Över en miljon spelare för South of Midnight

Robot
Över en miljon spelare för South of Midnight

Och utvecklaren menar att det inte deras jobb att skapa kioskvältare.

#Compulsion-games, #South-of-midnight

Gilliuame Provost har en viktig poäng här, alla spel behöver inte sälja i många miljoner. Allt beror på vad de budgeterat för och vilka mål som satts upp. South of Midnight var rimligen ett förhållandevis billigt spel att uveckla och det skapar ett ökat utbud av AA-titlar på Game Pass som också behövs.

Det är också viktigt för utvecklare att med jämna mellanrum få ge uttryck för sin kreativitet och inte bara mala på i samma Halo- eller Call of Duty-mall år efter år.

Fler företag borde ha en division för mer experimentella titlar. Det är utvecklande och nyttigt.

Redaktör
Ponny
Skrivet av ValleyCountryFlash:

Gilliuame Provost har en viktig poäng här, alla spel behöver inte sälja i många miljoner. Allt beror på vad de budgegerat för och vilka mål som satts upp. South of Midnight var rimligen ett förhållandevis billigt spel att uveckla och det skapar ett ökat utbud av AA-titlar på Game Pass som också behövs.

Det är också viktigt för utvecklare att med jämna mellanrum få ge uttryck för sin kreativitet och inte bara mala på i samma Halo- eller Call of Duty-mall år efter år.

Fler företag borde ha en division för mer experimentella titlar. Det är utvecklande och nyttigt.

Väl rutet! Titta på EA t.ex. Vi vet att dom har experimentlusta i sig. Titta bara på 2008 när dom fick ur sig Mirror's Edge och Dead Space. Speljättarna kan liksom inte förvänta sig att varje spel är ett Fifa. Det blir hämmande. Minns också när Ubisoft plötsligt släppte Child of Light och Valiant Hearts. Två underbara spel.

Mer av mindre!

signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Välförtjänta!

Medlem

Gilliuame Provost har en viktig poäng här, alla spel behöver inte sälja i många miljoner. Allt beror på vad de budgegerat för och vilka mål som satts upp. South of Midnight var rimligen ett förhållandevis billigt spel att uveckla och det skapar ett ökat utbud av AA-titlar på Game Pass som också behövs.

Jag skulle skämmas om jag var spelutvecklare idag och inte BARA släppte nytänkande/experimentella titlar. Tänk att vara med i teamen som gör COD, Battlefield, Mario Kart, Forza eller numera även Souls-spel. Villket skam.

Medlem

Det vore mer intressant med såna här gamepasstitlar att få reda på hur lång tid spelarna har spelat. Har de laddat ner och spelat i 5 minuter, eller är det hela spelet?

Medlem

Håller på att spela det för närvarande och stortrivs i spelet. Fantastiskt vackert spel imho.

Skrivet av Fredrik Eriksson:

Väl rutet! Titta på EA t.ex. Vi vet att dom har experimentlusta i sig. Titta bara på 2008 när dom fick ur sig Mirror's Edge och Dead Space. Speljättarna kan liksom inte förvänta sig att varje spel är ett Fifa. Det blir hämmande. Minns också när Ubisoft plötsligt släppte Child of Light och Valiant Hearts. Två underbara spel.

Mer av mindre!

Ett annat bra exempel på viktigt stöd är ju också EA:s Originals-satsning. Där de bland annat helt finansierade Fares studio Hazelight under utveckkingen av A Way Out. Utan den Utgivsrsatsningen hade vi kanske inte haft det Hazelight som finns idag. Vill minnas att även Unravel var ett EA originals-spel.

Medlem

Detta kändes fräscht enbart pga av att det inte bottnar i urtjatad nordisk eller grekisk mytologi. Tyckte det var kul med något nytt. Musiken som introducerar bossarna är grym. Lagom bra spel helt enkelt.

Medlem

Instämmer om mer utrymme för orginalitet och experimentlusta med dedikerade divisioner. Provost är något på spåren.

Skrivet av Fredrik Eriksson:

Mer av mindre!

+1

Skrivet av lolipopapa1:

Välförtjänta!

Verkligen!

Skrivet av Jozo:

Det vore mer intressant med såna här gamepasstitlar att få reda på hur lång tid spelarna har spelat. Har de laddat ner och spelat i 5 minuter, eller är det hela spelet?

Hur och varför tänker du att det vore mer intressant att få veta hur långt tid spelare har spelat?

Det finns spelare på Xbox (och Steam är ännu värre) som knappt spelar ett spel mer än 5 minuter och rentav bara startat spelet, för att sedan reviewbomba spelet. Vilket jag anser är extremt oseriöst och juvenilt, i synnerhet när det rör sig om spel som inte ens kommit igång ordentligt efter 5 minuter. Detta tråkiga fenomen är ofta kopplat till samma spelare (flera olika, men dessa är återkommande) och en sådan recension är inte mycket värt i mina ögon.
Däremot drar det ned helhetsbetyget för de spelare som är betygsfixerade vilket skadar en studio av människor som ofta lagt ned mycket tid på sina spel.

