Håller vår hobby på att förändras för alltid?

Håller konsolspelande som vi känner det på att förändras för alltid? Mycket tyder på det. Enligt insidern Tom Henderson blir Microsofts nästa konsol också deras sista. Laura Fryer, Xbox-medarbetare under glansåren, drar också slutsatsen att Xbox är på väg bort som konsol.
Klockan klämtar alltså för Xbox, och även om Fryer alltid är insiktsfull och intressant att lyssna på krävs ingen djup analytisk förmåga för att komma till just den slutsatsen. Vi har sett det komma under ett antal år nu, och förmodligen är detta vad Microsoft har strävat efter hela tiden. Men frågan är om PlayStation ligger särskilt långt efter. Jag börjar luta åt att PlayStation 6 kan bli Sonys sista traditionella stationära konsol.
Historiskt har själva konsolen varit helt nödvändig för att kunna spela spelet. Något annat sätt fanns inte för oss som valde konsol framför PC. Detta har stegvis förändrats. Lika lite som du behöver en CD-spelare för att spela en låt i dag behöver du en konsol för att spela vissa spel. Denna utveckling går inte att stoppa. Fysiska media är på väg bort, och det är oundvikligen själva konsolen också.
Så här har det låtit sedan PlayStation 3, säger någon. Jo, förvisso. Men tekniken har nu kommit så pass långt att vi kan streama eller ladda ned spelen via olika tjänster som tillhandahåller infrastrukturen vi behöver för att få tillgång till spel var vi än är. De är knutna till vårt konto, inte till hårdvaran.

Det var lite så man kommunicerade då.
Jag trodde aldrig att jag skulle säga det, för så mycket av det jag skrivit och propagerat för de senaste tio åren skulle tyda på motsatsen. Men ändå, här kommer det: jag saknar konsolkrigen. Jag saknar inte de bindgalna fanboysen som bara spred dålig stämning.
Men jag saknar tävlingsmomentet när de nya konsolerna visades upp och spände musklerna bredvid varandra på stora spelmässor som E3. Jag saknar gliringarna, de verbala tacklingarna och inte minst känslan av upphetsning när alla konsoltillverkare visade upp det allra bästa för att bräcka varandra.
Vissa skulle säga att allt detta är tecken på att spelbranschen håller på att växa upp. Mogna. Jag köper det resonemanget i hög grad. Men jag kanske inte vill att branschen ska mogna? Tänk om jag inte vill att min älskade spelbransch, med olika spelkonsoler, ska bli som alla andra?
Förändringens vind blåser och vi gamla dinosaurier kommer tvingas anpassa oss. Så är det. Men här och nu känner jag mest för att snegla på spelsamlingen och inbilla mig, mot bättre vetande, att allt var bättre förr.

Vem kan glömma?
Håller med om mycket av det du skriver. Förr var spel och spelindustrin mer spännande. Idag känns det mesta väldigt likriktat och strömlinjeformat. Ingen vågar sticka ut eller ta risker. Den trenden genomsyrar dessvärre hela underhållningsbranschen idag. Uppföljare, remakes, remasters, reboots, säkra kort både vad gäller mjukvara och hårdvara. Idag ser vi knappt några nya IP:s, och om vi gör det så måste de sälja många miljoner för att inte bli skrotade som franchise efter ett halvår.
För mig känns det som att något hände under tidigt 2010-tal. Musik, film och spel började stöpas i samma form, och väldigt få har vågat ta risker sedan dess. Vi har sett skenande produktionskostnader för både film och spel under samma tidsperiod, så kanske är det en förklaring.
Kanske är det jag som börjar bli gammal, men nog var det bättre förr.
Mer Metroid åt folket!
Tycker att den större spelbranschen är döende och har nått sitt eget stadie av "late stage capitalism". Allt handlar nu om att maximera vinster och det är inte längre intressant. Vilket är varför jag sadlat om som "retro gamer".
Framtiden där spel inte längre finns på fysiska medium och är enbart kopplade till konton, existerar inte för mig. Och finns det en framtid så ligger den med indie och inte med "spelindustrin".
