Playstation är min Xbox

Robot
Playstation är min Xbox

Efter många förlorade år har Xbox hittat hem – på PS5. Vår bästa Xbox-tid är nu!

#krönika, #playstation, #xbox

Medlem

Good times indeed! Släpp Fable 4 till PS5 med så blir jag nöjd

Medlem

Xbox, som en oas i torkan.

Medlem

Tämligen märkliga tider indeed. Gamepass håller mig kvar. Nästa konsol blir nog en Xbox igen pga just gamepass, dosan och ptja, det känns hemma. Sonys exklusiva känns dessutom sjukt ljumma för mig nuförtiden. Alla deras stora är multipla spel in och flera ips känns trista och lätt förstörda idag.

Så, nä. Blir Xbox igen och möjligen en Switch 2. Bra krönika. 👍🙂

Medlem

Fin krönika, Fredrik!

Med Forza Horizon 5-släppet så hände något i mig. Trots att jag har det, och spelat järnet, via Game Pass på både min dator och Series X så köpte jag det ändå till min PS5 Pro. Utöver själva grundspelet köpte jag till Premium-tillägget någon dag senare. Så jag betalade cirka 1300 kr för något som jag hade redan - vilken intern väckarklocka det blev för mig.
Tycker du sätter huvudet på spiken när det kommer till hemvist. För mig är det mycket naturligare att spela på PlayStation. Inte för att den är bättre eller ger några fördelar. Liknar det mer att jag hellre handlar på Ica än Coop. Sedan är handkontrollen i min mening 5 av 5 på PlayStation och standardkontrollen till Xbox skulle jag ge 3 av 5.

Jag ser Xbox avtrappning i ”konsolkriget” som en vinst för alla som vill spela bra spel och bara behöva hålla sig till 1-2 plattformar. Framöver så skulle jag säga att den mest heltäckande kombon borde vara att spela på Nintendo och en PC, eller Nintendo och en PlayStation.

signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

It's not a lake, it's an ocean

Jag, som varit med sedan den första Xbox lanserades i Sverige den 14 mars 2002 (minns det nästan som i går), har ett lite annat perspektiv. För mig har Xbox alltid varit hemma. Ja, sedan Sega inte längre var det. För mig har det varit givet att köpa multiformatsspel till Xbox i stället för PlayStation eftersom det har boostat mitt gamerscore. Jag kollar achievements men struntar i trophies. PlayStation har jag sedan PS3 haft för att spela Sonys exklusiva spel. De där spelen man bara inte kan missa.

Jag förstår att det är tvärtom för många. Så när Xbox nu är på väg att lämna konsolen bakom sig och bara bli en stor utgivare känns det lite i magtrakten. Inte alls som när Sega drog sig ur genom att lägga ned världens bästa konsol® och hela min lilla värld rasade för några ögonblick. Men ändå lite. Det är trots allt snart ett kvarts sekel vi pratar om. Flera spelgenerationer. Många minnen. Konsolavtäckningar. Spellanseringar. Förbokningar. Längtan. Besvikelse. Ja, en riktig berg-och-dalbana har det ju varit på många sätt, och någonstans känns det som att Xbox peakade redan 2010.

Jag har inget emot att Xbox-spelen görs tillgängliga på PS5. Egentligen. Det är logiskt och enda vägen framåt nu. Men det gör att Xbox har förlorat sitt enda säljargument. Game Pass kan jag ju lika gärna nå via PC. För första gången känns det inte alls intressant att köpa en Xbox längre.

signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Välskriven krönika.

Dual Shock/Sense är inte min spelkontroll, då jag föredrar asymmetriska analoger på grund av tummarna. Vidare föredrar också A B X Y framför kryss, cirkel, kvadrat och trekant.

Utöver detta är det oviktigt för mig vilket bolag som har gjort maskinen, så länge den har en väloptimerad infrastruktur och framförallt spel, helst till en överkomlig peng.

Redaktör
Ponny
Skrivet av memorycard:

Tämligen mjärkliga tider indeed. Gamepass håller mig kvar. Nästa konsol blir nog en Xbox igen pga just gamepass, dosan och ptja, det känns hemma. Sonys exklusiva känns dessutom sjukt ljumma för mig nuförtiden. Alla deras stora är multipla spel in och flera ips känns trista och lätt förstörda idag.

