Webhallen och Power kritiseras för felaktiga Black Friday-"reor"

Robot
Webhallen och Power kritiseras för felaktiga Black Friday-"reor"

Vite på 22 miljoner hotar tio svenska butiker om de inte bättrar sig.

#black-friday, #konsumentombudsmannen, #konsumentverket, #nyhetstips

Medlem

Var ganska uppenbart förra året hur webhallen höll på med massa skit med sina priser, får hoppas det står dom väldigt dyrt ifall det händer igen för jag tänker då fan anmäla om jag ser det.

Medlem

Så sorgligt att se hur Webhallen har blivit sämre och sämre sedan uppköpet, nu är de lika usla som komplett

Gen
Medlem
Skrivet av Kalliban:

Så sorgligt att se hur Webhallen har blivit sämre och sämre sedan uppköpet, nu är de lika usla som komplett

De har uppnått sitt mål
/s

Skämt åsido, visst är marknaden riktigt tuff men föredrog definitivt gamla Webbis innan uppköpet än nya.

Medlem

Hoppas fler företag fälls. 30 dagar är så extremt liten tidsperiod också. Har sett produkter på Amazon som kostar kanske 700 kr innan black friday, höjs till 1400kr 30 dagar innan black friday, sen rabatteras till 700 kr på black friday.

Medlem

Frågan är väl om vitena överskrider vinsten av bedrägeriet. Tycker det är konstigt att de får en chans att förbättra sig när medborgare gör ett fel blir det omedelbart böter. Företag bör straffas hårdare än medborgare

signatur

Ryzen 7 Gökboet Edition med gräddvisp och känsloregulator, Sapphire PÖLSA XTREM 7800XT PartyClown Edition med RGB-wienerkorv, MSI BARNKALAS 650 UNICORN HOWL med emotionellt stödchip, DDR5 32GB 6000MHz Fluffig Kattpäls Limited Edition med självvärmande moduler

Redaktör
Skrivet av Workout51:

Frågan är väl om vitena överskrider vinsten av bedrägeriet. Tycker det är konstigt att de får en chans att förbättra sig när medborgare gör ett fel blir det omedelbart böter. Företag bör straffas hårdare än medborgare

De riskerar dåligt rykte när de hamnar på nyhetsplats för såna här grejer också, med effekten att det kostar mer än bara vitet.

signatur
Medlem

Hopp, nu fick jag vatten på mitt kuvert. Frugan kan se sig i stjärnorna efter att köpa blommor från blomsterlandet efter detta. Det blir helt enkelt plastblommor i resten av huset också likt de jag redan har i mitt datorrum 😉

signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

Handlar inte ofta från webhallen, men det händer.
Senast va väl inte köpuppkevelsen den bästa pga lång leveranstid. Ja jag är bortskämd med dagen efter keveranser så vänta 6 vardagar är under all kritik av mig när varan finns på lager.

Men visst till slut kom det ju fram och inget fel på produkten.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

De riskerar dåligt rykte när de hamnar på nyhetsplats för såna här grejer också, med effekten att det kostar mer än bara vitet.

Förvisso, fast jag tror det går in genom ett öra och ut genom annat på majoriteten av folk om det nu ens tar upp av annan media. Hårdare straff så slipper vi förlita oss på att folk handlar annorlunda

signatur

Ryzen 7 Gökboet Edition med gräddvisp och känsloregulator, Sapphire PÖLSA XTREM 7800XT PartyClown Edition med RGB-wienerkorv, MSI BARNKALAS 650 UNICORN HOWL med emotionellt stödchip, DDR5 32GB 6000MHz Fluffig Kattpäls Limited Edition med självvärmande moduler

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Stora bolag överlever alltid ändå i slutändan. Folk glömmer bort alla skandaler, bedrägerier och fusk efter några år. Men företag som får en fet vite glömmer aldrig! Sverige måste köra mer hårt mot hårt. 21 miljoner är kaffepengar. Begär minimum 50+ mille per (stort) bolag.

Alla har fått tillräckligt med varningar och tid för förbättring, ändå fortsätter dom. Det är en löjligt katt och rått-lek i Tom & Jerry format.

