Den stora Switch 2-tråden

Medlem
Skrivet av Majoren:

Ja, just nu så är väl bärbart HDR i första hand bara större palett av färgnyanser skärmen kan hantera. Tycker iofs. inte HDR varit särskilt imponerande dockat på min gamla TV heller...men kanske Oled-burkar från 2016 inte är så bra på just den biten då jag knappt märkte HDR-effekten på PS4 i RDR2 heller...
Verkar tyvärr som att teknologin för bärbara skärmar inte är riktigt där än då även Rog Ally "XBox" kippar Oled pga. VRR inte verkar funka för det bärbart ännu. Hade personligen kunnat offra både VRR och HDR för en 1080p Oled-skärm med lite högre grundbelysning än gamla Switch Oled. Kan ju ändå inte påstå att vare sig HDR eller VRR är något jag ens märkt effekterna av.

VRR är det bästa som hänt sedan skivat bröd. Vid lägre prestanda (som t.ex. bärbara enheter med samma spel som på stationära konsoler) så är risken hög att renderingen inte hinner med och då får man halverad bilduppdatering emellanåt. Halverad!

Medlem
Skrivet av pazu:

VRR är det bästa som hänt sedan skivat bröd. Vid lägre prestanda (som t.ex. bärbara enheter med samma spel som på stationära konsoler) så är risken hög att renderingen inte hinner med och då får man halverad bilduppdatering emellanåt. Halverad!

Halverad!!

Medlem

Jag har försökt leta reda på hur och även pratat med nintendosupporten,en det verkar inte riktigt rinnas något bra sätt att lösa mitt dilemma med. Men här på forumet finns ju en hel del kunskap

Det jag vill göra är att koipera över allt frå. Sw1 till sw2 utan att ta bort något på 1:an. Det innebär även alla andra profiler som inte är kopplade till nintendokontot.

På så sätt kan jag ha kvar sw1 i befintligt skick och samtidigt kopiera över allt till sw2.

Detta för att jag vill ha kvar båda konsolerna varav ena på landet och andra hemma.

Tips?

signatur

Quake? Är det smittsamt?

Medlem
Skrivet av Rincewind:

Jag har försökt leta reda på hur och även pratat med nintendosupporten,en det verkar inte riktigt rinnas något bra sätt att lösa mitt dilemma med. Men här på forumet finns ju en hel del kunskap

Det jag vill göra är att koipera över allt frå. Sw1 till sw2 utan att ta bort något på 1:an. Det innebär även alla andra profiler som inte är kopplade till nintendokontot.

På så sätt kan jag ha kvar sw1 i befintligt skick och samtidigt kopiera över allt till sw2.

Detta för att jag vill ha kvar båda konsolerna varav ena på landet och andra hemma.

Tips?

Det känns som att när jag gjorde system transfer vid uppstart på sw2 fick jag över allt men sw1 är precis som innan. Har dock inte finkammat sw1an så ta det med en nypa salt.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

https://youtu.be/i75LXedkjGs

Tamagotchi Plaza Nintendo Switch 2 Edition launches on June 27!

Inte för att detta är något spel jag kommer köpa. Men det såg rätt ballt ut med hur dom använder joycon upp och ner med muset upp i luften för att göra rörelser över.

Medlem
Skrivet av Rincewind:

Tips?

Nu har jag inte rört min OLED efter transfer, men det är exakt så det såg ut. Enda är att lokala sparfiler som Pokémon flyttas för de kan inte kopieras, bara flyttas.

Medlem

007 First Light till Switch 2!

"007 First Light is coming to Nintendo Switch 2 in 2026.

Earn the Number. Play as James Bond, a young, resourceful, and sometimes reckless new recruit, and discover an origin story for the first time. This all-new game experience from IO Interactive is coming in 2026!"

Medlem
Skrivet av Rincewind:

Tips?

Bortsett från vissa sparfiler (och du får veta vilka som påverkas innan du godkänner) så är ju allt kvar på sw1 efter en transfer.
Digitala spel måste sedan "ejectas" från den ena konsolen för att spelas på den andra men de finns fortfarande på båda.