Så, nä. Blir Xbox igen och möjligen en Switch 2. Bra krönika. 👍🙂

Tack! Att det känns hemma ska inte underskattas, är ju själv mer hemma med Dualshock/sense. Men visst har Playstation-studiorna trampat lite vatten på senare år + releasetakten har saktat in (mycket beroende på live service-satsningen som kom av sig?). Det blir spännande att se vad "Nextbox" är för något. Hur strategin kommer se ut nästa gång. Att Sony gör en rak PS6:a tar jag för givet, och hoppas ärligt talat inte på något annat.

Skrivet av Anwest:

Fin krönika, Fredrik!

Med Forza Horizon 5-släppet så hände något i mig. Trots att jag har det, och spelat järnet, via Game Pass på både min dator och Series X så köpte jag det ändå till min PS5 Pro. Utöver själva grundspelet köpte jag till Premium-tillägget någon dag senare. Så jag betalade cirka 1300 kr för något som jag hade redan - vilken intern väckarklocka det blev för mig.
Tycker du sätter huvudet på spiken när det kommer till hemvist. För mig är det mycket naturligare att spela på PlayStation. Inte för att den är bättre eller ger några fördelar. Liknar det mer att jag hellre handlar på Ica än Coop. Sedan är handkontrollen i min mening 5 av 5 på PlayStation och standardkontrollen till Xbox skulle jag ge 3 av 5.

Jag ser Xbox avtrappning i ”konsolkriget” som en vinst för alla som vill spela bra spel och bara behöva hålla sig till 1-2 plattformar. Framöver så skulle jag säga att den mest heltäckande kombon borde vara att spela på Nintendo och en PC, eller Nintendo och en PlayStation.

Mange tak! Ja, men verkligen. Kan känna en liknande grej med Indiana Jones. Spelade igenom det TVÅ gånger på raken i december, men visst fasen finns det en stor lockelse nu när spelet släppts till PS5 (med Pro-grejer). Men jag försöker leva som jag lär (enligt tidigare krönika), och väntar på rea. Men ja, rätt spel på rätt plattform är viktigt. Har inga problem med (exempelvis!) Xbox som format eller kontrollen, men är av naturen hemmakär och då skaffar man sig tydligen en hemkonsol också.

signatur

En Bamseponny av folket

Redaktör
Ponny
Skrivet av Ruffles:

Jag, som varit med sedan den första Xbox lanserades i Sverige den 14 mars 2002 (minns det nästan som i går), har ett lite annat perspektiv. För mig har Xbox alltid varit hemma. Ja, sedan Sega inte längre var det. För mig har det varit givet att köpa multiformatsspel till Xbox i stället för PlayStation eftersom det har boostat mitt gamerscore. Jag kollar achievements men struntar i trophies. PlayStation har jag sedan PS3 haft för att spela Sonys exklusiva spel. De där spelen man bara inte kan missa.

Jag förstår att det är tvärtom för många. Så när Xbox nu är på väg att lämna konsolen bakom sig och bara bli en stor utgivare känns det lite i magtrakten. Inte alls som när Sega drog sig ur genom att lägga ned världens bästa konsol® och hela min lilla värld rasade för några ögonblick. Men ändå lite. Det är trots allt snart ett kvarts sekel vi pratar om. Flera spelgenerationer. Många minnen. Konsolavtäckningar. Spellanseringar. Förbokningar. Längtan. Besvikelse. Ja, en riktig berg-och-dalbana har det ju varit på många sätt, och någonstans känns det som att Xbox peakade redan 2010.

Jag har inget emot att Xbox-spelen görs tillgängliga på PS5. Egentligen. Det är logiskt och enda vägen framåt nu. Men det gör att Xbox har förlorat sitt enda säljargument. Game Pass kan jag ju lika gärna nå via PC. För första gången känns det inte alls intressant att köpa en Xbox längre.

