Sony ändrar fokus till aktiva spelare i stället för sålda konsoler
Så... mer fokus på live service alltså!?
Yay.... Vad tusan har hänt med Playstation? Är det överhuvudena hos Sony som vill krama ur mer slantar?
Allt gick åt skogen sen de flyttade deras huvudkvarter från Japan till USA och bytte chef till Hermen Hulst. Det är han som satsade 400 miljoner till Concord.
Den som vet vet.
Är väl inte så konstigt med tanke på att tjänster är en allt viktigare del i deras (allas) modell. Sen har väl egentligen inte antalet sålda konsoler varit det mest intressanta när det kommer till kritan för konsoltillverkare utan sålda spel dvs aktiva ägare. Konsoler är ju en förutsättning för det förstås men att bara sälja en konsol och sen inte sälja spel till dem har ju i det närmaste varit en förlustaffär tidigare iom att konsolerna säljs med förlust.
Är väl inte så konstigt med tanke på att tjänster är en allt viktigare del i deras (allas) modell. Sen har väl egentligen inte antalet sålda konsoler varit det mest intressanta när det kommer till kritan för konsoltillverkare utan sålda spel dvs aktiva ägare. Konsoler är ju en förutsättning för det förstås men att bara sälja en konsol och sen inte sälja spel till dem har ju i det närmaste varit en förlustaffär tidigare iom att konsolerna säljs med förlust.
Här är det dock aktiva spelare per månad de är ute efter. Kikar man på hur Single player spel spelas för det mesta så är det hög aktivitet just vid släpp vilket sjunker stadigt över tid. Men kikar man på antal spelare per månad och vill ha tillväxt så kan man ju inte acceptera en kurva som stadigt går ner efter release. Då måste man börja med live service smörja och fomo skit för att hålla folk aktiva så det ser bra ut i statistiken för ledningen. Och när man gör det så måste personalen som fixar fomo content ha lön och den kostnaden måste man ta ut av spelarna = paid live service...
Gillar inte detta.
Här är det dock aktiva spelare per månad de är ute efter. Kikar man på hur Single player spel spelas för det mesta så är det hög aktivitet just vid släpp vilket sjunker stadigt över tid. Men kikar man på antal spelare per månad och vill ha tillväxt så kan man ju inte acceptera en kurva som stadigt går ner efter release. Då måste man börja med live service smörja och fomo skit för att hålla folk aktiva så det ser bra ut i statistiken för ledningen. Och när man gör det så måste personalen som fixar fomo content ha lön och den kostnaden måste man ta ut av spelarna = paid live service...
Gillar inte detta.
Mjo det kan ju bli så, live service är ju självklart en viktig del framåt men tycker inte det framgår riktigt vad de menar med engagemang och att det nödvändigtvis kommer innebära att de enbart fokuserar på det. Jag menar det kan ju också innebära att de värderar användare som snarare spelar och köper flera olika spel under en månad snarare än lirar ett live service väldigt många timmar. Så skulle ju kunna resultera i att de inser att de behöver släppa flera olika typer av spel av olika storlek, inte bara deras mastodonttitlar för att öka antalet användare och deras engagemang? Ett önsketänkande kanske men det behöver ju inte vara enbart doom and gloom heller med bara live service 🙂
Potato potato kan jag tycka även om sålda enheter känns aningen mer greppbart för en noob som en själv :-P.
Om de inte utannonserar 3-5 singleplayer-spel under de kommande åren så blir det nog PC för mig nästa generation. Verkar som att de har glömt bort vilka de är och varför det tidigare gått så bra försäljningsmässigt.
Tar ju en bra stund å utveckla nu för tiden men du kan ju bocka av 2 titlar i år redan med Death Stranding 2 och Ghost of Yotei. wolverine och Intergalactic är väl näst på tur om jag skulle gissa..
Aktiva spelare eh
Så jag antar att PC spelare ingår i det också när man är tvungen till Sony konto, eller det kanske inte ens behövs
Ger lite tecken på att det inte går så himla bra för Sony nu, speciellt efter alla deras prishöjningar, och dom spår troligen att det kommer bli värre, därför den här ändringen i riktning.
