Nintendo demonstrerar muskontroll på Switch 2:s hemskärm
Vid datorn har man en stor handformad mus för perfekt grepp.
Sen ska man sitta med den här lilla musen, som är supersmal o typ inget grepp..
Kommer säkert användas i 5 spel sammanlagt, 10 om vi har tur. 🙂
Finns redan att köpa större musgrepp att stoppa in Joy Con i. Sedan finns det redan 14 bekräftade spel med stöd för musläge: https://www.gamespot.com/gallery/every-nintendo-switch-2-game...
Finns redan att köpa större musgrepp att stoppa in Joy Con i. Sedan finns det redan 14 bekräftade spel med stöd för musläge: https://www.gamespot.com/gallery/every-nintendo-switch-2-game...
Nu skall vi inte va petitesser här med FAKTA! /s
Håller med, har svårt att se mig använda den i nåt spel om jag skaffar en Switch 2. Vem vet dock, kanske fungerar det bättre än man tror, så ska väl testa den innan man utesluter det helt och hållet. Om inte annat kanske musfunktion kan komma till användning om man använder webläsaren även om jag mest troligt hellre använder mobilen om jag behöver surfa internet 😄
Hörde att det finns mus plus tangentbord support på switch 1 och då borde det rimligtvis även fungera på switch 2. Vi får väl se.
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.
Är faktiskt förvånandsvärt komfortabelt när man testar med gamm-joy-cons. Klarar man att spela som vanligt med joy-cons så blir det ju ingen skillnad i komfort att använda den som mus...
Tror det kommer bli utmärkt, och sannolikt lär mer eller mindre alla skjut- och strategispel stödja muskontroll på Switch 2.
Kul att se, hoppas på något nytt IP från Nintendo som fokuserar på mus-kontroll.
Hade gärna tagit ett RTS baserat på något av Nintendos nuvarande IPn också.
Ett Advance Wars i realtid, eller ett nytt Battalion Wars. Ja, varför inte...
Passar inte mus och/eller tangentbord bättre hos, säg, en dator?
Ja, och om man nu ska stödja "mus" kan man väl lika gärna bara låta folk använda usb eller blåtand mus och tangentbord... funkade på ps3... och jag tror ps2 också i viss utsträckning.
Fast nej vänta då kan man inte shockhöja priset på spelkontrollerna...
Nu är det inget tangentbord utan endast en mus och analog spak för styrning! Kommer bli hur bra som helst
Ni som spelar tredjepersons spel på PC: GTA, Last Of Us etc med tangenbord, WSAD, för att styra karaktären...det är såååååååååååååååååååååååååååååååååååååå fel! Kör ni bilspel också med pil tangenterna?
Minns att det var någon PC-dåre som inte tyckte Brothers: A Tale of Two Sons var inte ett bra spel på grund utav styrning. Muppen spelade med mus och tangentbord.
Ett spel som är designat att styras med TVÅ ANALOGA SPAKAR!🤦🏻♂️🤷♂️
Ja, och om man nu ska stödja "mus" kan man väl lika gärna bara låta folk använda usb eller blåtand mus och tangentbord... funkade på ps3... och jag tror ps2 också i viss utsträckning.
Fast nej vänta då kan man inte shockhöja priset på spelkontrollerna...
Nu är det inget tangentbord utan endast en mus och analog spak för styrning! Kommer bli hur bra som helst
Ni som spelar tredjepersons spel på PC: GTA, Last Of Us etc med tangenbord, WSAD, för att styra karaktären...det är såååååååååååååååååååååååååååååååååååååå fel! Kör ni bilspel också med pil tangenterna?
Minns att det var någon PC-dåre som inte tyckte Brothers: A Tale of Two Sons var inte ett bra spel på grund utav styrning. Muppen spelade med mus och tangentbord.
Ett spel som är designat att styras med TVÅ ANALOGA SPAKAR!🤦🏻♂️🤷♂️
Jag har en kompis som spelar alla 3e persons spel med mus och tangentbord.
Jag har en kompis som spelar alla 3e persons spel med mus och tangentbord.
Du har en silly kompis
Ja fast ps3 stödde det i OS nivå så vilket spel som helst kunde läsa input direkt utan någon adapter. även "generic" pc gamepads funkade ju typ. Vissa saker var bättre förr.
Måste betala för muspekare.
AIK vann ligan förr
Du har en silly kompis
Det är ju faktiskt upp till var och en att välja hur dom lever sitt liv och hur de spelar. Men du kan ju tycka vad du vill.
Ja fast ps3 stödde det i OS nivå så vilket spel som helst kunde läsa input direkt utan någon adapter. även "generic" pc gamepads funkade ju typ. Vissa saker var bättre förr.
Funkar på både PS5 och Xbox. Har du inte ens testat?
Det är upp till spelföretagen att välja om dom skall supporta mus eller inte. Kan säkert vara liknande på Nintendo Switch2, om det skall få tillåtelse eller ej.
Det är ju faktiskt upp till var och en att välja hur dom lever sitt liv och hur de spelar. Men du kan ju tycka vad du vill.
Jo självklart. Min kommentar var mer en pik till personen som skrev att musfunktionen på Joy-Con inte hör hemma på konsol.
Därav piltangent-piken.
Funkar på både PS5 och Xbox. Har du inte ens testat?
Det är upp till spelföretagen att välja om dom skall supporta mus eller inte. Kan säkert vara liknande på Nintendo Switch2, om det skall få tillåtelse eller ej.
Ja det var det jag sa att det stöds i OS nivå redan på PS3:ans tid och till viss del ps2. alltså det var upp till utvecklare att lägga in stöd i sitt spel bara, det fanns inga andra restriktioner.
