"Jag tror att Xbox-hårdvaran är död", säger Xbox-veteran

Robot
"Jag tror att Xbox-hårdvaran är död", säger Xbox-veteran

En av grundarna av Xbox-teamet hyser oro.

#microsoft, #xbox

Jag tror att hon har rätt! Synd, även om jag alltid föredragit Nintendo och Playstation så var ändå OG Xbox och Xbox 360 trevliga och unika konsoler. Känns som den nuvarande Xbox-strategin tagit flera kliv bort från dedikerad hårdvara, dock. Kanske ett smart beslut, långsiktigt? Den som lever får se.

Medlem

Jag förstår inte riktigt tanken bakom beslutet att tillverka och marknadsföra två olika modeller av Xbox, varav den ena är väsentligt svagare än den andra och sedan tvinga spelutvecklare att anpassa spelen till den svagare modellens specifikationer. Det var ett dåligt genomtänkt och implementerat beslut i mina ögon och kanske var det där nedgången började för dom?

signatur

War, War never changes...

Redaktör
Ponny

Playstation behöver konkurrens, och för första gången på länge känns det som om det finns en chans att utmana dom. Sony har ju tappat bollen lite med live service-satsningen, och det släpps inte mycket alls. Samtidigt: nu kör ju Xbox ut sina spel på just Playstation (m.fl.). Nåväl. Jag kan ändå uppskatta en värld där Xbox är en gigant inom spelutveckling, snarare än att se dom kämpa i motvind med sina konsoler.

signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Ett av felen jag tror Xbox gjorde den här generationen var att göra det till ett krav att alla spel som släpps på plattformen ska kunna köras på både Series X och S med samma funktionalitet och innehåll. Jättebra i tanken. Men svårare att genomföra i praktiken.

Jag kör själv Playstation nu men jag kan sakna 360 tiden. Det kändes som att Xbox var hungriga på att ta över marknadsandelar.
Alla spelserier som skapades för och släpptes på plattformen. Introduktionen av achievements som andra plattformar senare kände sig tvingade att införa. Satsningar på digitala indiespel i och med Xbox Arcade.
Xbox 360 är fortfarande min favoritgeneration.

signatur

PSN: Oakborn86

Medlem

Det är otroligt illa om playstation blir av med sin konkurrens. Vi vet ju alla att både ms och sony (nintendo kör sitt eget race) har varit komplett jävla galna från och till.

Att köra ”xbox anywhere” är microsoft store rebranded. Ja, givetvis finns det mycket annat under huven men till sist handlar det om kompatibilitet med olika typer hardware och en storefront/launcher. Rätt långt från den låsta hårdvaran i en konsol.

signatur

1338 - One Step Above

It's not a lake, it's an ocean

Laura Fryer är en klok person, och jag kan bara instämma i hennes slutsatser. Det har varit uppenbart i flera år att Xbox som hårdvara är på väg bort, men Microsoft skulle kunna göra detta på ett snyggare och ärligare sätt. Det är för övrigt fler Xbox-veteraner som har reagerat på det kaos vi nu bevittnar.

Fryer gjorde en väldigt intressant video om Xbox One också och slog fast att fiaskot i hög grad handlar om kultur och dålig ledarskap.

signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Sen händer det ju faktiskt saker under åren som gått, 25 år är rätt länge och Microsoft har väl helt enkelt lagt sina pengar på att bli streamingtjänsten för gaming istället för att begränsa sig till sin konsol.
Det har ju hänt väldigt mycket på spelsidan som Gears of War, nu är ju f2p-spelen oerhört mycket populärare än vad dom var för 15 år sedan, då blev man ju shamead om man spelade f2p. Nu är ju f2p i princip den största genren, där dagens kids inte känner behov av storspel, då man har sitt Fortnite, Roblox och Minecraft på paddorna eller på konsolerna.

Jag tror att vi framöver har en standard för tvspel, istället för att behöva göra spel till olika konsoler, så gör man ett spel som funkar på alla konsoler. Tänk om vissa spel bara funkat på en Acer-dator, andra på endast Dell osv? Eller om det varit Intel eller AMD som bestämt vilket spel som funkar på ens dator?
Varför ska det vara så på konsolerna?

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Laura Fryer är en klok person, och jag kan bara instämma i hennes slutsatser. Det har varit uppenbart i flera år att Xbox som hårdvara är på väg bort, men Microsoft skulle kunna göra detta på ett snyggare och ärligare sätt. Det är för övrigt fler Xbox-veteraner som har reagerat på det kaos vi nu bevittnar.

Fryer gjorde en väldigt intressant video om Xbox One också och slog fast att fiaskot i hög grad handlar om kultur och dålig ledarskap.

https://www.youtube.com/watch?v=69gs773bZRI&t=

Gud ja, jag minns hur vi satt och garvade åt deras tv, tv, tv här hemma.

