Snabbkollen – Köper du färre spel på grund av "gratisspel"?
Hur påverkar prenumerationstjänster som Game Pass dina spelköp?
#game-pass, #geforce-now, #ps-plus, #snabbkollen
Ja, det är iallafall försvinnande sällan jag köper spel till fullpris numera. Backloggen av bra spel växer kontinuerligt, utan att man behöver lägga ett öre pga alla gratis-spel. (Epicgames, Twitch/Amazon etc)
Måste vara tufft i spel-piratkopierings-branchen numera Har liksom inget syfte längre.. iallafall för mig
Nope, har oftast dom spelen redan. Har jag inte det så är det för spelet inte är intressant för mig.
Gamepass är inte gratis. så dom räknar inte jag.
Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* Amd 7800X3D * 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz/32* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB
Köper helt klart färre spel. De nya höga spelpriserna gör mig mer benägen att hoppa mellan prenumerationstjänster, en månad här och en månad där. Sen köper jag en del annat, kan vara billigare spel, kan vara sådana jag vet kommer ta lång tid att klara, eller som jag vet att jag kommer gilla. Och är priser rimligare är jag mer benägen att köpa och chansa istället för att köra via prenumeration. Köpte till exempel Atomfall runt release då release priset var mycket rimligare så det kändes värt att köpa och hoppas att det skulle vara bra.
Så för mig beror mycket på priset, är segt att chansa 80€ på något man inte vet om man kommer gilla, om det då finns på prenumerationstjänst så är valet enkelt för mig.
Självklart så blir det ju att man köper färre spel när man har Game Pass. Varför liksom köpa Clair Obscur och Doom när man redan har betalat för att få tillgång till dem? Men med det sagt så köper jag ändå spel lite då och då, och då blir det spel som inte finns på Game Pass. Senaste köpet var Schedule I.
Saknar ju alternativet som skulle passa på mig... Spelar mera spel som jag aldrig skulle spelat om jag inte haft prenumerationen.
Spelar mest "gratisspel" men med prenumeration så har det blivit en del AAAtitlar som jag spelat som jag aldrig hade testat annars.
Saknar ju alternativet som skulle passa på mig... Spelar mera spel som jag aldrig skulle spelat om jag inte haft prenumerationen.
Spelar mest "gratisspel" men med prenumeration så har det blivit en del AAAtitlar som jag spelat som jag aldrig hade testat annars.
Tänkte exakt samma. Skulle varit ett alternativ
Jag skulle nog säga att jag inte köper färre spel men istället spelar mer tack vare tjänsterna haha. För mig blir det ofta att spela spel som jag annars aldrig hade köpt så att säga.
Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.
Hela frågan/ämnet är lite virrigt, GeForce Now kanske inte borde vara med som exempel? Kräver att man köper spelen om vi inte pratar om typ WoT.
Konsoler: Xbox One, Xbox One S (hos kompis), Xbox One X, Xbox Series X, PS4, PS4 Pro
CPU: AMD Ryzen 5 7600X
GPU: Gigabyte Geforce RTX 3060 Ti 8GB Eagle OC 2.0
MEM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Vengeance
Har ett par personliga regler:
1. Om spelet är över 600kr (singleplayer) köper jag gamepass en månad och är nöjd där. Nolltolerans för prenumerationstjänster utöver det(många tjänster håller en gisslan med FOMO/gör det svårt att avsluta, vilket INTE är okej).
2. Kostar det 200-300kr & jag vill äga det, så väntar jag på rea. Kan vänta ÅR - tar ändå månader innan det lugnar ned sig med patcher/moddar ändå - bryr mig inte ett piss om det är "färskt"/"trendigt"
3. Kostar spelet under 150, och känner att jag kommer spela en längre tid köper jag direkt - Brukar annars vänta på rea.
4. Är det multiplayer only & jag vet att andra faktiskt kommer spela med mig en längre period - max 300kr (ibland brukar folk säga "ÅÅHH vi MÅSTE spela det här!!", man köper spelet, spelar ett par tillfällen och nästa "nya" grej tar över inom en månad) 🤦♂️
(5.) Är det en indiestudio/solodev(dvs alla pengar går till utvecklarna) ryker reglerna & jag köper fullpris utan att känna ånger 😊
Totalt spenderat på spel senaste året: under 1000kr. Istället drar jag mig sakta igenom backloggen som ligger på 200+ spel (och okej, ett par piratade dolda pärlor på Wii som jag missat) 🤷♂️
Så ja, jag spenderar väldigt mycket mindre pengar på spel numera(inte nödvändigtvis pga gratisspel).