Även på wii (och wii u?)och switch funkar ju USB Tangentbord redan, varpå jag tycker det är korkat att göra det "mus" till en gimmick begränsad till sin egen superdyra spelkontroll.
Vissa saker var bättre förr.
Vad var bättre förr?
Ja det var det jag sa att det stöds i OS nivå redan på PS3:ans tid och till viss del ps2. alltså det var upp till utvecklare att lägga in stöd i sitt spel bara, det fanns inga andra restriktioner.
Även på wii (och wii u?)och switch funkar ju USB Tangentbord redan, varpå jag tycker det är korkat att göra det "mus" till en gimmick begränsad till sin egen superdyra spelkontroll.
Varför ska det vara korkat att de nu lägger till det i joyconsen direkt? Det är nog inte många som prövat att spela spel med två datormöss som man nu kommer kunna at göra på Nintendo Switch 2.
Min drömkonsol vore om de hade två HDMI eller diplayports för dual monitors/tvs. Det fungerar ju på dator men det skulle kunna göras en stor grej av det. Tyvärr kommer det troligtvis aldrig att hända då folk sällan har två tv aparater bredvid varandra.
Vad var bättre förr?
Stöd för USB enheter som möss och tangentbord och diverse usb gamepads/joypads (d-input). Om spel ville så funkade det. behövdes inget specialstöd eller licens från konsol-tillverkaren. Du kunda koppla in din PC joypad från logitech i ps2 och det funkade I de flesta spelen. du kunde navigera PS3's XMB med både usb och bluetooth möss och tangentbord.
Varför ska det vara korkat att de nu lägger till det i joyconsen direkt? Det är nog inte många som prövat att spela spel med två datormöss som man nu kommer kunna at göra på Nintendo Switch 2.
"Dubbelmöss" som en grej, sure. men ÖHT att ha "mus stöd" i spel som nya gimmicken men tvinga in det på deras egna kontroller som (till del av det) kostar över 1000kr styck nu istället för att helt enkelt låta spelare koppla in befintliga usb eller bluetooth möss kan jag tycka är korkat och en ny nivå av girighet.
Stöd för USB enheter som möss och tangentbord och diverse usb gamepads/joypads (d-input). Om spel ville så funkade det. behövdes inget specialstöd eller licens från konsol-tillverkaren. Du kunda koppla in din PC joypad från logitech i ps2 och det funkade I de flesta spelen. du kunde navigera PS3's XMB med både usb och bluetooth möss och tangentbord.
"Dubbelmöss" som en grej, sure. men ÖHT att ha "mus stöd" i spel som nya gimmicken men tvinga in det på deras egna kontroller som (till del av det) kostar över 1000kr styck nu istället för att helt enkelt låta spelare koppla in befintliga usb eller bluetooth möss kan jag tycka är korkat och en ny nivå av girighet.
Du tycker att de skulle leverera utan Joycons och 1000kr billigare för att du hellre spelar med en datormus? Annars kan du ju spela med de äldre joy cons om du verkligen vill ta bort den funktionen. Är det mest priset du tycker är hemskt eller att du faktiskt kan använda mouse mode direkt ur paketet? Vi vet ju faktiskt inte ännu om datormöss stöds av konsolen men ärligt talat så tar jag nog den funktionen Nintendo har klurat ut än att man skall hitta på en egen lösning och kanske gå miste av vissa knappar.
Det låter hur som helst inte som en konsol för dig.
Jo. Men vi är rätt många som hellre spelar allt på konsol. Lär nog själv förmodligen lägga ner allt PC-spelande om en rad typiska musanpassade PC-titlar kommer till Switch 2. Hatar att sitta vid bordet o spela, och mus i soffan tycker jag fungerar helt okej ändå.
Så länge en musfunktion inte kommer inbyggd i spelkonsolens medföljande dosa, så kommer ju aldrig musspelande på konsol ta fart, och spelutvecklarna kommer således inte lägga någon energi på 100 personer som använder en PC-mus till sin konsol. Nä, det måste faktiskt vara en inbyggd funktion i medföljande kontrollrna för att det ska bli nått kalas av det. Märkligt resonemang om girighet i övrigt. Det medföljer ju två joy-cons med musfunktion till varje konsol, så det är ju inget man tvunget ska betala 1000 spänn för att ta del av, det är inkluderat i paketet.
Jo. Men vi är rätt många som hellre spelar allt på konsol. Lär nog själv förmodligen lägga ner allt PC-spelande om en rad typiska musanpassade PC-titlar kommer till Switch 2. Hatar att sitta vid bordet o spela, och mus i soffan tycker jag fungerar helt okej ändå.
Så länge en musfunktion inte kommer inbyggd i spelkonsolens medföljande dosa, så kommer ju aldrig musspelande på konsol ta fart, och spelutvecklarna kommer således inte lägga någon energi på 100 personer som använder en PC-mus till sin konsol. Nä, det måste faktiskt vara en inbyggd funktion i medföljande kontrollrna för att det ska bli nått kalas av det. Märkligt resonemang om girighet i övrigt. Det medföljer ju två joy-cons med musfunktion till varje konsol, så det är ju inget man tvunget ska betala 1000 spänn för att ta del av, det är inkluderat i paketet.
Nej men det drar upp priset på kontrollerna i onödan så dom som vill ha fler par för multiplayer osv måste hosta upp 1000kr+ istället för "bara" 800kr; man använder ju inte mus-funktionen i mariokart vad jag vet. kanske marioparty kommer ha minispel med det.
inte direkt barnfamilj-vänligt. vilket var vad dom satsade på med Wii. Där kostade wiimotes iof också lite mer än konkurenterna men fortfarande överkomligt men den dagens löner och köpkraft, dels för konsolen i säg var mycket billigare än konkurenterna.