Seedingstråd: NES - bästa spelet

Redaktör
Ponny
Skrivet av 7ogus:

Got you covered! 😎
Älskade det spelet. Var en galen resa att försöka ta sig igenom det som barn. Så solklar nominering.

Medhåll! Helsike var svårt det var. Men jojon forever – och musiken!

signatur

En Bamseponny av folket

Skrivet av Fredrik Eriksson:

Medhåll! Helsike var svårt det var. Men jojon forever – och musiken!

Det var väl det spelet som hade ett pussel/mysterium eller nåt som bara gick att lösa om man hade manualen? Är rätt säker på att jag fastnade i det nånstans och fick använda internet som hjälp för att det helt enkelt inte gick att komma vidare annars. Var å andra sidan hårt länge sen, så kanske minns fel...

Redaktör
Ponny
Skrivet av Sebastian Lind:

Det var väl det spelet som hade ett pussel/mysterium eller nåt som bara gick att lösa om man hade manualen? Är rätt säker på att jag fastnade i det nånstans och fick använda internet som hjälp för att det helt enkelt inte gick att komma vidare annars. Var å andra sidan hårt länge sen, så kanske minns fel...

Stämmer... ungefär! Fanns ett brev med i kartongen, som man skulle lägga i vatten och då dök koden upp för att komma vidare. Tror jag minns det rätt. Vävdes in väldigt snyggt i storyn vill jag minnas. Ett rätt läckert koperingsskydd, men knepigt om man köpte spelet begagnat utan kartong och papper innan internet.

signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Pihlbaoge:

Inser att vi glömt nominera Maniac Mansion! Katastrof!

grymt spel, men jag visste inte ens att det fanns på nes, så jag saknar det inte i just denna tävlingen.

Medlem

Stämmer... ungefär! Fanns ett brev med i kartongen, som man skulle lägga i vatten och då dök koden upp för att komma vidare. Tror jag minns det rätt. Vävdes in väldigt snyggt i storyn vill jag minnas. Ett rätt läckert koperingsskydd, men knepigt om man köpte spelet begagnat utan kartong och papper innan internet.

Precis så var det. Tog ju typ en hel 90-tals sommar för oss att komma på det. Men Eureka-känslan när vi knäckte det! Stå i mammas kök och spola vatten på ”manualen”.

Medlem
Skrivet av Profit:

grymt spel, men jag visste inte ens att det fanns på nes, så jag saknar det inte i just denna tävlingen.

Har bara spelat det på NES, vilket kanske inte är helt idealt come to think of it.

signatur

Heja Blåvitt

Medlem

När jag tittar igenom dessa listor så inser jag hur jävla bra NES egentligen var. Fy fan va där va många riktigt bra spel!

Ah, så var det! Jäklar, vilken rolig idé alltså

Redaktör
Ponny
Skrivet av Profit:

Skrivet av Pihlbaoge:

Har bara spelat det på NES, vilket kanske inte är helt idealt come to think of it.

Alla talar svenska! (Men särskilt bra? Mja!) Har också bara spelat det på NES.

signatur

En Bamseponny av folket

Redaktör
Ponny
Skrivet av 7ogus:

Precis så var det. Tog ju typ en hel 90-tals sommar för oss att komma på det. Men Eureka-känslan när vi knäckte det! Stå i mammas kök och spola vatten på ”manualen”.

Skrivet av Sebastian Lind:

Ah, så var det! Jäklar, vilken rolig idé alltså

Vilken grej det var!

signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Alla talar svenska! (Men särskilt bra? Mja!) Har också bara spelat det på NES.

Är ju föregångare till Zak McKracken och senare förlaga för day of the tentacle för tusan! Lucas arts hade inte introducerat den nya skolan än (men detta var ju startskottet).

Medlem

Kul att se The Goonies med på listan. Sjukt trevligt spel.

Medlem
Skrivet av Pihlbaoge:

Har spelat det både på NES och PC. Föredrog helt klart musstyrningen. Har du inte redan spelat det så rekommenderar jag verkligen uppföljaren Day of the Tentacle.

Medlem

Tyckte det var trist att Startropics inte nominerats, men såg tydligen fel. Skönt! (Men missade att rösta på det. Nåväl!)

Håller ett par extra tummar för att Willow och Battle of Olympos går bra. Lär ju inte (ska inte?) vinna, men tycker dom förtjänar lite tid i strålkastarljuset.

Älskar Star Tropics! Men Willow och Battle of Olympys, nja... Hade båda som liten och ville så gärna älska dom. Willow ville man ju att det skulle vara Zelda 1, men dålig spelkontroll och förvirrande upplägg satte stopp för det och det var ju nästan exakt samma problem med Battle of Olympus som man ju ville att det skulle vara Zelda 2, men det var ju jävelsvårt, enformig musik och sladdrig spelkontroll även där. QQ

Backloggens befriare

Eftersom att det är så många matcher kommer jag nog göra två separata omgångar i första rundan, eventuellt andra med.

De två högst seedade kommer pga antalet titlar gå vidare direkt så det blir 128, 64, 32, 16, 8, 4 & 2.

signatur

Ad hoc addendum

Skrivet av Love Gun:

Ok fattar typ Contra som var Probotector i Europa. Jag får läsa lite mer noggrant när nästa omröstning är helt enkelt.

Är väl korrekt gjort här tycker jag. Spelet hette ändå Salamander när det släpptes i Japan och även i Europa.

Medlem

Även om jag har spelat vissa av spelen på andra plattformar, så har jag aldrig ägt en NES. Så det känns lite fel att nominera tiltar här.

signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Inget "Mother"? Jag blir Ledsen.

Backloggens befriare

Slutspurten för seedingsomgången!

Värt att notera: endast fem titlar är helt utan röst.

signatur

Ad hoc addendum

Backloggens befriare
Skrivet av gamern_86:

Inget "Mother"? Jag blir Ledsen.

Den här är till dig.

signatur

Ad hoc addendum

Redaktör
Ponny
Skrivet av Fatherbrain:

Älskar Star Tropics! Men Willow och Battle of Olympys, nja... Hade båda som liten och ville så gärna älska dom. Willow ville man ju att det skulle vara Zelda 1, men dålig spelkontroll och förvirrande upplägg satte stopp för det och det var ju nästan exakt samma problem med Battle of Olympus som man ju ville att det skulle vara Zelda 2, men det var ju jävelsvårt, enformig musik och sladdrig spelkontroll även där. QQ

En enorm brasklapp är ju att jag inte spelat dom på... jättemånga år. Kan ju spela in att grekisk mytologi alltid legat mig nära hjärtat, liksom filmen Willow. Men ja, att BoO var grissvårt håller jag med om. Tartaros (vill jag minnas) fick mig på fall.

signatur

En Bamseponny av folket

12
Skriv svar