Majoriteten av mainstream-spel senaste åren har ändå varit polerad skit fullpumpat med dlc/mikrotransaktioner & season pass (Diablo 4 var sista droppen för mig) & jag har fallit för nog många lögner genom åren att jag numera tar avstånd från AAA.
Känns lite som att spelvärlden numera är "fast fashion", väldigt många känner tryck att de måste köpa spel dag 1 & pumpa igenom skiten på en vecka, för att sen glömma bort det efteråt när nästa "big thing" kommer 😩
Om jag vet i förväg att jag kommer älska spelet så köper jag - annars chillar jag eller skippar helt - höll det vad det lovade hittar jag det på rea inom X antal år - finns annat i livet än att spela spel också(faktiskt!) 🌄
Win/Win/Win/Lose (jag/min plånbok/min tid/spelföretagen)😆
/old man yelling at cloud 🤪
Om spelet finns på Gamepass kommer jag att spela det där. Det har varit (och fortsätter vara) ett sjukt bra alternativ för mig, har spelat sjukt mycket mer nya spel på grund av det, och det svider inte lika mycket när jag köper mina enstaka nya spel som inte finns på Gamepass då.
"adventurers always go left"
Köper spelet om jag förväntas återkommande spela det, men är det att jag spelar igenom kampanjen en gång och sedan aldrig rör spelet igen – ja då hyr jag gärna titeln genom Game Pass eller annan tjänst
< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >
< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >
Köper.. Haft gamepass men får inte samma känsla av att spela där.
Ekonomisk är det dumt men av någon anledning njuter jag mer av spelen när jag köpt dom även om jag vet att man egentligen inte äger spelen på steam heller. Det är även mycket större chans att jag spelar klart spelen jag köper. På gamepass blev det liksom att man hoppade mellan spel hela tiden och slutade om det blev minsta tråkigt.
Konstigt det där egentligen men så jag fungerar
Jag fortsatte att köpa spel nästan som vanligt under flera års tid även efter att jag börjat prenumerera på Game Pass. Som samlare blir det lätt så. Men nu med stigande spelpriser och priser som inte gärna sjunker så mycket över tid heller kan jag inte riktigt motivera att lägga pengarna om jag redan har spelet på Game Pass.
Det blir definitivt färre köp, och i år försöker jag hålla mig på mattan med 1-2 köp i månaden, inte mer.
Oj svarade fel, jag svarade på om "gratis spel påverkade mig, inte om "prenumerationsspel" påverkade mig.
Jag kör ju hellre ett spel på GamePasss än betalar 900kr, speciellt om spelet inte är komplett om man köper det på skiva.
"Just a few days before launch, it was discovered that Doom: The Dark Ages’ physical disc only has about 85 megabytes of data, requiring users to download the rest of its content. The full download is only about 85 gigabytes"
Köper fortsatt alla spel jag vill ha som inte släpps på GamePass, men eftersom jag alltid har en aktiv prenumeration har jag dragit ner på köpen av de spel som Microsoft själva släpper då jag inbillar mig att de alltid kommer att vara tillgängliga där. Spel som släpps på GamePass av andra utgivare brukar jag testa på där och sedan köpa när de är nedsatta i pris om de faller mig i smaken.
Varför jag inte köper spel har mer att göra med att de slutat sänka priset på spel efter release. Jag väntar normalt tills hela spelet är släppt (dlc etc) samt när det gått ner i pris, men det har de i princip slutat med nu för tiden. Spel kostar samma 7 år efter release, så man får hoppas på reor eller gratis nycklar.
För mig som är mellan två jobb så är Game Pass helt fantastiskt då jag inte har råd att köpa dyra spel, och på GP finns det ju en hel drös med spel att spela.
Sen att spelen på Game Pass tas bort efter ett tag gör inte heller så mycket då jag sällan spelar singelplayerspel mer än en gång.
Min gamingstream => https://kick.com/Mr_Strange
Andra socials/länkar => https://linktr.ee/Mr_Strange