Steam OS gjorde ROG Ally bra

Robot
Steam OS gjorde ROG Ally bra

Windows 11 höll tillbaka Asus bärbara spelmaskin, krönikerar Sweclockers Calle Vahlberg.

#asus-rog-ally, #krönika, #legion-s-go, #steam-deck, #steam-os

Medlem

Skulle aldrig byta till Steam os på en Rog ally, helt meningslöst, då förlorar man hela Gamepass. Vilket är anledningen till att jag köpte den.

Har Steam deck också och kommer köpa Steam deck 2. Till PC skulle jag aldrig vilja ha något annat operativsystem än Windows. Windows 7 var det perfekta operativsystemet.

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Skulle aldrig byta till Steam os på en Rog ally, helt meningslöst, då förlorar man hela Gamepass. Vilket är anledningen till att jag köpte den.

Har Steam deck också och kommer Steam deck 2. Till PC skulle jag aldrig vilja ha något annat operativsystem än Windows. Windows 7 var det perfekta operativsystemet.

Om man inte bryr sig om gamepass så verkar det bara vara fördelar även på dessa windows handhelds.
Man kan för övrigt streama gamepass om man så vill, Steam deck/ SteamOS är också en xbox.

Medlem

Jag skulle nog gärna haft en dedikerad speldator med Steam OS. Windows 11 är så förfärligt horribelt, helt värdelöst. Hoppas verkligen det kommer ett vettigt alternativ för gaming snart.

Medlem
Skrivet av GordonF:

Om man inte bryr sig om gamepass så verkar det bara vara fördelar även på dessa windows handhelds.
Man kan för övrigt streama gamepass om man så vill, Steam deck/ SteamOS är också en xbox.

Streaming är ett skämt.

Alla spel funkar på Windows, det gör det inte på Linux. Windows är mer mångsidigt.

Medlem
Skrivet av Atilaa:

Jag skulle nog gärna haft en dedikerad speldator med Steam OS. Windows 11 är så förfärligt horribelt, helt värdelöst. Hoppas verkligen det kommer ett vettigt alternativ för gaming snart.

har du plats för två NVME kan du väl dualboota. eller dualboota något annat gaming-inriktat linux såsom bazzite eller cachy-os

Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

har du plats för två NVME kan du väl dualboota. eller dualboota något annat gaming-inriktat linux såsom bazzite eller cachy-os

Tänkte just ställa den frågan - kan man inte slänga i den fetaste SSDn som passar (är väl 2242 2230 som gäller?), köra två partitioner och dual-boota?

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Tänkte just ställa den frågan - kan man inte slänga i den fetaste SSDn som passar (är väl 2242 2230 som gäller?), köra två partitioner och dual-boota?

Jag har dualbootat min ROG Ally i evigheter. Det är en vanlig PC från det perspektivet, inga konstigheter.

Med det sagt har jag knappt startat Windows 11 sedan jag installerade Linux

Behövs bara en NVMe så länge du partitionerar den

Medlem
Skrivet av fzusr:

Jag har dualbootat min ROG Ally i evigheter. Det är en vanlig PC från det perspektivet, inga konstigheter.

Med det sagt har jag knappt startat Windows 11 sedan jag installerade Linux

Menar väl det, en låst bootloader hade väl varit lite väl... "ambitiöst" av dem.

Minns att jag bråkade med en surfplatta med en x86-SoC (någon Intel Atom) för några år sedan, tänkte dra in Ubuntu eller någon annan dist för att pröva - men icke sa nicke, där var det något med plattans UEFI som inte gillade att man försökte byta bootloader. Skapligt frustrerande.

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av Atilaa:

Valve har gjort riktigt mycket bra på senaste tiden iom Proton.
Själv har jag bytt till Linux för ett bra tag sedan och nästan alla spel jag provat fungerar, de som inte fungerar är Riot games och vissa med kernel anti-cheat, och då kan jag va utan dom spelen

Med det sagt har jag Windows 11 på en annan disk för "om" jag behöver det, men itne bottat up windows på länge nu.

