Tråden om Tjock-Tv

Medlem
Skrivet av returpack:

Okej, men då blir det att sikta på renodlad TV.
Då antar jag att jag slipper bry mig om frekvens när jag letar bland annonser.

Så om jag hittar en Sony kommer den med största sannolikhet vara ett bra köp (förutsatt att jag inte betalar överpris)?

Sony trinitron, ej widescreen brukar gå på tusenlappen. Letar själv efter en Sony trinitron eller Wega, 20 tum.

Annars är Bang Olufsen MX4200, MX 8000, Beovision 1 eller beocenter 1 riktigt bra.

Silvriga panasonics brukar också ha riktigt bra bild. De är även billigare än Sony och Bang Olufsen.

Facebook Marketplace brukar vara det lättaste stället.

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Sony trinitron, ej widescreen brukar gå på tusenlappen. Letar själv efter en Sony trinitron eller Wega, 20 tum.

Annars är Bang Olufsen MX4200, MX 8000, Beovision 1 eller beocenter 1 riktigt bra.

Silvriga panasonics brukar också ha riktigt bra bild. De är även billigare än Sony och Bang Olufsen.

Då har jag lite att gå på! Tack!

Medlem

Man blir ju sugen alltså.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Apropå Trinitron, lyckades lägga vantar på en Dell P991 Trinitron, för en månad sedan.

I ganska bra skick med bra bildskärpa. Dock har lite mindre konvergensproblem och är troligen i behov av att recappas då den är lite seg när man kallstartar. I överlag nöjd I all fall

Lite extra speciell är denna Compaq 7500 17-tummare, som jag köpte för ett par veckor sedan, helt oanvänd i låda!

Medlem

Hmm är CRT en grej fortfarande? Vilken tur att jag varit för lat för att åka till återvinningen med dem..

signatur

9070 XT
9800X3D

Medlem
Skrivet av alias:

Hmm är CRT en grej fortfarande? Vilken tur att jag varit för lat för att åka till återvinningen med dem..

Ja. De ökar i pris för varje år.

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Tusen kronor låter lågt? Visserligen är det oftast PVM ute, men de går norr om 10k. Tror du får lägga på några tusenlappar om du ska ha en Trinitron i bra skick.
För jämförelse går en Philips 28” med Blackline FX-tuben omkring 2600-3000kr beroende på skick. Förutsatt att säljaren vet vad de säljer, så klart. Finns ju fortfarande de som skänker ”tjock-tv”. Men har man en Sony Trinitron brukar man veta vad man äger.

Medlem
Skrivet av Dreijer:

Ja. De ökar i pris för varje år.

Har inga "high end" CRT's tyvärr.

signatur

9070 XT
9800X3D

Medlem

Vill bara att de blir bortfraktade så får jag 50:- stycket så är det fine..lol

signatur

9070 XT
9800X3D

Medlem
Skrivet av Dreijer:

Tusen kronor låter lågt? Visserligen är det oftast PVM ute, men de går norr om 10k. Tror du får lägga på några tusenlappar om du ska ha en Trinitron i bra skick.
För jämförelse går en Philips 28” med Blackline FX-tuben omkring 2600-3000kr beroende på skick. Förutsatt att säljaren vet vad de säljer, så klart. Finns ju fortfarande de som skänker ”tjock-tv”. Men har man en Sony Trinitron brukar man veta vad man äger.

Jag betalade 4000 för min Sony PVM, och 3500 för min JVC PVM.

Norr om 10k är överpris till och med för en PVM.
Jag köpte en Philips blackline fx för en hundring för 3 år sedan. CRT är väldigt nischat och det är svårt att hitta kunder som skulle betala mycket för dom.

Det tog 3 månader innan jag fick 1400 för min 14 tums trinitron från 96. Min 28 tums trinitron fick jag gratis. Och min Bang Olufsen beocenter 1 fick jag för 800kr.

Den personen som säljer PVMs på tradera för 10k plus är ganska känd, han köper skärmar från Italien och försöker sälja svindyrt i Sverige, även på facebookgrupper.

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Jag betalade 4000 för min Sony PVM, och 3500 för min JVC PVM.

Norr om 10k är överpris till och med för en PVM.
Jag köpte en Philips blackline fx för en hundring för 3 år sedan. CRT är väldigt nischat och det är svårt att hitta kunder som skulle betala mycket för dom.

Det tog 3 månader innan jag fick 1400 för min 14 tums trinitron från 96. Min 28 tums trinitron fick jag gratis. Och min Bang Olufsen beocenter 1 fick jag för 800kr.

Den personen som säljer PVMs på tradera för 10k plus är ganska känd, han köper skärmar från Italien och försöker sälja svindyrt i Sverige, även på facebookgrupper.

Vad är det som är så speciellt med PVM skärmar?

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Undrar också det men det är väl först och främst nostalgi framför snabbhet,

signatur

9070 XT
9800X3D

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Bättre bild, mer hållbara. Det är ju Studio skärmar som stått i tv studios som gått dygnet runt. Kostade runt 50 tusen att köpa in.

Medlem
Skrivet av alias:

Undrar också det men det är väl först och främst nostalgi framför snabbhet,

Inte nostalgi, då ingen vanlig familj hade sådana hemma. De har bättre upplösning är är hållbarare.

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Inte nostalgi, då ingen vanlig familj hade sådana hemma. De har bättre upplösning är är hållbarare.

Ok,vad talar vi om för upplösning? Om jag minns rätt så var mina högst mediokra CRT's på 1020x 720 eller så...

signatur

9070 XT
9800X3D

Medlem
Skrivet av alias:

Ok,vad talar vi om för upplösning? Om jag minns rätt så var mina högst mediokra CRT's på 1020x 720 eller så...

Årsmodell på den?

Vanliga brukar ha TVL 200 linjer, PVM 560 och upp, och bvms som är ännu dyrare kanske runt 1000.

Medlem

Jag kan ha helt fel när det kommer till upplösningen, årsmodell? Där talar vi nog om budgetklass cirka 1998 eller så. Om intresse finns så kan jag nog rota fram den ur gömmorna. Kanske upplösningen var 720x480? Har faktiskt ingen aning. Edit. nej nog tidigare faktiskt när jag tänker efter. tidigt nittiotal kanske 1990-95

signatur

9070 XT
9800X3D

Medlem
Skrivet av alias:

Jag kan ha helt fel när det kommer till upplösningen, årsmodell? Där talar vi nog om budgetklass cirka 1998 eller så. Om intresse finns så kan jag nog rota fram den ur gömmorna. Kanske upplösningen var 720x480? Har faktiskt ingen aning.

Det finns nyare widescreens som kunde köra 720p via hdmi, men de kallades HD CRT

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Det finns nyare widescreens som kunde köra 720p via hdmi, men de kallades HD CRT

Ok, nej ingen HDMI här, kanske var 480x240 då?
Tror en av dem då jag har ett par stycken är en "packard bell" om någon minns det gamla budget märket? Cyrix processorer någon?

signatur

9070 XT
9800X3D

123
Skriv svar