Medlem
Skrivet av Rincewind:

Tips?

De andra profilerna som inte är kopplade till nintendokonton tas bort från sw1 när du flyttar över allt. Hände för mig också. Min lösning var att skapa skapa nya nintendokonton och koppla dem till profilerna som flyttats. Nu har jag samtliga profiler på både sw1 och sw2. Vill nämna att det var barnkonton och det gick relativt smidigt att skapa dem.

Medlem
Skrivet av Mathmage:

De andra profilerna som inte är kopplade till nintendokonton tas bort från sw1 när du flyttar över allt. Hände för mig också. Min lösning var att skapa skapa nya nintendokonton och koppla dem till profilerna som flyttats. Nu har jag samtliga profiler på både sw1 och sw2. Vill nämna att det var barnkonton och det gick relativt smidigt att skapa dem.

Gick det att återfå sparfilerna/progressen på de kontona? Är precis det jag sett också, dvs att de andra profilerna tas bort. Mina är också barnprofiler, därav har jag inte heller gjort något än.

signatur

Quake? Är det smittsamt?

Medlem
Skrivet av Rincewind:

Gick det att återfå sparfilerna/progressen på de kontona? Är precis det jag sett också, dvs att de andra profilerna tas bort. Mina är också barnprofiler, därav har jag inte heller gjort något än.

Ja, sparfilerna finns nu på både sw1 och sw2 och de synkas med molnet. Det krävs dock ett Nintendo Switch Online Family Membership.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

https://youtu.be/YGl_TfFqoVM

007 First Light till Switch 2!

"007 First Light is coming to Nintendo Switch 2 in 2026.

Earn the Number. Play as James Bond, a young, resourceful, and sometimes reckless new recruit, and discover an origin story for the first time. This all-new game experience from IO Interactive is coming in 2026!"

Kul med tredjepartsspel.
Dock så tycker jag nya 007 ser rätt blekt ut. Actionsekvenserna i trailern från tidigare såg så där Uncharted-lättsamma ut, samtidigt som det tar kraftigt efter Hitman, men bantar ner alla dess funktioner för att vara en mer "lättsam storyfokuserad" upplevelse. Som surgrädde på moset så spelar man som en 14 år gammal pojk från nån amerikansk highschool-romans film. Låt mig gissa att han kommer bara kläcka ur sig politiskt korrekta raggningsrepliker, alternativt att de helt kommer bortse från "gamla James Bonds" förehavanden med kvinnor i detta spel, han kommer bara dricka mineralvatten då alkohol inte är hälsosamt, samt givetvis så kommer rökning inte existera i spelet.

Medlem
Skrivet av Mathmage:

Ja, sparfilerna finns nu på både sw1 och sw2 och de synkas med molnet. Det krävs dock ett Nintendo Switch Online Family Membership.

Ahh, och utan ett sånt antar jag att det är kört?

signatur

Quake? Är det smittsamt?

Medlem
Skrivet av Rincewind:

Ahh, och utan ett sånt antar jag att det är kört?

Jag lyckades inte få till det utan det i alla fall.

Medlem

Hur kommer nintendo kunna lägga in nytt dlc i Mario Kart World?

Medlem

Idag fick jag mitt skärmskydd från Spigen beställd från Amazone.

En smart konstruktion där man bara lägger en plasskena ovanpå Switch 2 skärmen och drar av plasten.
Men efter att ha tagit av plastskenan inser jag att trots att den var perfect fit för Switch 2 så var skärmskyddet typ 5mm åt vänster!
Såå atteh som tur var hade jag gummi handskar på mig och kunde dra upp skärmskyddet och placera det manuellt. Men det gör ju hela den där plastskena konceptet totalt värdelöst. Nästa gång jag köper skärmskydd så gör jag det manuellt i stället direkt.

Jag har i alla fall ett extra med i förpackningen om jag inser efter en vecka att det inte ser perfekt ut så får jag pröva igen.
Skyddet verkar i allafall vara i bra kvalité.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

<Uppladdad bildlänk>

Idag fick jag mitt skärmskydd från Spigen beställd från Amazone.

