Bärbara Xbox avtäckt – Asus Xbox ROG Ally
Jag tyckte det var rätt tydligt att det är pc-spel som kan spelas native, både från xbox-butiken i windows och från steam eller andra butiker. För console-spel är det lokal streaming från din konsol eller moln-streaming som gäller. Det här är en pc.
Sista fråga, jag är inte särskilt teknisk av mig. Du skriver att det här är en pc. Blir det exakt som med min laptop idag eller kommer den bärbara tillföra andra bra grejer?
Sista fråga, jag är inte särskilt teknisk av mig. Du skriver att det här är en pc. Blir det exakt som med min laptop idag eller kommer den bärbara tillföra andra bra grejer?
Den kör windows-kärnan i bakgrunden, men den kör inte windows desktop (alltså det klassiska windows-gränssnittet, du har inget skrivbord, ingen startmeny osv). Den kör istället ett nytt xboxifierat gränssnitt som default (som är mer likt det du hittar på en xbox-konsol), där du har dina spel från alla butiker (xbox-butiken, steam, epic osv) och appar (discord, twitch etc). Tolkade det också som att det går att starta desktop-gränssnittet om man vill, men det laddas alltså inte in automatiskt och tar därmed inga systemresurser om man inte aktivt väljer att starta det (vilket är positivt då det lämnar mer resurser åt spelen). Men eftersom den kör windows i bakgrunden så kan du fortfarande installera vilken windows-app du vill på den och skulle nog i stort sätt kunna använda den precis som du använder din laptop om du nu mot förmodan skulle vilja det. Tanken är ju dock att det primärt är en spelmaskin, så de flesta lär bara använda det nya xboxifierade gränssnittet och starta sina spel via det.
Xbox game pass på linux kommer förmodligen aldrig hända.
Och jag förstår inte varför, vill de inte tjäna pengar på alla Linux-användare?
Förstår, ja då är den inte för dig helt enkelt utan mer riktad mot såna som jag som gärna får in hela pc-biblioteket och gamla klassiker osv. För mig är det helt klart mer värt.
Självklart går det att installera emulatorer, det är en Windows-dator. Däremot beror det nog på vilket system du vill emulera med tanke på att hårdvaran är relativt begränsad pga bärbarheten.
Då kan man även spela Nintendo exklusiva spel.
Det funkar utmärkt att köra gamepass i webbläsaren och streama spelen.
Jo fast med input lag och dålig upplösning.
Edit: Rättar mig själv, inte upplösningen i sig som är problemet utan kompressionen med massa artefakter.
Och jag förstår inte varför, vill de inte tjäna pengar på alla Linux-användare?
Linux användare är en droppe i havet i det avseemdet.
Nej MS kommer nig i te lägga nån möda på Linux. Det vore att jobba emot sig själv tom.
Man får hålla sig till streaming.
Eller det böttre alternativet, skit i allt vad xbox är och kör steam, gog eller epic
Ok, men jag tappar Alien Isolation, Prince of Persia, Hogwarts Legacy, båda Portal, Civ 6, Skyrim, Res Evil 3 och många andra spel för att de inte finns på Anywhere. Jag tänker INTE köpa dem igen. Hade hellre sett en bärbar xbox. Har behov av nedladdning eftersom jag reser en del och har taskig uppkoppling där jag befinner mig.
Samma här. Som det är nu så är det ju bara meh 🥺. enormt många spel som inte är play anywhere.
Konsoler: Xbox One, Xbox One S (hos kompis), Xbox One X, Xbox Series X, PS4, PS4 Pro
CPU: AMD Ryzen 5 7600X
GPU: Gigabyte Geforce RTX 3060 Ti 8GB Eagle OC 2.0
MEM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Vengeance
GPDWin4 är grymt nice. Jag har en 2023:a, så lite äldre hårdvara. Men om man drar in SteamOS på den, är det inte risk att man inte längre kan kontrollera TDP och sånt?
T.o.m om jag uppdaterar mjukvaran på den för TDP-programmet så slutar jag kunna byta TDP. För gör man braindead saker på den såsom slösurfning och sånt så är det inte lönt att köra så hög wattage. Medans kör man gaming, vill man kunna kräma på.
Uppdaterar jag min GDPWin4 med nyare mjukvara tappar man möjligheten att flippa TDP. Vettegudarna om det är något som fungerar out of the box om man byter till SteamOS. Nån som vet?
Linux användare är en droppe i havet i det avseemdet.
Nej MS kommer nig i te lägga nån möda på Linux. Det vore att jobba emot sig själv tom.
Man får hålla sig till streaming.
Eller det böttre alternativet, skit i allt vad xbox är och kör steam, gog eller epic
Jo visst att det är en droppe men det är ju inte ingenting. Förstår inte hur de jobbar emot sig själv heller, för att folk inte använder Windows? Linuxanvändarna lär nog inte byta pga gamepass.
Jo visst att det är en droppe men det är ju inte ingenting. Förstår inte hur de jobbar emot sig själv heller, för att folk inte använder Windows? Linuxanvändarna lär nog inte byta pga gamepass.
MS är ett sånt företag som antagligen skulle se att det kostar mer än det smakar med att börja stödja för Linux.
Jobbar emot sig själv menar jag att MS vill att alla ska använda 100% Microsoft inte nått annat. Dom vill inte ens att du ska tänka annat än MS Windows , Office, 365 osv
MS är ett sånt företag som antagligen skulle se att det kostar mer än det smakar med att börja stödja för Linux.