Skall poängteras att vi alltid kärt alla konsoler och är agnostiska kring trams som ”märken”.

signatur

1338 - One Step Above

Skrivet av Sebastian Lind:

Jag tror att hon har rätt! Synd, även om jag alltid föredragit Nintendo och Playstation så var ändå OG Xbox och Xbox 360 trevliga och unika konsoler. Känns som den nuvarande Xbox-strategin tagit flera kliv bort från dedikerad hårdvara, dock. Kanske ett smart beslut, långsiktigt? Den som lever får se.

Vill man vara en stor spelutgivare och inget annat är det förstås "smart". Microsoft Gaming kommer dra in storkovan. Men för branschen tror jag att det blir ett steg bakåt. Microsoft har trots bakslag och misstag varit en positiv kraft på konsolmarknaden, drivit utvecklingen framåt och, inte minst, bidragit till konkurrens vilket ju gjort Sony bättre också.

signatur

Medlem
Skrivet av Tarotikum:

Jag förstår inte riktigt tanken bakom beslutet att tillverka och marknadsföra två olika modeller av Xbox, varav den ena är väsentligt svagare än den andra och sedan tvinga spelutvecklare att anpassa spelen till den svagare modellens specifikationer. Det var ett dåligt genomtänkt och implementerat beslut i mina ögon och kanske var det där nedgången började för dom?

Många skriver det här, men samtidigt, finns det några spel som har kända problem? Där grafiken på XBSX inte varit top notch? Där grafiken storartat slagits av Playstation 5?

Medlem

Jättetråkigt men det har känts i magtrakten ganska länge att series X/S blir sista xboxen.
Hur är det föresten med ryktet att xbox ska sluta säljas i europa? Stämmer det?

Medlem
Skrivet av Håkan:

Många skriver det här, men samtidigt, finns det några spel som har kända problem? Där grafiken på XBSX inte varit top notch? Där grafiken storartat slagits av Playstation 5?

Längesen sen jag gav upp på att följa utvecklingen men det främsta har väl varit att kvaliteten på series s versionerna varit undermåliga till ospelbara. Även om series x har varit snarlik ps5 så kanske det inte spelar det någon roll beroende på hur stor andel kunder som enbart har series s, eller jämför med den.

Medlem

Ett av de största problemen är ju spelen. Varför ha en xbox när alla spel kommer till pc?

Medlem

Vi konsument MÅSTE ha en motståndare till Sony. Vi vet vad som händer när Sony får hybris och tror att dom är konsol guden.

Skrivet av Håkan:

Sen händer det ju faktiskt saker under åren som gått, 25 år är rätt länge och Microsoft har väl helt enkelt lagt sina pengar på att bli streamingtjänsten för gaming istället för att begränsa sig till sin konsol.

Grejen med Game Pass har dock varit att sälja denna tjänst med konsolen. Series S är i praktiken en Game Pass-box. Visst finns GP även på PC, men om Xbox som konsol försvinner (vilket den kommer göra, om än stegvis) kommer Microsoft tappa många prenumeranter. Varken Sony eller Nintendo lär tillåta GP på sina plattformar.

signatur

Skrivet av GustavA:

Jättetråkigt men det har känts i magtrakten ganska länge att series X/S blir sista xboxen.

Microsoft påstår fortfarande att de utvecklar ny hårdvara. Men det kan ju tänkas att det blir en PC utvecklad i samarbete med en extern partner, ungefär som Xbox ROG Ally-samarbetet med Asus.

signatur

Medlem
Skrivet av Håkan:

Det har ju hänt väldigt mycket på spelsidan som Gears of War, nu är ju f2p-spelen oerhört mycket populärare än vad dom var för 15 år sedan, då blev man ju shamead om man spelade f2p. Nu är ju f2p i princip den största genren, där dagens kids inte känner behov av storspel, då man har sitt Fortnite, Roblox och Minecraft på paddorna eller på konsolerna.

Jag tror att vi framöver har en standard för tvspel, istället för att behöva göra spel till olika konsoler, så gör man ett spel som funkar på alla konsoler. Tänk om vissa spel bara funkat på en Acer-dator, andra på endast Dell osv? Eller om det varit Intel eller AMD som bestämt vilket spel som funkar på ens dator?
Varför ska det vara så på konsolerna?

Med exklusiva spel så satsar utvecklarna stenhårt på att göra riktigt grymma spel, för det behövs för att sälja konsoler. Microsoft har bara släppt fisljummna spel sedan de släppte Xbox One och de började satsa på streaming, gamepass och allt gick sämre. Det känns inte ens som de försöker längre.

Medlem

"Det tror inte jag", säger vanlig människa i forum.

