Konserten du är ganska säker på att ingen annan här var på men de flesta skulle vilja uppleva.

Avstängd
Konserten du är ganska säker på att ingen annan här var på men de flesta skulle vilja uppleva.

Och var tvungen att dra på med en riktigt konstig och jobbig titel på tråden då jag vill vara unik: Here we go:

Bob Marley, Grönan 1980. Fint men överfullt grönan.

The Ramones, Göta Lejon 1980, bästa skiten jag någonsin sett, som en käftsmäll. Ingen var beredd på den. Gå in, börja med sheena is a punkrocker, inget publiksnack dra av sina otroligt energiska tvåminutare i 1.5timmar....otroligt. Hur fan orkade dom nu så här när man vet vad de gick på. Alla döda nu.

Slå det om ni kan Fy fa* vad gammal jag känner mig när jag skriver 1980..;= känns som förra seklet, ja just det, det är det ju...

Slår inte ovan, men tror ingen här va’ där.

Sator. Akustiskt i ett vardagsrum i Vara.
Man möttes av en vägg av skor i hallen alà festerna man hade som liten. Säkert 200 pers i en 4:a.
Tamejfan magiskt.

Såg att de var ute på en akustisk turné nu igen, dock på större ställen.

signatur

Fifteen minutes, or it’s free!
PSN: Aktiv_Slaktkniv

Geeks Gaming

Peps Persson och ”Fjellis” Fjellström tillsammans i en trädgård en sommarnatt på ön Ven i Öresund, måste varit runt 94-96.
En sjuk harmoni av musiker!
Kan inte varit många som sett den magiska kombinationen ❤️

Medlem

Jag kan matcha dina två konseter...

Bob Marley Roskildefestivalen 1978 (är du säker på att du såg honom på Grönan 1980?).

Ramones på Punkrockfestival på nyårsafton 1977 på Rainbow Theatre i London 1977.

Jimi Hendrix i Stockholm 1967, 1968, 1969 och 1970. Sista gången var hans näst, näst, näst sista konsert innan han hittades död på sitt hotellrum i London.

Pink Floyd ett dussin gånger. Bl a när de framförde The Dark Side Of The Moon live för första gången på Wembley 1974. Och självklart när PF skulle köra världsturnen med The Wall. 7 konserter 7 kvällar i rad i London, 7 konserter 7 kvällar i rad i NYC och 7 konserter 7 kvällar i rad i LA. Sedan var världsturnen slut. Och vi hade biljetter till premiärkvällen i London.

Har man varit i bootlegbranschen så har man ju varit på en hel del konserter.

Medlem

Akustisk spelning av Amaranthe (minus Jake E) i början av deras karriär, på Bengans i Göteborg för sisådär... 12 år sen. Var nog ~50 pers där, så sannolikheten att någon mer forumit var där är nog liten. 😅

Men de levererade kvalitet ändå, inte minst Olof och Elize var, och är, ruggigt duktiga. En awkward (ung (nåja, yngre) och starstruck som jag var) selfie med bandet och ett signerat album resulterade det i.

Annars är jag absolut inte en människa som går på konserter, så jag har inte mycket mer att komma med. ^^

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Avstängd
Skrivet av ölandsbocken:

Bob Marley Roskildefestivalen 1978 (är du säker på att du såg honom på Grönan 1980?).

Ramonos på Punkrockfestival på nyårsafton 1977 på Rainbow Theatre i London 1977.

Jimi Hendrix i Stockholm 1967, 1968, 1969 och 1970. Sista gången var hans näst, näst, näst sista konsert innan han hittades död på sitt hotellrum i London.

Pink Floyd ett dussin gånger. Bl a när de framförde The Dark Side Of The Moon live för första gången på Wembley 1974. Och självklart när PF skulle köra världsturnen med The Wall. 7 konserter 7 kvällar i rad i London, 7 konserter 7 kvällar i rad i NYC och 7 konserter 7 kvällar i rad i LA. Sedan var världsturnen slut. Och vi hade biljetter till premiärkvällen i London.