En smart konstruktion där man bara lägger en plasskena ovanpå Switch 2 skärmen och drar av plasten.
Men efter att ha tagit av plastskenan inser jag att trots att den var perfect fit för Switch 2 så var skärmskyddet typ 5mm åt vänster!
Såå atteh som tur var hade jag gummi handskar på mig och kunde dra upp skärmskyddet och placera det manuellt. Men det gör ju hela den där plastskena konceptet totalt värdelöst. Nästa gång jag köper skärmskydd så gör jag det manuellt i stället direkt.

Jag har i alla fall ett extra med i förpackningen om jag inser efter en vecka att det inte ser perfekt ut så får jag pröva igen.
Skyddet verkar i allafall vara i bra kvalité.

Har nämnt det tidigare. Gjorde samma fel själv, andra gången la jag ner switchen uppochner I formen och vände den ner. Därefter fortsatte jag enligt instruktion och det blev klockrent.

Men ja puckat att det går att göra samma fel, du och jag är bevisen

Jag klagade och fick pengarna tillbaka. De tackade för feedbacken.

Medlem
Skrivet av Belgaar:

Inte för att detta är något spel jag kommer köpa. Men det såg rätt ballt ut med hur dom använder joycon upp och ner med muset upp i luften för att göra rörelser över.

Haha nä, är inte så intresserad av just det spelet själv men som du säger så visar det riktigt häftig användning av kontrollmetod!

Skrivet av Majoren:

Kul med tredjepartsspel.
Dock så tycker jag nya 007 ser rätt blekt ut. Actionsekvenserna i trailern från tidigare såg så där Uncharted-lättsamma ut, samtidigt som det tar kraftigt efter Hitman, men bantar ner alla dess funktioner för att vara en mer "lättsam storyfokuserad" upplevelse. Som surgrädde på moset så spelar man som en 14 år gammal pojk från nån amerikansk highschool-romans film. Låt mig gissa att han kommer bara kläcka ur sig politiskt korrekta raggningsrepliker, alternativt att de helt kommer bortse från "gamla James Bonds" förehavanden med kvinnor i detta spel, han kommer bara dricka mineralvatten då alkohol inte är hälsosamt, samt givetvis så kommer rökning inte existera i spelet.

Ja, börjar undra om de kommer göra flertalet sådana "mini-släpp" på sociala medier snarare än regelrätt direct? Då kanske vi bombarderas av liknande videoklipp kommande dagarna.

Skrivet av ShinyGoomy:

Hur kommer nintendo kunna lägga in nytt dlc i Mario Kart World?

Utöka kartan med nya områden att köra till, kanske en ö en måste köra genom vattnet till. Fler karaktärer på det, fler kläder och sidouppdrag. Fler ?-block.

Medlem
Skrivet av Sphere Of No-Form:

https://www.youtube.com/watch?v=X84e14oe6gs

Det är onödigt tillkrånglat av Nintendo i bildinställningarna. Men Vincent guidar SW2-ägare till en bra bild med HDR (med HGiG) på TV:n.

Har LG C4, va inge problem att ställa in bilden i switch 2. Men kolla på den där videon blev man helt förvirrad när han försökte förklara grejer haha

Medlem

Bra direct, blev betydligt mer sugen på att spela det nu - speciellt med någon i co-op! Kul med Gameshare så även de utan spelet kan följa med! Och på Switch också? Mycket överraskningar i showen ändå. Kul med Rambi och kunna förvandla sig till olika djur - även om jag kanske hellre hade ridit på en struts snarare än blivit en själv. Men nåväl. Kommer nog gilla 2D-banorna mest då jag uppskattar serien som 2D-plattformare mer än 3D-äventyr... men får hoppas ett helt sådant dedikerat spel kommer senare.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Bra direct, blev betydligt mer sugen på att spela det nu - speciellt med någon i co-op! Kul med Gameshare så även de utan spelet kan följa med! Och på Switch också? Mycket överraskningar i showen ändå. Kul med Rambi och kunna förvandla sig till olika djur - även om jag kanske hellre hade ridit på en struts snarare än blivit en själv. Men nåväl. Kommer nog gilla 2D-banorna mest då jag uppskattar serien som 2D-plattformare mer än 3D-äventyr... men får hoppas ett helt sådant dedikerat spel kommer senare.

