Return to Silent Hill kommer vara en film-adaptation trogen Silent Hill 2

Robot
Return to Silent Hill kommer vara en film-adaptation trogen Silent Hill 2

In my restless dreams, I see that town... Silent Hill. You promised to take me there again...

#Return-to-Silent-Hill, #Silent-Hill-2

Medlem

Första filmen var.... sisådär.
Tre saker. Vaga spoilers för första filmen följer.

1. De försts de gjorde var att noga visa ett monster. Vilket känns så jäkla dumt. Inget är läskigare än det okända.
2. Sean Beans karaktär var inte ens med från början. Men lades till inett senare skede. Som jag förstått det pga att alla andra karaktärer var kvinnor. Och det märks. Han fyller ingen funktion. Absolut noll för handlingen.
3. Slutet med ett taggigt blodbad. Alltså.... det blir ju inte läskigt bara för att det kommer CGI och dödar saker. Less is more.

Så första filmen var en stor besvikelse. Men typ 20 år senare? Har han blivit bättre? Kanske några obehagliga indieskräckis under bältet?
*läser på wikipedia*
Han har bara gjort en film de senaste 20 åren. En fransk Skönheten och odjuret.

Jag förblir skeptisk. Mycket skeptisk.

Medlem

Here we go again.

Vi ska vara tacksamma att det finns de som förbättrar och gör det på riktigt. Först fick vi en remake som krossade originalet. Nu kommer filmen! Spel är bäst som film. Fantastiska nyheter att det är samma regissör igen. Han sa att han förstod vad Silent Hill handlade om, så han var rätt person att regissera filmen. Jag har själv aldrig sett

Pyramid Head

när jag har spelat Silent Hill, men jag inser att jag inte förstår vad spelet handlar om.

Medlem

Det här lär ju sluta bra…

Releasehästryttare
Skrivet av Joewson:

Det här lär ju sluta bra…

Skribent
Skrivet av Evilof:

Första filmen var.... sisådär.
Tre saker. Vaga spoilers för första filmen följer.

1. De försts de gjorde var att noga visa ett monster. Vilket känns så jäkla dumt. Inget är läskigare än det okända.
2. Sean Beans karaktär var inte ens med från början. Men lades till inett senare skede. Som jag förstått det pga att alla andra karaktärer var kvinnor. Och det märks. Han fyller ingen funktion. Absolut noll för handlingen.
3. Slutet med ett taggigt blodbad. Alltså.... det blir ju inte läskigt bara för att det kommer CGI och dödar saker. Less is more.

Så första filmen var en stor besvikelse. Men typ 20 år senare? Har han blivit bättre? Kanske några obehagliga indieskräckis under bältet?
*läser på wikipedia*
Han har bara gjort en film de senaste 20 åren. En fransk Skönheten och odjuret.

Jag förblir skeptisk. Mycket skeptisk.

Filmen var inte perfekt men jag tycker ändå den höll stilen som Silent Hill ska ha. Sen gjorde de lite väl mycket fanservice och mashupa från spelen. De skulle i stället ha valt ett spår. Less is more..

Sean Beans karaktär var en av de delarna som kunde klippas bort. Hade nästan kunnat gjorts till en egen film då det kändes så separat. Däremot så hade man kunna bygga upp hans karaktär som "James" där han i en uppföljare åker till Silent Hill för att leta reda på sin fru och dotter.

Jag är ändå rätt nöjd med ettan utifrån att det är en film baserad på ett spel då det kändes som Gans faktiskt brydde sig om materialet. Även om det inte blev så bra som det skulle kunnat ha blivit.

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Filmen var inte perfekt men jag tycker ändå den höll stilen som Silent Hill ska ha. Sen gjorde de lite väl mycket fanservice och mashupa från spelen. De skulle i stället ha valt ett spår. Less is more..

Sean Beans karaktär var en av de delarna som kunde klippas bort. Hade nästan kunnat gjorts till en egen film då det kändes så separat. Däremot så hade man kunna bygga upp hans karaktär som "James" där han i en uppföljare åker till Silent Hill för att leta reda på sin fru och dotter.

Jag är ändå rätt nöjd med ettan utifrån att det är en film baserad på ett spel då det kändes som Gans faktiskt brydde sig om materialet. Även om det inte blev så bra som det skulle kunnat ha blivit.

James kan de utforska i nån av serierna som lär dyka upp. Pyramid Head också.
Ja, han sa att han förstod Silent Hill. Silent Hill är väldigt speciellt för mig, och har varit det ända sen det dök upp 1999. Men jag ser det på ett annat sätt än han gör.

Skribent
Skrivet av scaryfoot:

James kan de utforska i nån av serierna som lär dyka upp. Pyramid Head också.
Ja, han sa att han förstod Silent Hill. Silent Hill är väldigt speciellt för mig, och har varit det ända sen det dök upp 1999. Men jag ser det på ett annat sätt än han gör.

