För varmt igen! đŸŒĄïžđŸ„” Svalk-tips?

Medlem
Skrivet av Belgaar:

Bara köpa en portabel AC för typ 4k, man sover som törnrosa. inte nÄgot att fundera över.
Tar 15 minuter frÄn att man startar den sÄ gÄr tempen ner frÄn 30 till 19 grader. NÀr du har köpt portabel AC kommer du aldrig gÄ tillbaka till nÄgot annat.

Kör en 12000BTU inne just nu pÄ full fart, fortfarande 23C i en <50m2 lÀgenhet. Visst Àr de bra, men det Àr inga mirakelmaskiner.
Men visst, jag har bara balkong i söderlĂ€ge, och pĂ„ den Ă€r det ~35C just nu, sĂ„ ACn gör ju att man överlever i alla fall. 😅

Skrivet av Mikael Berg:

Allt över 25 Àr fan okristligt. Tvi vale!

Jag sÀger det hÀr som svÄrt allergisk mot vÀrme, men... torr vÀrme tycker jag Àr *vÀldigt* mycket mer hanterbart. 35-40C i Arizona/Nevada var mÀrkbart lÀttare att uthÀrda Àn 25-30C hÀr, utan en sekunds tvekan.

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av Devan:

Har du inga grannar som klagar om du kör den nattetid?

Dom lÄter inte speciellt mycket, eller vad tÀnkte du pÄ?

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Kör en 12000BTU inne just nu pÄ full fart, fortfarande 23C i en <50m2 lÀgenhet. Visst Àr de bra, men det Àr inga mirakelmaskiner.
Men visst, jag har bara balkong i söderlĂ€ge, och pĂ„ den Ă€r det ~35C just nu, sĂ„ ACn gör ju att man överlever i alla fall. 😅

Jag sÀger det hÀr som svÄrt allergisk mot vÀrme, men... torr vÀrme tycker jag Àr *vÀldigt* mycket mer hanterbart. 35-40C i Arizona/Nevada var mÀrkbart lÀttare att uthÀrda Àn 25-30C hÀr, utan en sekunds tvekan.

Ja, ska man kyla ner hela lÀgenheten Àr det en annan femma. Jag kör bara sovrummet och dÄ gÄr det snabbt med stÀngd dörr (har Àven datorn dÀr)

ReleasehÀstryttare
Skrivet av Belgaar:

Dom lÄter inte speciellt mycket, eller vad tÀnkte du pÄ?

75db lÄter min i sÄ den gÄr inte att ha pÄ nÀr man har grannar.

Medlem
Skrivet av Belgaar:

Ja, ska man kyla ner hela lÀgenheten Àr det en annan femma. Jag kör bara sovrummet och dÄ gÄr det snabbt med stÀngd dörr (har Àven datorn dÀr)

Jag önskar jag kunde köra den i sovrummet specifikt, gÄr inte att fÄ till med stort fönster (och mao gardin, Àven med solfilm blir det jÀkla ljust om man ska ha ut utloppsslangen genom fönstret) och nuvarande möblemang.

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av Devan:

75db lÄter min i sÄ den gÄr inte att ha pÄ nÀr man har grannar.

Kör en sÄnn Andersson ARC nÄgonting. Max 65 db stÄr det, men behöver inte maxa den dÄ det bara Àr ett rum för mig som ska kylas. Har inte mÀtt, men gÄr vÀll pÄ 50-55db som vÀrst nÄgon minut hÀr och dÀr nÀr kompressorn kör pÄ ibland. Annars lÄter den inte sÄ farligt

Medlem

TrÀna ute nÀr det Àr som varmast, börjar bli lÀttare att hantera denna vÀrme nu, dock lite jobbigt nÀr det Àr 29-30C framför datorn.
Menmen, snart Àr det vinter igen : )

signatur

AMD Ryzen 7 78003DX
Asus ROG Astral GeForce RTXℱ 5080
HyperX Fury 32GB 6000MHz
WD SN850 1TB

Medlem

Duscha och sen sjÀvltorka nÄgra minuter innan handduk, funkar utmÀrkt!

Medlem

Btw var Àr alla myggen, inte sett en enda mygga pÄ hela Äret, har alla dragit upp till norrlandskogarna?
Tydligen Àr det för varmt hÀr nere i mellanSverige för myggen

Medlem

Om du vill hÄlla dig sval, bli hjÀrtsjuk och kÀka alla mediciner som finns ungefÀr, vilket leder till enormt lÄgt blodtryck. Kan sitta i mjukisbrallor och tisha i 27°C o frysa...

signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av Majinbuu:

Btw var Àr alla myggen, inte sett en enda mygga pÄ hela Äret, har alla dragit upp till norrlandskogarna?

Har du vandrat runt i skogen nÄgot? LÄter kul att ha det myggfritt.

signatur

Jag Àr introvert och Àlskar att spendera min lediga tid hemma.

