Vad kostar det att göra ett spel?
Läste om svensken som vann över 1 miljard på Eurojackpot i veckan. Satt och diskuterade med ett par vänner vad man hade gjort med en sån stor summa. En av mina drömmar hade varit att släppa ett eget spel. Men vad tror ni det hade kostat egentligen?
Beror ju visserligen på vad för typ av spel men tänker varken ett lågbudget spel men inte ett AAA spel heller. Kanske någonstans där mittemellan. Med personal, utrustning, lokal, m.m.
ChatGPT
Om vi räknar på en enkel kostnadskalkyl:
• Antal anställda: 3
• Månadslön per person: 25 000 kr
• Antal månader: 6
Beräkning av lönekostnader
• 25 000 kr × 3 personer = 75 000 kr/månad
• 75 000 kr × 6 månader = 450 000 kr
Arbetsgivaravgifter (ca 31,42 % i Sverige)
• 450 000 kr × 1,3142 = 591 390 kr
Så bara löner + arbetsgivaravgifter blir ungefär 591 000 kr.
Övriga kostnader
Eftersom alla jobbar hemifrån, slipper ni kontorshyra, men det kan ändå finnas kostnader för:
• Programvara & licenser (Unity, Unreal Engine, Photoshop etc.)
• Marknadsföring
• Serverkostnader (om det är onlinebaserat)
• Frilanshjälp (t.ex. musik, voice acting, QA)
Beroende på ambition och marknadsföring kan den totala kostnaden landa mellan 600 000 – 1 000 000 kr.
…
Alternativet är att ni sätter er på kvällar och helger istället. Det kostar 0 kr.
”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]
ChatGPT
Om vi räknar på en enkel kostnadskalkyl:
• Antal anställda: 3
• Månadslön per person: 25 000 kr
• Antal månader: 6
Beräkning av lönekostnader
• 25 000 kr × 3 personer = 75 000 kr/månad
• 75 000 kr × 6 månader = 450 000 kr
Arbetsgivaravgifter (ca 31,42 % i Sverige)
• 450 000 kr × 1,3142 = 591 390 kr
Så bara löner + arbetsgivaravgifter blir ungefär 591 000 kr.
Övriga kostnader
Eftersom alla jobbar hemifrån, slipper ni kontorshyra, men det kan ändå finnas kostnader för:
• Programvara & licenser (Unity, Unreal Engine, Photoshop etc.)
• Marknadsföring
• Serverkostnader (om det är onlinebaserat)
• Frilanshjälp (t.ex. musik, voice acting, QA)
Beroende på ambition och marknadsföring kan den totala kostnaden landa mellan 600 000 – 1 000 000 kr.
…
Alternativet är att ni sätter er på kvällar och helger istället. Det kostar 0 kr.
Då pratar vi 6 månader från att starta firman till att släppa spelet. Ingen utbildad inom området kommer ta anställning för 25tkr/mån heller (snitt verkar ligga runt 48k/månad i sverige när jag letade runt) så den siffran kommer öka för anställda vill också ha andra förmåner än det minsta staten kräver.
The Owls Are Not What They Seem
Ingen utbildad inom området kommer ta anställning för 25tkr/mån heller
Jo? Asmånga? Det är ju grejen med spel, alltså, det finns så många som gör spel och asmånga ministudios där folk gärna jobbar och där de liksom inte kan få så hög lön eller massa spännande förmåner.
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
vänta 1-2 år, kommer lätt gå att göra via AI-programmering, dvs kommer inte kräva någon anställd, förutom isf någon som kan mer om det och vet hur man gör allt, om man nu inte hanterar ens det
Går redan, men för enklare spel. Jag har ersatt Photoshop med ett bildprogram jag gjort helt med AI, tog en dag, mycket bättre än PS (iom helt anpassat för mina behov).
Gör redan moddar med AI, vissa relativt avancerade.
Jag har följt det kanske nått år eller två, tycker senaste tiden så har det blivit 10% bättre varje vecka ungefär.. Det man gjorde för 2 veckor sedan känns utdaterat, man vet att koden kan bli bättre med nån nyare AI / uppdatering.