Håller med om mycket av det du skriver. Förr var spel och spelindustrin mer spännande. Idag känns det mesta väldigt likriktat och strömlinjeformat. Ingen vågar sticka ut eller ta risker. Den trenden genomsyrar dessvärre hela underhållningsbranschen idag. Uppföljare, remakes, remasters, reboots, säkra kort både vad gäller mjukvara och hårdvara. Idag ser vi knappt några nya IP:s, och om vi gör det så måste de sälja många miljoner för att inte bli skrotade som franchise efter ett halvår.
För mig känns det som att något hände under tidigt 2010-tal. Musik, film och spel började stöpas i samma form, och väldigt få har vågat ta risker sedan dess. Vi har sett skenande produktionskostnader för både film och spel under samma tidsperiod, så kanske är det en förklaring.
Tycker ändå att Clair Obscur, Blue Prince, Split Fiction, The Alters och Bionic Bay är exempel på att det fortfarande finns dom som vill experimentera och testa nytt och samtidigt göra bra spel. Bara för att det inte är AAA spel betyder det ju inte att dom inte finns
PSN: Oakborn86
Nintendo vs Sega, det var grejer det!
Det var också lite charmigt förr, när världen var mer "avskärmad" och olika marknader var mer unika. Olika konsoler hade helt olika marknadsandelar beroende på region, osv. Så är det ju fortf delvis, så klart, men inte alls lika framträdande.
PC Engine t ex var en riktig contender i glappet mellan Famicom och Super Famicom, Sega Genesis höll jämna steg med Super NES i USA (medan Saturn tokfloppade i väst men istället gick bra i Japan) och PAL-Xbox höll ställningarna i UK men fick pisk av Sony i kontinentala Europa osv osv... Good stuff!
Håller inte med, det är bättre nu än någonsin.
Det är bra för man tittar på AAA från dom stora som man möjligtvis kan känna att det inte finns nått spännande.
Jag tycker att alla som säger så måste vidga sina vyer det finns fortfarande huur myclet som helts.
Släpp AAA våga gå utanför era inpräntade ramar.
Hjälper det inte, då är det bara erat intresse som ändrats
Det är bra för man tittar på AAA från dom stora som man möjligtvis kan känna att det inte finns nått spännande.
Jag tycker att alla som säger så måste vidga sina vyer det finns fortfarande huur myclet som helts.
Jag älskar spännande indietitlar och blir lika underhållen av korta indiespel som av maffiga AAA-spel. Mitt inlägg handlar egentligen inte om det, eller ens om spelutbudet. Det handlar mer om kampen mellan konsoltillverkarna och vad det bidrog till genom att utveckla branschen. Utan Sony inget PlayStation. Svårt att föreställa sig branschen utan dem i dag. Utan Microsoft inget Xbox, vilket säkert hade hållit tillbaka utvecklingen av infrastrukturen för onlinespel och mycket annat. Spel utvecklas inte i ett vakuum.
Jag älskar spännande indietitlar och blir lika underhållen av korta indiespel som av maffiga AAA-spel. Mitt inlägg handlar egentligen inte om det, eller ens om spelutbudet. Det handlar mer om kampen mellan konsoltillverkarna och vad det bidrog till genom att utveckla branschen. Utan Sony inget PlayStation. Svårt att föreställa sig branschen utan dem i dag. Utan Microsoft inget Xbox, vilket säkert hade hållit tillbaka utvecklingen av infrastrukturen för onlinespel och mycket annat. Spel utvecklas inte i ett vakuum.
Det är betydligt tråkigare nu ja. Väldigt mycket likriktning och toppstyrning från människor helt utan intresse för spel.
Jump in.
Det är betydligt tråkigare nu ja. Väldigt mycket likriktning och toppstyrning från människor helt utan intresse för spel.
Ärligt talat, att det i slutändan handlar om pengar osv... Så tror jag nog att det alltid har varit. På det stora hela alltså, eldsjälar har ju alltid funnits och kommer alltid att finnas.