Medlem

Jag har läst att flera delar denna åsikt. Skönt att Valve tar såna här iniativ att släppa deras mjukvara fri så att man kan experimentera med den. Mer sånt, tack!

signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare @ Linux
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 64GB RAM, Sapphire Radeon RX 7600 XT

Medlem
Skrivet av fzusr:

Sa så eftersom steamos recovery image totalwipear NVME disken som den tvångsväljer. Rekommenderat tar man ut alla diskar utom den NVME man vill ha steam OS på och installerar där, sedan stoppar man tillbaks sina andra diskar samt då windows NVME oc dualbootar igenom att köra sin UEFI/BIOS boot select (f8, f9 ibland f12) eller boot override inne i UEFI.

Kör man däremot de andra distarna går det bra att dualboota på en disk, visst.

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Streaming är ett skämt.

Alla spel funkar på Windows, det gör det inte på Linux. Windows är mer mångsidigt.

Skulle inte vilja påstå att streaming är ett skämt. Däremot är Xcloud betydligt sämre än till exempel GeForce Now, vilket jag använder som primära sättet att spela för tillfället.

Medlem
Skrivet av KortTjock:

Skulle inte vilja påstå att streaming är ett skämt. Däremot är Xcloud betydligt sämre än till exempel GeForce Now, vilket jag använder som primära sättet att spela för tillfället.

Jag streamar från min bra burk till en pissburk med Linux i vardagsrummet via Steam Link. Fungerar asbra. Kör cyberpunk med pathtracing till en 12 år gammal pc.

Medlem

Sa så eftersom steamos recovery image totalwipear NVME disken som den tvångsväljer. Rekommenderat tar man ut alla diskar utom den NVME man vill ha steam OS på och installerar där, sedan stoppar man tillbaks sina andra diskar samt då windows NVME oc dualbootar igenom att köra sin UEFI/BIOS boot select (f8, f9 ibland f12) eller boot override inne i UEFI.

Kör man däremot de andra distarna går det bra att dualboota på en disk, visst.

Just ja, omständigt. Har inte haft det problemet själv med den distron jag körde, så tänkte inte på det.

Medlem

Valve vinner det bärbara pc räjset.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Går det att ha en speldator med Steam os?

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Har Steam deck också och kommer köpa Steam deck 2. Till PC skulle jag aldrig vilja ha något annat operativsystem än Windows. Windows 7 var det perfekta operativsystemet.

Installerar du spelen på den då? Eller streamar?

Medlem
Skrivet av Sunstalker:

Installerar du spelen på den då? Eller streamar?

Installerar allt. Även på Xboxen installerar jag allt.

Medlem
Skrivet av Sunstalker:

Ja det går, SteamOS är inte klart för det dock som jag förstått det.
Bättre är att installera en Linux distro som ex Ubuntu eller Mint o sen bara installera Steam på den som vanligt.

Medlem
Skrivet av Sunstalker:

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Streaming är ett skämt.

Jag har ingen erfarenhet med Xcloud men Streamade förut med Stadia och det fungerade bra.
Alla spel som man kan tänka sig spela handheld fungerar på Steam deck och SteamOS.

Windows är mer mångsidig låter som en kommentar från en som inte riktigt vet vad den pratar om.
Det beskrivs i artikeln rätt bra hur Windows upplevs.
Jag skulle mer säga att Windows är ett nödvändigt ont. Skulle med glädje se en dag när man skulle kunna göra sig av med skräpet helt.

Medlem

Är det inte bättre att köra Bazzite för tillfället? Steam OS uppdateras inte lika ofta och är inte på samma sätt utvecklat för flera olika plattformar. Hur funkar det med gyro, haptic feedback, TDP-control med mera med Steam OS på Rog Ally?
Dessutom så stödjer väl inte Steam OS dual boot "out of the box"? Jag vill exempelvis kunna använda min ROG Ally som en Win PC när jag inte spelar och utan att behöva fippla med work arounds. Hur är stödet för icke Steam spel eller spel som inte är "Steam OS verified". Jag vet att man kan spela icke steam spel på Steam OS men det är återigen en work around och det är inte säkert att det kommer att funka så bra.
Jag fattar tjusningen om man är helt inne i Steams eko-system men alla är inte det av olika skäl. Hörde dock att Steam OS ska stödja Geforce Now? Gäller det även Steam OS på icke Steam deck konsoller och stöds även icke-steam spel som det gör i Windows?

Medlem
Skrivet av GordonF:

Jag har ingen erfarenhet med Xcloud men Streamade förut med Stadia och det fungerade bra.