Rejäl homerun alltså. Shit vad pepp och överväldigad jag är

Medlem
Skrivet av JokerM6:

Rejäl homerun alltså. Shit vad pepp och överväldigad jag är

Håller med. Sjukt peppad nu!!!

Medlem

Var inte såld på spelet tidigare men måste säga att det ser sjukt nice ut. Gjort en 180 och är nu väldigt pepp

Medlem

Ja, det såg häftigt ut. Men tror fortfarande inte riktigt det är min grej, verkar vara väldigt lite fokus på plattformsutmaning och mest fokus på gimmicken att dampa sönder allt i spelvärlden. Kände fortfarande inget sug för spelet, även om det såg bättre ut i denna Direct.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Haha nä, är inte så intresserad av just det spelet själv men som du säger så visar det riktigt häftig användning av kontrollmetod!

Ja, börjar undra om de kommer göra flertalet sådana "mini-släpp" på sociala medier snarare än regelrätt direct? Då kanske vi bombarderas av liknande videoklipp kommande dagarna.

Utöka kartan med nya områden att köra till, kanske en ö en måste köra genom vattnet till. Fler karaktärer på det, fler kläder och sidouppdrag. Fler ?-block.

Var någon youtuber som lade upp en video om det, vet dock inte vem men att Nintendo skulle bärja mjölka DLC och vi är korna de ska mjölka pengar från. 😄

Medlem

Trodde att några av er bara svamlade om något spel från direct men jag visste inte att Donkey Kong Bananza hade en Direct idag 😈👿

Jag själv tycker det är fantastiskt kul med en ny look, jag tycker att Switch 1 Donkey Kong såg så tråkig ut, Super Mario Bros Movie looken är den bästa.

Medlem

Är fortfarande inte sugen på att köpa Bananza, även om det ser betydligt mer spännande ut efter Directen. Däremot kan jag tänka mig att köpa och köra med fästmön om hon är sugen på co-op.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Ja, det såg häftigt ut. Men tror fortfarande inte riktigt det är min grej, verkar vara väldigt lite fokus på plattformsutmaning och mest fokus på gimmicken att dampa sönder allt i spelvärlden. Kände fortfarande inget sug för spelet, även om det såg bättre ut i denna Direct.

Håller med, lite tråkigt att det tycks vara mer Donkey Kong: Red Faction än DKC!

fue
Medlem
Skrivet av AgamemnoN:

Haha, köpte något lökigt från Amazon jag med, får väl se hur det blir:
https://www.amazon.se/gp/aw/d/B0DNHDG477?ref=ppx_pt2_mob_b_pr...

Måste erkänna att jag kanske underskattat friheten med den handhållna möjligheten. Ditt inlägg fick mig att fundera lite, har inte spelat handhållet sen jag hade en gameboy i princip, men låter ju väldigt lockande å sitta ute i soffan på altanen på baksidan å spela lite när ungarna hoppar studsmatta (nej jag tror inte på allvar att ungarna kommer hoppa studsmatta om jag spelar, men man kan ju drömma).

Som det är idag kan jag inte spela många av spelen jag vill på min ps5 när ungarna är vakna för att det helt enkelt inte är lämpligt för en fem- och treåring å se. Men tänker att det kommer lösa sig med switchen, dels pga spelen men också för att jag möjligtvis skulle kunna 'gömma' vilka spel jag spelar.

Men någon annan som har erfarenhet av att underskattat den handhållna delen, någon som tänkte på förhand att denne inte skulle spela särskilt mycket handhållet men där utfallet blev tvärtom?

Riktigt nöjd med Amfilm Switch 2 protector! 5/5!

Medlem

Nintendo har verkligen satsat på grafiken denna gången och innehållet förvånar mig lika mycket varje gång 😄

Jag är inte ett grafikfreak direkt. Men märks att de verkligen har jobbat på att spelglädjen är viktig.

Skriv svar