Sätt DITT betyg på Clair Obscur: Expedition 33

Robot
Sätt DITT betyg på Clair Obscur: Expedition 33
Medlem

Bra, men inte enastående är väl mitt intryck efter 3-4 timmar. Det griper inte riktigt tag i mig. Världen är lite för bisarr.

Moderator

Älskar det. Känner att jag skulle vilja ta mig längre för att verkligen stämpla till med ett betyg, men hittills 4/5!

signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

5/5, årets spel än så länge.

Medlem

5. Årets starkaste GOTY-kandidat.

Förvisso endast halvvägs in på året men tror det har stor chans att vinna. Det öppnar upp och/eller fräschar till något. Precis som historiska vinnare har gjort. Astro Bot med plattformande, BG3 med CRPG, Elden Ring med fromsoft-formulan, it takes two me co-op

signatur

🖥 R5 9600X || RTX 4070 ti Super || 32GB DDR5 || 27" 240hz OLED
⌨️ ROG Azoth 75% |🖱️ROG Keris Aimpoint
🎮 PS5 || LG 55" CX

Medlem

jag har skitkul med spelet (ska precis möta paintress), mest dock pga. tillfredställande gameplay snarare än story / karaktärer, och förstår mig inte alls på folk som dillar om att det på något vis skulle slå BG3 på den delen, eller KCD2, men i övrigt så är det en solklar 4/5.

Medlem

4.5/5, enastående bra och en kandidat fött skulle jag säga. Goty nr 1 för mig kommer sannolikt bli Mario Kart Workd, det ser ut att bli otroligt bra.

Medlem

Blir bara en 4 av 5 från mig, mycket pga att RPG inte hör till min favorit genre.

Till exempel FF Rebirth tröttnade jag på direkt när man låste upp tillgången till kycklingen man kan rida på, andra spel lockade mer att spelas.

Men Expedition 33 höll mig fast pga storyn.

Medlem

Perfekt på många plan (och är då enbart 1/3 igenom än). Lagom långt, riktigt roligt gameplay, fräsch setting, gripande story. De eventuella skavanker som finns förbises utan problem sett till helheten.

Inte varit så hooked på ett RPG sen FFVII Rebirth och är då stort FF fan.

Medlem

Om man inte har något intresse av typiska JRPG, kan detta passa ändå?

Testpilot

Det är bra spel. Ger det en 3a
UI't är bra även om en del saker förklaras lite fattigt men det är sådant man kan ta reda på ganska enkelt om man är intresserad.
Grafiken är ju snygg som tusan iom UE5 motorn.
Tekniskt har jag inte speciellt att klaga på , man får tweaka sina settings enligt bästa sätt för UE5 motorn.

Musiken är stämningsfull och passar bra in , följer strider bra och sitter fint.
Storyn är helt utflippad men väldigt gripande och de trycker på de rätta känslosträngarna direkt då man börjar.

Nu till min sågning:
Som i så många andra spel har man respawn av fiender då man vilar sig.
Likaså förstår jag inte att man visar en typ av fiende som knatar runt i miljön och sen när striden sätter igång så är de plötsligt flera och stämmer inte med det som visas då man går runt i flera fall.

Sämst av allt: Realtids undvika attacker och ge returattacker går inte att stänga av.

Låt mig förklara: Spelet har turbaserade strider vilket då innebär att man planera sina attacker men även sitt försvar. Här är försvarsbiten utbytt mot realtids duckande/returattack. Du kan slå på "perfekta" attacker i realtid men ej sätta på perfekt undvikande.

Skall man hård-dra det hela innebär det att hela turbaserade biten kan man skära bort. Du kan alltid vinna genom att bemästra realtidsbiten att ducka och ge returslag.

Men du kan aldrig vinna med bara turbaserade perfekta attacker. (Om man bortser från de tekniker de nu patchade bort i sista patchen)

Sista problemet jag upptäckt är att det finns viss ljudhjälp som indikerar med ljud exakt när man bör ducka men det finns inte en chans att jag som hörselskadad skall klara av sådant.
För min egen del blev spelet icke roligt då jag hade stora problem att lära mig tajma duckandet. Jag duckar oftast för tidigt då jag använder de visuella tips som fienden gör och det kändes som att det inte var konsekvent hur fiender attackerade. Det kan vara mitt eget fel eller min hårdvara men nåt funkade inte så efter 15 timmar gav jag upp när jag kommit till byn.

Nu kan man ju använda moddar för att ändra på detta , men jag är också av typen att ogärna ändra i spelens grundmekanik med moddar , brukar vilja spela igenom hela spelet först innan jag ändrar det. Men att förbättra UI eller grafik har jag gjort i flera spel.

Summa 3:
Bra spel , visuellt snyggt med tung story och fin musik.
Men inget för mig.

Medlem

Jag tycker att det blandar och ger, men landar till slut i en stark 3/5.

