S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat

Robot
S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat

Om du inte har hört talas om S.T.A.L.K.E.R. så har du inte levt. Detsamma gäller om du besökte Pripyat i slutet av april 1986. Vi överlevde både hype och strålning, och har spenderat senaste tiden i den idag nästintill ödelagda staden för att lämna en rapport.

#stalker-shadow-of-chernobyl, #gsc-game-world, #stalker-clear-sky


Medlem
Vi testar Stalker: Call of Pripyat

Har förbokat, älskar atmosfären i Stalker spelen


signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Medlem

jag är ledsen. jag älskade det första stalker spelet, men min dator pallar inte med de nya versionerna

Medlem

Stödjer DX11?


signatur

Intel i9 9900K @ 5000 MHz, Aorus Master Z390, GeForce RTX 4090, Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 / CL19 / 32 GB / 4000 MHz

Medlem
Skrivet av Eisenhart73:

Stödjer DX11?

Ja..

Spelet skall provas!

Dec
Medlem

Jag testade deras benchmark för CoP och fick allt mellan 10-40 fps i 1280x1024 och medium detaljinställningar. Får väl bli att dra ner inställningarna ett snäpp.

Om någon undrar vad jag har för komponenter:

Intel Core2Duo 2GHz
2048 MB RAM
Geforce 8600GTS


signatur

Ryzen 9 5900X | RTX 3070 | 32GB

Medlem

Har aldrig gillat Stalker trots att jag ägde ettan en gång i tiden, blir inget köp!


signatur

Min negativa KDR är din positiva KDR!

Medlem

Jag kom ihåg när snacket började kring STALKER, och jävlar vad sugen man blev. Man blev lovad co-op, näst intill oändlig terräng, AI av toppnivå, fantastisk fysik. Sen drog det ut på tiden, co-op togs bort, och det kom rapporter om buggar från alla världens hörn. Det gjorde att jag blev så besviken att jag aldrig ens testade spelet.

Är det värt pengarna idag? "Tre år för sent" känns ju inte som att jag missat något.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Har för en gångs skull dissat S.T.A.L.K.E.R. pga andra spelköp (Dante's Inferno, AvP(3) och BF:BC2), men ser fram emot att spela detta när jag har råd. Betyget var väntat.

Medlem

Vettefan... jag älskar miljöerna i Stalker och möjligheten till att utforska fritt. Men det är något som gör att man tröttnar väldigt fort. Oengagerande karaktärer, miljöer som är snygga men som inte har någon annan funktion än att vara en sträcka mellan A och B.
Storyn är också väldigt blek och oengagerande för ett spel som har så många vägar att gå. Det är lite åt hållet "Shit has happened, deal with shit, beat shit".

Medlem

Grejen med stalker är ju att loota. Dra runt på natten, hitta en tunnel. dra in, loota lite. Skjuta nått monster, dra vidare, hitta ett hus, dra in, loota. Osv. Sjukt bra känsla.

Medlem

Så trött på stalker, jag avstår.

Medlem

Ett av de bästa spel serierna vad gäller inlevelse. Kommer att skaffas.

Medlem

Dag1 köp.


signatur

lootskin@hotmail.com

Medlem

"Förbättringar är alltid välkomna, men det känns inte riktigt rättvist att betala fullpris för vad som mest är förbättringar av orginalet."

Nej, priset är 300 kr, sök på Prisjakt.

Medlem

En 3a för STALKER är som en femma för ett annat spel! ser väldigt bra ut. Hoppas det släpps några fina moddar bara, och det inte blir som Clear Sky, med få. Blir perfekt medan man väntar på Metro 2033 och STALKER 2.

Medlem

Passade på o köpa 1an på Steam-rean över julen.
Kom in med låga förväntningar men blev glatt överraskad. Spelet kändes som allt som Fallout 3 borde varit.

Inget köp med en gång men lär nog bli så småning om, kommer lite för många bra spel just nu

Inaktiv

Jag kan hålla med om att första STALKER är en medelmåttig spelupplevelse, men om man inte har gjort det bör man pröva det med oblivion lost modifikationen, det blir som ett helt nytt spel! Och gillar man mycket vapen kan man även slänga in Arsenal-modden så får du tonvis med nya vapen, helt underbart! Jag skulle tro att det jobbas på en OL-mod till detta också, jag hoppas på det i alla fall!


signatur

"Remember, if your computer gets fucked, don't go ape shit - just fuckin' fix it"

Medlem

Till alla som är nyfikna på orginalet rekommenderar jag modden Complete 2009, den ändrar inte mycket från orginalet (som tex Oblivion Lost gör, även om det är en mycket bra mod ändrar den spelupplevelsen rejält) men förbättrar framför allt grafiken rejält.

Vad det gäller Call to Pripyat skulle jag nog nästan anse det som det bästa STALKER-spelet hittils. Det är mycket mer fokus på utforskning och belönar dig verkligen för att du utforskar. Mycket bättre stämning än särskilt Clear Sky. Me like

Medlem

Till ettan kan man även prova Complete modden. Den ändrar inte så mycket utan är mer en finputsning på spelet till en form som den borde ha varit från början.

Medlem

Indeed Kaleid

Medlem

jag tycker det största problemet med dom 2 tidigare spelen att även i början är ju spelet så sjukt jävla svårt, man börjar med i princip ingenting i vapenväg, man kan skjuta skott i pannan flera gånger me din ärtpistol det hädner ju ingenting. Sen alla radiation shit och man behöver bra armor för att ens vistas i vissa områden är ju så idiotiskt tänkt och lägg till alla buggar o andra konstigheter jag ger nog dom inte mer pengar .

Inaktiv

Alltid gilllat stalker, hög mysfaktor på det.

Men jag kommer nog att vänta tills det kommer som rea på steam (eller liknande.)

Inaktiv

Om det blir köp eller inte beror ju på om dom tagit sitt förnuft till fånga eller fortfarande envisas med DRM i form av begränsade installationer och online aktivering, någon som vet hur det är med det?

Medlem

Köpte både stalker: CS och SoC på steamrean i julas, två galet bra spel för en hundring.

Det som är skönt i CS är den förbättrade grafiken och snabbresorna. Men moddarna till originalet gör det ändå otroligt mycket bättre. Kör själv med ett modpaket som heter ULTIMATE, som innehåller Oblivion lost och massa annat. En av de allra bästa grejerna med det är att det moddar så att en fiende bara tål 1-2 skott, och man själv med. Det blir svårt, men också skitkul. Call of pripyat får nog köpas när någon bra mod kommer till det som fixar samma sak.

Medlem

Givet köp. STALKER är en fantastisk spelserie som inte liknar någonting annat.

Medlem

Är det bara jag som tycker grafiken ser gammal ut? Hur kan detta vara DX11?


signatur

dizzid1a. Say What?

Medlem
Skrivet av dizzid1a.:

Är det bara jag som tycker grafiken ser gammal ut? Hur kan detta vara DX11?

Tror motorn är pissgammal.

Medlem

Mmm, alltid älskat de här spelen. It's the best!


signatur

Redigerat 2010-05-23 13:37 av dig

Medlem

Orginalet var för crappigt, tyvärr så har Stalker andan dött för länge sen för mig, även om jag älskar upplägget.

Blir att vänta på Metro 2033 istället


signatur

Game long and prosper

12
Skriv svar