Vilken grafikstil avskyr du?
Då gillar du inte retro alls?
Nej, inte retro som är pixelgrafik eller isovy.
FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego
SUBSTACK: https://substack.com/@iegocentric
YOUTUBE: https://www.youtube.com/@walteriego
Jag tycker N64 är snäppet värre än PS1 faktiskt. PS1 må ha sina warpande texturer och liknande, men på N64 ser det ju idag ut som det saknas helt texturer. Oavsett är tidigt 3D jävligt svårt för ögonen, den saken är klar!
Tycker Mario Kart, Mario 64, Diddy Kong Racing, banjo kazooie, Conker står sig mycket bättre grafiskt, och spelmässigt jämfört med resident evil, Silent hill, Metal Gear, wipeout. Men det kan vara att PS1 mest består av spelgenrer som åldras jävligt dåligt. Crash, spyo och Tekken 3 håller bra än idag.
Stilen i Hollow Knight. Vet inte riktigt vad det är men stör mig så mycket på den att jag inte kan spela det fast jag gillar den typ av spel.
En av stilarna jag älskar, helt underbart
Nästan alla moderna pixelartspel är visuellt obekväma att spela. Så många indiespelutvecklare som pumpar ut det i drivor. Avsky är väl ett starkt ord men den stilen är inte för mig.
<Uppladdad bildlänk>
Man får inte heller glömma att det ena gjordes också av världens största rollspelsfabrik under sin storhetstid och den andra gjordes av ett fåtal personer med en extremt begränsad budget.
Finns mängder med indie-spel som definitivt inte ser ut på det viset också:


Båda två är helt förträffliga spel för övrigt.
Forumets Mega Drive-expert!
En av stilarna jag älskar, helt underbart
Haha, ja smaken är verkligen olika 😊
Amatör gjorda HD texture packs till typ N64 spel
<Uppladdad bildlänk>
Denna var något jag inte visste jag hatade. Man får ju nästan ångest bara av o kolla!
To crush your enemies, see them driven before you and hear the lamentation of their women!
Har svårt för vissa pixelgrafikspel, en del går bra. Däremot kan jag inte riktigt sätta fingret på varför det är så.
Jag tror det har att göra med att man försöker göra "avancerade" spel i pixelgrafik, då blir det mest bara grötigt.
Äldre spel var inte lika avancerade, så därför fungerar det nog.
Kan också vara nostalgi. De hade ju inte mycket att välja på förr i tiden.
| PC | Xbox One | PS5 | Oculus Quest 2 |
Jag har verkligen ingen specifik stil som jag vid första anblick bara ogillar eller gärna skippar. Alla har sin plats, och kan göras både bra och dåligt. Det märks verkligen när någon har en tydligt art direction som bara är helt rätt och klaffar med resten. Allt från Kingdom Come 2 till Life is Strange och vidare till pixlarna i Sea of Stars. Antar att jag mest vill ha en bra helhet och story och att då utesluta något bara för att det har en viss grafisk stil när allt annat klaffar är inget jag gör. Nöjer mig till och med med endast text.
"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."
PC-spelare @ Linux
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 64GB RAM, Sapphire Radeon RX 7600 XT
typ cult of the lamb och sådan grafik, väldigt enkel och "barnslig" grafik, väldigt väldigt vanligt i spel, man skulle kunna kalla det "modern" grafik eftersom det blivit en standard. Det ska se lite "roligt" och hafsigt ut liksom. Nä usch.
Och ja, det där nya Monkey Island såg helt fruktansvärt ut. För mig är inlevelse väldigt högt upp när det gäller spel (jag ska vara "där") och det blir inte mycket till inlevelse ifall grafiken står i vägen på det sättet att det "tar över" för att det är utmärkande på ett fult eller "roligt" sätt.
South Park är för övrigt en favorit, men ja, de skapade en unik stil, denna generiska stil som dessa spel har är bara irriterande, inget konstnärlighet, roligt eller något nytt liksom.
På tal om pixelgrafik. Några av de allra mest estetiskt tilltalande spelen jag någonsin spelat har varit pixelspel. Ett återkommande problem (imo) med moderna bidrag till genren, som jag upplever att folk i allmänhet sällan diskuterar, är dock att mängden pixlar ofta är för få i relation till genomsnittlig skärmyta. Inlevelsen och illusionen av detaljer går förlorad och det blir allmänt ansträngande att titta på. Det finns hur många moderna pixelspel som helst som ser kanon ut i Steams store, till man förstorar upp bilden till helskärm. I vissa fall förekommer möjligheten att zooma ut vyn bland spelets inställningar, men som dessvärre ofta resulterar i ytterst påtagliga artefakter på grund av komprimeringen. Du kan också lösa problemet genom att ställa in en lägre upplösning och spela spelet i ett mindre fönster, men då uppstår istället problemet att UI:t blir alldeles för litet.
Detta är också ett av skälen bakom att jag föredrog att köpa majoriteten av pixelspel till Nintendo Switch framför andra plattformar. Dessvärre led många spel som inte var anpassade efter den lilla skärmen också av ett minimalt UI.
Få skulle få för sig, misstänker jag, att spela ett Game Boy Advance-spel i 1080p fullskärm. Men det är lite så jag, till mitt förtret, upplever många moderna pixelspel.