"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"
Allt gick åt skogen sen de flyttade deras huvudkvarter från Japan till USA och bytte chef till Hermen Hulst. Det är han som satsade 400 miljoner till Concord.
Herman Hulst kom väl in sent i produktionen av Concord? Jim Ryan däremot?
Herman Hulst kom väl in sent i produktionen av Concord? Jim Ryan däremot?
Nej. Concord var Herman Hulst bebis. Jim Ryan innan han avgick gav grönt ljus till 12 stycken live service spel det var därför Herman Hulst så aggressivt ville tvinga till Concord och vi såg hur det gick.
Den som vet vet.
Om de inte utannonserar 3-5 singleplayer-spel under de kommande åren så blir det nog PC för mig nästa generation. Verkar som att de har glömt bort vilka de är och varför det tidigare gått så bra försäljningsmässigt.
Känner likadant. Och jag har aldrig övervägt att bli en PC-spelare tidigare. Fördelarna med konsolspel håller dock helt på att försvinna.
Ger lite tecken på att det inte går så himla bra för Sony nu, speciellt efter alla deras prishöjningar, och dom spår troligen att det kommer bli värre, därför den här ändringen i riktning.
De redovisar rekordresultat i flera av de senaste kvartalsrapporterna?
De har redovisat MAU regelbundet sedan PS3-tiden. Att man ändrar fokus internt på vad man anser vara viktigast är sannolikt för att man har kvar väldigt många användare på PS4 samt att man nu även säljer spel till PC och ibland till andra konsoler.
När det gäller spelförsäljning så kommer nu mycket intäkter från spel som Fortnite, Apex Legends, Genshin Impact, GTA5-online med mera vilket inte syns i spelförsäljning.
De har redovisat MAU regelbundet sedan PS3-tiden. Att man ändrar fokus internt på vad man anser vara viktigast är sannolikt för att man har kvar väldigt många användare på PS4 samt att man nu även säljer spel till PC och ibland till andra konsoler.
När det gäller spelförsäljning så kommer nu mycket intäkter från spel som Fortnite, Apex Legends, Genshin Impact, GTA5-online med mera vilket inte syns i spelförsäljning.
Två väldigt bra poänger!
Klart MAU är ett bättre mått när man har PC-försäljning att ta hänsyn till.
”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]
Fast nej, det var när Jim Ryan var chef som Sony gick ut med att de framöver skulle satsa på Live Service-spel. Det tar lång tid dels för spel att utvecklas men också att byta riktning på ett så stort företag.
Det är dessutom otroligt svårt att förutse hur marknaden kommer ändras. Något som är otroligt inne när beslut tas om vad som ska utvecklas hinner ibland dö ut innan nåt spel fullbordats.
Sen ska man komma ihåg att 40% av all spelad tid på konsoler (PS5 och Xbox S|X) gick till de tio populäraste Live Service-spelen (i Januari i år, i USA) och att 70% av spelarna spelade minst en av de tio spelen. Man vill ha en del av den kakan men problemet är att det är nära på omöjligt att slå sig in där för att folk bara fortsätter spela det de är vana vid och där deras kompisar spelar.
MAU är ett bättre mått än ”antal sålda konsoler.”
MAU fångar in:
- Spelare på PS3, PS4, PS5 och PC
- Spelare som spelar live service-spel som inte kräver köp (t.ex. Fortnite, Genshin Impact)
- Återkommande aktivitet snarare än bara transaktioner
”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]
Hmm, oroande utveckling att allt mer tycks handla om konton och prenumerationer snarare än hårdvara. Planerar de alla att bli tjänster istället för konsolmakare? Lutar åt det och det känns sådär. Men å andra sidan blir allt mer digitalt och prenumerationsbaserat snarare än ägande och tillgänglighet utanför företagens nycker så kanske inte annat att vänta...
