Diskutera – Gamla spel som håller än i dag
Terranigma är ett underbart magiskt snes spel som fler borde upptäcka storyn grafiken och musiken
Jag älskar det spelet! Min stora sorg är jag lånade ut det till nån i slutet av gymnasiet och sen glömde bort till vem.
Ja jisses, jag har försökt samma men gett upp. Jag är för dålig eller så är laggen från trådlös kontroller för stor.
Det finns en fantastisk bra remake av Zelda II till pc. Förutom widescreen och bättre sparsysten så finns det kartor till varje dungeon och helt nya areor och upgrades att hitta som gör spelet lättare och mer lättillgängligt
Rekommenderar verkligen Dragon’s Curse till TurboGragx-16/PC-Engine som är en tekniskt bättre version, men framförallt The Dragon’s Trap-remastern till moderna plattformar för spel som bibehåller 99% av originalet, lägger till lite bonusmaterial samt erbjuder en modern visuell skrud.
Master System-versionen är skitbra, men det har en scroll från helvetet som får ögonen att blöda.
Tack för tipset
Har inte körtTurbografx versionen tror inte den ingår i anniversary collection men känner väl till remaken. Galet bra version, i praktiken är det den jag spelar ni för tiden då jag inte orkar koppla in Mastern.
Nu drar jag till med trådens äldsta spel, sänka-ubåtsspelet DepthCharge. Slutförde mitt arkadbygge 2018 (bartop) och brukar alltid bli sugen att spela några omgångar på fredagar efter jobbet medans maten står i ugnen och en bärs tillhanda. Det är det första arkadspelet jag nånsin spelade på ett tivoli på tidigt 80-tal. Spelet i sig släpptes på 70-talet.
Och har man så lätt åtkomst till arkadspel så blir det självklart lite Double Dragon och Final Fight också. Sen kan jag inte förneka eviga klassiker såsom t.ex. Punch Our / Super Punch Out och alla gamla härliga titlar till en av mina bästa julklappar nånsin, Amigan.
Quake.
Quake och Doom kan aldrig bli retro. De känns ständigt högaktuella.
😅
PSO 1&2 (GC)
”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]
Två underskattade spel som håller än idag: Seven Kingdoms och Mechanized Assault & Exploration.
Seven Kingdoms har en portning man bara kan ladda ner och spela: https://7kfans.com/
M.A.X. har en riktigt bra port för den som äger ett medie med spelet: https://klei1984.github.io/max/
Hade helt glömt av Seven Kingdoms, fantastiskt bra spel som jag plöjde ner oändligt många timmar i när det släpptes. Definitivt underskattat, hamnade väl lite i skuggan av de mer populära RTS spelen på 90-talet.
Hade helt glömt av Seven Kingdoms, fantastiskt bra spel som jag plöjde ner oändligt många timmar i när det släpptes. Definitivt underskattat, hamnade väl lite i skuggan av de mer populära RTS spelen på 90-talet.
"Thinking mans warcraft", var det inte så det kallades?
Jag har lite svårt spela om C64 och NES-spel. Jag tycker helt enkelt kontrollerna är lite obäkiga. Även bland de bästa.
Men SNES? Där håller många finfint än!
Framför allt tänker jag på Super Mario World och Zelda.
Håller med, för mig ligger gränsen för "inte sämre än moderna spel" generellt runt fjärde generationens konsoler, där framförallt SNES fullkomligt dräller av kvalitet.
Donkey Kong Country-trilogin är en stark favorit hos mig som har spelats mycket genom åren, speciellt del två och tre. Fenomenala spel!
Toejam & Earl
Quake
Resident Evil
Resident Evil 2
Tombi
Oddworld: Abe's Oddysee
Silent Hill
Silent Hill 2
Spyro the Dragon
Metal Gear Solid
Half Life
Half Life 2
Shenmue
Shenmue 2
Legacy of Kain: Soul Reaver
Final Fantasy 7
The Nomad Soul
Broken Sword: The Shadow of the Templars
Broken Sword 2: The Smoking Mirror
Tomb Raider
Tomb Raider 2
The Legend of Zelda: Ocarina of Time
Worms Armageddon
Dino Crisis
Grim Fandango
Ape Escape
Overblood
Ico
Shadow of the Colossus
Grand Theft Auto: Vice City
Grand Theft Auto: San Andreas
Ghosthunter
Klonoa 2
Halo
Psychonauts
Ratchet and Clank
Gregory Horror Show
SOS The Final Escape
Dragon Quest 8: Journey of the Cursed King
Resident Evil 4
God of War
Fahrenheit
Burnout 3
De gamla peka och klicka spelen är fortfarande favoriter. Discworld, Monkey Island 2 , Simon the sorcerer , Sam & Max Hit the road, Day of the tentacle.
Spelade Super punch out nyligen och det är fortfarande kul 🥊
Håller helt med. Älskar Discworld 1 och 2, fast de är lite för svåra egentligen. Spelade dem som liten långt innan jag hittade böckerna och nu när jag läst (och/eller lyssnat, grymma ljudböcker) alla 41 böckerna i serien (varning: de förstör läsning då inga böcker någonsin är lika bra som de) är de bara ännu bättre när man känner igen alla karaktärer osv. Fan nu måste jag nog spela om dem igen tror jag!
Ports of call.
Helvete! Dessa typer av strategi/manager-spel körde jag som fan som ung. Älskade dem! Även Rockstar Eat My Hamster var grymt!
"Writer and Fighter"
Vilken bra bild för texten. Den påminde mig om mitt mest spelade spel - SMB 3 som jag återkommer till då och då sedan barndomen. Från dagistiden då jag testade TV-spel för första gången och blev helt hooked när jag fick Mario att hoppa med ett knapptryck, till idag då jag närmar mig 40 snurr runt solen. Bland moderna spel har jag Uncharted 4 som favorit, men världens bästa spel är egentligen det som man har spelat mest och återkommer till ibland. Och det spelet är SMB 3, ett spel som aldrig åldras och är alltid lika kul att köra.
Objektivt:
Punch out
Super Mario World
The incredible machine
Zelda 2
Subjektivt (perfekt för under timmen retro/nostalgi gaming vartannat år)
Jones in the fast Lane
Defender of the Crown
Online portning av Jones (funkar på mobil också)
https://jonesinthefastlane.com/
Ports Of Call, Oil Imperium, Gravity Force, Buggy Boy, Pacman, Bubble Bobble, Lemmings, Might and Magic: Mandate Of Heaven, Wizardry spelen, Phantasy 3: Wrath Of Nicodemus, Monkey Island, Armor-Geddon, Combat Mission: Barbarossa To Berlin
Det är de jag kan komma på på rak hand
<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot, men ni vet alla att jag har rätt ;) >