WOW...där ligger jag i lä, mannen....ramones 1977?? WTF vilken upplevelse det måste varit!
Hendrix...!!! WOW

Avstängd
Skrivet av General_Omoral:

Slår inte ovan, men tror ingen här va’ där.

Sator. Akustiskt i ett vardagsrum i Vara.
Man möttes av en vägg av skor i hallen alà festerna man hade som liten. Säkert 200 pers i en 4:a.
Tamejfan magiskt.

Såg att de var ute på en akustisk turné nu igen, dock på större ställen.

Fattar, vilken grej!

Avstängd

"Bob Marley Roskildefestivalen 1978 (är du säker på att du såg honom på Grönan 1980?)."
Tror det, kan eventuellt ha varit ett eller två år tidigare? Var hur som helst alldeles för ung för att vara där- 12 eller så.Tog mig upp till stockholm själv efter att ha jobbat ihop pengar på ett sommarjobb. Inser nu att om jag hade sett barnet som jag var så hade jag bett polisen ta hand om den vilsna människan..
Hittade en lite rolig text om BM på grönan 1980:
https://redemptionsongs.blogg.se/2017/october/historien-om-ma...

Avstängd
Skrivet av ölandsbocken:

Ramonos på Punkrockfestival på nyårsafton 1977 på Rainbow Theatre i London 1977.

Måste citera allt du skrev igen... jag är bara paff. Vilka minnen du måste ha.
Å jag som trodde jag var äldst här.. Men nej du såg Hendrix när jag var i princip nyfödd...;) Känner mig som rena barnungen nu...inte ofta jag gör det lol

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Akustisk spelning av Amaranthe (minus Jake E) i början av deras karriär, på Bengans i Göteborg för sisådär... 12 år sen. Var nog ~50 pers där, så sannolikheten att någon mer forumit var där är nog liten. 😅

Men de levererade kvalitet ändå, inte minst Olof och Elize var, och är, ruggigt duktiga. En awkward (ung (nåja, yngre) och starstruck som jag var) selfie med bandet och ett signerat album resulterade det i.

Annars är jag absolut inte en människa som går på konserter, så jag har inte mycket mer att komma med. ^^

Blir lite avis som Amaranthe fan själv
Har sett dem själv 2 gånger men då på lite större evenemang, kanske att jag är ensam här om att ha sett dem live på en liiiiten festival i Edsbyn för några år sedan. Annars får jag skryta om att framför allt Nils och ibland Elize brukar handla på Coop butiken som frun jobbar på

Var troligen inte själv här med att se Rammstein live 2012 i Globen heller, men troligen ensam om att ha en fru som vann en tävling på Bandit rock så vi fick gå back-stage och träffa dem före konserten när de fick sin bandit rock award

Edit: Bandit Legend award var det tydligen när jag kollar tillbaka på gamla bilder

Medlem

Guns N´ Roses 1993
Första konsert jag såg, ja biljetten är kvar och priserna va bra på den tiden, för sin tid va det väl grymt men idag känns det inte lika speciellt. De spelar för övrigt i Sverige i juli…

Medlem

Humorgruppen KAJ på frugans studentbal vårvintern 2012.

signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus | Twitch: Gorrsnus

Medlem
Skrivet av Majinbuu:

<Uppladdad bildlänk>

Guns N´ Roses 1993
Första konsert jag såg, ja biljetten är kvar och priserna va bra på den tiden, för sin tid va det väl grymt men idag känns det inte lika speciellt. De spelar för övrigt i Sverige i juli…

Den där var jag med på, måste ha varit typ 11 år typ så minns inte jättemycket.

Sett jävligt mycket konserter genom åren men vet inte hur speciella de har varit. Craft i Grängesberg på Gamrocken 2017 var ballt, när de körde "i want to commit murder" vart man på bra humör!

