Mario Kart World
Japp! Dock inte co-op i den öppna världen, men i cuper, knockout, online å så vidare. Rekommenderar dock pro-kontroller!
Är inte beredd att lägga 2200kr extra riktigt än, då Switchen kommer att vara en sekundär maskin
Jag finner det ironiskt att den öppna världen är besvikelsen när spelet heter World. Synd att Nintendo inte riktigt greppar att få till det här med öppna världar. I Zelda spelen fungerar det bättre dock. Noterar också att spelet ligger under 90 på Metacritic och det är förvånande när det kommer till Nintendo spel överlag.
Hoppas det trycker upp till 90, vore bra för min high score...
Hur bedömmer man f.ö. ett spel som har en bra kärna men värdelöst sidokontent, om man nu får en perfekt upplevelse om man kan ignorera stora delar av spelet, kan det fortfarande vara ett 5 av 5, eller måste man bedömma hela spelet även om man inte behöver ta del av det?
Jag tror det är exakt det som är poängen med World och precis så Nintendo vill ha det
I början är den öppna världen i princip ett tomt skal.
Men denna värld kommer fyllas på med massvis av content i olika format - expansioner/dlc/add-ons/patchar/uppdateringar/tillägg/season pass/seasons/live service content etc under många många år framöver.
Så kommer man se världen förvandlas och bli gradvis mer levande allt eftersom. Om några år så spelar vi i princip bara Free Roam och tycker det är det bästa spelläget.
Detta är bara början på Mario Kart: World. Nintendo kommer supporta detta spel än mer än man supportat MK8 Delux
Jag tror du kan ha en poäng i det. Det är trots allt enklare att fylla en öppen värld med saker efterhand än att göra om hela grunden i spelet. Spelet lär ju hålla på till typ 2035 så en del kommer det nog att bli! Jag gillar annars Forza Horizon tänket. Samtidigt behöver ju recensenter bedöma spelet för vad det är i dag, så logiskt att ha den tomma världen som ett minus.
Hoppas det trycker upp till 90, vore bra för min high score...
Hur bedömmer man f.ö. ett spel som har en bra kärna men värdelöst sidokontent, om man nu får en perfekt upplevelse om man kan ignorera stora delar av spelet, kan det fortfarande vara ett 5 av 5, eller måste man bedömma hela spelet även om man inte behöver ta del av det?
Haha ja, jag valde 93 tror jag så det lär bli tufft att nå upp dit...
Bra fråga. Det beror på kanske är svaret? Ett spel som har en öppen värld behöver nog ha lite intressant sidoinnehåll för att få ett riktigt bra betyg, medan ett mer linjärt spel kanske inte behöver ha det i åtanke. Eftersom Nintendo säljer spelet så hårt på att det ska vara en intressant öppen värld tycker jag kritiken är rimlig ändå. Även om det kan komma att förändras i framtiden.
Bra fråga. Det beror på kanske är svaret? Ett spel som har en öppen värld behöver nog ha lite intressant sidoinnehåll för att få ett riktigt bra betyg, medan ett mer linjärt spel kanske inte behöver ha det i åtanke. Eftersom Nintendo säljer spelet så hårt på att det ska vara en intressant öppen värld tycker jag kritiken är rimlig ändå. Även om det kan komma att förändras i framtiden.
Jo, var väl inte en fundering för just Mario Kart, mer en generell fundering.
Lite lustigt ändå, hur "världen" i Marko Kart World är den delen som är dålig. Med det i namnet, så tycker man ju att någon form av fokus borde ha lagts på det och att åka runt i världen skulle vara en trevlig/rolig upplevelse - inte tvärtom.
Fast det där är ju subjektivt, vi är flera som tycker Free Roam är riktigt roligt och absolut inte dåligt. Jag har spenderat runt 10 timmar i Free Roam och älskar det, håller inte alls med Fredrik där.
Själv gillar jag den öppna spelvärlden och dess små pussel skarpt. Bästa singleplayer hittills i ett MK-spel, och Nintendo är för min del nu branschledande när det kommer till att göra charmiga öppna spelvärldar.
Mycket nära på klockrent spel för min del, ska jag klaga så kunde grafiken varit lite bättre och lite mindre mix av kraftiga föremål i lådorna, känns som det är betydligt mer guldsvampar, Bullet-bills osv nu än i MK8.
Fast nu fick vi hög upplösning och en mer levande spelvärld istället. Personligen så föredrar jag detta jämfört med grafik hetsen på PC som ofta tillför väldigt lite för gameplay.
Det hade behövt mer att göra i den öppna världen, men det känns ändå som att Nintendo är något på spåren med att ha en öppen värld där man kan leka runt bäst man vill, och det är något som kan byggas på med uppdateringar och/eller DLC i framtiden.