30 dagar är dessutom för kort, enkelt att manipulera i online-butikerna. Folk minns inte ens vad dom åt till frukost imorse. Prisutveckling borde visa årlig utveckling, månadsvis, sen januari åtminstone. Liknande reor som hålls tidigt på året bör visas på samma vis från fjolåret, 6+ mån bakåt.

signatur

The Cold is my teacher! ❄

Dom borde få ett vite (böter) som baseras på deras årliga vinst.

Några procent av årets vinst borde nog avskräcka rejält.

Releasehästryttare
Skrivet av ScreamingWhisper:

Nu gjorde de ju förlust, skall de få tillbaka pengar då?

Medlem

5% av omsättningen i böter per vara som fälls och förläng perioden till 90 dagar.
Ingen kommer fuska då.

Medlem
Skrivet av ScreamingWhisper:

Skrivet av Devan:

@Devan Har inte med vinst eller förlust att göra, rättfärdigar ingenting. Bolagen har avsiktligt agerat brottsligt och bör bestraffas därefter.

signatur

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Definitivt. De förstör tyvärr sina tidigare fina kundrelationer precis som Viaplay och Cykloteket.

Medlem

Samtidigt har det hela blivit absurt, där konsumenterna förväntar sig orimliga rabatter och rea-erbjudanden, för "det har dom i USA".

Problemet är ju att marginalerna är små och det inte finns så mycket att ta av, men att ha 1% rea skulle provocera kunderna.

Var på en bygghandel igår, stod ett stort fönster drygt 2 m högt, 1 m brett, på en pall, säljaren berättade att det kostade 10000 kr, deras vinst var 200 kr. Samtidigt menade han på att trycka kläder, som alla bygghandlar gör, det är där det finns enkla pengar, med typ 20 kr per tryck, har en tröja många tryck, kan man lätt tjäna 100 kr på ett plagg, sen är det kanske 50-100 plagg som ska tryckas.
Jag jobbade ett tag på en hemelektronikgrossist, minns att vi tjänade ungefär 50 kr per mobil, vid ett tillfälle blev 3 mobiler stulna på lagret, tror vi blev tvungna att sälja typ 500 (!!) mobiler för att gå plus igen.
Vilken vara har högst vinst i en kiosk? Tidningar, där får man hela 15 kr om man säljer en, tyvärr säljs ju få tidningar nuförtiden.

Med det sagt, så är det kanske inte så konstigt att man "fejkar" erbjudanden, för man inte kan sälja med förlust och alla förväntar sig att butikerna tjänar guld på en tv för 20000 kr, när deras marginal ligger på MAX 500 kr, om ens det.

Medlem

Jag tycker Black Friday var bättre förr! Minns typ 2007-2010 när man kunde hitta riktigt bra kap på Webhallen, Elgiganten och Komplett.

Ero
Medlem
Skrivet av Devan:

Hur är det med matten?

signatur

Varit medlem längre än dig.

Medlem
Skrivet av showerguy:

Jag tycker Black Friday var bättre förr! Minns typ 2007-2010 när man kunde hitta riktigt bra kap på Webhallen, Elgiganten och Komplett.

Fanns ens Black Friday då i vårt land?
Jag skulle säga att BF kom till Sverige kanske 2013-2014.
2013 säger Google. 🙃
Kommer ihåg när den kom första året, när det blev total craze på jobbet inom posten.

Medlem
Skrivet av Håkan:

Fanns ens Black Friday då i vårt land?
Jag skulle säga att BF kom till Sverige kanske 2013-2014.
2013 säger Google. 🙃
Kommer ihåg när den kom första året, när det blev total craze på jobbet inom posten.

Du har rätt. Tänkte nog på Mellandagsreorna.

Skrivet av Devan:

Hö hö hö.

Givetvis får man då ett fast belopp.

Medlem

Jag tycker det borde vara mycket värre böter än så, typ 100-200miljoner per företag. Det ska inte ske helt enkelt.

Medlem
Skrivet av Håkan:

Samtidigt har det hela blivit absurt, där konsumenterna förväntar sig orimliga rabatter och rea-erbjudanden, för "det har dom i USA".

Problemet är ju att marginalerna är små och det inte finns så mycket att ta av, men att ha 1% rea skulle provocera kunderna.