Eftersom jag är en sån där som fortfarande uppskattar Nu-metal har jag goda minnen från Limp Bizkit när de öppnade för Soulfly på en liten klubb i Stockholm. Hade noll koll på vilka de var men blev ett fan där och då.

signatur

Cause i need to watch things die

Medlem

Väldigt lokalt men tvivlar på att någon annan här var på just den konserten på turnén:

Monsters of the Millenium i Helsingborg 12e november 1999 på Idrottens Hus. Liten stad, ännu mindre ställe (inte ens ett ställe lämpat för konserter). Där hade vi Dio, Motörhead och Manowar. Dessa tre giganter i Helsingborg på ett väldigt litet ställe, kan max ha varit 200 pers där.

signatur

I drank what?

Skribent

David Bowie, Glass Spider Tour, Eriksberg, Göteborg
Michael Jackson, Bad Tour, Eriksberg, Göteborg
(Ok, jag var inte ensam där direkt, men det är fett att ha upplevt.)

signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Flakmonkey

Har varit på för få konserter i mitt liv, men en som jag verkligen kommer igång är Prodigy på Hovet 1997, de hade släppt Fat of the Land och den senaste singeln Smack my bitch up med dess kontroversiella video hade precis börjat visas på MTV så de var verkligen på höjden av sin popularitet. Minns det som en otrolig spelning, med stämningen, dansandet, det rena öset ja allt det som var Prodigy helt enkelt. Men vad som gjorde det ännu lite roligare såhär i efterhand var att det var ett okänt band vid namn Foo Fighters som var förband. Ingen var ju där för att se dem så kan inte säga att jag lyssnade sådär supernoga, men alltid lite kul att kunna säga att man såg Foo Fighters så tidigt

Medlem
Skrivet av alias:

Måste citera allt du skrev igen... jag är bara paff. Vilka minnen du måste ha.
Å jag som trodde jag var äldst här.. Men nej du såg Hendrix när jag var i princip nyfödd...;) Känner mig som rena barnungen nu...inte ofta jag gör det lol

Jag vill väl verkligen framhålla att ålder inte är något att skryta över. Åldern är ju egentligen bara något negativt och har man passerat en viss ålder känns det väl ibland som att livet egentligen bara är en lång transportsträcka till döden. Men nu ska vi väl inte se alltför negativt på livet även om omständigheterna för ex krig vs fred i Europa knappast är något vi har kunnat drömma om sedan vi föddes.

Så då får man leva på minnen.

Min första "större" konsert var faktiskt med pappa när jag inte ens blivit tonåring. The Beatles hade släppt sin första 45 rpm 7" singel "She Love You" i augusti 1963 som gick raka vägen upp på 1:a platsen på brittiska försäljningslistan. Då skulle The Beatles för första gången göra sin första utlandsspelning (borträknat gamla Hamburgtiden när de var totalt okända) och då valde de att göra första spelningen abroad för Sveriges Radio på Arenateatern på Gröna Lund i oktober 1963. Jag får nog sätta den här konserten som den mest minnesvärda konserten jag varit på eftersom det var min första. Och att Beatles sedan blev världens mest kända popgrupp. Trots att de bara turnerade de tre kommande åren 1964, 1965 och 1966 och gruppen upplöstes i april 1970.

Avstängd
Skrivet av ölandsbocken:

Jag vill väl verkligen framhålla att ålder inte är något att skryta över. Åldern är ju egentligen bara något negativt och har man passerat en viss ålder känns det väl ibland som att livet egentligen bara är en lång transportsträcka till döden. Men nu ska vi väl inte se alltför negativt på livet även om omständigheterna för ex krig vs fred i Europa knappast är något vi har kunnat drömma om sedan vi föddes.

Så då får man leva på minnen.

