Inköpt spel från PSN har försvunnit.

Medlem
Inköpt spel från PSN har försvunnit.

Godmorgon på er.
Jag har upptäckt ett litet problem på psn där ett spel jag tidigare har köpt är borta.
För några dagar sedan blev jag sugen på att lira lite RE zero. Jag visste att jag hade spelat det för många år sedan men jag kunde inte minnas till vilken konsol jag hade spelet. Jag gick igenom biblioteken på både xbox, playstation och switch men jag ägde inte spelet på någon av konsolerna.
Jaja tänkte jag, det var väl på ett gammalt konto som jag inte har tillgång till längre så jag köpte det till ps5. Gissa vad som hände? Spelet hittar 10 år gamla sparfiler i molnet. Från ett spel som jag enligt Sony inte ägde före idag? Jag kollade igenom transaktionshistoriken men köpet fanns inte med någonstans.
Har någon annan varit med om det här? Det kanske finns fler spel jag saknar. Jag har inte koll på alla köp jag har gjort genom åren så det är riktigt svårt att märka när det inträffar något fel.

Medlem

Skumt! Vet att jag själv blivit av med titlar hos Epic men då äe det såna jag klickat hem gratis.
Förstår det som att du kollat transaktionshistoriken under kontoinställningarna. Testa även att göra en sökning i din inkorg på mailen. PSN skickar väl orderbekräftelse på alla köp?

Skribent

Det är inte så att du spelade ett fysiskt exemplar för tio år sedan?

Medlem
Skrivet av thotim:

Skumt! Vet att jag själv blivit av med titlar hos Epic men då äe det såna jag klickat hem gratis.
Förstår det som att du kollat transaktionshistoriken under kontoinställningarna. Testa även att göra en sökning i din inkorg på mailen. PSN skickar väl orderbekräftelse på alla köp?

Transaktionshistoriken är kollad. Mailen har tyvärr inte sparats så länge. I fortsättningen ska jag spara all orderbekräftelse i ett eget dokument så att jag kan gå tillbaka och kolla.
Sökte lite och fann en redditråd där fler har blivit drabbade. Då har det inte varit enstaka spel utan hundratals som har försvunnit. De har fått tillbaka spelen av sony men det verkar inte ha skett helt friktionsfritt.

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Helt säker. Tror inte ens att spelet finns på skiva annat än till GC. Det skulle dessutom ändå ligga kvar i biblioteket men med ett hänglås.

Medlem

Illa om Sony raderar köpta spel.

Ser du gamla upplåsta trophies?
Jag claimade det eller 1an på Playstation Plus för massvis av år sedan men jag sade upp det så jag köpte RE Zero och 1an på skiva istället, det finns fysisk version av spelen.

Edit
Resident Evil Origin Collection heter bundlingen.

Medlem
Skrivet av Axeel:

Illa om Sony raderar köpta spel.

Ser du gamla upplåsta trophies?
Jag claimade det eller 1an på Playstation Plus för massvis av år sedan men jag sade upp det så jag köpte RE Zero och 1an på skiva istället, det finns fysisk version av spelen.

Ska kolla trophies när jag kommer hem från jobbet. Spännande om jag har 10 år gamla trophies på ett spel jag köpte igår.
Vad jag tror har hänt här är att det är ett ps+ spel och det har blivit fel när jag har haft en paus på ps+ och sedan aktiverat det igen. Alla spel följde tydligen inte med när det återaktiverades. Lite konstigt bara att det inte syns i transaktionshistoriken. Även ps+ spelen står med där som 0.00kr.

Skrivet av Jonny Myrén:

Skulle gissa på detta. Samma sak hände mig tidigare då jag tänkte att jag skulle köra lite Horizon men spelet var "borta" från PS store och jag var tvungen att köpa det igen. Efter många om och men insåg jag att jag ju spelat det på skiva

Samma sak har hänt mig, dock inte på PSN, men Ubisoft. Hade Gold-edition på bl.a AssCreed Syndicate, när jag kollade för ett tag sedan så var alla DLC:er borta, och ingenstans i transaktionerna syns det att jag har haft dessa. Mysko.

signatur
Medlem
Skrivet av oldschoolgamer:

Skulle gissa på detta. Samma sak hände mig tidigare då jag tänkte att jag skulle köra lite Horizon men spelet var "borta" från PS store och jag var tvungen att köpa det igen. Efter många om och men insåg jag att jag ju spelat det på skiva

Som jag skrev så vet jag med säkerhet att jag inte hade det på skiva. Visste inte ens att det fanns skivexemplar. Ett spel du har haft på skiva försvinner inte heller från ditt bibliotek.

Medlem

Jag som alltid har föredragit nedladdade spel framför skivor får kanske tänka om nu. Tänk om hela biblioteket försvinner med transaktioner och allt? Det enda jag då kan bevisa är att jag har köpt nånting på psn men inte vad.

Medlem

Hänt mig flertal gånger att spel har försvunnit ur mitt bibliotek. Var ganska länge sen nu men Dead Rising försvann för mig och jag var 100% säker på att jag köpt det.

Det man kan göra är att göra en "Restore Licenses" på PS4/5. Detta borde hjälpa om något försvinner. https://www.playstation.com/en-us/support/games/restore-licen...

Funka för mig. Har behövt göra detta 3-5 gånger då vissa saker försvinner ur biblioteket helt plötsligt.

signatur

Den som vet vet.

Medlem
Skrivet av GustavA:

Helt säker. Tror inte ens att spelet finns på skiva annat än till GC. Det skulle dessutom ändå ligga kvar i biblioteket men med ett hänglås.

Det spelar nog ingen roll om du hade saknade hänglåset, men den fanns faktiskt i ett fysiskt pack till ps4 som hette Resident evil origins pack

signatur

Videomupp

Medlem
Skrivet av WildThing:

Det spelar nog ingen roll om du hade saknade hänglåset, men den fanns faktiskt i ett fysiskt pack till ps4 som hette Resident evil origins pack

Det skulle jag vilja haft.

Medlem
Skrivet av GustavA:

Ska kolla trophies när jag kommer hem från jobbet. Spännande om jag har 10 år gamla trophies på ett spel jag köpte igår.
Vad jag tror har hänt här är att det är ett ps+ spel och det har blivit fel när jag har haft en paus på ps+ och sedan aktiverat det igen. Alla spel följde tydligen inte med när det återaktiverades. Lite konstigt bara att det inte syns i transaktionshistoriken. Även ps+ spelen står med där som 0.00kr.

Kolla gärna 😀, spännande detta.
Jag fördrar fysiska medier men det så smidigt med digitalt.

Dock ogillar jag verkligen när köpta saker försvinner.
Mig veterligen så har det inte hänt mig… än.

Medlem
Skrivet av GustavA:

Det skulle jag vilja haft.

Det finns för runt 200 kronor lite varstans, dom släppte massa gamla RE spel till PS4 så finns en del att samla om man vill.

signatur

Videomupp

Medlem
Skrivet av WildThing:

Det finns för runt 200 kronor lite varstans, dom släppte massa gamla RE spel till PS4 så finns en del att samla om man vill.

Såg det. Men jag vill inte köpa det en 3e gång. Det är inte Skyrim vi pratar om.

Skribent

Jag har blivit av med digitala spel pga. licensbråk. Efter det har jag aldrig köpt något digitalt. Köper bara fysiskt idag.

signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

1
Skriv svar