ReleasehÀstryttare
Skrivet av Majinbuu:

Skrivet av lonian:

I Är varnade de för fÀstingar istÀllet!

Medlem
Skrivet av lonian:

Nje inte direkt vandrat i skogen men jag Àr i princip omringad av mindre skog och vissa somrar har det ju vart fullt av myggjÀvlarna var man Àr var sÄ omöjligt att öppna balkongdörren utan att fÄ in fanskapen

Medlem
Skrivet av Devan:

I Är varnade de för fÀstingar istÀllet!

Jag och frugan var ute och rekade en campingplats förra helgen ungefÀr 1 mil rakt ut i skogen vid en liten sjö. NÀr vi kom hem fÀsting kontrollerade vi varandra och frugan hade 2 fÀstingar och jag hade 4... Inte kul.

signatur

1# FZ Troll

Medlem
Skrivet av robbis:

Jag och frugan var ute och rekade en campingplats förra helgen ungefÀr 1 mil rakt ut i skogen vid en liten sjö. NÀr vi kom hem fÀsting kontrollerade vi varandra och frugan hade 2 fÀstingar och jag hade 4... Inte kul.

Hoppas ni har TBE-vaccination...

Medlem
Skrivet av Majinbuu:

Kan hÀlsa att alla dragit pÄ semester till Finland.

Medlem

Bada bastu en bra stund, dÀrefter Àr det svalt och skönt...

Medlem

Nu har det varit sÄ varmt att limmet pÄ kardborre-listerna som man fÀster tÀtningsduken pÄ (till min portabla AC) har smÀlt och blivit helt smetig. Listerna flyttar sakta pÄ sig till och med. FÄr man det pÄ fingrarna Àr man kladdig resten av dagen sen. Najs.

NÄn som har nÄn idé hur man fÄr bort sÄnt sen? lmao

signatur

Insert "personbeskrivning" (skryt) hÀr. LÄtsas vara nonchalant om det.

Medlem

Jag har anvĂ€nt en av hundens kyldynor mer Ă€n en gĂ„ng 🙂. SĂ„n som har en gelĂ©aktig fyllning. Kostar strax under 200 för en 90x50cm. Perfekt att lĂ€gga i soffan/fotöljen. Inget vidare att sitta/ligga direkt pĂ„. Men ett badlakan eller nĂ„got annat att lĂ€ga över blir perfekt.

Medlem
Skrivet av HiRoller:

Nu har det varit sÄ varmt att limmet pÄ kardborre-listerna som man fÀster tÀtningsduken pÄ (till min portabla AC) har smÀlt och blivit helt smetig. Listerna flyttar sakta pÄ sig till och med. FÄr man det pÄ fingrarna Àr man kladdig resten av dagen sen. Najs.

Pröva olivolja, brukar funka pÄ mÄnga typer av klet, naturligt som syntetiskt.

Medlem
Skrivet av mondobiz:

Jag har anvĂ€nt en av hundens kyldynor mer Ă€n en gĂ„ng 🙂. SĂ„n som har en gelĂ©aktig fyllning. Kostar strax under 200 för en 90x50cm. Perfekt att lĂ€gga i soffan/fotöljen. Inget vidare att sitta/ligga direkt pĂ„. Men ett badlakan eller nĂ„got annat att lĂ€ga över blir perfekt.

Har funderat pÄ att skaffa en sÄn Ät vÄr svarta lÄnghÄriga katt till varma dagar.
Funkar det bra alltsÄ?
Problemet med katten Àr vÀl att om jag köper en sÄn sÄ kommer hon totalvÀgra att ligga pÄ den.
KÀnner jag henne rÀtt kommer hon lÀgga sig precis utanför kylmattan istÀllet.

signatur

Insert "personbeskrivning" (skryt) hÀr. LÄtsas vara nonchalant om det.

Medlem

Har pĂ„ ugnen nu, lagar till fisk. Önskar jag vore hĂ€r

Medlem
Skrivet av HiRoller:

Har funderat pÄ att skaffa en sÄn Ät vÄr svarta lÄnghÄriga katt till varma dagar.
Funkar det bra alltsÄ?
Problemet med katten Àr vÀl att om jag köper en sÄn sÄ kommer hon totalvÀgra att ligga pÄ den.
KÀnner jag henne rÀtt kommer hon lÀgga sig precis utanför kylmattan istÀllet.

Haha... Ja förmodligen. Vi köpte till vÄra tvÄ katter ocksÄ, men dom har inte brytt sig om dom alls.

Medlem
Skrivet av HiRoller:

Isopropanol Àr fantastiskt mot klisterrester. Ett mÄste.

Medlem
Skrivet av Majinbuu:

Hoppas ni har TBE-vaccination...

Nej tyvÀrr har varken hon eller jag det men vi gÄr i tankarna om att börja med sprutorna. Jag fick en fÀsting för nÄt Är sedan nÀr jag lekte med min dotter ute i grÀset. DÄ fick jag borrelia.

signatur

1# FZ Troll

Medlem
Skrivet av robbis:

Nej tyvÀrr har varken hon eller jag det men vi gÄr i tankarna om att börja med sprutorna. Jag fick en fÀsting för nÄt Är sedan nÀr jag lekte med min dotter ute i grÀset. DÄ fick jag borrelia.