Medlem

"Nästa år firar Xbox 25‑årsjubileum, och jag är säker på att de kommer att ha några stora tillkännagivanden och planer för att hedra milstolpen. Kanske är det nästa år som gäller. Kanske är det då dimman lättar och vi alla kommer att se skönheten i de senaste tillkännagivandena. Jag antar att vi får vänta och se."

Det är alltid det där "nästa år, då smäller det"-tugget.

Medlem
Skrivet av GustavA:

Du kan fortfarande köpa Xbox konsoler via deras hemsida i Europa.
Men tror försäljningen av XBOX konsoler från tredje part är historia.

Skrivet av schmuttah:

Ett av de största problemen är ju spelen. Varför ha en xbox när alla spel kommer till pc?

Fast det är samma för Playstation. Det är bara Nintendo som är unika där.
Jag har mycket Xbox spel sedan 360 tiden som får mig att stanna med Xbox, orkar inte köpa om hela min spel katalog på steam.
Men har du inte en stor spel katalog på Xbox så är det inte så attraktivt.

Med det sagt så har jag varit en större konsolspelare än PC spelare senare tid, och vad som drar mig till konsol har varit:

1. Alla spel du köper till konsolen kommer fungera, du behöver inte oroa dig att du behöver eventuellt uppgradera din rig.

2. Konsol har historiskt varit billigare än PC och ger fortfarande en bra upplevelse (Den tiden är nog förbi snart).

3. PC och grafikkort har blivit kopiöst dyrt senare tid.

Men jag håller med att göra två varianter av en konsol generation med olika speccs har inget annat än skjutit dom i foten.

signatur

Riktig data lagras i .pgdata, inte i hjärtat.

Medlem

Dom har väl redan gått ut och sagt att det kommer en ny xbox konsol 2026?

Medlem

Riktigt tråkigt, hoppas på en vändning så de kan ta några marknadsandelar.

Har nyss gått över till Xbox från PS och en Xbox tillsammans med gamingdator fungerar finemang i huset, speciellt om man är flera i familjen som tycker om att spela och det inte alltid är givet att man kan sätta sig mig datorn. Då är det bara sätta sig vid xboxen istället och fortsätta där när allt bara är synkat och klart.

Skrivet av Ruffles:

Vill man vara en stor spelutgivare och inget annat är det förstås "smart". Microsoft Gaming kommer dra in storkovan. Men för branschen tror jag att det blir ett steg bakåt. Microsoft har trots bakslag och misstag varit en positiv kraft på konsolmarknaden, drivit utvecklingen framåt och, inte minst, bidragit till konkurrens vilket ju gjort Sony bättre också.

Absolut, MS har varit väldigt bra för konsol-gaming som helhet! Tycker också det vore tråkigt om de skulle lämna hårdvaruracet. Bättre med tre alternativ än två, av flera skäl.

Frågan är ju hur många andra företag som är stora nog och har pengarna/techen att göra entré? Samsung? Nvidia? Något gigantiskt företag från Kina?

På längre sikt tror jag att dedikerad hårdvara kommer fasas ut, även om vi nog är ytterligare en gen eller två bort för det. Men om det är liknande tankegångar hos flera av de som skulle ha resurserna att ge sig in i konsolracet så kan det nog verka avskräckande, så frågan är hur många som ens är intresserade isf att ta upp kampen med Sony och Nintendo.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Microsoft påstår fortfarande att de utvecklar ny hårdvara. Men det kan ju tänkas att det blir en PC utvecklad i samarbete med en extern partner, ungefär som Xbox ROG Ally-samarbetet med Asus.

Varken Asus Ally eller Steamdeck är stora nog för att få ett chip med mer GPU-prestanda från AMD
och main-streammarknaden för intern grafik är fortfarande riktad mot kontorsdatorer.

Xbox och playstation behövs för att få fram chip som verkligen är anpassade för spel,
men egentligen vore det en bonus om Microsoft sålde de som windows-burkar certifierade för XBox.
Som jämförelse har Ally/Steamdeck 12/8 GPU compute units och Xbox Series X 52 (troligtvis 64).

Sedan vore det tråkigt om de inte också kunde få fram en xbox,
dels brukar det vara prisvärd prestanda i alla fall vid lansering och
dels så tror jag att alla gamla xbox och 360 spel är låsta till xbox.

Medlem
Skrivet av schmuttah:

Det är ju samma med PlayStation, nästan alla deras större kvalitetsspel har kommit till PC. Och precis som med Xbox så är de överlägset bättre på PC, om man gillar grafik, flyt och valfrihet när det gäller kontroller.

En ps5, Series X och en ps5-pro är dassig mellanmjölk i jämförelse med en kraftig PC.