Världen är ack så vacker, men känns ofta som en kuliss där utforskande sällan eller aldrig ger annan belöning än vit eller lila plupp att plocka upp.

Karaktärerna är välskrivna och väl skådespelade, men känns ibland ganska schizophrenia. Ena stunden ojar de sig över alla som dött, nästa fnittrar de vid tanken på att ta dig an ett stort monster eller att duellera.

Storyn är i grund och botten intressant, men mysteriet känns lite krystat när det mest mystiska är hur karaktärerna vägrar att kommunicera med varandra. Medvetet vag dialog är inte någon bra berättarteknik. Synd, eftersom världsbygget känns starkt nog att bära mer.

Systemet för strider kunde ha varit bra, med otaliga intressanta förmågor och system att experimentera med. Men på grund av ett QTE-system som hade gjort dig bättre i ett soulslike än ett turbaserat RPG suckar jag mest när det är dags för ett nytt parti av dodge-parry-parry-jump. (Git good? Nej! Jag vill bara ha kul!)

(Befinner mig i akt 3)

signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Är bara ca 6-7 timmar in men gillar det mycket! Får tacka för Gamepass, utan gamepass hade jag aldrig gett spelet en chans

signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Medlem
Skrivet av Issue:

Är bara ca 6-7 timmar in men gillar det mycket! Får tacka för Gamepass, utan gamepass hade jag aldrig gett spelet en chans

Önskar det fanns demo

signatur

Ryzen 7 Gökboet Edition med gräddvisp och känsloregulator, Sapphire PÖLSA XTREM 7800XT PartyClown Edition med RGB-wienerkorv, MSI BARNKALAS 650 UNICORN HOWL med emotionellt stödchip, DDR5 32GB 6000MHz Fluffig Kattpäls Limited Edition med självvärmande moduler

Medlem

5. Trots vidriga mini games och hackiga cutscenes så är det bara helt fantastiskt.

Medlem

Meh, weird grafik och tråkig spinn på turbaserat.

Medlem

En 4a från mig. Spelet är riktigt bra men även jag tycker det är lite jobbigt med denna QTE-combaten i bland. Blir sådant enormt fokus på att memorisera attacker hela tiden att det känns ibland omöjligt att spela och koppla av.

Fortfarande ett ruskigt bra spel men ja, ibland går all denna QTE-combaten under huden på mig.

signatur

Just an honest man in a leather mask.
Denim demon.
Självmordsbombare för frälsningsarmén.

Medlem

5/5 och topp5 genom alla tider för mig. Världen och storyn funkar bra men framför allt så lyckas karaktärerna fånga. Det finns ett otroligt djup här som känns äkta, riktiga känslor, dilemman, förhoppningar och tragedi. Det tilltalar mig väldigt mycket att utforska detta. Nytt, fräscht och gripande. Det berör. På ett sätt som det var länge sedan jag blev berörd av spel. Tror det är därför det får lite extra poäng. Med det sagt så förstår jag att det troligen inte är till för alla. 😀

Medlem

Har gjort allt i spelet. Verkligen allt. Dingat lvl 99 på alla karaktärer (klarade main quest runt 38 som referens). Hittat i stort sett alla skills och vapen. Prövat en mängs olika builds och besegrat alla bossar... etc.

Med sisodär 130h i bagaget har jag verkligen stött och blött spelet. Hade jag orkat ta bilder kunde det ha blivit en medlemsrecension, men nu är jag lika djupt försjunken i Blue Prince som är en annan GOTY-kandidat när vi skall summera 2025.

Jag tycker det känns svårt att betygsätta CO:E3. Å ena sidan dras det med en del riktigt störiga skavanker som osynliga väggar, en till stora delar "död" karta, ryckiga animationer, för mycket motion blur vid snabba panoreringar, för få vettiga NPC som inte bara är merchants m.m. Men å andra sidan är det ett nytt och litet team som har skapat allt det där andra som är så bra.

Jag landade till slut på en 4. Men det är med plus i kanten om man väger in att det är studions första spel, ett helt nytt IP och att hela klabbet gjordes av ett med dagens mått mätt väldigt litet team med vad man får gissa en i sammanhanget blygsam budget.

Tror inte Clair vinner GOTY men det är knappast någon högoddsare att det kommer dansa hem kategorin för bästa musik och troligtvis även bästa nykomling. De kan nog knappast räknas som indie så den kategorin är reserverad för Blue Prince.

Tänk att vi inte ens är halvvägs in på året och vi har redan en kvartett av 90-plussare. Hur fan ska vi hinna med allt gottis?

Medlem
Skrivet av Workout51:

Önskar det fanns demo

gamepass kostar typ 10kr för 14 dagar så är väl ganska nära ett demo skulle jag säga

signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.