Att branschen är lite mer likriktad idag har nog mer att göra med att spel som medium har börjat "sätta sig" och mogna (och omsättningen har växt groteskt)... Vilda västern-dagarna från 80- och 90-talet lär vi aldrig få tillbaka, på gott och ont!
Mitt inlägg cae emot påståendet att inget är spännande och ingen vågar nå nytt.
Det är mer att majoriteten sitter fast i gamla vanor och vågar själv inte testa eller så ogillar man nya saker.
Tycker att den större spelbranschen är döende och har nått sitt eget stadie av "late stage capitalism". Allt handlar nu om att maximera vinster och det är inte längre intressant. Vilket är varför jag sadlat om som "retro gamer".
Framtiden där spel inte längre finns på fysiska medium och är enbart kopplade till konton, existerar inte för mig. Och finns det en framtid så ligger den med indie och inte med "spelindustrin".
Indie är rätt skit idag med.
-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-
Det var framförallt mer intressant och spännande när en ny konsol kom ut. Glömmer aldrig när sega megadrive lanserades i Sverige eller super nintendo samt nintendo 64. Det var inte bara helt ny teknik, utan spel som kom ut till konsolerna som släpptes var också mer revolutionerande. Idag flyter allt i varandra och de görs allt färre unika spel som revolutionerar.
Påminner mig om programmet "datordrömmar" från 1998:
Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 9070 xt | samsung 980 pro |
Tycker ändå att Clair Obscur, Blue Prince, Split Fiction, The Alters och Bionic Bay är exempel på att det fortfarande finns dom som vill experimentera och testa nytt och samtidigt göra bra spel. Bara för att det inte är AAA spel betyder det ju inte att dom inte finns
Jag kanske borde ha varit lite tydligare. Jag håller såklart med om att det finns undantag. Det finns en hel del bra indies och AA-spel. Jag menar att gårdagens AAA-spel gav oss det bästa av båda världar: Höga produktionsvärden kombinerat med innovativ speldesign.
Idag känns det som att vi ofta tvingas välja mellan nyskapande speldesign (indie) och höga produktionsvärden (AAA).
Visst finns det undantag, men jag är personligen lite trött på att indiespel i nio fall av tio kör retropixelgrafik, platta 2D-gradienter eller "Unity Asset Pack" för 3D-spel. Fullt förståeligt med tanke på teamens storlek och budget, men ändå. Lite samey känns de enligt mig.
Mer Metroid åt folket!
Kan hålla med om att spelbranschen, nya konsolreleaser etc inte alls är lika spännande längre. Däremot skulle jag påstå att spel aldrig har varit bättre. Vi har fler spel än någonsin att välja på (mer än någon av oss hinner spela) kvalitén är högre än någonsin (välj rätt spel) och det grafiska fortsätter ta kliv framåt. Hade jag roligare med spel förr? Ja och nej, mycket berodde nog på att man inte hade något ansvar när man var ung och det var lätt att spela med polarna. Men att spel var bättre förr är det mest trötta argumentet någonsin som kommer från boomers med nostalgi brillorna fastklistrade i ansiktet
Kan hålla med om att spelbranschen, nya konsolreleaser etc inte alls är lika spännande längre. Däremot skulle jag påstå att spel aldrig har varit bättre. Vi har fler spel än någonsin att välja på (mer än någon av oss hinner spela) kvalitén är högre än någonsin (välj rätt spel) och det grafiska fortsätter ta kliv framåt. Hade jag roligare med spel förr? Ja och nej, mycket berodde nog på att man inte hade något ansvar när man var ung och det var lätt att spela med polarna. Men att spel var bättre förr är det mest trötta argumentet någonsin som kommer från boomers med nostalgi brillorna fastklistrade i ansiktet
Ja det är väl ett lika trött argument som "nostalgi brillorna".
Själv anser jag att spel faktiskt var bättre förr, utan nostalgi som faktor. Detta säger jag då jag lagt ner mycket tid och pengar på att spela gamla spel som som jag aldrig har spelat förr, inklusive titlar som varit helt okända för mig.