Precis, de har nog planerat att supporta spelet under väldigt lång tid. Mario kart 8 har väl funnits ute över 10 år?
Jag är tveksam till köp nu när det har kommit in en hel del kritik. Transport-sträckorna mellan varje riktiiga bana känns urtrist, breda lätta vägar och utmaningeb på cuperna känns obefintlig.
Jag har i 30 år efterlyst ett Mario Kart där hardcore-spelare kan få sig en utmaning. MK 8 hade iaf 200 CC och att få tre stjärnor där var iaf nånting. Nu finns inte 200 CC och det som finns i tävlingsväg är ännu lättare. Jag vill ha brutalt bra darormotstånd i cuperna och ett reformerat Time Trial som kräver perfekt åkning som sedan resulterar i möjlig platina-medalj.
Det finns ingen racing-utmaning i single player och der är ett stort problem anser jag.
Låter som du inte provat spelet. Det kräver mycket teknik med nya hopp systemet, wallrides etc.
Mario kart 8 hade inte heller 200cc vid release, det kom senare. Kan säkert bli så här med. De kanske vill att folk ska få spela in sig först innan 200cc potentiellt kan skrämma nya spelare.
Spelet känns väldigt "meh" imo, har aldrig vart mycket för denna serie bör tilläggas.
Får mobilspelvibbar men grafiken påminner mer om GameCube dock...
Långt ifrån mobilspel och Gamecube. När spelet är i rörelse med animationer etc så ser det fantastiskt ut och i hög upplösning. Var det inte 8 spelare på Double dash med låg upplösning också?
Fast nu fick vi hög upplösning och en mer levande spelvärld istället. Personligen så föredrar jag detta jämfört med grafik hetsen på PC som ofta tillför väldigt lite för gameplay.
Precis, de har nog planerat att supporta spelet under väldigt lång tid. Mario kart 8 har väl funnits ute över 10 år?
Låter som du inte provat spelet. Det kräver mycket teknik med nya hopp systemet, wallrides etc.
Mario kart 8 hade inte heller 200cc vid release, det kom senare. Kan säkert bli så här med. De kanske vill att folk ska få spela in sig först innan 200cc potentiellt kan skrämma nya spelare.
Långt ifrån mobilspel och Gamecube. När spelet är i rörelse med animationer etc så ser det fantastiskt ut och i hög upplösning. Var det inte 8 spelare på Double dash med låg upplösning också?
Jovisst, men jag hade lätt hellre tagit gamla vanliga 1080p om det hade möjliggjort lite snyggare grafik. Tycker generellt upplösningar över 1080p tenderar vara ganska bortkastade resurser, vid en första anblick av spelet på dumburken så trodde jag det var 900p-1080p, ser extremt liten skillnad förutom att det är lite mindre framträdande jaggies. Sen så är det hittills inget fel på transportsträckorna mellan banorna. Spelar man Knock-Out, där man ju bara kör igenom banorna ett lopp, så märker jag ofta inte ens om det är en lite simplare course eller en transportsträcka man befinner sig i. Det är roligt att köra oavsett.
Switch-versionen hade 200 CC vid släpp. Tycker det känns troligt konstigt att inte ha med det från start här. Men absolut, jag har inte spelat det men jag har hört från många att det är lättare än MK 8, som i mitt tycke var på tok för lätt. Jag vill ha en rejäl utmaning i cuperna, och ett Time Trial som betyder något. Jag har hittila inte sett nånting som tyder på att nått av detta finna här. Sen finns det säkert mycket annat som är skoj. Men för mig som oftast spelar ensam så lockar inte detta mig just nu.
Varför inget 200 cc läge från start?
Skulle passa alla raksträckor och bredden på banorna perfekt. 👌
Angående den öppna världen, kan gilla att åka runt i den ca 15-20 min och göra P-utmaningarna. Utmaningarna känns som ”mini-shrines” som sätter dina skills på prov och dessutom utvecklar dessa till max.
Hämtar min Switch 2 imorgon. Men vet att jag och systerdottern kommer kunna ha otroligt kul bara genom att köra runt i den öppna världen och hänga i GameChat. Tack för recensionen!
Det kommer ni, sen kan ni göra mängder av andra saker också, GP, Knockout och tävla i Time Trial, det finns mycket att göra. Guld och tre stjärnor i GP och Knockout är utmanande.