Var på en bygghandel igår, stod ett stort fönster drygt 2 m högt, 1 m brett, på en pall, säljaren berättade att det kostade 10000 kr, deras vinst var 200 kr. Samtidigt menade han på att trycka kläder, som alla bygghandlar gör, det är där det finns enkla pengar, med typ 20 kr per tryck, har en tröja många tryck, kan man lätt tjäna 100 kr på ett plagg, sen är det kanske 50-100 plagg som ska tryckas.
Jag jobbade ett tag på en hemelektronikgrossist, minns att vi tjänade ungefär 50 kr per mobil, vid ett tillfälle blev 3 mobiler stulna på lagret, tror vi blev tvungna att sälja typ 500 (!!) mobiler för att gå plus igen.
Vilken vara har högst vinst i en kiosk? Tidningar, där får man hela 15 kr om man säljer en, tyvärr säljs ju få tidningar nuförtiden.

Med det sagt, så är det kanske inte så konstigt att man "fejkar" erbjudanden, för man inte kan sälja med förlust och alla förväntar sig att butikerna tjänar guld på en tv för 20000 kr, när deras marginal ligger på MAX 500 kr, om ens det.

Det har du rätt i. Svenskar förväntar sig det mesta gratis. Många lever efter "gratis är gott" men att skylta med Black Friday (som är en amerikansk tradition) för att ändå ta ordinarie pris, ibland högre är kriminellt!

Jag håller med att marginalerna är små för bolagen i sverige och problemet sträcker sig djupare än de flesta inser. Vi har en gravt misslyckad politik med inkompetenta ledare i ett dysfunktionellt samhälle som älskar att höja skatten som deras enda lösning på allt.

Systemet är trasigt med höga skatter och avgifter, därav hög arbetslöshet och svårare för de flesta att få jobb idag. Arbetsgivare är mer selektiva i sina anställningar med en bibel fulla av krav i utbyte mot en skit lön som slukas fort av skatt och höga hyror. Titta på vad som hände med bl.a batterifabriken Northvolt.

I kombination med ett markant beroende av andra länder, importerar vi nästan allting istället för att bli mer självgående och minska beroendet av andra. Man kan skylla hur mycket man vill på "världsläget" men det hjälper inte sverige och dess invånare. Vi har bara fått sämre livskvalité och mindre pengar över i plånboken.

Frågan är; när ska sverige vakna upp och ta mer eget ansvar?

signatur

Medlem

Flera skriver att det borde vara en högre straffavgift. Jag tror att en straffavgift ska ”kännas” för företaget men utan risk för att det går i konkurs. Risken med att försätta företag i konkurs är att många blir arbetslösa, vilket i förlängningen slår hårdare mot samhället. Det är nog en balansgång för myndigheterna.

Medlem
Skrivet av Stripe:

Flera skriver att det borde vara en högre straffavgift. Jag tror att en straffavgift ska ”kännas” för företaget men utan risk för att det går i konkurs. Risken med att försätta företag i konkurs är att många blir arbetslösa, vilket i förlängningen slår hårdare mot samhället. Det är nog en balansgång för myndigheterna.

Jag håller med, det är balansgång i allt.

Men ett högre vite avser även retroaktivt. Bolagen har fått varningar efter varningar och massa tid på sig att förändra det och ändå gör dom precis tvärtemot. Jag har inte läst all fakta men 21 miljoner gissar jag på är fördelat på alla som fuskar.

signatur

Medlem
Skrivet av Morricone:

Jag håller med, det är balansgång i allt.

Men ett högre vite avser även retroaktivt. Bolagen har fått varningar efter varningar och massa tid på sig att förändra det och ändå gör dom precis tvärtemot. Jag har inte läst all fakta men 21 miljoner gissar jag på är fördelat på alla som fuskar.

Jo så är det nog.

Medlem

Elektronikbranschen verkar ändå gå hyfsat. Elgigantens siffror såg ut såhär under 2024:

Rörelseresultatet uppgick till 106,7 MSEK
Total omsättning uppgick till 15 562 000 000 SEK

signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem

Fyfan vad dålig vinstmarginal de har om de där siffrorna stämmer.
0,68%

1
Skriv svar