I slutändan handlar det om att: Gameplay > Grafik och Produktionsvärde.
Jag kanske borde ha varit lite tydligare. Jag håller såklart med om att det finns undantag. Det finns en hel del bra indies och AA-spel. Jag menar att gårdagens AAA-spel gav oss det bästa av båda världar: Höga produktionsvärden kombinerat med innovativ speldesign.
Idag känns det som att vi ofta tvingas välja mellan nyskapande speldesign (indie) och höga produktionsvärden (AAA).
Visst finns det undantag, men jag är personligen lite trött på att indiespel i nio fall av tio kör retropixelgrafik, platta 2D-gradienter eller "Unity Asset Pack" för 3D-spel. Fullt förståeligt med tanke på teamens storlek och budget, men ändå. Lite samey känns de enligt mig.
Aha då förstår jag.
Men om man jämför nutidens indie/AA med dåtidens AAA spel skulle jag säga att i alla fall Clair Obscur, Split Fiction och The Alters skulle kunna räknas som AAA spel om dom släpptes under exempelvis 360/PS3 tiden. Kraven på AAA spel har ju blivit så astronomiska nu för tiden att det nästan blir omöjligt att nå dit.
Själv vet jag inte om jag tycker att det ökade produktionsvärdet är värt att vänta 5-10 år på ett spel istället för 2-4 som var vanligt under föregående generationer.
Själv anser jag att spel faktiskt var bättre förr, utan nostalgi som faktor. Detta säger jag då jag lagt ner mycket tid och pengar på att spela gamla spel som som jag aldrig har spelat förr, inklusive titlar som varit helt okända för mig.
Håller helt med om att Gameplay går före såväl grafik som produktionsvärde, men att gamla spel i stort skulle ha bättre gameplay har jag svårt att se. Visst, det finns undantag likt Half life 1 + expansioner som jag fortfarande tycker håller, D2, wc3 osv men många spel idag har väldigt bra gameplay skulle jag påstå och många gånger gameplay som gamla spel helt enkelt inte kunde uppnå pga den teknologiska utvecklingen.
Det har nog inte att göra med att spelen är gamla utan att spelen är bra.
Bra spel är bra spel oavsett om dom är gamla eller nya.
Det har nog inte att göra med att spelen är gamla utan att spelen är bra.
Bra spel är bra spel oavsett om dom är gamla eller nya.
Ingen har väl hävdat att gamla spel är bättre på grund av sin ålder?
Spel var bättre förr =/= Gamla spel är bättre. Det är ju inte lagrad ost eller vin som vi pratar om här.
Spel var bättre förr =/= Gamla spel är bättre. Det är ju inte lagrad ost eller vin som vi pratar om här.
Spel var inte bättre förr det släpps lika mycket bra spel nu som då.
Det finns inget mätvärde att gå efter som styrker det.
Det känns absolut som att något gått förlorat, eller att liksom udden har blivit slö bland konsolmakarna i takt med att konkurrensen blivit mindre mellan konsoljättarna, och konsolernas spelutbud blivit nästan helt integrerat med PC. Man ser dem som jublar åt denna utveckling "Jihaaa, nu finns allt tillgängligt överallt och man kan spela alla spel på vad man vill", och det kan ju vara lite positivt. Men samtidigt så blir storsatsningarna inte lika vågade nu längre när t.ex. Sony och Microsoft inte försöker bräcka varandra med konsolexklusiva titlar. Jag tycker det är ganska talande att de mest högkvalitativa titlarna är nu exklusiva på Nintendos konsoler, medan Playstation och framför allt Xbox känns det som att de inte ens försöker leverera riktigt vassa exklusiviteter längre som får folk att välja just deras konsol.
Spel var inte bättre förr det släpps lika mycket bra spel nu som då.
Det finns inget mätvärde att gå efter som styrker det.
Agree to disagree.
Aha då förstår jag.