Switch-versionen hade 200 CC vid släpp. Tycker det känns troligt konstigt att inte ha med det från start här. Men absolut, jag har inte spelat det men jag har hört från många att det är lättare än MK 8, som i mitt tycke var på tok för lätt. Jag vill ha en rejäl utmaning i cuperna, och ett Time Trial som betyder något. Jag har hittila inte sett nånting som tyder på att nått av detta finna här. Sen finns det säkert mycket annat som är skoj. Men för mig som oftast spelar ensam så lockar inte detta mig just nu.
Jag saknar 200cc, men 150cc är (för egen del) bitvis rejält utmanande. Att få guld + tre stjärnor görs inte i en handvändning. Tuggmotstånd finns definitivt, men det är förstås olika från person till person.
En Bamseponny av folket
Fast det där är ju subjektivt, vi är flera som tycker Free Roam är riktigt roligt och absolut inte dåligt. Jag har spenderat runt 10 timmar i Free Roam och älskar det, håller inte alls med Fredrik där.
Det gläder mig! Det var inte för mig, men kul att det är något för andra. Finns också potential att bygga ut det. Och som det snackats om tidigare här: barnperspektivet. Kan tänka mig att det är skitkul för kids att brumma omkring.
En Bamseponny av folket
Det gläder mig! Det var inte för mig, men kul att det är något för andra. Finns också potential att bygga ut det. Och som det snackats om tidigare här: barnperspektivet. Kan tänka mig att det är skitkul för kids att brumma omkring.
Även för vuxna!😊 Hur många P Switches o dyl tog du? Det finns så mycket nostalgi i många av uppdragen för oss nördar, t.ex en tribute till Koopa Troopa Beach som var fantastisk.
Jag saknar 200cc, men 150cc är (för egen del) bitvis rejält utmanande. Att få guld + tre stjärnor görs inte i en handvändning. Tuggmotstånd finns definitivt, men det är förstås olika från person till person.
Att få guld och tre stjärnor i Knockout Tours kupper är riktigt utmattande.
Jag får en helt annan syn på ”freeroam” när min 6-åring i detta nu testar Mario Kart World. Perfekt att lära sig grunden i kontrollen, och just nu är vi på väg till lavan för att se om det finns en vulkan. 🔥😅
För övrigt, får grafiken sig ett lyft i freeroam-läget när man kan studera alla detaljer på nära håll - sjukt snyggt.
Jovisst, men jag hade lätt hellre tagit gamla vanliga 1080p om det hade möjliggjort lite snyggare grafik. Tycker generellt upplösningar över 1080p tenderar vara ganska bortkastade resurser, vid en första anblick av spelet på dumburken så trodde jag det var 900p-1080p, ser extremt liten skillnad förutom att det är lite mindre framträdande jaggies. Sen så är det hittills inget fel på transportsträckorna mellan banorna. Spelar man Knock-Out, där man ju bara kör igenom banorna ett lopp, så märker jag ofta inte ens om det är en lite simplare course eller en transportsträcka man befinner sig i. Det är roligt att köra oavsett.
Handlar kanske om smak när det kommer till upplösning. Sedan så har du balansen emellan CPU och GPU, där CPUn inte är ett fartmonster. Sedan så ska det rulla bra i handheld läget också..
Jag tror att den rullar ut features som 200cc för att hålla spelet aktivt.
Du har ju detta med som kan peka åt det hållet:
Speaking to Rolling Stone, Mario Kart World producer Kosuke Yabuki acknowledged that 200cc had been a popular addition to the series, but stopped short of confirming anything around its return — for now.
"Some players are really happy with the addition of high difficulty modes likes this," Kosuke teased. "However, does that mean we're going to consider adding engine sizes that are larger than 150cc to Mario Kart World? I'm afraid I can't say just yet."
https://nordic.ign.com/untitled-mario-kart-game/94922/news/ma...
Att få guld och tre stjärnor i Knockout Tours kupper är riktigt utmattande.
Jag tycker Mario Kart World är utmanande på ”fel” sätt. Att bombaderas med 2 blåa skal, och 6 röda skal på mindre än 2 lopp känns bara så bisarrt. Det jag uppskattade med Mario Kart 8 (kört Wii-U versionen vansinnigt mycket och endast ”deluxe” vid något enstaka tillfälle) var just att föremålen fick vara i baksätet för ett tag. Det fanns lopp där du ens inte fick ett blått skal i baken, nu är det mer regel än undantag och det känns som ett återgång till Nintendo Wii. Det känns som slumpen är avgörande, och tar över din förarskicklighet.
Nu vet jag dock inte hur ”deluxe”-spelet är idag, vet att det lades till dubbla föremål så spelet kanske är mer vansinnigt nu än på Wii-U’s glansdagar. 😉
Jag är fortfarande i valet och kvalet om man ska lägga ut över 10 fläsk på Switch 2 och Mario Kart World (med extra handkontroller). Hjärtat skriker att det här är en klockren investering som både jag, frugan och mina ungar kommer njuta av i år framöver. Min hjärna tar å andra sidan stryptag på hjärtat och sansar min köpnerv med att argumentera för det smått vansinniga i att punga ut de pengarna för en kartracer.