Microsoft kan släppa bra spel, Forza, Flight Sim med mera, men deras konsol behövs inte längre.

signatur

Skeptiker som rannsakar det folk accepterar

Skrivet av Sebastian Lind:

Absolut, MS har varit väldigt bra för konsol-gaming som helhet! Tycker också det vore tråkigt om de skulle lämna hårdvaruracet. Bättre med tre alternativ än två, av flera skäl.

Frågan är ju hur många andra företag som är stora nog och har pengarna/techen att göra entré? Samsung? Nvidia? Något gigantiskt företag från Kina?

På längre sikt tror jag att dedikerad hårdvara kommer fasas ut, även om vi nog är ytterligare en gen eller två bort för det. Men om det är liknande tankegångar hos flera av de som skulle ha resurserna att ge sig in i konsolracet så kan det nog verka avskräckande, så frågan är hur många som ens är intresserade isf att ta upp kampen med Sony och Nintendo.

Ja, jag tror att det skeppet har seglat nu. För femton år sedan hoppades jag att Samsung skulle göra ett försök. Tror att det kanske hade kunnat gå vägen. Men som du skriver kommer dedikerad hårdvara fasas ut. Jag börjar faktiskt tro att PS6 blir Sonys sista traditionella stationära konsol. Nintendo är som alltid ett eget kapitel, men nu har t.o.m. de börjat röra sig bort från fysiska media genom sina Game Key Cards så det rör på sig även där, om än långsammare.

signatur

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Grejen med Game Pass har dock varit att sälja denna tjänst med konsolen. Series S är i praktiken en Game Pass-box. Visst finns GP även på PC, men om Xbox som konsol försvinner (vilket den kommer göra, om än stegvis) kommer Microsoft tappa många prenumeranter. Varken Sony eller Nintendo lär tillåta GP på sina plattformar.

Detta lär dock inte ske på det sättet. Microsoft kommer säkra att det finns en streaming box för gamepass tillgängligt att köpa för folk som vill spela på sin TV. Det kommer förmodligen göras på samma sätt som de gjort samarbetet runt ROG Ally Xboxen. Dvs de överlåter åt en partnertillverkare att släppa en Xbox brandad PC med HDMI utgång för att bära Gamepass. Ungefär som Intel överlåtit åt Asus att tillverka och släppa intel NUC.

Precis som andra redan skrivit. Varför ha en egentillverkad Xbox när alla spel kommer till PC? Tjänar de inte pengar på egen hårdvara så kan de lika gärna outsourca den verksamheten och fortsätta dra in sina pengar på att släppa spel samt driva gamepass. Det lär även satsas mer på Xcloud streaming av gamepass till smartTV.

Jag tycker det har varit ganska tydligt i några år nu att det är hit de vill.

Medlem

Samtidigt jobbar de med, som sagt, på nya konsoler (plural) och konsoler från andra 3de part tillverkare. Med alla andra storefronts, förutom PlayStation Store, med Play Anywhere i tanke. Görs det rätt kan det skaka om helt och hållet spelvärlden.

"Köp en Xbox konsol och ett Xbox spel och du kan spela på de här plattformarna"

Och sedan så har Xbox divisionen klivit upp till en av de största giganterna i branschen. De tjänar pengar på pengar på pengar nu.

Medlem
Skrivet av Tarotikum:

Jag tror att nedgången började tidigare - redan vid Xbox One-släppet. Personligen älskade jag tanken på en ständigt uppkopplad konsol som tog hjälp av molnberäkningar för att boosta konsolens kapacitet, möjlighet att låna ut och sälja digitala spel och andra idéer som slängdes runt, men det var snabbt uppenbart att jag tillhörde en väldigt liten minoritet. Att den inte släpptes i hela världen, däribland Sverige, samtidigt gjorde nog valet än lättare för många. Det blev en PS4 här vid release eftersom krysslådan helt enkelt inte fanns att tillgå om man inte ville importera.

Sen tror jag att Phil Spencer har helt rätt i att det var den sämsta konsolgenerationen att förlora slaget om med tanke på det kraftiga skiftet mot digitala spel. Att skutta runt mellan NES, SNES, SEGA, PS1, N64, X-BOX, PS2, Wii och till viss del X-BOX 360 / PS3 var inga problem då man ändå alltid fick börja från noll men plötsligt när PS5 och X-box Series släpptes hade man möjlighet att behålla ett stort antal av sina spel även på den nya konsolen så länge som man stannade inom samma märke och det var givetvis en lockande tanke. Själv har jag lyxen att kunna köra både PS och X-box men sett till prisutvecklingen på konsolerna och hur mycket mindre tid jag har att spela nuförtiden är det sannolikt att det vid nästa generation endast blir en - och då blir det med stor sannolikhet av ren bekvämlighet den där jag har ett störst spelbibliotek, alldeles oaktat att jag sällan spelar om gamla spel. Det är mest känslan av att inte "kasta bort" allt jag köpt som jag vill undvika..

123
Skriv svar