Hmm, oroande utveckling att allt mer tycks handla om konton och prenumerationer snarare än hårdvara. Planerar de alla att bli tjänster istället för konsolmakare? Lutar åt det och det känns sådär. Men å andra sidan blir allt mer digitalt och prenumerationsbaserat snarare än ägande och tillgänglighet utanför företagens nycker så kanske inte annat att vänta...
Vem vet. Men tror inte det kommer vara deras enda fokus. Microsoft ligger långt före på den fronten så de kan inte hoppas att ta igen det avståndet på det här sättet. Sony har en betydande installbase på sin plattform (och därmed många kunder inlåsta i sin digitala miljö för spel.) Folk som köper digitalt på en plattform har större sannolikhet att stanna kvar in i nästa generation för att man vill ha med sig sin samling. Här kommer nog Sony försöka putsa den juvelen som de sitter på.
Känner likadant. Och jag har aldrig övervägt att bli en PC-spelare tidigare. Fördelarna med konsolspel håller dock helt på att försvinna.
Xbox och Sony går nog helt digitalt nästa generation.
Switch 2 blir troligtvis sista konsolen jag köper om Nintendo också går digitalt i framtiden.
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.
Jag är en väldigt aktiv spelare men varken Sony eller någon annan kan tjäna mycket pengar på mig. Jag har en jättebra konsol och hundratals spel. Det går inte att bygga så mycket bättre konsol utan att priset skenar iväg. Och jag behöver inte bättre heller då spelen jag har redan ser bra ut. Det enda som återstår är att spela, spela, spela.. Sony får nöja sig med de pengarna de fått av mig.
Med hur de jagat att spelare ska använda PSN även på STEAM är detta inte konstigt. Men folk har ju tryckt emot denna utveckling och Stellar Blade som släpps på PC snart kräver inte PSN.
Blir ju högre siffra om man räknar spelare då många kanske har spel på STEAM som de också måste använda PSN till då får de +1 spelare där utan att personen ens köpt ett PS5.
Den som vet vet.
Kommer de inte redovisa antalet sålda konsoler längre? Hittar inget om att de ska sluta, men tycker inte det låter lovande. Ska det bli som med Xbox där vi får kvalificerade gissningar? I så fall: humbug! Det är ju en del av historien att se antalet miljoner sålda konsoler. Hur PS5 går kontra PS4, etc. Nintendo är föredömliga. Tydliga siffror, regelbundna uppdateringar. För en som gillar statistik är det toppen.
Vill ha sålda ex, inte antalet spelare eller aktiva användare.
En Bamseponny av folket
Stellar Blade som släpps på PC snart kräver inte PSN.
Om Sony ägde rättigheterna till Stellar Blade hade de säkert krävt PSN.
Xbox och Sony går nog helt digitalt nästa generation.
Switch 2 blir troligtvis sista konsolen jag köper om Nintendo också går digitalt i framtiden.
Det känns verkligen som slutet på en era. :-/ Det var kul så länge det varade.
Kommer de inte redovisa antalet sålda konsoler längre? Hittar inget om att de ska sluta, men tycker inte det låter lovande. Ska det bli som med Xbox där vi får kvalificerade gissningar? I så fall: humbug! Det är ju en del av historien att se antalet miljoner sålda konsoler. Hur PS5 går kontra PS4, etc. Nintendo är föredömliga. Tydliga siffror, regelbundna uppdateringar. För en som gillar statistik är det toppen.
Vill ha sålda ex, inte antalet spelare eller aktiva användare.
Jag minns den gamla goda tiden på NeoGAF när vi fick konkreta försäljningssiffror OCH läckor från trovärdiga personer som vi kunde sifferknarka oss igenom i tråd efter tråd. Det var tider det! Sedan minskade transparensen och läckorna upphörde mer eller mindre till följd av att dessa människor tvingades se om sin egen situation.
Nintendo har alltid varit bra på att delge försäljningssiffror, dock. Till och med under de bedrövliga Wii U-åren.
Det känns verkligen som slutet på en era. :-/ Det var kul så länge det varade.
Vi gamla rävar kanske inte är spelföretagens fokus längre.