Xcloud suger rent ut sagt på samma sätt som Sonys motsvarighet också suger. Den enda vettiga streaming tjänsten just nu är Geforce Now. Boosteroid som är typ tvåa ligger ganska långt efter i teknik. Stadia blev till sist bra och det är synd att det lades ner.

Medlem
Skrivet av GordonF:

Alla spel som man kan tänka sig spela handheld fungerar på Steam deck och SteamOS.

Windows är mer mångsidig låter som en kommentar från en som inte riktigt vet vad den pratar om.
Jag skulle mer säga att Windows är ett nödvändigt ont. Skulle med glädje se en dag när man skulle kunna göra sig av med skräpet helt.

Mångsidigt med att Windows har ett enormt stort stöd, så de flesta som utvecklar program utvecklar till Windows.

Vad jag vet finns inte Xbox Store på Linux, alla Steam spel stöds inte på Linux, bland annat många spel med anti cheat,

Valorant, PUBG, Destiny, League of Legends.

Jag tycker även det är drygare att ta sig runt i desktop mode på Steam deck jämfört med Windows i Rog ally.

Medlem
Skrivet av GordonF:

Har inte hört speciellt mycket positivt om Stadia alls, inte ens streamingdelen.

Medlem

Jag har kollat lite mer på Steam OS nu och frånvaron av att inte kunna ställa TDP är en show stopper och det är märkligt att artikeln inte tar upp detta problem. Jag vill kunna spela vissa spel på 10 watt (enklare spel) men kunna gå upp i effekt för mer krävande spel. TDP på Rog Ally verkar hamna på ca 15-18 watt och man kan med andra ord inte fullt utnyttja kraften som Rog Ally Extremen och X erbjuder när så krävs alternativ sänka när man vill köra på 10 watt.
I Bazzite kan man ställa TDP.
Skulle nog vänta med Steam OS tills det är mer utvecklat och köra Bazzite så länge om man känner att man måste ha Steam OS på sin Rog.

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Har inte hört speciellt mycket positivt om Stadia alls, inte ens streamingdelen.

Stadia var fantastiskt bra. Spelade ut många spel via den tjänsten. GeForce Now är nog snäppet bättre ändå, riktigt vass input delay.

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Mångsidigt med att Windows har ett enormt stort stöd, så de flesta som utvecklar program utvecklar till Windows.

Vad jag vet finns inte Xbox Store på Linux, alla Steam spel stöds inte på Linux, bland annat många spel med anti cheat,

Valorant, PUBG, Destiny, League of Legends.

Jag tycker även det är drygare att ta sig runt i desktop mode på Steam deck jämfört med Windows i Rog ally.

Som sagt Windows ett nödvändigt ont, inte nödvändigtvis nått jag skulle kalla bra. Men det är ju så på PC kan man konfigurera som man vill oavsett om det är Windows eller Linux.
Nej xbox store finns inte men det går att streama "everything is an xbox".
Xbox store måste endå vara det minst attraktiva om man nu inte ska köra gamepass. Då måst man väll dras med skiten.

Jag har inte stött på nått spel som jag vill spela som inte funkar på Steam deck/Steam OS så vet man med sig att man inte ska spela Pubg, Valorant, Destiny ovh LoL så är det inget problem.
Det här är saker jag är helt säker på kommer lösas med tiden.

Skrivet av Siegfried:

Då har du bara hört från en högljudd sida., jag har goda erfarenheter av Stadia och jag vet många andra också hade det.

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Streaming är ett skämt.

Har spelat igenom massvis av spel via GamePass streamat till en Steam Deck. Har inga klagåmål, så uppenbarligen är "streaming ett skämt" väldigt subjektivt.

Gällande att alla spel fungerar på Windows, min erfarenhet är att äldre spel i många fall fungerar betydligt bättre via Proton på Linux och den användarupplevelse som SteamOS ger är fantastiskt för att göra tweaks och anpassa.

Det är Windows som är ett skämt, men som för stunden är det bästa alternativet om man är en del av den målgrupp som spelar de absolut senaste spelen. Men fortsätter SteamOS att växa, drivet av Steam Deck, kommer den balansen snabbt växla kommande 10 åren.

12
Skriv svar