Min första "större" konsert var faktiskt med pappa när jag inte ens blivit tonåring. The Beatles hade släppt sin första 45 rpm 7" singel "She Love You" i augusti 1963 som gick raka vägen upp på 1:a platsen på brittiska försäljningslistan. Då skulle The Beatles för första gången göra sin första utlandsspelning (borträknat gamla Hamburgtiden när de var totalt okända) och då valde de att göra första spelningen abroad för Sveriges Radio på Arenateatern på Gröna Lund i oktober 1963. Jag får nog sätta den här konserten som den mest minnesvärda konserten jag varit på eftersom det var min första. Och att Beatles sedan blev världens mest kända popgrupp. Trots att de bara turnerade de tre kommande åren 1964, 1965 och 1966 och gruppen upplöstes i april 1970.

Men... Nu får du väl ge dig.... Lyfter upp hakan som befinner sig på golvnivå återigen.
The Beatles som grädden på moset eller hur man nu säger. Inget förvånar mig längre. Vilket liv du levt! (och lever)
Klappar mig själv på ryggen för att jag startade den här tråden, annars skulle jag aldrig haft en aning..

Bara att få höra dina storys är ju något jag kan använda om jag vill imponera på en date eller något:
"Du vet, (konstpaus) jag känner en kille som såg The Ramones 1977, Jimi Hendrix fyra gånger och The Beatles första spelning abroad efter deras genombrott."

Medlem

I regel är ju den här typen av skryt bara gångbart på artister som antingen har dött, lagt av eller möjligen inte hade slagit igenom när konserten sågs. Jag har två som folk brukar reagera på när jag berättar.

1. Michael Jackson på Ullevi. HIStory World Tour, 1997.
Hans sista konsert i Sverige och det känns stort att ha sett honom live.

2. Spice Girls i Globen. Spiceworld Tour, 1998
Under deras absoluta topp och bara en dryg vecka innan Geri lämnade bandet.

Avstängd
Skrivet av bluebird:

Jag har två som folk brukar reagera på när jag berättar.

1. Michael Jackson på Ullevi. HIStory World Tour, 1997.
Hans sista konsert i Sverige och det känns stort att ha sett honom live.

2. Spice Girls i Globen. Spiceworld Tour, 1998
Under deras absoluta topp och bara en dryg vecka innan Geri lämnade bandet.

Michael Jackson - Död -Check!
Spice Girls -Lagt av -Check!
Nice!

Medlem
Skrivet av alias:

Men... Nu får du väl ge dig.... Lyfter upp hakan som befinner sig på golvnivå återigen.
The Beatles som grädden på moset eller hur man nu säger. Inget förvånar mig längre. Vilket liv du levt! (och lever)
Klappar mig själv på ryggen för att jag startade den här tråden, annars skulle jag aldrig haft en aning..

Bara att få höra dina storys är ju något jag kan använda om jag vill imponera på en date eller något:
"Du vet jag känner en kille som såg The Ramones 1977, Jimi Hendrix fyra gånger och The Beatles första spelning abroad efter deras genombrott."

Musik, och då rop- och rockmusik är väl mitt största intresse. Eller i vart fall har varit mitt största intresse. Är väl i första hand vinylsamlare. Där står Beatles som en solklar No 1 grupp. Jag samlade naturligtvis alla officiella förstautgåvorna av de engelska originalpressningarna från the UK. Samt till detta alla promotionutgåvor, demopressningar och white label testpressningar. Och till detta väldigt många andra länders pressningar. Och naturligtvis mängder med bootlegvinylskivor.

Fast jag tillhörde de samlare som även samlade Stones och all annan bra rockmusik. I synnerhet på vinyl. Vinyl har sina fördelar förutsatt att man har en bra HiFi-anläggning. CD har sina fördelar, även om den första generationen CD inte var mycket att stoltcera över rent ljudmässigt. Men CDn har blivit mycket mycket bättre de sista 30 åren.

Vad har jag då missat att se LIVE? En konsertupplevelse som mina föräldrar förbjöd mig att få åka på var... världens största rockfestival... WOODSTOCK 1969. Det ryktas att knappt 200K biljetter såldes till festivalen men ytterligare drygt 300K pers plankade in. Eller snarare, publiktrycket blev för högt så stängslen rasade. Tanken var från början att det skulle bli en gratis konsert.

