har lyckats bra med sina Sniper Elite spel så jag tror det kan bli bra.

signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Det beror nog på hur bra 6 av 10-spelet med halvroliga dialoger säljer

Medlem

25 timmar är helt klart en besvikelse. Ska vara minst 60 timmar annars blir det pass.

1
Skriv svar