GTA VI – trailer 2 är släppt!
Tittade på trailern och hittade sedan min dator gråtandes i fosterställning. 😬
"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."
PC-spelare @ Linux
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 64GB RAM, Sapphire Radeon RX 7600 XT
Hoppas de kan leverera med spelvärlden. Båda trailers har visat scener med liv och aktivitet bland NPC:s medan andra scener helt saknar folk i bakgrunden trots att det är mitt i stadsmiljöer. Om allt mynnar ut i GTA V:s npc:s som planlöst vandrar omkring lär det kännas gammalt jämfört med vad som visats hittills.
Jag tror inte att du behöver oroa dig. Kolla bara på RDR2 som är nästan sju år gammalt.
Det finns folk som slumpmässigt valt ut NPCer och följt dem under ett dygn i spelet och gjort videos om sina iakttagelser.
De har sina egna dygnsrytmer där de arbetar, äter, går till saloonen, går hem och sover etc. Självklart inget extraordinärt men väldigt genomarbetat och uppmärksamt i en så pass stor spelvärld som uppmuntrar dig att göra tusen andra saker framför att följa efter en dagavlönad snickare i Valentine under en dag.
Detta gäller kanske inte varenda statist-NPC i hela spelvärlden men det gäller oerhört många av dem såvida de inte är kopplade till ett visst uppdrag.
Man får ändå av med hatten för Rockstar som implementerade detta så pass bra redan för så många år sedan. Finns många exempel på utvecklare som inte ens gör det hälften så bra år 2025. Jag tycker fortfarande RDR2 är det spel jag har spelat där världen känns mest levande och karaktärerna som riktiga människor.
Sedan sätter en modern storstad givetvis högre krav på sådana här grejer än en vilda västern-stad med två gator och 20 kåkar ute i bushen. Jag tyckte däremot att de gjorde det bra med St. Denis. Det ska bli intressant att se hur mycket de har lyckats pusha nuvarande generationens hårdvara.
Jag har förtroende för Rockstar för är det någonting de kan leverera så är det detaljerade och interaktiva spelvärlden. Hoppas på många byggnader att utforska, föremål att samla på sig, konversationer att ha och trevliga miljöer att titta på och leva sig in i
Det listades inte ens för PC nu så räkna inte med det inom typ 12-18 månader. De prioriterar, som oftast, konsolerna först. Kommer nog hinna släppas en Switch 2-version innan PC får den ska du se
Ja vi kan tyvärr inte räkna med någon PC version på ett tag.
Förmodligen blir det som med femman att en bättre version kommer senare. På så vis kan Rockstar både sälja det till PC-spelarna och även locka PS5/Xbox spelarna att köpa det en gång till
Spelet kommer givetvis att släppas ytterligare en gång och sälja ännu mer.
Förutser hur det kommer se ut!
Först köper man största utgåvan till PS5 och lirar i ungefär 30 fps, singelplayer är roligt men online delen är sådär, prenumeration och olika DLC till online delen (inget till singelplayer) kostar extra såklart.
Sen 18 månader senare till PC så möts vi av en ooptimerad sörja där rockstar laucher, online krav, olika prenumerationer sätter käppar i hjulet. Men NVIDIAs olika tekniker får ändå spelet att funka helt okej efter några patchar.
Sen efter något år släpps spelet igen till PS6, och ja då är det fram med plånboken igen för att få spela med den uppgraderade grafiken.
Ska gå tillbaka till denna kommentar om något år om jag kommer ihåg.
Vad tror ni? Har jag rätt/fel?
https://www.rockstargames.com/VI
Mer bilder och info
Ja jävlar. Blev mer pepp av all info där än av trailern!
Rockstar är nivåer över resterande utvecklare. Man tycker nästan synd om ”konkurrenterna”
Spela klart på en vecka eller två, vänta 15-20 år på GTA 7. Tror vi kommer ha tid att köpa konkurrenternas spel också. 😅
Ser riktigt mysigt ut. Jag lär leka runt lite i världen någon gång även om jag, hittills, inte brytt mig särskilt mycket om GTA-serien. Finns en chans att det här kan ändra det dock, storyn ser mycket bättre ut jämfört med IV och V.
Först köper man största utgåvan till PS5 och lirar i ungefär 30 fps, singelplayer är roligt men online delen är sådär, prenumeration och olika DLC till online delen (inget till singelplayer) kostar extra såklart.
Sen 18 månader senare till PC så möts vi av en ooptimerad sörja där rockstar laucher, online krav, olika prenumerationer sätter käppar i hjulet. Men NVIDIAs olika tekniker får ändå spelet att funka helt okej efter några patchar.
Sen efter något år släpps spelet igen till PS6, och ja då är det fram med plånboken igen för att få spela med den uppgraderade grafiken.
Japp. Men rockstar behöver en del deg till utvecklingskostnaden så förståeligt.