Oj, jo jag skulle verkligen rekommendera ta det om man vet att man ska vistas i en fÀstingmiljö som ni uppenbarligen gör. Grejerna man kan rÄka ut för sÄ som hjÀrninflammation Àr inte o leka med, varför chansa liksom. Va rÀdda om er !!!

Medlem
Varför upplever vi att det Àr "för varmt" egentligen?

VĂ„r kroppstemperatur brukar hĂ„lla sig ganska stadigt runt 37℃ men Ă€ndĂ„ kan det upplevas som en bastu, vart man Ă€n befinner sig.

Det Àr pga en kombination av frÀmst tvÄ faktorer... temperaturen pÄ huden & luftfuktigheten. Kroppens respons och förmÄga att kyla ner sker nÀr vi svettas men det rÀcker oftast inte.

Under hög luftfuktighet fÄr vÄrt svett mindre effektiv kylförmÄga och tvÀrtom under lÄg.

SÄ vad kan man göra?

1) FortsÀtt drick mycket vatten och undvik all dryck som innehÄller koffein pga att det Àr vÀtskedrivande.

En dryck dÄ och dÄ Àr inte hela vÀrlden men svenskar Àr dÄliga pÄ att ersÀtta den förlorade vÀtskan dÄ vi dricker kopiösa mÀngder kaffe, lÀsk och energidrycker samt att vi gör oss av med mer vÀtska och salter i vÀrmen via svett och urin.

2) Konsumera elektrolyter. Det finns att köpa olika varianter, försök undvik de med mycket socker och maltodextrin.

3) AnvÀnd mer vitt eller ljusa klÀder (som andas). Enligt forskning ska det minska vÀrmeabsorptionen.

4) Sist men inte minst, det mest effektiva Àr att bada kallt. Vi kan inte pÄverka luftfuktigheten pÄ samma sÀtt men vi kan alltid kyla ner huden genom kallbad/kalldusch. Vill du hÄlla det simpelt med snabb effekt, kan du kallbada fötterna i en balja med isvatten i nÄgra minuter.

TL:DR

✔ Drick mer vatten, gĂ€rna med elektrolyter
✔ Konsumera mindre koffein
✔ AnvĂ€nd ljusa klĂ€der för mindre vĂ€rmeabsorption
✔ Kallbad/duscha hela kroppen eller enbart fötterna

signatur

The Cold is my teacher! ❄

BÀsta jag kan rekommendera Àr att skaffa en mc. Hatade sommaren och vÀrmen förr. Nu har man inga problem med att ge sig ut och svalka sig lÀngre. Det hjÀlper tyvÀrr inte ett dugg mot varm bostad, men dÀr finns det gott om andra bra tips i trÄden! Och skippa skinnstÀllet. Kevlarbyxor och en knoxvÀst ger bra ventilation och bra skydd. Tills man stannar till nÄnstans. Stanna Àr inte bra...

ReleasehÀstryttare
Skrivet av Herr BÀrsÀrk:

BÀsta jag kan rekommendera Àr att skaffa en mc. Hatade sommaren och vÀrmen förr. Nu har man inga problem med att ge sig ut och svalka sig lÀngre. Det hjÀlper tyvÀrr inte ett dugg mot varm bostad, men dÀr finns det gott om andra bra tips i trÄden! Och skippa skinnstÀllet. Kevlarbyxor och en knoxvÀst ger bra ventilation och bra skydd. Tills man stannar till nÄnstans. Stanna Àr inte bra...

Mc Àr skönt och kul nÀr det Àr 20-24 grader, över det som nu sÄ Àr det mer plÄga Àven om man hÄller en högre hastighet pÄ skogsvÀgar.

Sen Àr det en hyfsat mycket större investering Àn en AC.

Skrivet av Devan:

Mc Àr skönt och kul nÀr det Àr 20-24 grader, över det som nu sÄ Àr det mer plÄga Àven om man hÄller en högre hastighet pÄ skogsvÀgar.

Sen Àr det en hyfsat mycket större investering Àn en AC.

Jag skulle nog sÀga att det beror pÄ vad (och vart) man kör och vad man har för utrustning. För min del som har vÀlventilerade klÀder och kör en Vulcan utan batwing och ruta sÄ blir vinddraget behagligt Àven med denna temperaturen, om man ligger mellan 60-100 km/h. KustvÀgar gör det ocksÄ mer behagligt, om man har tillgÄng till det.

Absolut Àr det en större investering, hur man Àn ser pÄ det. Men det gÄr ju att komma undan "billigt" med, beroende pÄ vad man Àr ute efter. Framför allt sÄ Àr det en bra mycket roligare investering, om man Àr intresserad av det sÄklart.

Skriv svar