Dreamcast. En kort och intensiv kärlekshistoria var det. 💔 Men så är det: vissa har olika hemkonsoler/maskiner, medan andra duttar lite här och där. Kan på sätt och vis vara avundsjuk på det, men man är ju olika. Trophies betyder något, medan achievements är, tja, inget jag direkt reflekterar över. Men jag tror känslan är densamma oavsett vilket läger man tagit rygg på. Kan verkligen förstå din prognos kring Xbox-konsoler framöver, men vad gäller spel tycker jag det ser väldigt ljust ut.

signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

För mig är PS5 och Switch-konsolerna den ultimata kombon då jag inte orkar ha tre aktuella konsoler framme vid tvn. Med dessa så får jag det mesta av det bästa. Men jag är konservativ i mitt spelande, vill ha spelen fysiskt osv. Förstår absolut charmen med Gamepass, och det är helt klart prisvärt, men det är inget för mig och då blir det inget som direkt lockar med xbox sdan en tid.

Medlem

Bra för mig som har PS5 och inte kommer köpa någon XBOX. Om nu bara Nintendo kunde göra samma sak så jag kan börja kasta pengar på de.

Medlem

Min PC är min xbox sedan länge. När de tog beslutet att släppa allt till PC också fanns det verkligen ingen som helst anledning att köpa en xbox. De tappade mig för övrigt med Xbox One generationen. Blivit PS sedan dess.

signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

Min PC är min xbox sedan länge. När de tog beslutet att släppa allt till PC också fanns det verkligen ingen som helst anledning att köpa en xbox. De tappade mig för övrigt med Xbox One generationen. Blivit PS sedan dess.

PC är krångligare att spela på än XBOX, om man nu ska leta efter fördelarna för en XBOX jämfört med PC.

Medlem

Nu är det bara på tiden Nintendo hittar hem, Mario kart world på GamePass och ps5 tack

Medlem

Jag har tvingats sälja av min Xbox Series X så för mig är det guld att kunna spela många av spelen på Ps5 istället för att behöva köpa en ny konsol. Visst, kan sakna Game Pass men har stor backlogg så inget större problem. Tror Switch 2 också "blir en Xbox" framöver!

Medlem
Skrivet av pazu:

PC är krångligare att spela på än XBOX, om man nu ska leta efter fördelarna för en XBOX jämfört med PC.

Lol bara krångligt för den inkompetenta. Finns absolut ingen anledning att att köpa konsol såvida det inte passar din livssituation.

Medlem
Skrivet av noreason:

Lol bara krångligt för den inkompetenta. Finns absolut ingen anledning att att köpa konsol såvida det inte passar din livssituation.

Det handlar inte om kompetens utan om vilja. Vissa människor har för bra liv för att tramsa runt med en miljard inställningskonfigurationen för att maxxa prestandan i PC-spel.

Medlem
Skrivet av pazu:

Det handlar inte om kompetens utan om vilja. Vissa människor har för bra liv för att tramsa runt med en miljard inställningskonfigurationen för att maxxa prestandan i PC-spel.

Det är inte så dock, och vad menar du ens med "har för bra liv" hahah

Medlem
Skrivet av noreason:

Det är inte så dock, och vad menar du ens med "har för bra liv" hahah

Vad är oklart? Du förstår väl själv att de flesta människor inte gillar att behöva pilla på inställningar i spel? De flesta föredrar att göra annat med sin tid, som t.ex. att spela tv-spel, laga mat, kolla på film eller läsa en bok?

Medlem

Kan man då tänka sig att xbox enbart kommer att lansera premium-konsoler i framtiden, parallellt får att andra får möjligheten att stämpla sin pc/konsol med "Gamepass aproved"/eller liknande?

För, jag kan inte riktigt se mig själv köpa en PS6+ en handkontroll med asymmetriska spakar, logga in på mitt ms-konto och sen tuta och köra 🤔 Men man skall aldrig säga aldrig.

signatur

Jag skiter i vad du känner, jag vill veta vad du tycker/tänker!

Medlem
Skrivet av doversund:

Kan man då tänka sig att xbox enbart kommer att lansera premium-konsoler i framtiden, parallellt får att andra får möjligheten att stämpla sin pc/konsol med "Gamepass aproved"/eller liknande?