Jag skulle till och med gå så långt och säga att de släpper singelplayerdelen först och lanserar multiplayer några månader efter. Innan PS6-version får vi nog också en GoTY-version med allt släppt DLC och en massa extra saker och ingame-valuta till multiplayer.
"Writer and Fighter"
Om jag inte minns fel så fick vi väl ingen gameplay-trailer till varesig GTA IV eller GTA V så jag räknar inte med det denna gången heller.
Jag kan ju som alla andra konstatera att det ser väldigt snyggt ut, men jag fick inte riktigt feeling av denna trailern. Kanske pga att det är sååå långt bort? Får testa igen på bättre skärm och med fetare ljud
Red dead redemption 2 fick en tredje trailer maj 2018, sedan den första gameplay trailern i augusti följt av den andra i tidiga oktober. Slutet av oktober kom spelet ut. Kanske blir något liknande med denna marknadsföring!
Kan någon förklara skillnaden på olika typer av trailers? För detta är ju inte gameplay men är det renderade cut scenes då antar jag? Sen har vi det sista alternativet där det är helt renderat utanför spelet antar jag.
VÅRENS HÄLSOUTMANING – FZ & SweClockers inofficiella: LEVEL UPP IRL
🚀 Startdatum: 4 april (går bra att hoppa in när som) Slutdatum: 1 maj
💪 Målet: Logga 500 träningspass tillsammans!
🏆 Belöning: Om målet uppfylls lottas 500 kr ut i slutet av utmaningen - ju fler som går med desto större presentkort.
🔗 Gå med här: Workout51 - (powered by Challenge Hound)
Kan någon förklara skillnaden på olika typer av trailers? För detta är ju inte gameplay men är det renderade cut scenes då antar jag? Sen har vi det sista alternativet där det är helt renderat utanför spelet antar jag.
Skulle nog vilja påstå att det mesta är in-game med skillnaden att dom har lite högre upplösta karaktärer och liknande under cut-scenes, detta är något dom har gjort både med RDR2 och GTAV, framförallt med GTAV till PC, då kan du se skillnaden att dom använder mer umfade karaktärer under cutscenes, även miljön i bakgrunden tweakas. I början av trailern när gubben hälsar på honom så ser det ut som en umfad in-game cut-scene som kommer sömlöst ändras till in-game.
Jag tror inte att du behöver oroa dig. Kolla bara på RDR2 som är nästan sju år gammalt.
Det finns folk som slumpmässigt valt ut NPCer och följt dem under ett dygn i spelet och gjort videos om sina iakttagelser.
De har sina egna dygnsrytmer där de arbetar, äter, går till saloonen, går hem och sover etc. Självklart inget extraordinärt men väldigt genomarbetat och uppmärksamt i en så pass stor spelvärld som uppmuntrar dig att göra tusen andra saker framför att följa efter en dagavlönad snickare i Valentine under en dag.
Får mig osökt att tänka på den här fina artikelserien Jakten på spelvärldens lyckligaste NPC (FZ)
Ser snyggt ut. Frågan är vad man behöver för att ens kunna lira med minst 60fps? Hoppas på att det är väloptimerat och inte kräver uppskalning.
PS5
Borde nog egentligen undvika spelet då jag tycker San Andreas var det sista verkligt bra GTA men äsch. Varför vara bitter i onödan? Känner jag mig själv rätt komma jag sitta där med spelet på releasedagen ändå, så varför inte bara låta sig slukas upp av all hype! Spelet ser fantastiskt ut.
Frågan är relevant och många utvecklare är ju ganska otydliga. ”In-engine” är ju ganska vanligt, men det går ju att rendera ut sekvenser från en spelmotor som ser otroligt mycket bättre ut än vad spelet kan leverera i realtid.
I det här fallet, med tanke på att de säger att trailern spelas på en PS5, så får man dock anta att det är i realtid och hyfsat representerar hur spelet kommer se ut i gameplay.
PS5
Om man nu inte vill gå konsolspåret då såklart.
Couple goals™
Ser riktigt nice ut. Atmosfäriskt som fan. Blir nog kul.
Kanske blir att köpa ett PS5, köra genom spelet, och sen sälja allt igen. Precis som när RDR2 kom.
Men bara jag som inte blev lika golvad av grafiken i GTA6 trailern som när RDR2 kom? Texturerna ser lite smudgy ut eller?
Inte för att det är hela världen, men verkar inte vara lika stort hopp i teknologin denna gången.
Kände spontant att detta blir en av de tamaste stories de klämt hur sig och jag har något emot Miami som setting för nästan allt. Älskar Liberty City men hade nog helst sett att de flyttat det till någon ny, tidigare oanvänd del av USA.
Med det sagt blir det här fantastiskt ändå, det viktigaste är att det blir nytt och rimligt mycket snyggare. Nu ser det ut ungefär som man kände att tidigare spel såg ut när de släpptes.