Skrivet av Hale2000:

Håller på att spela det för närvarande och stortrivs i spelet. Fantastiskt vackert spel imho.

Jag instämmer till fullo, spelet är välgjort, unikt och striderna är välfungerande. Striderna och dess spelmekanik gör förvisso inte särskilt mycket nytt, vilket jag anser inte nödvändigtvis är något dåligt eller tråkigt.

Några recensenter har anmärkt på striderna som tråkiga, vilket jag finner en smula lustigt med tanke på att samma recensenter hyllat snarlik spelmekanik och stridssystem i andra spel, för mig blir det lite för inkonsekvent. Ja, självklart är recensioner subjektiva och visst kan en människa ha tröttnat på denna typ av strider. Där erbjuder South of Midnight möjligheten att skippa olika strider, vilket andra gameplay liknande titlar inte gör, det är ändå rätt innovativt.

En annan sak jag gillar med South of Midnight är att spelet är kort och kärnfullt.

Medlem

Att det har kommit på gamepass är enda anledningen att folk har testat det! Hur många av de på miljonen spelare har gillat spelet och spelat klart det?! 2 viktiga faktorer, vi måste räkna in om man kan kalla ett spel lyckat!

Det går ju inte jättebra på steam och jag "försöker" förstå varför? Uppenbarligen så verkar inte samabetet med Dei beryktade Sweet Baby Inc lockat fler spelare, och det var ju det som var tanken... Jag undrar om de hade lyckats bättre utan notoriska SBI, det är något för oss experter att knäcka den koden!

https://steamdb.info/app/1934570/charts/

Fragtjuv

Jag spelade igenom det och tyckte att det nådde upp till godkänt och det är väl inte fy skam det. Jag upplever att många jag pratar med idag (inte här på FZ) bara vill spela spel och se filmer som når betyget 9 eller 10 av 10. Då tycker jag att man missar många bra spel. Naturligtvis är det fantastiskt att få spela ett spel som är världsklass men ibland nöjer jag mig med att ett spel eller film "bara" är bra.

signatur

AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB
Samsung Odyssey Smart G6

Skrivet av Galaxus:

Att det har kommit på gamepass är enda anledningen att folk har testat det! Hur många av de på miljonen spelare har gillat spelet och spelat klart det?! 2 viktiga faktorer, vi måste räkna in om man kan kalla ett spel lyckat!

Det går ju inte jättebra på steam och jag "försöker" förstå varför? Uppenbarligen så verkar inte samabetet med Dei beryktade Sweet Baby Inc lockat fler spelare, och det var ju det som var tanken... Jag undrar om de hade lyckats bättre utan notoriska SBI, det är något för oss experter att knäcka den koden!

https://steamdb.info/app/1934570/charts/

Svårt att säga om upmmärksamheten (negativ som positiv) spridit spelet till fler eller färre och pm de i sin tur spelar. Men bara i den här tråden så verksr flera både ha spelat och varit nöjda. Själv har jag inte haft Game Pass på ett tag, så jag är inte en av dem (köper inte nya spel på PC längre), men det kommer nog så småningom.

Medlem
Skrivet av Jozo:

Spelar ingen roll. Dom har laddat ner spelet.
Du menar alltså att bara för att folk köper ett spel så spelar dom automatiskt klart det?

signatur

What a monster..i cant belie.. WHAT THE HELL IS THIS PLACE?

Medlem

Lol. Hur många COPIES SOLD utan gamepass subscribers? 😂😂😂

Redaktör
Ponny

Ett annat bra exempel på viktigt stöd är ju också EA:s Originals-satsning. Där de bland annat helt finansierade Fares studio Hazelight under utveckkingen av A Way Out. Utan den Utgivsrsatsningen hade vi kanske inte haft det Hazelight som finns idag. Vill minnas att även Unravel var ett EA originals-spel.

Verkligen! Mycket svenskt där också: Unravel (1 och 2), Fe, Lost in Random, A Way Out, It Takes Two, Split Fiction (som jag missat var ett EA Originals!? Men är det enligt officiella webbplatsen).

signatur

En Bamseponny av folket

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av EddieDexx:

Några tiotusental, kanske...?

signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Borde vara förbjudet att hävda "antal spelare" utan att samtidigt redovisa faktiskt sålda exemplar.

Medlem

Så varför räknas inte spelare på GamePass nu?

Skrivet av EddieDexx:

Skrivet av Ruskendrul:

Borde vara förbjudet att hävda "antal spelare" utan att samtidigt redovisa faktiskt sålda exemplar.