För, jag kan inte riktigt se mig själv köpa en PS6+ en handkontroll med asymmetriska spakar, logga in på mitt ms-konto och sen tuta och köra 🤔 Men man skall aldrig säga aldrig.

Det har spekulerats i om att Xbox kommer bli som "Steam Machines" alltså ett koncept som sedan andra tillverkare får skapa utifrån så det finns massa olika Series-maskiner från typ ASUS ROG och Alienware som sedan blir pc-nära spelkonsoler som kan köra spel från Steam och Game Pass.

Ambassadör
Xbox

Mycket bra krönika!

Visst är det så att man har sin hemmakonsol, jag har alla tre men det är ju på Xbox jag spenderar mest tid. Det är där jag köper mina multiplats och det är där det finns Game Pass. Just Game Pass är ju ett synnerligen stort argument för att fortsätta hålla mig kvar på Xbox. Särskilt nu när den enorma first party-organisationen har kickat igång ordentligt så är det svårslaget, om man inte hatar att spara pengar då.

Den stora frågan är hur det blir när next-gen dyker upp. Hur kommer det att se ut? Med ökade konsolpriser så kan det bli svårmotiverat att sitta med båda premiumkonsolerna, om en av dem (PS6) har tillgång till både PlayStations exklusiva spel, multiplats och Xbox spel... Å andra sidan ökar spelpriserna, och med Game Pass sjunker den kostnaden rejält om det är spel som man tänkt köpa. Det förutsätter ju ett klassiskt konsolupplägg från båda.

Blir det dock en Xbox-PC som det spekuleras om så är kanske next-gen Xbox konsolen med störst spelutbud trots allt? Med tillgång till Xbox konsolutbud, Steam, Epic etc. och även då de PS-spel som släpps på PC. Då blir det kanske bara en Xbox nästa gång...

signatur

Jump in.

Medlem

Blir nog fortsättningsvis PC/Xbox combo för mig.

Medlem

För mig är ps5 min hemmakonsol! Jag har Xbox Series x och s och jag har en ps5pro och förbeställt nintendo switch 2.
Trots att jag har xbox spelen "nästan gratis" på gamepass så vill jag helst köpa dem till playstation pro! Som nu med Indiana Jones, jag har haft möjligheten att lira det en längre tid på xbox via gamepass men väntade månader och köpte det istället till playstation, lika så med expedition 33. Ända sen playstation 4 har playstation varit min hemmakonsol, jag trivs med dualsense edge och känner att spelen upplevs fel med annan kontroll, att grafiken blir sämre med annan konsol (trots att jag vet att den är typ samma) Har aldrig spelet gears på xbox men nu tändes gnistan när det kommer till playstation. Hoppas Halo gör samma! Vill spela Halo Infinite men bara på playstation haha. Tänker inte spela Stalker 2 om jag inte får spela det med min älskade dualsense:)
Min son däremot där är det xbox och pc som gäller, möjlitvis för att många unga idag föredrar multiplayer och gamepass är en bra ekonomisk lösning för många barns föräldrar där många av min sons kompisar har xbox, så xbox lär fortsätta vara en del hos oss men inte för mig, inte ofta iaf

Medlem

Det mest "logiska" för nästa generation av konsoler är helt enkelt att man bestämmer sig för ett programmeringsspråk, förhoppningsvis kopplat till Windows.
Så man väljer om man vill spela på en Xbox eller Playstation, utvecklarna behöver bara göra ett spel som funkar på båda konsolerna. Båda konsolerna har dessutom samma hårdvara, så det man kan tjafsa om är handkontroll och mjukvaran. Spelen kan då dessutom köras på Windows.
Varför inte liksom? Att sitta och programmera två olika spel eller tre, är ju ett himla jobb, när man kan göra ett som funkar på allt.

Sedan tror jag också att det kommer bli mer uppdateringar, så det blir Playstation 6, Playstation 6.1, Playstation 6.2 osv. Iom att det bara kommer bli en dator i konsolform, så kommer man även kunna uppdatera hårdvaran oftare, precis som med en dator. Var tredje år kan man köpa ny, så man får bättre fps i spelen. Men ett Playstation 6 kan såklart spela ihopa med 6.2 osv.