The Doors missade jag 1968 när de var i Sthlm. Trist eftersom Jim Morrison hastigt avled i Paris 1971.

Likaså fick jag aldrig se Creedence Clearwater Revival, Jefferson Airplane, Greatful Dead eller Velvet Underground.

Men jag får tacka Deep Purple för deras underbara konsert (Perfect Stranger) 1985. På den tiden använde man ju vanligen inte hörselskydd. Och jag tror inte ens att det fanns några regler hur många db som PA-anläggningen fick avge. Så när John Lord gick ner på sina absolut lägsta toner så låg det under hörselnivå. Då stod bara publiken på Johanneshov och skakade. Vi kom väl i någon självvibration. Och efter detta fick jag aldrig "full" hörsel igen.

Men jag går då och då på konsert idag. Metallica, Ramstein samt Jean-Michel Jarre och Stones är alltid roliga att se. Uffe Lundell brukar ju dyka upp i Slottsruinen då och då... förhoppningsvis nykter!

Avstängd

WOW mannen, otroligt..skulle göras en dokumentär om dig..vilka historier du måste ha att berätta och har berättat här. Visst, en aning avundsjuk, vad du fått uppleva.

"Men jag får tacka Deep Purple för deras underbara konsert (Perfect Stranger) 1985. På den tiden använde man ju vanligen inte hörselskydd. Och jag tror inte ens att det fanns några regler hur många db som PA-anläggningen fick avge. Så när John Lord gick ner på sina absolut lägsta toner så låg det under hörselnivå. Då stod bara publiken på Johanneshov och skakade. Vi kom väl i någon självvibration. Och efter detta fick jag aldrig "full" hörsel igen."
Då var jag där! Äntligen!

Avstängd

Ok kommer på den mest obskyra konserten jag varit på men kanske den bästa (inte musikaliskt sett då). Phil Lynnot med halva original Thin Lizzy I Norrköping av alla ställen Nästan tomt. Jag fick träffa min gud då Phil. Stod även omnämd i atfonbladet då jag avbröt Jan-Olof Anderssons intervju.. Han var underbar och ställde upp för foton och bjöd på cava med apelsinjuice...lol Ja alltså inte Jan -Olof utan Phil, Brian Downey och John Sykes...
Phil Lynnot dog något år senare... Kändes så sorgligt efter årliga konseter på Hovet. Nu är han staty i Dublin. En sann hjälte.

Avstängd

Ölandsbocken är så nyfiken men Dylan? Let me know. Såg du en tidig version av honom? För han är ju verligen olika versioner av sig själv.

Medlem

Freddie Mercury Tribute concert på wembley
en makalös upplevelse med tanke på alla band som var där för att hylla Freddie

Avstängd
Skrivet av Andygbg:

Freddie Mercury Tribute concert på wembley
en makalös upplevelse med tanke på alla band som var där för att hylla Freddie

Wow cool.

Avstängd

Nu måste jag få veta är mitt minne av Bob Marley bara konstruerat i min hjärna, Det hände aldrig? Då fanns quantum dator teknologi med AI som ockuperar våra hjärnor redan då?
En sak som jag är 100% säker på är att jag var i Essouria, Morroco. och alla försäljare nämnde Jimi varenda gång de försökte sälja något, tilloch med "the jimi hendrix" town var en sak och alla pekade åt samma håll. Åkte dit dagen efter till en liten by mer eller eller mindre och alla nickade hemlighetsfullt när man nämnde hans namn. Nu ska dt sägas att Essaouira är den hippie staden där de alla åkte till på sextiotalet, Beatels , Hendrix. even Led zeppelin..
Vi gick ner till stranden, vad fanns där?? Ett torn från ett slott eller troligen en fästning från romarriket halvt begravet i sanden. "Castels made of sand" No?
https://www.youtube.com/watch?v=0MCCvY2oD2w

1
Skriv svar