Men om man jämför nutidens indie/AA med dåtidens AAA spel skulle jag säga att i alla fall Clair Obscur, Split Fiction och The Alters skulle kunna räknas som AAA spel om dom släpptes under exempelvis 360/PS3 tiden. Kraven på AAA spel har ju blivit så astronomiska nu för tiden att det nästan blir omöjligt att nå dit.
Själv vet jag inte om jag tycker att det ökade produktionsvärdet är värt att vänta 5-10 år på ett spel istället för 2-4 som var vanligt under föregående generationer.
Jag borde nog testa de de där spelen. Gillade It Takes Two, som ju är vår gode Josefs förra titel.
Du har rätt, man bör nog jämföra moderna AA-spel med PS3-erans AAA. De har utvecklingsperioder på 2-4 år och är lagom påkostade. Lätt att stirra sig blind på ytterligheterna idag: Live Service-mastodontprojekt med skins och battle passes, och copy-paste generic crafting survival Unity game #583.
I sann svensk anda slår jag ett slag för Lagom™.
Mer Metroid åt folket!
Helt rätt, förr togs större risker nu följs en linje vad som säljs och inge större wow grejer kommer ut lika ofta, allt känns mer eller mindre samma.
Spela spel är kul ibland.
Ändå lite intressant, då är det bara playstation och nintendo kvar. Bara japanskt. Där det en gång "började".
Men Dreamcast-tiden saknar jag fortfarande. Så många bra spel. Sån grafik. Så mycket chanstagande. Sen kom Playstation2 och sopade mattan. Microsoft gav sig in på marknaden med xbox, och plötsligt var det mainstream (och alla dess sportspel) som kom stort.
Kanske kan konsoller få bli mer av en premium niche som kan leva parallellt med pc-spel-världen snarare än att konkurrera med den?
Jag borde nog testa de de där spelen. Gillade It Takes Two, som ju är vår gode Josefs förra titel.
Du har rätt, man bör nog jämföra moderna AA-spel med PS3-erans AAA. De har utvecklingsperioder på 2-4 år och är lagom påkostade. Lätt att stirra sig blind på ytterligheterna idag: Live Service-mastodontprojekt med skins och battle passes, och copy-paste generic crafting survival Unity game #583.
I sann svensk anda slår jag ett slag för Lagom™.
Haha Lagom™ är bra
Spel var ju inte bättre förr, det är ju fakta! Kolla bara det här halvåret. Spelbetygen i år klassar ut varenda spel som kom på 90-talet
Det är visst nostalgi. Att påstå ngt annat är att ljuga för sig själv anser jag. Och då är även jag ändå uppväxt med de spelen med.
Residemt Evil 1 var det bästa man spelat där och då men idag är det fan helt ospelbart. Visst är det roligt och underhållande men det är minnen från förr som kickar in och tar över det sunda förnuftet. Man var ung, 17 bast med polare och pizza och skickade runt kontrollen mellan varandra samtidigt som man blev påhejad av de andra...
Men speltekniskt har det aldrig varit bättre att spela som just nu. Tycker jag!
tror mycket av hur tråkigt det blivit beror på att de flesta som växte upp utan att ha spelat favoritspelen på favoritkonsolerna (och istället skapade dem ur "tomma intet") inte jobbar kvar i branschen längre. de behövde stötta och strida mot varandra för att överleva. nu är maskineriet så etablerat att det bara handlar om marknadsandelar i konsumentskaran, även om den så klart också växer för varje ny årskull. tycker nog inte det blir till det sämre, förutom att man nu behöver anstränga sig för att hitta spel skapade av eldsjälar och konstnärer eftersom deras annonsutrymme i mainstream är helt uppköpt av företag med muskler (som nämnda företag ofta slitit sig till över lång tid). tror det är lätt att glömma att majoriteten av människorna som skapade våra favoritspel och designade dessa odödliga legendarer till konsoler i många fall har vuxit vidare till att aktivt ta del i riktningen som mediumet gått i.
It's something to do with quantum, isn't it?