Skrivet av Majinbuu:

Så varför räknas inte spelare på GamePass nu?

Edit: sorry Majinbuu, du åkte med av bara farten.

Samma sak för Netflix? Om Microsoft nu ger ut sina spel med Game Pass som tänkt kanal så måste det väl ändå vara det som räknas?

Om något så är det kanske spelade timmar som blir intressant. Men det blir också missvisande mellan korta fokuserade äventyr och typ Fortnite.

Genomspelningar fungerar inte heller särskilt bra eftersom att vi vet att det är väldigt få som faktiskt spelar klart sina spel, under 20 procent enligt stora undersökningar som gjorts.(https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S187595...)

Alla de här siffrorna är så klart intressanta för utvecklarna. De vill veta när spelare lämnar äventyret. Men för den stora allmänhetens så blir antagligen antalet unika påbörjade genomspelningar (eller kort och gott; spelare) det bästa måttet.

Verkar vara ett helmysigt spel i spännande miljöer!

Neo
Medlem

Förstår inte "hatet" South of Midnight fått. Tycker de va helt okej spel (3.5/5) men musiken och manuset stack ut för mig, kunde lätt se de som en tv-serie eller film också. Så ja ser fram emot Compulsion Games nästa spel.

Medlem
Skrivet av BarryBurton:

Spelar ingen roll. Dom har laddat ner spelet.
Du menar alltså att bara för att folk köper ett spel så spelar dom automatiskt klart det?

Jag kan intyga att alla inte gör det. Jag har nog 400 spel och kan bara komma på 5 jag spelat ut på rak arm

Medlem
Skrivet av Neo:

Förstår inte "hatet" South of Midnight fått. Tycker de va helt okej spel (3.5/5) men musiken och manuset stack ut för mig, kunde lätt se de som en tv-serie eller film också. Så ja ser fram emot Compulsion Games nästa spel.

Hatet är för att det är en svart kvinna i huvudrollen. Folk är dumma i huvudet som hatar spelet för det

Medlem
Skrivet av DarkSvenn1002:

Jag kan intyga att alla inte gör det. Jag har nog 400 spel och kan bara komma på 5 jag spelat ut på rak arm

Förlåt men helvete vad du slösar pengar Richie Rich

signatur

What a monster..i cant belie.. WHAT THE HELL IS THIS PLACE?

Medlem
Skrivet av BarryBurton:

Förlåt men helvete vad du slösar pengar Richie Rich

Den samlingen har jag jobbat på i många år. Om du räknar dina spel från 1990 och framåt så blir det nog en del för dig med.

Medlem
Skrivet av Galaxus:

Det är väldigt ovanligt att majoriteten av spelare faktiskt "klarar" spel.

Skrivet av Galaxus:

Uppenbarligen så verkar inte samabetet med Dei beryktade Sweet Baby Inc lockat fler spelare, och det var ju det som var tanken...

Eller så är det precis det det har, fast bara inte på Steam. Det kan varken du eller jag veta och det finns ingen mening med att dra slutsatser.

Medlem

Helt overkligt att det finns så kallade speljournalister som försöker förvränga så att en megaflopp framstår som en succé.

"South of Midnight had accomplished an impressive feat in reaching over 1 million players"

Är det imponerande att en bråkdel av alla som prenumenerar på Gamepass halvhjärtat har laddat ner och testat något gratis, medan faktiska data visar att spelet sålt några tiotusental kopior (när en studio av Compulsions storlek skulle behövt 2 miljoner)?

Uppochnedvända världen. Jag önskar de kommer ihåg vad de har spottat ur sig för propaganda den dagen Compulsion Games tvingas stänga ner.

signatur

Memento Mori

Medlem

Jag gillar helt klart den attityden. Allt ska inte behöva vara "ett spel för alla", det förstör ju branschen.

Skrivet av Slimebeast:

Helt overkligt att det finns så kallade speljournalister som försöker förvränga så att en megaflopp framstår som en succé.

"South of Midnight had accomplished an impressive feat in reaching over 1 million players"

Är det imponerande att en bråkdel av alla som prenumenerar på Gamepass halvhjärtat har laddat ner och testat något gratis, medan faktiska data visar att spelet sålt några tiotusental kopior (när en studio av Compulsions storlek skulle behövt 2 miljoner)?

Uppochnedvända världen. Jag önskar de kommer ihåg vad de har spottat ur sig för propaganda den dagen Compulsion Games tvingas stänga ner.

"halvhjärtat har laddat ner och testat något gratis"

För att vara emot "propaganda", ett ord som inte alls är aktuellt här egentligen, så tar du dig stora friheter för att försöka beskriva något för att det ska passa din egna bild av verkligheten.

12
Skriv svar