Medlem
Skrivet av pazu:

Är det? Jag köper spelet, startar browsern och laddar hem det. Sedan trycker jag på start. Inte särskilt komplicerat.

Skrivet av noreason:

Konsoll, PC eller både och? Smaksak och inget val är fel.

signatur

I drank what?

Medlem

Ja, Microsofts grej med ”allt är en Xbox” håller ju på att bli verklighet nu.
Det jag däremot aldrig kommer att föredra är Sonys UI kontra Xbox-UI:t. Microsoft förbättrar ju det också regelbundet. Och, framför allt, achievements kontra trophies…. Trophies är så identitetslösa. I ett Xbox-spel (på Xbox och PC) så har varje spel 1000 Gamerscore som grund (det kan utökas sen vid DLC-släpp osv), medan du på ett PS5-spel har olika mängd brons/silver/guld-trophies på varje spel… Så man vet ju aldrig värdet så att säga. Får jag en 50-poängsachievement så vet jag ju ”värdet” på den eftersom 1000GS är max, så att säga. Jag vet inte vad Sony kan göra åt trophies. Förmodligen inte mycket. Många verkar ju gilla dessa trots allt. Men som system så tycker jag det inte är i närheten av Xbox-chievs’.

Med det sagt så har jag precis sålt min Xbox, och ska nu tuta vidare med min PS5 Pro och PC (med GamePass PC), och snart Switch 2.

Inte ens jag kunde fortsätta motivera att ha kvar Xboxen.. Trots, i mitt tycke, bättre UI för exakt allt (vänner, spel, achievements m.m. m.m.), och quick resume kommer jag sakna. Men datorn får täcka upp Gamepass- och chievs’delen av kakan. Medan PS5 Pro täcker upp resten (med Switch 2).

Medlem

Köpte precis en Xbox series X, var lite inne på en PS5 men blev Game Pass som avgjorde. Spelar mest på PC men ville ha en konsol i vardagsrummet också och då känns Xbox med Game Pass som det bästa alternativet.

Medlem

Det tråkiga är att man inte visste detta när Series X och PS5 släpptes. När man funderade hur man skulle spendera sina surt förvärvade pengar (pengar kan vara ett problem ibland). Nu får man "allt" på PS5 men missar mycket på Xbox. Då är det svårt att inte känna sig lurad. Visst är Game Pass trevligt men för priset för en Xbox och prenuemration på GP så kan jag köpa ganska många fullpris titlar innan det är en förtjänst.

Däremot kanske Microsoft vinner på det om tullkriget fortsätter och allt är en xbox. Då behöver man inte köpa ny hårdvara. Men känner mig lite lurad som sagt.

Medlem

Jag förstår bara inte hur du får till att Microsoft/Xbox är vinnare i slutändan?

När vi framåt, säg, 2028 gör bokslut över den här generationen kommer så klart Playstation 5 lyftas fram som en vinnare, medan Series X|S är en tydlig förlorare. Men – och här har vi twisten – Xbox kommer trots allt att ses som en vinnare. Kniven mot strupen har tvingat dem att riva murar och bli partners till sina argaste konkurrenter.

Var det bara något mini svammel i krönikan då du endast nämner det en gång men utvecklar aldrig varför och hur M/X är vinnarna?

Nej, vinnare här är Sony då nu verkligen finns det NOLL anledning att KÖPA en Microsoft konsol. Alla deras spel finns nu på PS5 men inga Naughty Dog och andra Sony spel finns på Xbox.
Konsolförsäljning är oerhört viktigt och det är därför Microsoft släpper sina spel på andra format, då varken konsolerna eller spelen säljer inte tillräckligt bra, som också är en underdrift, dom säljer mer eller mindre nada! Samt så har dom höjt priserna på konsolerna och släppt tre nya handkontroller till en konsol som har slutat tillverkats och går ej ens att beställa längre typ 🤷‍♂️

Tack vare Microsofts generositet, så har mitt sug nu för ett PS5 blivit växt.
Sega vann på 90-talet enligt din logik, då deras spel inte släpps på deras konsoler längre, eftersom dom inte gör konsoler längre, men finns nu på alla andra format?

12
Skriv svar