Pyramid head kändes också bara skohornad in för att han är en populär karaktär. Men måste erkänna att jag tyckte det var lite coolt när han slet skinnet av kultist. 😅

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Pyramid head kändes också bara skohornad in för att han är en populär karaktär. Men måste erkänna att jag tyckte det var lite coolt när han slet skinnet av kultist. 😅

Filmen är snygg och har en del coola scener. Jag hade valt att göra filmen annorlunda. Huvudpersonen är

Harry Mason. Det snöar i staden. Man ser inte skymten av kulten eller Pyramid Head. Jag hade följt spelet och inte ändrat nåt. Jag hade inte lagt till karaktärer som inte är med i spelet.

Skribent

Jag blir gärna motbevisad men jag har väldigt svårt att tro att det här kommer bli bra.

Medlem

Haha! De som är intresserade av filmen lär ju redan ha spelat spelet och därmed redan vet hur allt slutar. Nog för att det inte var speciellt svårt att lista ut men det var ändå en av höjdpunkterna.

Jag minns när jag sabbade hela stämningen på bio när jag råkade avslöja lite för högt hur Sjätte sinnet skulle sluta ungefär 15 minuter in (jag menar, det var väl ganska tydligt?).

Vissa saker kan bara upplevas för första gången och en filmatisering av Silent Hill 2 känns väl inte som den bästa idén. Jag säger inte att man behöver göra som de hemska Resident Evil-filmerna och ta ut svängarna helt. Jag tyckte ändå första Silent Hill-filmen var helt okej, knappast något mästerverk men inte heller fullt trogen det första spelet och kunde stå lite på egna ben. Jag tror inte det finns utrymme att förändra för mycket i Silent Hill 2 utan att förstöra grunden som gör spelet så hyllat.

Skribent
Skrivet av Joewson:

Haha! De som är intresserade av filmen lär ju redan ha spelat spelet och därmed redan vet hur allt slutar. Nog för att det inte var speciellt svårt att lista ut men det var ändå en av höjdpunkterna.

Jag minns när jag sabbade hela stämningen på bio när jag råkade avslöja lite för högt hur Sjätte sinnet skulle sluta ungefär 15 minuter in (jag menar, det var väl ganska tydligt?).

Vissa saker kan bara upplevas för första gången och en filmatisering av Silent Hill 2 känns väl inte som den bästa idén. Jag säger inte att man behöver göra som de hemska Resident Evil-filmerna och ta ut svängarna helt. Jag tyckte ändå första Silent Hill-filmen var helt okej, knappast något mästerverk men inte heller fullt trogen det första spelet och kunde stå lite på egna ben. Jag tror inte det finns utrymme att förändra för mycket i Silent Hill 2 utan att förstöra grunden som gör spelet så hyllat.

Det är exakt av samma orsak Silent Hill 2 remaken inte lirade för mig. Inte att det är en dålig remake, men efter att ha upplevt originalet så föll mycket platt. Som du säger, vissa saker kan och ska bara upplevas en gång.

Sen håller jag med om att det är bra att ta ut svängarna i en filmadaption och jag tycker första filmen är en bra film. Däremot så kan jag som skrivet tycka att Gans försökte klämma in lite väl mycket saker bara för att det är populära SH-referenser. Men detta är vanligt i filmadaptioner av spel.

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Joewson:

Det viktigaste är att Pyramid Head är med. Han ÄR Silent Hill. Regissören sa att han förstår vad Silent Hill handlar om. Uppenbarligen så tycker han att Pyramid Head är så viktig för spelserien att Pyramid Head

är med i första filmen. Jag har aldrig sett Pyramid Head i den versionen av Silent Hill jag har spelat. I Silent Hill 2 dök han upp dock. Så det lär han göra här också. Minst en i alla fall. Skulle inte förvåna mig om det är en runt varenda hörn.

Man kanske får se en annan sida hos honom i den här filmen. Det visar sig att han inte är ett hot, och han hjälper till att besegra den verkliga fienden. Senare sitter de på ett fik och diskuterar sina favoritfilmer.
Frågan är hur de ska lösa det när Pyramid Head dricker. Kanske ett väldigt långt sugrör? Eller så tar han av sig hjälmen och det visar sig att han är riktigt stilig. Den kvinnliga huvudkaraktären blir alldeles till sig, och de skyndar sig att ta in på ett hotellrum.
Jag hoppas på lite tuffa actionscener i slow motion och att man äntligen får se honom flyga.

Medlem

Jag har inte sett den sen den var på bio.
Och jag minns den som ... okej.
För att vara en tidig tvspelsfilm så var den bra.
Den gjorde ändå en del rätt. Men jag tyckte den hade brister som skräckfilm.
Det enda stället jag minns som svettigt var när herr och fru var på samma ställe. Men att frun hade det betydligt svettigare.

1
Skriv svar