Medlem

Det får 5 av 5 av mig ett fantastiskt spel speciellt fighterna är en frisk fläkt tycker jag mycket bra grafik,storyn är bra lite knepig längre in men inget som stör , det tar lite tid att komma in i fighterna med Dodge och parry men när det väl sitter där så blir det lättare och riktigt roligt att fightas. Jag hoppas och önskar det får GOTY priset det är dom värda och musiken är åxå väldigt bra och speciell
Det sägs att den kommer att släppas på vinyl då kommer jag köpa den helt klart.

Medlem

Tyckte detta var ett extremt överskattat spel med enformig gameplay. Att springa runt i världen var inte super intressant. Fighterna kunde vara småkul ibland med tröttsamma i längden. 2 av 5 från mig

signatur

1# FZ Troll

Medlem

Riktigt vass story men själva striderna drar ner det ganska mycket.

Medlem
Skrivet av serdyllon:

Har gjort allt i spelet. Verkligen allt. Dingat lvl 99 på alla karaktärer (klarade main quest runt 38 som referens). Hittat i stort sett alla skills och vapen. Prövat en mängs olika builds och besegrat alla bossar... etc.

Med sisodär 130h i bagaget har jag verkligen stött och blött spelet. Hade jag orkat ta bilder kunde det ha blivit en medlemsrecension, men nu är jag lika djupt försjunken i Blue Prince som är en annan GOTY-kandidat när vi skall summera 2025.

Jag tycker det känns svårt att betygsätta CO:E3. Å ena sidan dras det med en del riktigt störiga skavanker som osynliga väggar, en till stora delar "död" karta, ryckiga animationer, för mycket motion blur vid snabba panoreringar, för få vettiga NPC som inte bara är merchants m.m. Men å andra sidan är det ett nytt och litet team som har skapat allt det där andra som är så bra.

Jag landade till slut på en 4. Men det är med plus i kanten om man väger in att det är studions första spel, ett helt nytt IP och att hela klabbet gjordes av ett med dagens mått mätt väldigt litet team med vad man får gissa en i sammanhanget blygsam budget.

Tror inte Clair vinner GOTY men det är knappast någon högoddsare att det kommer dansa hem kategorin för bästa musik och troligtvis även bästa nykomling. De kan nog knappast räknas som indie så den kategorin är reserverad för Blue Prince.

Tänk att vi inte ens är halvvägs in på året och vi har redan en kvartett av 90-plussare. Hur fan ska vi hinna med allt gottis?

Väldigt nyfiken på att veta vad du tror blir GOTY då istället?

Medlem
Skrivet av justabit:

Riktigt vass story men själva striderna drar ner det ganska mycket.

Är det för att dom är turbaserade?

Medlem

5 av 5 för egen del. Hamnar på top 10 någonsin.

Medlem
Skrivet av Andy_dee:

Väldigt nyfiken på att veta vad du tror blir GOTY då istället?

Tråkigt nog tror jag mer på Mario Kart World än på Clair.
Tror även att Split Fiction har goda chanser.

Båda två är familjespel som premierar co-op och social samkväm mellan spelare medan Clair är en relativt smal nisch av vuxenspel som dessutom har en relativt hög svårighetsgrad för ovana spelare av genren. Det har fått grymt mycket hype - till stora delar välförtjänt - men Mario Kart kommer bli årets Astro Bot och Split Fiction har redan överträffat lovsångerna från It Takes Two. Som jämförelse är Clair snarare årets Black Wukong (även om spelen i sig inte är jämförbara).

Medlem

5. Jag spelar aldrig jrpger eller souls-spel..men... Jag spelar detta.
Inte riktigt min spelgenre. Fast det här är så bra att det inte spelar så stor roll.

Atmosfär, story, presentation, stil, musik, mod, 5/5

Medlem

Interstella 5555 (5)

"Last night I had a dream about you ..."

Jag har gjort allt i spelet förutom att spela ett NG+ och jag har sett allt i spelet. Just nu så håller jag det, icke lättvindigt som det bästa turbaserade JRPG:t någonsin, bättre än samtliga Final Fantasy.
Fantastisk story, suveräna karaktärer, genomgående bästa soundtracket på år i ett spel, oerhört stilistiskt, vass grafik och ljudsättning, innovation inom genrens spelmekanik och fängslande miljöer. Ett konstverk och en ny klassiker inom spelkulturen.

Allt detta för 185 kronor/månad på Xbox Game Pass, med tillhörande rabatt, för ett frivilligt köp av spelet. Sandfall Interactive förtjänade mina stålar av flera skäl, så jag köpte även spelet för en tid sedan.

Just nu tveklöst mitt GOTY2025

Medlem

Jag har hört så oerhört många personer säga att det här spelet är fantastiskt att jag kommer spela igenom det någon dag även om jag inte gillar genren.

signatur

PSN: OAKTHYR

12
Skriv svar