Jobbar emot sig själv menar jag att MS vill att alla ska använda 100% Microsoft inte nått annat. Dom vill inte ens att du ska tänka annat än MS Windows , Office, 365 osv
MS är ju förvisso några av de största supportrarna av Linux.... dom lägger extremt mycket pengar på det och bidrar mycket till utveckling... men, mer för server-sidan.
Däremot så skulle ju ms få ta på sig garanti för att spel ska funka till linux då folk skulle betala för att spela spelen. På linuxbär det ju upp till varje person att sköta sig själv.
Tänk alla karens där ute om Lisa inte kan starta Barbie i linux men det är med i gamepass för pc...tänk supporten...
En bärbar gaming-pc med inga av fördelarna med vanliga spelkonsoler och alla nackdelarna och lite till med gaming-pc.
Ser det tvärt om, handhelds pc tog bort behovet av handheld gaming konsoler.
Bara fördelar
MS är ju förvisso några av de största supportrarna av Linux.... dom lägger extremt mycket pengar på det och bidrar mycket till utveckling... men, mer för server-sidan.
Däremot så skulle ju ms få ta på sig garanti för att spel ska funka till linux då folk skulle betala för att spela spelen. På linuxbär det ju upp till varje person att sköta sig själv.
Tänk alla karens där ute om Lisa inte kan starta Barbie i linux men det är med i gamepass för pc...tänk supporten...
Ja så kan det vara.
Vissa får ju hög puls bara av att höra att man kanske måste byta proton version för att få ett windows spel att rulla på linux.
Ser det tvärt om, handhelds pc tog bort behovet av handheld gaming konsoler.
Bara fördelar
Att sitta med en miljard inställningskombinationer är en fördel menar du? För gemene man?
Att sitta med en miljard inställningskombinationer är en fördel menar du? För gemene man?
Inställningsmöjligheter ärfördelar
Jag har inte pratat om nått gemene man.
Jag pratar om oss som är beredda att göra det lilla extra för att få för oss den bästa upplevelsen.
Andra vill bara starta genom att trycka på en knapp. Inget fel med det.
De nämnde i announce-videon att de kommer ha fördefinierade inställningar liknande de på konsol, alltså ex "performance" och "quality" etc. Att man sen KAN gå in och ändra i inställningar som på datorn för att tweaka är väl bara positivt, både för de som vill optimera själva och för gemene man som helt enkelt startar och spelar spelet utan att gå in och pilla där.
De nämnde i announce-videon att de kommer ha fördefinierade inställningar liknande de på konsol, alltså ex "performance" och "quality" etc. Att man sen KAN gå in och ändra i inställningar som på datorn för att tweaka är väl bara positivt, både för de som vill optimera själva och för gemene man som helt enkelt startar och spelar spelet utan att gå in och pilla där.
Det är inte "bara positivt". Du ställer in. Spelar spelet. Det flyter på OK tills du kommit till ett ställe i spelet med många karaktärer på skärmen sammtidigt och det börjar lagga as. Du börjar sänka inställningar men det fortsätter lagga. Du börjar undra om du ska fortsätta sänka eller höjja tillbaka de och sedan sänka något annat. Damn it! Varför ska det vara så jävla omständigt att få flyt i spel?!
Det är inte "bara positivt". Du ställer in. Spelar spelet. Det flyter på OK tills du kommit till ett ställe i spelet med många karaktärer på skärmen sammtidigt och det börjar lagga as. Du börjar sänka inställningar men det fortsätter lagga. Du börjar undra om du ska fortsätta sänka eller höjja tillbaka de och sedan sänka något annat. Damn it! Varför ska det vara så jävla omständigt att få flyt i spel?!
Fast om det är så på de rekommenderade inställningarna så skulle det väl vara så även utan inställningar (dvs som det är på konsol)? På vilket sätt blir det sämre av att du då har en möjlighet att gå in och tweaka inställningar om du skulle vilja det? Du kan ju också välja att göra precis som på konsol och sitta och klaga lite över att det laggar på något visst ställe, men köra på ändå.
Personligen ser jag det enbart som positivt att det i de lägena finns en möjlighet att ändra inställningarna.
Fast om det är så på de rekommenderade inställningarna så skulle det väl vara så även utan inställningar (dvs som det är på konsol)? På vilket sätt blir det sämre av att du då har en möjlighet att gå in och tweaka inställningar om du skulle vilja det? Du kan ju också välja att göra precis som på konsol och sitta och klaga lite över att det laggar på något visst ställe, men köra på ändå.
Personligen ser jag det enbart som positivt att det i de lägena finns en möjlighet att ändra inställningarna.
Om spelet inte flyter på konsol så kan du svära lite tyst på utvecklarna och sedan fortsätta spela. Om det inte flyter på PC så är det ditt och bara ditt fel.
Om spelet inte flyter på konsol så kan du svära lite tyst på utvecklarna och sedan fortsätta spela. Om det inte flyter på PC så är det ditt och bara ditt fel.
Japp det är det och det är väll bra att man fritt får göra som man vill.
Sitta och svära och få upplevelsen förstörd utan att kunna påverka själv det minsta är bara en nackdel.
Men vissa kanske blir mentalt stressad över valfrihet och inställningsmöjligheter bara existerar.
Japp det är det och det är väll bra att man fritt får göra som man vill.
Sitta och svära och få upplevelsen förstörd utan att kunna påverka själv det minsta är bara en nackdel.
Men vissa kanske blir mentalt stressad över valfrihet och inställningsmöjligheter bara existerar.
Det var en bra video så jag fattar din poäng.
Du borde dock framfört vad du menade med text också ist för at tbara svara med en länk. men endå bra video.