Jag tror att jag en vacker dag kommer sitta med ett fulflin och njuta av att skjuta mina ungar med röda skal samtidigt som jag hånskrattande varvar dem. Men, bankkortet får semester en liten stund till tror jag...
Kunskapsförmedlare.
Jag är fortfarande i valet och kvalet om man ska lägga ut över 10 fläsk på Switch 2 och Mario Kart World (med extra handkontroller). Hjärtat skriker att det här är en klockren investering som både jag, frugan och mina ungar kommer njuta av i år framöver. Min hjärna tar å andra sidan stryptag på hjärtat och sansar min köpnerv med att argumentera för det smått vansinniga i att punga ut de pengarna för en kartracer.
Jag tror att jag en vacker dag kommer sitta med ett fulflin och njuta av att skjuta mina ungar med röda skal samtidigt som jag hånskrattande varvar dem. Men, bankkortet får semester en liten stund till tror jag...
Beställ direkt från Nintendo i Tyskland eller Irland så behöver du bara betala cirka 7500 för konsolen med mario kart och två pro kontroller (när de finns i lager igen).
Beställ från utlandet så blir det billigare. Det är en fröjd att gå tillbaka Switch spel som ser och flyter så mycket bättre! MK World är så roligt alltså, ensam eller med familj/vänner.
Hade samma funderingar men tänkte skit samma och köpte en igår. Har spelat mario kart i split screen med äldsta sonen och suttit bredvid när yngsta kör free roam. Den ÄR överprisad men strunt samma, övertalar mig själv att den är till glädje för ungarna också och inte bara mig själv
Förstår verkligen inte charmen med dessa spel. Jag har provat Mario Kart World i typ 15 minuter. Körde väl tre lopp eller något sånt. Det räckte gott så.
Har aldrig varit något Nintendo-fan då det konstant har mjölkats Mario hit och Zelda dit sen 80-talet. Förstår inte fanboyismen alla har över Nintendo och deras spel. Ja första Mario var kul när det kom på 80-talet och man var barn. Men vuxna människor som fortfarande sitter och knarkar dessa Mario-spel som i stort sett är samma spel men med små skillnader...
Men men... Smaken är som baken. Kul att ni har kul. Good for you.
Hell Tengil, vår befriare!
Förstår verkligen inte charmen med dessa spel. Jag har provat Mario Kart World i typ 15 minuter. Körde väl tre lopp eller något sånt. Det räckte gott så.
Har aldrig varit något Nintendo-fan då det konstant har mjölkats Mario hit och Zelda dit sen 80-talet. Förstår inte fanboyismen alla har över Nintendo och deras spel. Ja första Mario var kul när det kom på 80-talet och man var barn. Men vuxna människor som fortfarande sitter och knarkar dessa Mario-spel som i stort sett är samma spel men med små skillnader...
Kan inte mer än att hålla med, nintendo-fans känns som någon form av sekt som avgudar i princip allt Nintendo gör oavsett om det är ytterligare ett copy pasta Zeldo eller medioker hårdvara till ett sjukligt pris. Fel görs aldrig om man ska tro dem
Ja som vuxen måste man ju mörda i tv-spel, annars är det inte kul.
Min fru är ju inte direkt en gamer men hon har spelat Mariokart 8 under årens lopp.
Så det roliga var ju nu att hon fick spela Mariokart World för första gången och uppleva ett nytt spel som hon faktiskt är duktig på.
Hon slog mig flera gånger och hade superkul. Gårdagen var perfekt. Jag vill ha fler såna minnen.
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.
Oroa er inte, Nintendo har bara börjat. Dom lär lägga till grejer i dlc tills spelet känns som en solklar 10 poängare. Mario kart är ju trotts allt deras lilla gyllene guld kalv.
Tror absolut att det kommer DLC.
Nintendo hade dock funderat på att släppa Mariokart World till Switch 1, så man vet aldrig. Mariokoart 10 kanske kommer på Switch 2.
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.
Gillar spelet väldigt mycket, men det finns en sak som irriterar mig ordentligt.
När man kör två spelare på samma Switch online så är det bara huvudspelaren som kan samla poäng. I MK8 kunde jag och min fru spela samtidigt på våra egna profiler och samla poäng separat.
Verkligen tråkigt och ologiskt att den möjligheten tagits bort. Någon som vet om det var på samma sätt i början på MK8? Dvs att det kanske är något som kommer lösas med en patch?